[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_sharona_

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 14:53

Mijne heeft normaal gesproken ook nooit een halster om in het weiland, maar moet toch wat gaan verzinnen dat dat voorste stuk ook goed blijft zitten.
Denk dat ik toch maar voor zo'n andere deken ga.

Ach nog een aantal maanden om definitief te beslissen hoe we het volgens eczeem seizoen gaan doen haha

LISA_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 12:35

Mijn paard heeft zomer exceem en nu al maanden geen last meer cab jeuk aan staart en manen. Nu is het probleem dat hij zijn hele lichaam open bijt bijna van de jeuk, de dierenarts zegt dat het komt door sme maar jeuk op het lichaam had hij nooit, en de manen en staart jeuken niet. Kan dit dan toch door sme komen of zal het wat anders zijn?

_sharona_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 01:29

Als het echt zomereczeem is vind ik het persoonlijk "raar" dat hij er al maanden geen last meer van heeft. Tenminste niet meer aan staart en manen... Misschien dan toch wat anders inderdaad?

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 11:01

Die van mij mocht door afspenen van veulen een week niet richting het land omdat ze dan langs de groeps stal van de veulens moet .
Gister toch weer paar uurtjes op t land gezet en hoppa meteen jeuk in de manen en kwam binnen met weer een plof buik !
Schiet mij maar lek hoor ...
Ik weet t niet meer , of t zou een enorme reactie op gras zijn .
Zou bloed onderzoek me hier wat wijzer in maken

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 11:45

Denk het niet.
Misschien een combinatie onderzoek van bloed, urine, mest en vacht. Om te kijken welke organen wel of niet goed werken.

Misschien is Pieter de Vries een idee, uit Heerhugowaard?

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 13:16

Pff hier de hele zomer niet geschuurt op eventjes aan de staart na. Manen zagen er supermooi uit, nu heeft ze toch de helft kortgeschuurd...

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 15:17

Net pas de deken eraf gehaald Leen?
Ik heb geen knutten gezien, maar de temperaturen zijn hier aardig 'hoog'. Het heeft hier misschien twee ochtenden gevroren, maar dat was het wel.
Is het officieel niet zo dat knutten pas echt weg zijn als het vriest??

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 17:13

Zal eens kijken naar Pieter de vries ...
Zou toch wel eens willen weten waar kriebel etc vandaan komt

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 17:47

Zinzi_jewel schreef:
Die van mij mocht door afspenen van veulen een week niet richting het land omdat ze dan langs de groeps stal van de veulens moet .
Gister toch weer paar uurtjes op t land gezet en hoppa meteen jeuk in de manen en kwam binnen met weer een plof buik !
Schiet mij maar lek hoor ...
Ik weet t niet meer , of t zou een enorme reactie op gras zijn .
Zou bloed onderzoek me hier wat wijzer in maken

Gras!
Lijkt mij wel hoor, het groeit nog wel nu, en als het kort jong gras is dan zit dat wel vol met suiker dacht ik :j

Wat betreft het afspenen, voer je minder krachtvoer nu?
Kan ook zijn dat het puur toeval is, paard misschien wel gestressed en daardoor staan schuren.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 17:24

Helaas lijken Tara's manen ontzettend dun te worden van het halsstuk van de deken.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 22:29

Jotoma schreef:
Ik heb geen knutten gezien, maar de temperaturen zijn hier aardig 'hoog'. Het heeft hier misschien twee ochtenden gevroren, maar dat was het wel.

Nee 2 weken geleden, afgelopen week heeft ze geschuurd. Ondanks dat het hier vroor + regende. Had haar nog 2x per week ingesprayed tegen de jeuk, maar was helaas niet voldoende.
Ik was wel aan het denken, ze heeft heel wat schilfers. Niet extreem veel, maar toch genoeg om te kunnen jeuken. Zou het daar van kunnen zijn?
En is het een slecht plan om dat te wassen met isobetadinezeep? We doen dat altijd in de zomer een keer vooral als ze toch even geschuurd heeft, dan helpt het wel, maar nu met dit weer weet ik het niet goed. Ze staat altijd op de weide en meestal vrijwillig in de regen, maar dan is haar huid natuurlijk niet nat. We hebben ook enkel een fleece hals om aan een deken te maken, maar daar zou ze wel even mee op stal kunnen staan.

Sarah_Fons

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 12:42

Leen schreef:
Jotoma schreef:

Nee 2 weken geleden, afgelopen week heeft ze geschuurd. Ondanks dat het hier vroor + regende. Had haar nog 2x per week ingesprayed tegen de jeuk, maar was helaas niet voldoende.
Ik was wel aan het denken, ze heeft heel wat schilfers. Niet extreem veel, maar toch genoeg om te kunnen jeuken. Zou het daar van kunnen zijn?
En is het een slecht plan om dat te wassen met isobetadinezeep? We doen dat altijd in de zomer een keer vooral als ze toch even geschuurd heeft, dan helpt het wel, maar nu met dit weer weet ik het niet goed. Ze staat altijd op de weide en meestal vrijwillig in de regen, maar dan is haar huid natuurlijk niet nat. We hebben ook enkel een fleece hals om aan een deken te maken, maar daar zou ze wel even mee op stal kunnen staan.

Die schilfers heeft mijn paard ook, maar bij hem jeukt dit wel niet. Ik doe hier meestal iets vettig op (of bv. cowboy magic helpt hier ook voor). Wassen doe ik sowieso niet met koud/slecht weer.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 13:17

Mijn paard staat met 100gr en halsdeken, maar die schuurt zn vaste plekjes (voorpluk en halverwege manenkam) ook nog. Schilfers heeft hij af en toe (na gebruik derfen), maar daar heefr hij nooit jeuk van. Wassen zou ik ook niet zo snel doen en en er verder iets op smeren ook niet, eventueel wat uiercreme om t vet te houden.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 16:48

Maar het is wel redelijk vettig.. Heb er nu nog babyolie op gedaan. Hoop dat het dan wat mindert.
Maar ik heb het idee dat het allemaal oude schilfers zijn, heb ze daarnet goed uitgeborsteld en ik ga morgen eens kijken of er bij zijn gekomen of niet.

Ik heb een foto gemaakt van haar manen nu, maar moet even kijken of gsm wil meewerken.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 22:45

Afbeelding
:(

FD_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 14:44

Heeft mijn haflinger de deken eindelijk af sinds 2 weken, heeft een paard van stal zijn hele vlecht door midden gevreten, grr baal hier echt van.. anti bijt niks helpt.. :n

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 14:54

Super balen :(

Hier is het vandaag 10 graden, komend weekend zelf 12 graden. Ik hoop in dat geval met regen of wind. Zit er een kans in dat de knutten weer terug komen?

Paico

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 16:11

Aura heeft nu vier weken geen deken meer op en het gaat goed. Ik durf het wel aan om de deken eraf te laten. Deze zomer is het erg goed gegaan niks geen jeuk en de manen zijn best wel lang. Maar waar ik gewoon heel blij mee ben dat ze geen jeuk had.

Sunke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 21:04

Hier gelukkig nog steeds zonder deken.. Bij Vetericyn zochten ze testers voor paarden met huidproblemen, ik heb Sunny daarvoor opgegeven. Gister kreeg ik een testflesje toegestuurd.
Gelukkig duurt het zomereczeemseizoen nog eventjes, maar weer iets nieuws om te testen, hopelijk baad het (Al is het maar een beetje)

Rachel_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 22:25

Jup.... Ik zag weer knutten :(

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 12:13

Het waait hier keihard, regendeken zit nog steeds op.

Hier komt de eczeemdeken niet meer op hoor :P

Heb dr staan kriebelen, maar geen echte jeuk reactie. Ze was ook al een stukje afgevallen. *\o/*
Hebben nu ook een slowfeeder. :D

xMarloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 20:25

Ik kom het topic hier even binnen vallen, in de hoop dat jullie mij misschien kunnen helpen.

Mijn verzorgpony heeft sinds de afgelopen tijd ontzettende jeuk. Afgelopen lente/zomer had ze dit ook. Toen zei de DA al van ze heeft een muggen/vliegjes allergie. Ze heeft toen een prik daarvoor gehad en het ging beter. De zomer ging verder ook oké. De winter begon dit jaar erg koud, pony heeft dus ook al een erg dikke wintervacht en toen liepen de temperaturen, zoals nu, weer op, en is de vacht eigenlijk te dik voor deze temperaturen. Ze heeft nu dus ook weer jeuk. DA geweest en weer een prik gegeven. Dit hielp voor eventjes. Van de week heeft de eigenaar de DA weer gebeld en die zegt dat nog een prik eigenlijk geen zin heeft. We zouden nog een shampoo kunnen proberen, maar dan zouden alle paarden in de buurt (zoals die van de buren) dat ook moeten, anders zijn de muggen/vliegen zo weer terug. En anders zouden we er misschien over na moeten denken, als de jeuk nog erger wordt om haar maar een spuitje te geven (de DA zegt wel dat hij het jeuken op dit moment nog mee vind vallen).

Ik vind het alleen raar, ze is 21 en heeft dit pas sinds een jaar. Nou is het wel zo dat ze sinds een jaar verhuisd is. Dus ik heb sterk vermoeden dat het misschien aan de omgeving ligt. Andere muggen/vliegjes, meer muggen/vliegjes etc. (wat je ook maar kan verzinnen).

Zijn er mensen met z'n zelfde verhaal, of mensen met tips wat je tegen een muggen/vliegen allergie kan doen!? En het aller belangrijkste; wat helpt voor haar tegen de jeuk.
Hopelijk wordt het snel koud en zijn al die muggen/vliegjes in een ''winterslaap''.... waarschijnlijk zal ze dan van de jeuk af zijn (hoop ik).

Misschien nog handig om te vermelden: Ze heeft geen jeuk aan haar manen/staart. Ze jeukt wel op haar hals, borst en bil etc.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 20:35

Het word kouder,dus wat dat betreft is het mooi tegen de vliegen.

Als er al een veearts bij geweest is dan neem ik aan dat die alles bekeken heeft.

Andere omgving kan veel doen, zeker ook als ze op het gras staat, het ene gras bevat meersuikers dan het andere en dat kan ook jeuk geven :j

Wat is er nou precies anders dan de vorige plek dan.
Denk aan voeding, bomen etc

Eknowledge

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 10:21

Ik heb een jaarling Gra fjord diz is beginnen schuren. Ik dacht eerst een leverprobleem, maar na vele detoxen schuurt ze nog. Ze krijgt nu bloedtherapie. Het begon aan haar manen en staart, nu zelfs ook de schouders. Ik vond dit al best jong voor eczeem maar blijkbaar kan het. Iemand op bokt vertelde me dar het blijkbaar ook in haar familie zit. Nu schuurt ze bijna niet meer.

Iemand ervaring met zo een jong paard dat eczeem heeft?
Houden jullie ze van het gras, of heeft dit niet veel verschil?
Gebruiken jullie speciaal eten? De onze krijgt nu Pure Feed.

Prutsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 11:47

Onze jaarling haflinger ook. Pas eind juli begonnen. Eerst alleen manen en staart. Later overal maar manen en staart niet meer. Dierenarts twijfelde toch aan ZE dus 2 x gewassen met Sebacil. Sindsdien geen plekken meer. Maar wat het nu geweest is is ons of niet duidelijk omdat we natuurlijk pas aa het eind van het exceem seizoen hebben gewassen met Sebacil. Niet handig! Afwachten dus tot volgend jaar.