[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

IwanLuver

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 22:14

Tjonge jonge SR je maakt wat mee met je paardje! Veel sterkte toegewenst van een stille meelezer..

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 22:46

Hoe oud is je paard SR? 13 of zo toch?

Heb je voor jezelf een idee hoelang je dit wilt laten duren voor hem? Het lijkt me zo sneu om je paard zo te moeten zien ;( Wordt verdrietig bij de gedachte alleen al! Super veel sterkte, leef met je mee!

Na het lang proberen om mijn vorige paard weer goed te krijgen (niet gelukt) heb ik besloten dit bij mijn merrie niet meer te doen.
Ik geef haar alle tijd die ze nodig heeft, maar op = op.
Zoals ze nu is..........ik herken haar niet. Ze is wel alert op me, maar zó mak, tam, lusteloos.
Al maanden............ ;(
Het was altijd zo'n hysterisch ding wat me 3x voorbij vloog op weg naar de paddock.

Ik hoop echt dat de medicatie aanslaat, iemand enig idee wanneer ik verbetering zou moeten kunnen gaan merken?

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 22:56

Dimple, Dankje voor je lieve woorden. Hij is 12.. en heeft al jaren van ellende achter de rug.
Maar al die jaren heb ik vechtlust bij hem gezien.. Dat zie ik nu niet meer..

Mijn ouders zijn net geweest en toen liep hij weer vrolijk rond.. Ik snap er niks meer van.. Ene moment is hij zo kreupel als wat, krijgt zij hoeven nauwelijks van de grond. En als we dan even goed willen kijken loopt hij weer normaal..
Bel morgen de dierenarts of ze eerder zou kunnen komen al..
Ik hoop nog een moment te kunnen filmen dat hij zo slecht is..

Dimple, ik heb er zelf een hard hoofd in, wil dit niet te lang laten duren, maar wil straks ook niet het gevoel hebben dat ik het leven van mijn allerbeste maatje te vroeg heb beeindigd..

Bij jou ook erg heftig dus.. Ik herken het zo...
Jij ook heel veel sterkte.. Er zijn gelukkig ook veel paarden in dit topic, die na weken, of soms maanden op medicatie, ineens flink verbetering laten zien en een heel eind opknappen..

Iwanluver, dankjewel ook..

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 00:09

Ik hoopte me hier nooit te hoeven melden maar helaas..

In oktober begon mijn verzorgpony Omar moeite te krijgen met lopen, conclusie hoefbevangen. Maanden ging het goed. Tot twee weken terug, hij kreeg weer last van zijn benen, wilde niet meer mee lopen. En begon te sukkelen i.P.v. het dribbelen wat hij normaal doet met buiten zetten. Omdat onze eigen da ziek was was er deze keer een ander die graag wilde prikken op cushing en helaas, de uitslag kwam vandaag, mijn kleine vriend heeft cushing, nog wel in een vroeg stadium. Maar ik heb zoveel vragen die door me heen gaan..ik ken cushing wel, mijn hond heeft het gehad en heeft nog anderhalf jaar geleefd voor het te gek werd. Maar wat gaat dit allemaal betekenen voor ons en vooral voor mijn lieve verzorgpony?

Mag hij met zijn medicijnen straks wel gewoon op gras staan?

Wat kan ik hem lichamelijk nog laten doen?

Hoe lang kan ik nog van mijn vriendje genieten..

Het is toch wel even een klap die binnen komt, ik kreeg meteen weer flashbacks naar de tijd dat mijn hondje ziek werd..

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 07:42

bliksem38 schreef:
Ik meld me hier ook even met een vraag. Ik heb een merrie van bijna 31 (kwpn). Laten testen op insulineresistentie ivm veel plassen, gratis cushing test erbij: beiden positief. Cushing waarde 111 (eind september). 3 maanden prascend gegeven, paard 3 maanden ziek, weken koortsig, depressief, niet eten enorm afvallen. Begonnen met kwart en daar na heftige bijwerkingen bij opbouw terug naar kwart (weegt ca 530 kg). Uiteindelijk besloten te stoppen met prascend en voeding zo goed mogelijk proberen te krijgen en me te focussen op de insulineresistentie, magnesium en vit E/selenium bijgevoerd. Paard heeft geen krulvacht/bulten boven ogen oid. Werd alleen arm bespierd en plaste veel. Maar ze is ook wel bijna 31, wat voor kwpn'er naar mijn mening ook gewoon ouderdoms verschijnselen zijn. Nu 2 maanden pilloos en word weer dikker, plast minder, is vrolijk en eet prima. Verhaart als een gek, zakken vol komen eraf, mooi zomervachtje komt terug. Zijn er gevallen bekend dat er vals positief getest is of paarden te heftig reageren op prascend?

Niet vals positief, maar mijn pony kan ook niet tegen prascend/pergolide/parlodel, ook niet bij opbouw beginnend bij 0,05. Hij krijgt nu ruim een jaar provarium breeding (=monnikspeper) op advies van Fargo hier en dat werkt bij hem heel goed. Het doet niets met zijn ACTH-waarde volgens anderen hier, maar symptomatisch doet het veel omdat het de hormonen reguleert die door de cushing van slag zijn. Ze vinden het niet lekker, maar dankzij dit poeder wordt hij niet meer HB en leeft hij nog.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 07:49

SR :(:) Waarom had je hem van de buut afgehaald, daar heb ik overheen gelezen, kan hij daar ook niet tegen ?

Dimple, kleine verschillen schijn je te kunnen zien met 2-3 weken, maar voor echte verschillen moet je zeker 6-8 weken geduld hebben. En er is de mogelijkheid op een dip op 3-4 weken. Dus wel een kwestie van lange adem, wat best moeilijk is als ze al maanden zo niet zichzelf is...

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 08:22

Sterkte SR, wat is dit lastig joh..!

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 08:29

Sterkte SR

bliksem38

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 08:43

Het lastige is dat ze geen symptomen heeft en nu met goed voerbeleid prima in haar vel zit. Ook het plassen, wat eigenlijk het enige is dat op cushing kon wijzen, is beduidend minder. Glimt als een spiegel, is vrolijk en voor de test was eigenlijk alleen ik degene die ergens last van had: veel rapsodiegebruik door natte stal. Dat is nu ook niet meer het geval. Ik ben dus geneigd de cushing te laten wat het is. Liever nog een jaar een happy paard dan 2 jaar een paard dat niet lekker in haar vel zit. Met 31 jaar is elke dag een kadootje toch? Ik heb zelf het idee dat paarden ook heftiger op prascend reageren dan op pergolide. Weet iemand of daar onderzoek naar is gedaan of meer over bekend is?

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 09:40

Die van mijn heeft zowel pergolide gehad als prascend, maar ik merk geen verschil

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 10:39

Nado, hij leek er buikpijn van te krijgen.. Raakte zijn hooi niet meer aan..
Hij heeft nog nooit zijn eten laten staan in de 10 jaar dat ik hem heb, dus dat is echt een teken dat het mis is.. Hij heeft alles over voor zijn hap eten, ziet dan niks meer op zijn weg..

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 10:41

Douraque, hoe is jouw paard er zonder medicatie onder dan? Doet hij het goed?

Nado, bedankt! Ik ben pas een week begonnen dus hou het goed in de gaten (en ik ben te ongeduldig :o )

SR, heel apart beeld toont jouw paard dan zeg. En wat ontzettend sneu dat hij al zo'n pittig leven achter de rug heeft zeg.

Na alles van de afgelopen 2 jaar........(ocd operatie, paard met slokdarmverlamming, slecht straalbeentje, paard laten inslapen door koliek en nu cushing) weet ik niet of ik nog wel ooit weer aan een ander paard ga beginnen........
Hoe voelt dat voor jullie?

Sababber, Sterkte voor je pony. Er zijn idd paarden die het nog jaren goed doen op medicatie en alles. Maar bij niet ieder paard slaat de medicatie aan. Geef hem de tijd om te herstellen en aan de medicatie te kunnen wennen. Succes en vooral veel knuffelen!!

Zijn er mensen die de monnikspeper bij de pracend gebruiken?

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 10:43

Nou dierenarts komt over een half uur, pony hoest :( . Eten doet ze nog steeds niet het voer wat ze wel mag en ze is een enorme kattekop op het moment haar maatje mag absoluut niet bij de hooibak komen. Zonder haar maatje kan ze overigens ook niet. :+

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 10:53

Haat liefde verhoudingen zijn altijd lastig :D

Sterkte met de DA!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 11:15

Sterkte Moonlight.

En SuperRoos natuurlijk ook.

Tja, na mijn cushing pony's (die hier tot hun dood blijven, Dennis is mijn alles, en Judith, een oude atactische fokmerrie met cushing, wie wil die nu?) heb ik er nog 7 staan. Dus de keus of er weer een ander komt hoef ik niet te maken, wat minder zou juist wel lekker zijn (maar wil ze eigenlijk allemaal niet missen ;) ).
Mocht ik ooit niets meer hebben staan om mee de sport in te gaan kijk ik tegen die tijd wel. Pony's in bruikleen om een tijd in de sport uit te brengen is mij in het verleden ook wel bevallen, tot een bepaald nivo en dan weer terug naar de eigenaar. Wel de lusten, niet de lasten. Met die pony's ben ik ook gek, train ik met veel plezier, maar omdat ik van te voren al weet dat ze weer weg gaan heb ik niet de zorgen die ik van mijn eigen pluisjes wel heb.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 11:19

@dimple Vorig jaar toen hij nog zonder medicijnen stond (voordat ik getest had) merkte je niet heel veel aan zijn gedraag, maar wel dat hij veel slofte met zijn achterbenen als gevolg van de spieren waarop de Cushing aan het interen was. Daarnaast zag zijn vacht er absoluut niet uit, lang en geen glans. Ook zweette hij enorm. Hij is blind en er kwam steeds meer vuiligheid uit het resterende oog.

Nu met medicijnen sloft hij bijna niet meer. Zijn vacht is stukken minder en ziet er nu beter uit, hij zweet amper. En er komt minder vuiligheid uit zijn ogen. Nu pas merk ik wat voor effect Cushing heeft, want hij is stukken vrolijker en loopt graag nu

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 12:07

Dennis, voorlopig nog genoeg keuze dus. ;)
Ik had gister een oproepje op mijn FB gedaan of iemand nog wat te rijden voor me heeft.
Kreeg meteen van alles aangeboden oa bij mij op stal.
Ideaal! Ook goed voor mezelf om andere paard te rijden.
(helaas beet alleen 1 van die K-Jack Frutsels in mijn vinger dus nu in het verband ^) )

Douraque, wat fijn dat je paard er zo goed op reageert. Dat is goed nieuws. :j

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 14:10

@ Bliksem, in jouw geval zou ik kijken naar mijn paard en inderdaad de cushing laten zitten, 31 is toch een fantastische leeftijd!

@Superroos, sterkte..

@Sababber, ik merkte na 3 weken verandering in gedrag. Ze was weer alert in plaats van lusteloos en wilde ook weer lopen. Na 3 maanden pillen heb ik ook het idee dat spieren er weer bij beginnen te komen. En moest ik vorig jaar winter echt kilo's bijvoeren, doet ze het nu weer goed op een regime van een kg brok per dag en verder voordroog. Hoe lang het goed gaat valt niet te voorspellen, dat hangt nl mede af van de groei van de tumor. Mijn paard gaat straks weer gewoon op gras, ik zie nl geen tekenen van insuline resistentie, en wil haar dat plezier ook liever niet onthouden.

@Dimple, jij hebt dan ook wel bloedveel pech gehad! Ik heb een 21jarige die vanaf haar 5e sporadisch de veerarts heeft gezien (en vanaf haar 19e ouderdomskwalen ontwikkelt, maar he,..) en een 7 jarige die (afkloppen) vanaf haar geboorte alleen nog maar grieprikken heeft gehad. Ik zou zo weer aan een paard beginnen!

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 14:31

Is ook zo hoor Kebie, jarenlang niks gehad en nu alles in 1x.

Hier gaat mijn merrie ook het land op, maar omdat ze al veel te vet is gaat ze halve dagen. Andere helft paddock of met graasmasker. Moet ik nog even afstemmen op stal.

Rij jij je paard nu ook weer 'gewoon'?

bliksem38

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 16:40

@ kebie: dat besluit had ik al genomen. Vraag was meer of er meer mensen waren die a) twijfelen over diagnose, b) paard hebben dat zo heftig reageert op prascend (met echt weken koorts erbij, depressief en niet eten, na 2 dagen stoppen, koorts weg en paard weer fit/eten/vrolijk)

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 18:44

Dimple, ik zou echt niet gelijk een paard weer nemen..
Mijn vorige paard heb ik na 3 maanden mijn eigendom in moeten slapen. Bleek veel verborgen gebreken te hebben en was helemaal versleten. Die was pas 6, Fiek is nu 12.. Beiden veels te jong..
Ik zou het dus echt niet weten nu...

Mijn moeder is vandaag geweest, liep Fiek weer aardig.. Ik ga er zo weer heen, ben benieuwd..

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 19:54

Dierenarts is geweest en we hebben bingo. Piep op de longen, hoeven er gelukkig nog niks aan te doen tenzij ze echt met grote neusgaten op stal gaat staan, toch even wat Homopatisch gehaald.

Bloed getrokken dus binnenkort weer een uitslag over haar bloedwaardes, hopelijk kan ik van die hele weer terug naar een halve per dag.

Vandaag wat 2 soorten brokjes kunnen lenen bij iemand die een voer bedrijfje heeft. Morgen ochtend even kijken of de Metazoa op is, al leek ze net de brokjes ieder geval wel op te eten, Lucerne vindt ze nog geen bal aan. Pil gaat er via een wortel gelukkig wel in.

Ook maar vandaag deels geschoren aangezien het toch al aardig warm weer begint te worden en ze nog steeds niet wel verharen. Wat was toch weer braaf bij het scheren, behalve rond de oortjes blijft eng. ;) Zelfs zonder vasthouden gestaan en de scheerster maar scheren. *D

Dierenarts had blijkbaar met de pil maker of leverancier(weet niet meer welke) gebeld, zei hij. Die hadden er nog nooit van gehoord dat een paard stopte met eten door de pillen.

Nou even wachten op de uitslag en hopen dat het hoesten een beetje weggaat.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 21:24

Volgensmij moet het juist wel bekend zijn bij dierenartsen dat paarden stoppen met eten of slechter eten door Pergolide/prascend!
Mijn da wist het 4 jaar geleden in ieder geval wel en heeft mij daarvoor gewaarschuwd.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 21:28

cynthiar schreef:
Volgensmij moet het juist wel bekend zijn bij dierenartsen dat paarden stoppen met eten of slechter eten door Pergolide/prascend!
Mijn da wist het 4 jaar geleden in ieder geval wel en heeft mij daarvoor gewaarschuwd.

De pil maker of leverancier (weet niet meer welke hij had benoemt) wist het ook niet. Wat in mijn ogen dan ook vrij schandalig. Sowieso is het in mijn regio vrij onbekend cushing, pas het 3de geval voor onze dierenarts.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 21:33

Mijn dierenarts zei het ook.. alleen ging vidar niet minder eten, maar werd ie kieskeurig.
Is nu weer helemaal bijgetrokken :D