[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 22:21

ZusJacobs schreef:
Voor de mensen die muesli eczeem gebruiken, ik wil het gaan bestellen (4 zakken ofzo, dan zijn de verzendkosten wat goedkoper), maar hoelang is het houdbaar? Ik ben niet van plan veel te geven, 1/4 kg. Daar doe ik dan dus 2 maanden mee (1 zak). Kan dat dus wel? 4 zakken?

Over het algemeen zijn de vitamines en mineralen in paardenvoer ca 3 maanden gewaarborgd

ZusJacobs

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 22:40

Dan ga ik even kijken of we ze hier in de buurt kunnen halen, is makkelijker. Thanks iedereen!!

carina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 11:40

ZusJacobs schreef:
Dan ga ik even kijken of we ze hier in de buurt kunnen halen, is makkelijker. Thanks iedereen!!

Top diervoeders in Harskamp is niet zo ver voor je.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 12:08

Mi_Amore schreef:
@Mindim: wat noem jij juist nachtvorst? :-) Vraag me gewoon af vanaf wanneer het vriest :')

Dat verschilt per jaar, maar ik noem de eerste nachtvorst de nacht dat voor het eerst de temperatuur beneden het nulpunt komt. Dan gaat pas de deken af, want dan weet ik dat de knutten er zo goed als zeker niet meer zijn.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 14:08

Helaas ging dat vorig jaar fout bij ons... begin November na de 1e nachtvorst de deken eraf. Tijdens het Paard en Koets weekend, 2e helft November, een mooi en redelijk warm weekend toch een flink stuk manen weg.
Dekens blijven op tot na Paard en Koets, al loopt Famke nog altijd zonder deken en blijft dat nog goed gaan.

Famke heeft trouwens een flinke insectenbeet op haar rug, precies midden op de wervels, waar mijn zadel ligt. Kussen raakt de bult dus rijden doen we niet. Zo in de wei heeft ze er geen last van.
Deze is extreem dik en blijft ook lang zitten, we smeren hem nu in met groene leem in de hoop dat zo de zwelling afneemt.

Hebben jullie nog tips en trucks?

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 14:24

Zou trekzalf kunnen helpen? Moet er toch uit..

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 17:02

Wanneer leggen jullie er eventueel een regendeken over/op?

Die van mij heeft zneczeemdeken echt nog nodig, maar is ook snel snotterig door die grote wisselingen in het weer. Hij staat hele tijd buiten, op de wei.
Hij kan zijn haren niet zo lekker wollig overeind zetten als de anderen en ik ga het sowieso weer scheren, dus zou het nu al kunnen?

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 19:52

Een ingevoerde goede regendeken moet al kunnen toch?
Morgen is het nog wat warmer, dus zou het na zondag doen.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 20:19

Regendeken kan prima, dat doe ik ook zodra het weer slechter wordt.
Ik heb voor mijn paarden een hals van een oude eczeemdeken aan de regendekens genaaid. Zelfde merk, Horseware hals aan Horseware deken, zit heel mooi en mijn paard blijft lekker droog.
Famke heeft zo'n hekel aan regen, maar tot het gras op is blijft ze toch echt 24/7 buiten. Met regendeken gaat dat prima.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 22:44

Maar hoezo zet hij de haren minde lekker op dan? Door de deken of door zijn (slechte?) vacht?

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 23:04

Door de deken. Dan kan hij zijn haren gewoon niet lekker overeind zetten, heb ik het idee.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 23:09

Deken drukt de haren plat.

De bult van Famke wordt eindelijke dunner, is er nog wel maar raakt mijn zadel niet meer. Nog een keer in de leem en dan hoop ik morgen weer te rijden.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 12:03

Hier gaat volgende week(ligt aan de voorspellingen), de ongevoerde regendeken eroverheen.

Dat blijft dan zo tot ik denk dat ie wel af kan, en dat verschilt echt per jaar wel weer, heb daar niet echt een maatstaf voor.

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 18:58

Ik heb de regendeken die bij de RSIH hoort er nu onder gelegd. Blijft heel mooi op zijn plek liggen en paard wordt niet zo koud. Als het echt koud wordt gaat de eczeemdeken eraf en de gevoerde winterdeken erop.

byjou1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 21:02

Ben ik ook weer eens :D
Afgelopen zomer ging het erg goed met de exceem bij Silvano.
Weinig tot bijna niet geschuurd, manen en bovenkant staart niet kapotgeschuurd.
Ik heb hem 2 keer per weer gewassen met een speciale shampoo, en zijn deken op natuurlijk.
Wanneer halen jullie de exceemdeken eraf?

pony33

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 15:03

Vraagje: die regendeken gaat eronder? kan je die dan niet los om doen? lijkt me zo onlogisch namelijk om een regendeken onder de exceem deken te leggen :+
meeste regendekens zijn dik zat om het prikken van de mug tegen te gaan of zie ik dat verkeerd? :)

line18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 15:38

maxi en iejoor gaan goed,
iejoor schuurt nu helaas wel maar die staat zonder denken.
maxi geen jeuk verschijnsleen.,
ze staat wel steeds onder een deken.
dus ben blij met dit jaar

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 16:31

pony33 schreef:
Vraagje: die regendeken gaat eronder? kan je die dan niet los om doen? lijkt me zo onlogisch namelijk om een regendeken onder de exceem deken te leggen :+
meeste regendekens zijn dik zat om het prikken van de mug tegen te gaan of zie ik dat verkeerd? :)

Maar een regendeken bedekt alleen het lijf, niet de hals. En sommige paarden heb ook nog is bescherming op de buik en uier nodig, dat bedekt een regendeken ook niet.

pony33

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 19:34

In mij logica zou ik de regendeken er overheen doen, dan zit je niet met een zware natte ezceem deken als het de hele dag regent. :)

En anders zou je eigenlijk je eigen regendeken met hals moeten customizen dat er ook een buikflap/uierbeschermer aan zit :+

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 21:20

Hier gaat ie er altijd overheen, nog nooit problemen mee gehad.

Er zijn enkele hier waaronder ellepel die iets geknutseld hebben met een eczeemhals aan een regendeken.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 00:25

Ik heb de hals van een RSIH zo gemaakt dat ik hem zowel aan een RSIH als aan een regendeken kan doen.

Toen ik nog RSIH en regendeken gebruikte deed ik de regendeken over de RSIH heen omdat het water anders bij de hals onder de regendeken loopt

yvonnedv schreef:
Bobo loopt er nu zo bij
[ Afbeelding ]
de hals van ee RSIH kun je er heel makkelijk af halen. Op de drie punten waar de hals aan de deken zat heb ik klittebandjes gezet en aan de deken en een ongevoerde regendeken oogjes. Zit prima zo.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 08:04

Laten jullie jullie eczemers nu ook op de wei staan?
Die van mij staan elke dag 10h op de wei nu, de niet ZE'ers eten een week lang overdag een stuk wei 'kaal' en daarna gaan de ZE'ers er een weekje op.

Heb eens gehoord dat september een risico is voor hen, maar daar heb ik nog niets van ondervonden?

Grasland wordt hier zodanig afgegeten dat de ZE'ers echt nog wel een lekkere hap gras hebben,
maar het is allemaal al vergeeld en droog dus zo te zien wel veilig (aangezien mijn ZE'er er geen jeuk van krijgt)

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 08:19

Staan alle eczemers in de herfst/winter met dekens op de weide/stal? Ik heb het een jaar geprobeerd maar ze werd er duidelijk ongelukkig van, weer een deken op..

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 08:35

Die van mij gaat in de herfst/winter zonder deken :j

Vind het al zo sneu dat ze 7 maanden per jaar mét deken moet, zonder moet ook kunnen :D

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 08:46

Die van mij wordt geschoren, dus staat in de winter idd weer met deken. Maar hopelijk ervoor nog tijdje zonder deken en van het voorjaar ook tijdje zonder deken.