Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MightyJoe

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 18:54

Mijn paard lijkt weer iets minder te gaan.. Het is 2,5 maand goed gegaan maar sinds 3 dagen begint het gapen, luchtzuigen en is hij weer niet te genieten en hij is futloos. Vorige keer is hij eigenlijk ook te kort behandeld.. Heeft 1 volle week op omeprazole gestaan en daarna al afgebouwd. Ik heb nu in ieder geval 200 zakjes abler thuis waar ik in ieder geval de volle 28 dagen mee kan behandelen en daarna rustig afbouwen.

Elias7

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 20:30

Whisperke schreef:
Ik begin nu met een kuur van mastic horse. Het spul is Masticha. Iemand ervaring mee??

Ik ben nieuw hier maar ik heb geen idee wat het is?
Maar ben benieuwd of je al wat merkt aan je paardje?

maidmarry

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 16:59

Meld me hier ook.
M'n paard is voordat hij bij mij kwam verwaarloosd, stond in een groep en was de laagste in rang waardoor hij weinig ruwvoer kreeg en erg gestrest raakte ( 2011-2012)
Inmiddels is hij zeker 100-150 kilo aangekomen en voelt zich steeds beterder.
Ook z'n spieren zijn langzaam aan weer teruggekomen ( behalve de bovenlijf, die blijft wat achter)
Helaas onlangs een heftig ongeval gehad, februari 2016, ( open wond voorknie) waar hij gelukkig van hersteld is ( ook stressvol)
Nu vind ik dat hij veel gaapt, aan z'n houten hekje knaagt en sinds we weer zijn begonnen met rijden naar m'n been schopt.
M'n paard is al wat ouder, 20 en het is een draver.
Zelf denk ik, zeker na het ongeval van februari jl, dat hij mgl een maagzweer heeft.
Wat denken jullie?
Ik denk eraan om via abler Omeprazole te bestellen, maar welke ???
Groeten van Teun

Whisperke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 22:34

Elias7 schreef:
Whisperke schreef:
Ik begin nu met een kuur van mastic horse. Het spul is Masticha. Iemand ervaring mee??

Ik ben nieuw hier maar ik heb geen idee wat het is?
Maar ben benieuwd of je al wat merkt aan je paardje?

Ze heeft het nu 3 keer gehad.. maar wil het nog niet te snel gaan roepen.. maar vandaag was voor het eerst in maanden dat haar temperatuur is gezakt.. dus ben benieuwd naar de aankomende dagen of dat zo blijft..
Paard heeft geen scopie gehad.. heeft de diagnose lyme gekregen.. is daar voor behandeld, veel stress gehad ook een keer al 72 uur koliek dus dat ze er een heeft is wel zeker.. temp bleef continue boven de 38, terwijl ze antibiotica kreeg.. ze heeft maanden terug gastrogard gekregen.. echter na 3 dgn begon ze heel raar te doen.. was niet bekend bij de fabrikant van gastrogard, maar we durfde na haar ernstig ziek zijn, het niet aan omdat nog eens te geven.. Dierenarts heeft een klant die daar goed resultaat op had met haar paard. Vandaar dat ik dit dus nu probeer..

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 12:42

Heeft nog iemand zakjes over voor mij? Bestelling komt maar niet binnen... :'(

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 15:41

Hoipiepeloii schreef:

bij jou ook al niet?
ik wacht al vanaf 2 april..

Wiske2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 19:36

Is jullie bestelling wel al verstuurd?
Je kunt s,avonds ook chatten met de site, klantenservice voor vragen dat werkt heel goed.

Teun, de abprazole granulaat werkt goed. En is volgens abler het beste voor maagzweren.

Elias wel eens van megaoesophagus gehoord? Laat daar ook naar kijken. Komt voor bij Friezen.
Mijn paard had het ook maar het heeft me heel veel onderzoek gekost voor ik er achter was.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 20:07

SteffiiY schreef:
Hoipiepeloii schreef:

bij jou ook al niet?
ik wacht al vanaf 2 april..

Ik ook!
De chatfunctie deed het van de week niet.. Heb dus een mail gestuurd en kreeg vanmiddag reactie; het moet elk moment komen want is op 5 april weggegaan uit de UK %) Nou ik moet het nog zien! Duurt wel lang..

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 21:12

Pfff ik wacht helaas ook al eventjes.

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 09:02

Hmm ik heb ook nog extra nodig.
Ben er nog niet aan toe maar als ik jullie zo hoor, mag ik ook wel alvast gaan bestellen.

Elias7

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 13:37

Wiske2 schreef:
Elias wel eens van megaoesophagus gehoord? Laat daar ook naar kijken. Komt voor bij Friezen.
Mijn paard had het ook maar het heeft me heel veel onderzoek gekost voor ik er achter was.

Nee eigenlijk nog nooit van gehoord, ik zal het meenemen woensdag voor de scopie

Wiske2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 22:10

Chat moet je in de avond doen vanwege tijdsverschil in Amerika.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 23:54

Dat is bekend. Maar hij laadt niet.

Elias7

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 08:19

Vanwege vervoer staat mijn paardje al op de kliniek... Vind het best wel spannend hoor. Maar wat ik gek vind is dat de 1 zegt hij mag vanaf 18:00 niet meer eten en de ander zegt 24 uur voor de scopie niet, nou vind ik dat wel erg lang of is dat normaal?

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 09:24

Ik heb ook de ervaring dat dat per kliniek verschilt... bij de Raaphorst was het 12 uur, bij de Lingehoeve 24 uur

Dat laatste heb ik 1 keer gedaan, en nooit meer... Cas was helemaal aan het shaken, bloed nerveus en aan het tandenknarsen. Ik hou het op 12 uur... en hier heb ik met latere onderzoeken nooit problemen mee gehad. (ook 12 uur niet drinken)

Wiske2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 11:51

Het probleem is dat als er toch nog voer in de maag zit het onderzoek voor niets is, dan kunnen ze het nog niet goed zien, vandaar dat ze het soms langer doen.

Esja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 12:03

Even geleden dat ik hier gereageerd heb, maar wel altijd meegelezen. Ik zit weer met een probleempje. Mijn paard staat momenteel na heel rustig afbouwen op 1 zakje abler per dag, tot vorige week ging het ook echt heel goed, hij had er nog niet eerder zo goed uitgezien. Ze zijn echter sinds vorige week de wei op gegaan en om de een of andere gekke reden heeft hij daar stress van en is hij in een week tijd behoorlijk afgevallen. Ik vind dit wel merkwaardig en weet niet zo goed wat verstandig is om te doen. Wat is jullie advies?
Alvast bedankt.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 14:20

Voor mijn paard levert iedere grote verandering stress.

Dus nieuw paard in de groep, van paddock weer naar weideseizoen, zelfs verplaatsing van ene naar andere wei om daar een poos te staan.

Ik kan daar niet zo veel mee, behalve proberen om dit soort veranderingen zo min mogelijk te laten voorkomen.

Als hij erop reageert, houd ik het in de gaten. Duurt het te lang, dan ga ik ondersteunen met medicijnen.

Overigens staat mijn paard altijd ergens onderaan in de groep, en moet hij dus altijd alert zijn op andere paarden.
Levert hem helaas ook stress.

Gaat opgelost worden in die zin dat hij komende zaterdag naar een stal gaat verhuizen waar volledig rekening met hem gehouden gaat worden.

Alleen die verhuizing zelf gaat er bij hem wel echt inhakken ben ik bang.

Esja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 14:28

Hoi Femke-Tweety,
duidelijke uitleg en ja ook ik wist wel dat het stress op zou gaan leveren, maar het is toch wel wat meer dan gedacht. Welke tijdsduur houd jij ongeveer aan voor je eventueel overgaat op medicijnen? Overigens krijgt hij die nu nog, maar wel weinig. Ik was net zo blij met alle kilo's die er aangekomen waren, en dan in zo'n korte tijd weer zo makkelijk afvallen. Zou toch makkelijk zijn als ze net zo snel aan zouden komen als afvallen, maar helaas..

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 15:00

Wiske2 schreef:
Het probleem is dat als er toch nog voer in de maag zit het onderzoek voor niets is, dan kunnen ze het nog niet goed zien, vandaar dat ze het soms langer doen.

Met (ruim) 12 uur vasten zijn wij nog nooit voer in de maag tegen gekomen met een scopie. Ook kunnen ze maag oppompen of nog wat spoelen tijdens de scopie.

Wellicht dat het per paard verschild??

Elias7

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 16:13

Bedankt voor de reacties ben er wat meer gerust op nu.

Was net nog even op de kliniek en moet zeggen dat ik nu niet veel meer aan hem zie kwa gedrag, zou dat door de adrenaline komen? Hij is vrij rustig maar misschien onbewust toch wat stressig...
En daarom dat de symptomen wegvallen?

Pieneliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 13:18

Hoi allemaal,

ook ik wil mij graag hier melden. Ik heb het topic grofweg doorgelezen omdat ik twijfel of mijn paardje een maagzweer heeft..
Ik heb een bijna 3 jarige merrie met altijd een voorliefde voor voer.. Kan haar niet genoeg zijn. Nu begon ze rond midden maart haar muesli (Juniorix van Cavalor, met extra luzerne wat ze al een jaar krijgt) minder te eten. Hierbij was ze ook erg down/ bleu, niet het paard wat ik ken. Van alles geprobeerd, nat maken, zonder luzerne enz. niks hielp. Na een week was het niet beter en had ze ook wat verhoging dus de DA laten komen. Ze zit vol in de wisselperiode dus hij raadde aan eerst tanden laten controleren en als dat het niet is was het mogelijk een maagzweer. Naar de tandarts en deze heeft 2 doppen verwijderd, 1 waar de punt met eten telkens in het tandvlees stak en nog een met een ontsteking er naast. Op aanraden van de tandarts die dag het voer nat gemaakt, dit at ze meteen! Ze was ook meteen weer haar vrolijke zelf, wat ze nu nog is. De dag erna droog weer niet.. Dus maar weer nat gemaakt, kan immers nog pijn doen. Dit ging goed. Nu laat ze toch weer beetjes liggen..
Ze staat overdag van 8.00-minstens 17.00 uur in de wei, met toegang tot hooi. Op stal staat ze op stro met zo goed als ongeperkt hooi/ voordroog hooi. Ze krijgt 3x daags ongeveer 600 gram Juniorix. Mijn gevoel nu zegt dat ze meer uitgekeken is op het voer dan dat het toch een maagzweer is. Ze ging immers meteen eten na het verwijderen van de tanden.
Ze is iets strakker geworden, maar groeit ook veel en ben bezig met rustig inrijden (lees: max 2x in de week 10 minuten aan de longe) en hooi eet ze als de beste..
Wat denken jullie?
Dankjulliewel!

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 13:20

Elias7 schreef:
Bedankt voor de reacties ben er wat meer gerust op nu.

Was net nog even op de kliniek en moet zeggen dat ik nu niet veel meer aan hem zie kwa gedrag, zou dat door de adrenaline komen? Hij is vrij rustig maar misschien onbewust toch wat stressig...
En daarom dat de symptomen wegvallen?

zou kunnen. stress versterkt de sympthomen vaak ivm pijn. Maar is bij ieder paard anders natuurlijk!

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 14:59

Sterkte Elias! Ben erg benieuwd wat eruit komt.

Elias7

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 21:40

Een stressvolle dag gehad, maar mijn paardje deed het onderzoek heel braaf....hij heeft idd maagzweren en daarbij een gedeeltelijke verlamming in de slokdarm.
Ben toch heel blij dat ik gegaan ben ondanks dat ze me op stal voor gek verklaarde ik moest hem gewoon aanpakken en als die lui was een tik geven...jaja.. Zo zie je maar weer!
De rekening is behoorlijk maar moet zeggen dat we super behandeld zijn en ik kan Esmee de interne arts iedereen aanbevelen ze is heel kundig en vriendelijk ze legt het allemaal ook goed uit en neemt de tijd.
Nu behandeling met gastrogard (als ik het goed heb) en slokdarm ondersteunen met voeding.