[INFO] hoestende paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Carolita

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 16:24

Wellicht ten overvloede.. Ik heb een gloednieuwe, nooit gebruikte Flexineb te koop. Is alleen gepast. Ik wil er heeeeel graag van af

Texas8

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 16:35

superpony schreef:
Rowenaduke schreef:
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met hartog compact gras baaltjes als hooi vervanger voor paarden met astma/stofallergie?

Mijn paard heeft ook al 10 jaar luchtwegklachten, letterlijk al zoveel geprobeerd.. Maar hij lijkt er deze keer niet bovenop te komen. Hij hoest en is vooral ook erg benauwd, hij staat gewoon te pompen in rust..

Hij heeft een behandeling gehad met pulimcort (cortico's), dit vernevelde ik met de flexineb en equimucin (slijmoplossers), het leek toen beter te gaan maar sinds ik helemaal gestopt ben gaat het echt weer slecht. Ik krijg vandaag weer nieuwe medicijnen binnen, pulmicort en ventipulmin, hopelijk knapt hij hier weer een beetje mee op.

Hoelang weken jullie het hooi hier? Ik zit erover na te denken om het hooi te gaan stomen, heeft iemand er hier 1 zelf gemaakt dmv een kliko? (ik vind ze namelijk wel erg duur, en de vraag is of het gaat helpen).

De laatste keer dat ik een baaltje compact gras had was afgelopen winter en die was onwijs stoffig. Op fb las ik bij Hartog nog iemand met dezelfde klacht en reageerde daarop. Hartog heeft daarop netjes gereageerd en ik mocht een nieuw baaltje, maar heb dat toch afgeslagen.

Ik zou echt blijven vernevelen. Wij hebben alle medicatie gehad en niks hield afdoende. En al die medicijnen zijn ook niet zonder risico's altijd. Mijn ruin is ir en dan moet je bijv wat oppassen.

Ik geef fenegriek standaard en de spliterwten.Vernevelen doe ik als hij staat te hoesten een paar dagen met alleen zoutoplossing. Vooral goed stappen en soms wat draven daarna.
Bij erge hoest, gebruik ik er balsamic air bij.

Er loopt ergens een topic over zelf stomers maken, maar je moet als je het goed wil doen echt op de temperatuur letten en het moet echt door en door die temp krijgen.

Ik maak het gewoon nat. We hebben er 4 staan en vullen 2x daags het hooi. Ik maak het goed door en door nat, maar laat het niet weken. Nu doe ik het in de kruiwagen, omdat ik de ibc vaten in gebruik heb. Maar ideaal is de helft met het kraantje. Hooi erin, goed onder dompelen en kraantje open en vieze water is weg. Maar goed, die heb ik nu in gebruik, dus sproei en het wordt goed nat. Ruin hoest echt veel minder.

Als het echt veel erger is dan normaal, is een nieuw onderzoek wel aan te raden. Soms is een ab kuur wel nodig.

Ben je het vernevelen op verzoek van de dierenarts gaan doen?

Rowenaduke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 17:13

Texas8 schreef:
Rowenaduke schreef:
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met hartog compact gras baaltjes als hooi vervanger voor paarden met astma/stofallergie?

Mijn paard heeft ook al 10 jaar luchtwegklachten, letterlijk al zoveel geprobeerd.. Maar hij lijkt er deze keer niet bovenop te komen. Hij hoest en is vooral ook erg benauwd, hij staat gewoon te pompen in rust..

Hij heeft een behandeling gehad met pulimcort (cortico's), dit vernevelde ik met de flexineb en equimucin (slijmoplossers), het leek toen beter te gaan maar sinds ik helemaal gestopt ben gaat het echt weer slecht. Ik krijg vandaag weer nieuwe medicijnen binnen, pulmicort en ventipulmin, hopelijk knapt hij hier weer een beetje mee op.

Hoelang weken jullie het hooi hier? Ik zit erover na te denken om het hooi te gaan stomen, heeft iemand er hier 1 zelf gemaakt dmv een kliko? (ik vind ze namelijk wel erg duur, en de vraag is of het gaat helpen).

De laatste keer dat ik een baaltje compact gras had was afgelopen winter en die was onwijs stoffig. Op fb las ik bij Hartog nog iemand met dezelfde klacht en reageerde daarop. Hartog heeft daarop netjes gereageerd en ik mocht een nieuw baaltje, maar heb dat toch afgeslagen.

Ik zou echt blijven vernevelen. Wij hebben alle medicatie gehad en niks hield afdoende. En al die medicijnen zijn ook niet zonder risico's altijd. Mijn ruin is ir en dan moet je bijv wat oppassen.

Ik geef fenegriek standaard en de spliterwten.Vernevelen doe ik als hij staat te hoesten een paar dagen met alleen zoutoplossing. Vooral goed stappen en soms wat draven daarna.
Bij erge hoest, gebruik ik er balsamic air bij.

Er loopt ergens een topic over zelf stomers maken, maar je moet als je het goed wil doen echt op de temperatuur letten en het moet echt door en door die temp krijgen.

Ik maak het gewoon nat. We hebben er 4 staan en vullen 2x daags het hooi. Ik maak het goed door en door nat, maar laat het niet weken. Nu doe ik het in de kruiwagen, omdat ik de ibc vaten in gebruik heb. Maar ideaal is de helft met het kraantje. Hooi erin, goed onder dompelen en kraantje open en vieze water is weg. Maar goed, die heb ik nu in gebruik, dus sproei en het wordt goed nat. Ruin hoest echt veel minder.

Als het echt veel erger is dan normaal, is een nieuw onderzoek wel aan te raden. Soms is een ab kuur wel nodig.

Ben je het vernevelen op verzoek van de dierenarts gaan doen?

Ja dit doe ik inderdaad op advies van de dierenarts. Ik heb de flexineb 1.5 jaar geleden zelf aangeschaft en destijds een lange behandeling mee gehad. Toen is hij helemaal van het hoesten af gekomen. Afgelopen winter had die ook periodes dat hij wat hoestte en dan deed ik zelf gewoon elke dag zo een 20ml zoutoplossing vernevelen en dan kwam hij er meestal wel vanaf. Helaas is die nu de afgelopen 3 weken zo achteruit gegaan dat zoutoplossing totaal niks helpt, dus vandaag weer met een kuur pulmicort en ventipulmin begonnen op advies van de da, en voor het slijm doe ik ook nog steeds 20ml per dag vernevelen.

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 17:22

Carolita schreef:
LinSa schreef:
Als dat achter de rug is ga ik het bij de kruiden etc zoeken.

Ik neem een paar x per jaar de op maat gemaakte kruidenmix van Horse complete! Doe er ook een voer meting bij de eerste x
Jente heeft mij de goede richting op gestuurd.. Ik geloofde het niet maar het bewijs staat in mijn tuin te grazen - gezonder en sterker dan ooit tevoren en vol in de sport. Dat had niemand gelooft een jaar geleden!

En welke kruiden zitten daar dan precies in?

Ik las ook nog iets over hooi stomen in een kliko. Ik heb het geprobeerd met een geïsoleerde tub uit de visindustrie en met een vriezer. Beide was het met niet te doen om voldoende heet te krijgen. Ik heb dus de Haygain aangeschaft en ik ben er wel heel blij mee. Ik merk niet direct verschil tussen nat maken en stomen, maar voor mij persoonlijk is het stomen veel minder arbeidsintensief dan het weken. Het stomen is geen wondermiddel, mijn pony hoest dus nog steeds en heeft nog steeds dik taai slijm.

Het hele hoesten is gewoon ellende want paarden leven nu eenmaal in wat minder schone omstandigheden dan mensen bijvoorbeeld. Zeker deze periode lijkt toch pittig voor ze te zijn met de pollen en stof van de droogte.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 18:37

Texas8 schreef:
Slmt9 schreef:

En Laarakker al geprobeerd?

Ja ook geprobeerd. Zijn we momenteel nog mee bezig. Maar het hoesten duurt nu al zo lang dat ik er echt een beetje wanhopig van wordt. Paard krijgt momenteel ook druppels/supplementen vanuit hemuit.

Snap ik :(
Ik kreeg vandaag uit de meting slechte nierwaarde (alweer) en longen (maar dat wist ik door het hoesten zelf ook al). Ik kreeg oa de respiration support. Heb jij die laatste al geprobeerd en zo ja, had je het idee dat het iets hielp?

Texas8

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 19:16

Slmt9 schreef:
Texas8 schreef:

Ja ook geprobeerd. Zijn we momenteel nog mee bezig. Maar het hoesten duurt nu al zo lang dat ik er echt een beetje wanhopig van wordt. Paard krijgt momenteel ook druppels/supplementen vanuit hemuit.

Snap ik :(
Ik kreeg vandaag uit de meting slechte nierwaarde (alweer) en longen (maar dat wist ik door het hoesten zelf ook al). Ik kreeg oa de respiration support. Heb jij die laatste al geprobeerd en zo ja, had je het idee dat het iets hielp?

Nee die heb ik niet gekregen. Ik heb verschillende potjes met druppels gekregen voor oa weerstand, longen, allergie. Ben wel sinds kort begonnen, maar wil zo graag dat ze stop met hoesten. Hopelijk gaan deze middelen binnenkort werken anders weer verder op zoek. Hopelijk werkt respiratoin support bij jouw paard!

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 20:00

Dat snap ik! En wellicht overheen gelezen, accupunctuur?

Carolita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 21:00

Slmt9 schreef:

Ik heb veel gedaan dus zeker weten wat het nou precies is geweest zal ik nooit achter komen maarrr na 3x accupunctuur heeft hij niet meer gehoest.. Die man zei na de derde x 'hij is klaar'. Hij zal nog 2 weken hoesten, de klodders zullen om je oren vliegen en dan is hij er doorheen. En zo was het.. Hij heeft sinds september niet meer gehoest.. Fingers crossed uiteraard

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 21:22

Slmt9 schreef:
Bij mijn paard is jaren geleden een stofallergie gediagnosticeerd na een bronchoscopie. Inmiddels drie jaar ander stalmanagement, maar sinds begin voorjaar hoestte hij eerst af en toe, nu dagelijks. Er zit totaal geen logica in wanneer hij hoest, dus ik kan niet zo goed een oorzaak bedenken.
Hij staat 24/7 op paddock paradise, krijgt geen gras, 4x per dag uitgeschut hooi in bakken van de grond. hoest:
- na de nacht een paar keer vóór de eerste hooironde, zelden tijdens of na het hooi
- speelt en rent zonder te hoesten
- heeft droge hoest en hij heeft droge mest (wat hij laatste weken ook opeet)
- geen snot
- geen benauwdheid
- geen koorts
- na het voeren van slobber 3x pw is het erger
- hij knabbelt wel aan de zijkant vd paddock aan gras, ook dan lijkt hij soms te hoesten
- naf respirator geprobeert doet niet
- zondag als probeersel puur pollen gestart, doet nog niets

Vrijdag komt mijn tandarts en da, zij zal ook klinisch onderzoek doen.
Volgende week optioneel naar de kliniek voor nog een scopie, echter hoop ik dat dit niet nodig is doordat ik zelf invalide ben geworden.
Tevens kan ik laarakker nog vragen.

Komt iemand dit bekend voor?

Jazeker, het feit dat je droog hooi voert.
Natmaken maar liever nog stomen.
Anders blijft het helaas doorgaan

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 23:12

Maar de hoest is totaal anders dan tijdens de diagnose stofgevoelig. Daarnaast doet hij het voornamelijk ‘s ochtends en niet wanneer hij eet. Ik zie dus geen overeenkomst met het hooi. Wel dat het nu extra kan triggeren, niet dat het de oorzaak is.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 23:44

Texas, de veearts raadde de dampbox in Utrecht aan. Op dat moment hoestte er 2. Daarop hebben wij voor vernevelen thuis gekozen.
Nu doen we het wanneer wij dat nodig achtten bij mn ruin. De merrie is er helemaal vanaf gekomen.

Ze hadden al sputolysin, ventipulmin, prednison en cubarmix gehad wat allen niks uithaalde, of althans niet voldoende.

LinSa, ik maak het nat en dat is hier echt een groot verschil voor mn ruin. Ik heb wel met de haygain gewerkt ergens anders, maar vind natmaken niet meer werk.

Slmt, dat zou ik niet te snel zeggen. Die van mij gaat ook niet per se hoesten als hij met zijn neus in stoffig hooi zit, maar eenmaal geirriteerde luchtwegen kunnen op alles reageren.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 00:03

@superpony: de kudde is wat verkouden geweest, voor mijn gevoel heeft hij daar dat hoestje van gekregen en wordt het wellicht in stand gehouden door droog hooi.
Maar ik weet even niet waar ik een oorzaak zoeken moet en welke stap ik ga zetten.
Ik denk toch opnieuw een scopie, echter ben ik huiverig voor hoe makkelijk bepaalde medicatie wordt voorgeschreven als symptoombestrijder. En ik lees hier zoveel dat het niet helpt.

Zal eens gaan overleggen wat er aan nat hooi mogelijk is. Best lastig op een pension met paddock paradise en veel voerbeurten.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 00:10

Ja, bij ons hoestte toen 2 van de 4 en ook vermoedens door wisselende buur paarden daar toen. Mn merrie is er wel echt bovenop gekomen, maar mn ruin heeft echt chronische problemen gekregen met ups and downs.

Daarom ben ik nu ook zo voor het vernevelen. Al die medicatie hielpen niks en hebben wel nadelen.

Ik heb nu trouwens wel overal het hooi in netten. In ons huisje lag het los en ging hij met zijn neus erin. Hij hoestte dan niet direct, maar ik ben gewoon alles gaan wegnemen wat ook maar iets kan triggeren. Hou zijn conditie wat beter, wat nu gelukkig goed gaat, omdat hij beter loopt, maak echt de ibc bakken goed schoon, hooi alleen uit netten, nat, ze lopen buiten en meteen vernevelen bij meer dan 1 hoest.

Bij ons zei Laarakker dat ze bij luchtwegproblemen als eerste de darmflora bekijken. Dat is ook altijd nog een optie om die eens een boost te geven.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 00:20

Hij is al bijna 1,5 jaar bij Den Hoek in behandeling. Was intern behoorlijk slecht door oa hb. Hij was eindelijk helemaal fit en goed en een paar weken later een nieuwe merrie uit Spanje in de kudde en toen iedereen wat verkouden.
Eric Laarakker heeft vandaag nog doorgemeten, alleen verminderde nierwaarden en longen.
Afgelopen vrijdag nog door DA klinisch onderzocht, longen, hart, lymfen allemaal goed. Geen koorts, niet bebauwd, geen snot, kijkt fris, speelt en eet goed.

So what to do next?

Welke winst kan ik halen uit een scopie? Een spoeling? Vind ik dan de oorzaak?
Of de medicatie van Laarakker proberen, maar hoe lang kijk ik dat aan?
Accupunctuur?

Ik ga me eens verdiepen in vernevelen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 01:05

En je weet ook zeker dat hij geen wormen heeft?

Het kan echt heel lastig zijn. Dat hoor en zie ik vaker om me heen. Een vrij eenvoudige hoest kan goed opgelost worden, maar zodra ze eenmaal langer hoesten en die ups and downs krijgen, kan alles het triggeren lijkt wel

Kijk ook vooral naar je omgeving. Men zegt.......dat ook vogels en pluimvee bedrijven irritaties kunnen veroorzaken.

Oke, herkenbaar. Mijn ruin is ir en hb geweest. Heeft blessures, dus ook een periode gehad dat hij niet veel in beweging was. Hebben ook op een punt gestaan van inslapen, vaker al zelfs. Maar momenteel gaat het goed.

Mijn ruin heeft ook geen koorts, is soms benauwd, geen snot, speelt, kroelt, eet goed......

In mijn ogen kan Acupunctuur nooit kwaad, maar ik zweer wel bij vernevelen met zoutoplossing en evt balsamic air.
Wij hebben alleen een goedkoper apparaat en zou veel liever achteraf de flexineb hebben gehad. Is echt de investering ook waard. Maar kwam deze 2e hands tegen en snel gekocht.

Je kan ook serieus de zoutbehandeling overwegen. Dat kan in de polder of met een trailer aan huis bij Equizouttherapie. Ik volg ze op fb en lees echt heel evel goede dingen.
Zelfs als een arts niks hoort, bleek het toch muur en muur vast te zitten wat allemaal los komt en dan ook ene flinke tijd schoon blijft daarna.

Rowenaduke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 09:27

Carolita schreef:
Slmt9 schreef:

Ik heb veel gedaan dus zeker weten wat het nou precies is geweest zal ik nooit achter komen maarrr na 3x accupunctuur heeft hij niet meer gehoest.. Die man zei na de derde x 'hij is klaar'. Hij zal nog 2 weken hoesten, de klodders zullen om je oren vliegen en dan is hij er doorheen. En zo was het.. Hij heeft sinds september niet meer gehoest.. Fingers crossed uiteraard

Wie heb jij laten komen voor accupunctuur?

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 07:42

@superpony: yep, ook geen wormen. De zouttherapie sla ik op. Die bekende vernevelaar is wel erg duur. Welke heb jij?

Gister DA nr 4 gesproken die kwam voor foto’s van de eotrh. Eindelijk iemand die de hoest heeft gehoord en een logische uitleg kon geven van wat hij dacht waar t zit. Hij vond het geen allergie of astma hoest. Betwijfeld of we iets met een scopie gaan zien, maar zou het daar wel als eerste zoeken. En legde uit waarom hij in eerste instantie niet aan achterste luchtwegen of keel dacht. Mogelijk nog een beschadiging aan de slokdarm.
Om het uit te sluiten gaat hij nu eerst twee weken op nat hooi, kijken hoe dat gaat.

Merken jullie verschil bij langdurig droog of nat weer?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 11:00

Ik heb hem overgenomen, maar was volgens mij van Loesdau. Kan hem daar nu niet meer vinden. Het is dan een apparaat die je op stroom doet en een slangetje die naar het reservoir gaat en die gaat aan de emmer. Ik vond die te groot en heb een graasmasker aan halster dichtgeplakt.

Ja, de flexineb lijkt duur, maar mega spijt dat ik die niet heb genomen achteraf. Toen hoestte er 2 paarden en hadden we al voor heel veel geld medicijnen erin zitten. De veearts raadde de dampbox aan in Utrecht, wat voor een week al duurder is dan de flexineb.

Mijn ruin heeft ook EOTRH en soms denk ik wel dat het ergens met elkaar te maken zal hebben. Ook omdat mn merrie van 26 er wel vanaf is gekomen. Ruin is 21.

Hij heeft last bij weersverandering, maar laatste hooi is wat stoffig en maken we nu 3 weken nat. Dat helpt echt goed. En dus ook het hooi in het huisje in netten gedaan, zodat ie nergens in het hooi verdwijnt met zijn neus.

Ik geef hem ook extra beweging. Dat was eerst vanwege zijn blessures wat lastig. Hij hoest weleens in het begin of als hij even bezig is en dan heb je de neiging om te stoppen, maar regelmatig is het darana juist over.

2jaar geleden in het bos, begon hij echt op de helft van het staprondje erg te hoesten. Toch door en toen vloog er een klodder langs mn benen en is het echt een half jaar wel weg geweest.

Als het te vast zit, horen artsen ook niet altijd wat, dus dan is kijken wel belangrijk.Maar als er niks vast zit, kan er natuurlijk ook een andere oorzaak zijn.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 12:16

Wij zitten een beetje in hetzelfde schuitje (en topics ;) ). Heeft de 26-jarige ook EOTRH gehad?
Ik vroeg me ook al af of er een link is, maar kon zelf nog geen logica bedenken.

De beweging was ook mijn twijfelpunt. Idd wil ik bij hoesten gaan stappen. Maar hier kan ik een galop of springsessie doen en er gebeurt niets, een dag later stapsessie en hij hoest wel.

De (aankomende) dierenartskosten zijn wel fors, dus ik probeer even niet alles te gelijk te doen qua luchtwegbehandeling.

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 13:00

Mijn pony klinkt helemaal schoon op de longen voor en na beweging. Voor beweging is ze met de scopie ook schoon, maar na beweging zit ze vol met taai slijm. Als je een scopie gaat doen, zou ik er zeker over doorvragen of je paard eerst even gelongeerd moet worden oid.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 14:37

Slmt9 schreef:
Wij zitten een beetje in hetzelfde schuitje (en topics ;) ). Heeft de 26-jarige ook EOTRH gehad?
Ik vroeg me ook al af of er een link is, maar kon zelf nog geen logica bedenken.

De beweging was ook mijn twijfelpunt. Idd wil ik bij hoesten gaan stappen. Maar hier kan ik een galop of springsessie doen en er gebeurt niets, een dag later stapsessie en hij hoest wel.

De (aankomende) dierenartskosten zijn wel fors, dus ik probeer even niet alles te gelijk te doen qua luchtwegbehandeling.

Nee, de 26jr heeft geen EOTRH.

De shet heeft geen snijtanden meer. Hij is nu 21, maar is als ik goed zit 4jr geleden gedaan. Of misschien alweer 5jr.

Mn New Forest van 21 heeft luchtwegproblemen en nu ook EOTRH. Hoesten begon gelijk met de merrie van 26, maar zij is daar wel vanaf gekomen. Ook bij haar hielp medicatie niet geweldig en heeft het vernevelen echt het laatste beetje gedaan.

Mn andere ruin is 20 en die heeft nergens last van. Staan samen, eten zelfde, dus zie geen duidelijke lijn in het een of ander qua management.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 14:43

Goeie tip. Ik lees dit voor t eerst van schoon voor beweging, maar vol na. Weet je bij jouw paard wat de oorzaak is?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 15:21

Ik denk niet dat ze schoon zijn voor het bewegen dan. Het zit vast. Hoor het vaker dat veeartsen niks horen en het gewoon vol zit als ze gaan kijken. Dat vastzitten is juist het probleem.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 16:01

Slmt9 schreef:
Goeie tip. Ik lees dit voor t eerst van schoon voor beweging, maar vol na. Weet je bij jouw paard wat de oorzaak is?

Sorry, deze reactie was op Linsa.

@superpony: is dit iets? Ik weet ook niet zo goed hoe ik dit in Duitsland kan zoeken :)

https://www.trotdirect.com/nl/horseneb-compleet.html

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 20:22

Ze is zeker schoon voor het bewegen. Ze is namelijk voor en na beweging bekeken. Het slijm zit diep in de longen (waar ze met een scopie niet komen) en komt door beweging in de luchtpijp terecht. Daar begint ze van te hoesten en vervolgens slikt ze 95% van het slijm door waardoor het niet zichtbaar is als uitvloeisel.

Het is niet helemaal duidelijk waar het bij mijn pony door veroorzaakt wordt. Hoogstwaarschijnlijk overgevoelige reactie op factoren uit de omgeving zoals stof , pollen etc. Eigenlijk het typische verhaal dus.

Toevoeging: we zijn nu gestart met medicatie om het slijm op te lossen zodat we daarna door te vernevelen medicatie direct in de longen kunnen geven. Zouden we nu vernevelen, dan komt het op het slijm terecht en dringt het niet de cellen van de luchtpijp binnen.