[INFO] Insulineresistentie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 20:00

Je volhardt erin? Tja.. wat kunnen we dan nog zeggen.. in ieder geval is het zeer onverstandig om Fibra aan een IR paard te geven, en reclame maken alsof er maar 1,8% suiker in zit is om 't maar vriendelijk te zeggen, misleidend.

Levita30

Re: Centraal: Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 09:17

Ik zeg niets misleidends, ik gaf aan dat Fibra 3 keer zo weinig suiker bevat dan de Care 4 Life. Dat klopt omdat Fibra 1,8% suiker bevat en C4L 4,7 % suiker. Maar om precies te zijn, nu ik het uitreken is het 2,6 keer zo weinig.

Ik heb het niet over zetmeel gehad, want in der daad bevat Fibra dan 2 keer zoveel zetmeel als de C4L. Daar had ik het alleen niet over.

Er is zeker wel een verschil tussen suiker en zetmeel, waardoor zetmeel minder negatief is voor paarden dan suiker. Zetmeel en suiker worden beide omgezet in glucose. Daardoor krijg je een bloedsuiker spiegel stijging. De meeste suiker soorten kunnen vrijwel direct door de darmwand opgenomen worden en zorgen voor een plotselinge sterke stijging (piek) van de bloedsuiker spiegel. Hierdoor moet er plotseling meer insuline geproduceerd worden en wordt dit ook plotseling aangeboden aan de cellen, waar de glucose gebruikt kan worden (of opgeslagen). Deze hele plotselinge sterke veranderingen kunnen er voor zorgen dat de insuline receptoren ongevoeliger worden en niet goed meer reageren, dan heb je insuline resistentie. Deze zelfde plotselinge stijgingen van het bloedsuiker kunnen ook hoefbevangenheid veroorzaken. Daarom zie je ook vaak een relatie tussen hoefbevangenheid, insulineresistentie en te dik zijn.

Zetmeel zijn polysacchariden, hele lange ketens, die veel langzamer afgebroken worden (vaak niet eens helemaal) en zorgen voor een rustige stijging van de bloedsuiker spiegel wat lang niet zn negatief effect heeft als suiker. Het paard heeft langer de tijd om dit rustig te verwerken. Het insuline gehalte stijgt rustiger en wordt ook rustiger aan geboden bij de cellen. Daarom is een schep spelt (zetmeel) voeren ook gezonder dan een paar suikerklontjes. Er ontstaat een rustig stijging ipv een plotselinge piek in het bloedsuiker.

In de juiste vorm is zetmeel een hele goede energie bron voor paarden maar er is veel kwaliteits verschil tussen verschillende zetmeel vormen. Zo is het zetmeel in onbehandelde mais erg moeilijk afbreekbaar voor een paard. De kans is groot dat er onafgebroken zetmeel doorstroomt naar de dikke darm. Wanneer dat gebeurd kan het zetmeel de darmflora in de dikke darm verstoren, wat uiteindelijk zelfs kan leiden tot gaskoliek. Is mais hittebewerkt (vlokken) verandert de structuur van het zetmeel en is het makkelijk afbreekbaar voor een paard.

Alleen het gehalte zetmeel zegt dus eigenlijk weinig over de kwaliteit van een product. Het is dus belangrijk om te weten welke grondstoffen er gebruikt zijn en in welke vorm om de kwaliteit van een product te kunnen bepalen.

TanteFlavie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 22:29

Feit is wel dat Winnie stukken beter werd toen ik ook naar het zetmeelpercentage begon te kijken (met dank aan dit topic). Zetmeel is dus zeker wél slecht voor paarden met IR. Winnie is vlotter geworden, loopt soepeler.... is nog steeds te dik mét een harde manenkam... maar is stukken beter dan toen ik hem nog "gewoon" voer gaf.
Ik ben overgestapt op Safe & Sound van D&H, en ben totaal afgestapt van C4L na een slechte ervaring bij Max. Dus mijn twee paardjes staan nu op S&S.

Vanaf het moment dat ik terug zetmeelhoudende voeren geef, begint Winnie te schuren... hij heeft er dus echt moeite mee.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 11:25

Ik heb een vraagje..

Ik moet zelf sinds kort spirulina nemen van de osteo omdat mijn energiepeil heel erg laag staat. Nu heb ik al heel wat gelezen over spirulina en de werking ervan dat ik begin te denken dat dit voor mijn IR paard ook wel wat kan zijn.. Zij heeft heel veel problemen met het afvoeren van afvalstoffen en dit is blijkbaar iets waar spirulina erg effectief in is.

Heeft er iemand ervaring met het voeren van spirulina en/of chlorella aan IR paarden?

Of is dit een slecht plan?

(ik dacht de glucobalance die ik elk voorjaar begin te geven te vervangen door spirulina of chlorella omdat ik vind dat het product minder z'n werk doet dan dat het aanvankelijk deed bij mijn paard)

Babbelaar20

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 19:56

Hee even een vraagje, het viel me op dat de manenkam van mn hafje toch al aardig hard wordt en ze al een flinke buik begint te krijgen. Dat tweede is natuurlijk niet zo'n ramp maar als ik de manenkam zo voel vraag ik me af of ik het masker alweer op moet doen, eigenlijk lijkt me dat overbodig want er staat bijna niks op t land... Dus mijn vraag: vanaf wanneer doen jullie het graasmasker weer op?

gina2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 20:47

Mijn merrie is deze week naar buiten gegaan, met masker gelijk en houd die de hele zomer op. Er staat best wat gras, maar wel kort, de schapen hebben erop gelopen, maar zoals vorig jaar wil ik haar niet meer. Dus als je paard er last van heeft, gewoon opdoen. Die van mij krijgt wel nog hooi op stal trouwens

Babbelaar20

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 22:27

Bij ons krijgen ze hooi op de wei wat ze dan dus bijna niet meer kan eten. Ben bang dat ze dan mager wordt.. Masker daarna opdoen is geen optie, ze staat op pension

MaiNat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 23:23

Het gras is nu heel erg gevaarlijk! Doordat er 's ochtends nachtvorst in zit en er evengoed overdag hoge zonnige temperaturen zijn, maakt het gras heel veel fructaan aan. Geen risico nemen dus ;)

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 17:35

pfoeh, ik heb dus een IR paard. Afgelopen winter toch weer aardig aan het werk gehad maar ik maakte me zorgen of hij wel voldoende vitaminen en mineralen binnen zou krijgen. Overgegaan op Fibra en hij is toch geexplodeerd! Weer dik (terwijl dat echt een stuk minder was) en zelfs de harde vetbulten naast zijn schouders beginnen weer terug te keren.
Ik lees nu over de suikergehalten in Fibra (precies de reden waarom ik er op ben overgestapt) en schrik me dus een ongeluk. Dat is even flink misleidend!!
Ik geloof best dat het voor niet IR paarden een heel aardig voer is maar Sam explodeert er dus van! (en dan krijgt hij 1 maatschep per dag, dat is ongev een halve kilo)

Inmiddels heeft hij ook weer dikke en tranerige ogen. Dat kan dus ook een symptoom van IR zijn?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 17:46

@lusitano het gaat toch om Sam de PRE uit jouw profiel vermoed ik? Reken die Pre's maar gerust bij de zééééér sobere rassen :D Heb er hier ook ééntje staan....beperkt hooi, een liksteen, strookbegrazing en hard werken...alleen zo hou ik hem fit en slank ( en dus ook gezond ) :D
Die spanjaarden hun stofwisseling is niet voorzien om op onze rijke weides te staan...met alle gevolgen vandien. Wel 1 geruststelling natuurlijk...IR is omkeerbaar !

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 19:54

Ik heb al eerder een fikse discussie ( what's new :)) ) gehad over Fibra met de producent van dat voer. Het is absoluut geen goed voer voor IR paarden, het suikers-gehalte is véél te hoog. Geen wonder dat je PRE explodeert..
Er is een dieetregel in acute IR gevallen: alleen hooi ( en dat eventueel weken om de suikers te verlagen), speedibeet van PAVO ( slechts 5% suikers), geen gras voorlopig - zeker nu in het voorjaar niet - Vitamine E en gemalen geel lijnzaad voor Omega 3 en voldoende zout.

De dikke ogen en tranen zijn inderdaad een bijkomend verschijnsel van IR.
Heb je je paard laten testen op IR?

Als het paard wat beter is, dan een voer met lage suikers: Cavalor, Fibre Force (8%) of evt Pavo Care4Life.

IR is overigens niet omkeerbaar zoals Pandora zgt. Je zult het paard op dieet moeten houden. Doe je dat niet dan gaat het weer mis.

Goed bewegen is essentieel: geen dressuur oid, maar duurtraining om de suikerhuishouding in het lichaam te reguleren.

MaiNat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 00:15

En magnesium voeren :)

Evelyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 16:48

Ik kom mij hier even melden :)
Sinds kort weet ik dat mijn tinker insuline resistentie heeft en nu ben ik dus alles even op een rijtje aan het zetten.
Hij is bijna 12 jaar,1,70m hoog en weegt nu 760 kilo.
Hij heeft op verschillende plekken vetophopingen en word eigenlijk bijna niet gereden(reden daarvan doet er niet toe). De paarden lopen hier overdag in groepsverband op de bak van 10 tot 4 dus hij krijgt wel beweging. Het rijden heb ik nu weer opgepakt en ik stap nu iedere ongeveer 20 minuten en dan nog 10 tot 15 minuten draven,ook nog een klein galopje erbij maar niet altijd, en dan stap ik nog eens 10 minuten uit. Ze krijgen hier kuil en dit is nu verminderd naar de hoeveelheid van 1 plak hooi, de rest van de dag krijgt hij in totaal 5 a 6 plakken hooi. Na het rijden krijgt hij een handje baileys high fiber pellets,brokvorm, wat ik eigenlijk wil vervangen door iets anders maar ik weet niet wat.
Wie kan en wil mij helpen om een schema op te zetten qua beweging en voer?

MaiNat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 01:33

Ik zou best willen helpen, maar ik heb alleen verstand van het voeren van een IR shetlander. Wil wel een poging wagen hoor :) Qua brok zou je dan Baileys High Fiber misschien kunnen vervangen door Care4live. Hier zit heel laag percentage aan zetmeel en suiker in. Sowieso zou ik helemaal overgaan op hooi in plaats van nog een beetje kuil. En natuurlijk magnesium, vitamine E en Selenium in poedervorm als supplement bijvoeren. Zelf voer ik ook voor de zekerheid een vitaminencomplex bij (Goldmix van Sectolin) en in de zomer of als ze te dun wordt wat Gras-mix van Hartog.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 09:37

Mijn IR merrie, doet het momenteel super op Care 4 Life en beetje speedibeet. Houdt wel de hoeveelheid aan van Pavo dus 120/130 gram per 100 kg. Speedibeet is maar een beetje zodat de poeders die ze nu weer gaat krijgen ( Gluco Balance) niet uit de bak geblazen wordt ;-).
Verder droog hooi. 2 dagen weide gang, rest paddock.
Haar manenkam en billen zijn nu prima. En ondanks de actieve muggen ( nog geen knutten gezien) geen jeuk.
1 x neiging tot wat schuren en meteen in gesprayd met de paarden lotion van Equi protecta.
Tevens geef ik nu een Drainage kuur. Detox van Phytonics.
Maar heb de afgelopen jaren ontdekt dat en goed voer management en genoeg bewegen echt een sleutel woord is bij IR.

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 10:08

Kom weer even langs waaien,
het gaat super met mij op ir vrrdachte merrie. ( ik schrijf verdacht,omdat ze nooit getest is. maar een hoge waarschijnlijkheids factor heeft)

Ben zins een maand weer begonnen met glucobalans. Ze staan ook al op het gras.
voer een kopje calalor strucomix sensitive en een hand luzerne en na het werk een handje struco met handje luzerne.
geeft haar 6 keer in de week begeweging,daarbij beweegt ze veel uit zich zelf door dat ze vrij lopen ala pp achtig iets.
Ondanks dat ze kan schuilen en het een ijslander is, doe ik dr met regenachtig weer een.regendeken om dit omdat ik merk dat de regen haar ook stijf maakt.

gr

Evelyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 20:49

@MaiNat: Ik kan en wil hem geen pavo voeren want daar krijgt hij jeuk van en gaat dan schuren. De brokken laat ik nu sinds gisteren achterwege en dat gaat eigenlijk goed,had verwacht dat hij stampij zou maken maar gelukkig niet :), en krijgt hij na het werk een plak hooi. Wel merk ik dat hij wat lomer word nu hij ineens minder eten krijgt en veel meer moet gaan werken. We gaan nu met de veearts overleggen of we glucobalance van phytonics kunnen gaan voeren en welke brok of vitaminekorrel we daar bij kunnen voeren. Hij heeft van zichzelf al een onstabiele weerstand en dus zijn we bang dat hij dingen tekort gaat komen in zijn vitamines. Bedankt voor je hulp! Ik ga morgen eens kijken hoe hij het doet zonder zijn kuil :)

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 21:14

En toch, ik was ook anti pavo, mede door het schuren wat mijn paarden gingen doen. En door die stomme summer fit koeken die stijf staan van de suiker.
Nu timmert Pavo dermate goed aan de weg met hun care 4 life en speedibeet. Mijn paard is momenteel echt normaal qua omvang en manen kam ook.
Grotendeels door Pavo C4L. Voer het nu paar maanden.
Of beter al vanaf augustus/september toen het pas op de markt was.
Maar zie nu resultaten ervan..

Evelyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 21:36

Ik heb care4life zeker een halfjaar gevoerd aan mijn tinker en mijn haflinger en allebei schuren als een gek. Hun vacht werd er dof van en ze voelde zich er echt niet beter door. Voor mij dus geen pavo meer :) Voordat we wisten dat mijn tinker IR had voeren we al een halfjaar baileys high fibre pellets en dit met grote tevredenheid. Mijn paarden beginnen weer te glimmen en mijn haflinger zijn mest werd eindelijk weer stevig in plaats van slappe prut. Het zal voor vele paarden een geweldig merk zijn maar voor de mijne helaas niet..

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 13:04

Probeer dan eens Cavalor Fibre Force, of speedibeet van Pavo met een balancer.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 15:18

Sorry voor het binnenvallen maar hier zitten de experts :)

Mijn paard is altijd goed op de benen geweest, staat al 4 jaar lang op dezelfde stal dus zelfde voerbeleid (24/7 buiten met onbeperkt ruwvoer). Een paar week geleden stond hij ineens hoefbevangen, was nog nooit gebeurd. Hij is meteen behandeld, we waren er op tijd bij. Heeft een paar dagen apart gestaan met weinig ruwvoer omdat we dachten dat dit de boosdoener was. Daarna weer terug de paddock in, waar het voerbeleid aangepast is (andere eigenaren schrokken ook wel omdat mijn paard nu niet meteen de aangewezen persoon was om bevangen te worden gezien zijn conditie vergeleken met de rest, nu dus geen onbeperkt ruwvoer meer en van betere kwaliteit) en toen liep hij een paar weken goed.
Vorige week was het echter weer raak, heel lichtjes bevangen. Meteen weer behandeld en een paar dagen apart omdat we twijfelden wat de reden nou was. Een dag goed bijgehouden hoeveel voer er nou gegeven werd en daar kan het eigenlijk echt niet meer aan liggen. Smid vond hem ook goed en DA ook dus de groep weer in. Omdat we denken dat het niet aan het voer ligt wilde ik bloedonderzoek om te zien of we een reden konden achterhalen. Afgelopen week is er dus bloed afgenomen wat nu getest wordt op cushing en op insuline resitentie. Mijn paard heeft ook zomereczeem, dus ik ben benieuwd wat er allemaal verband houd met elkaar.

Zijn er hier mensen met ervaring van IR als veroorzaker van bevangenheid?
En wat doen jullie met je paarden, is aangepast voeren voldoende of geven jullie ze ook iets bij?

Alvast mijn hartelijke dank voor jullie reactie :)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 15:29

Ja, één van mijn paarden bleek IR te hebben en dat was de oorzaak van de HB. Pas in een veel later stadium bleek er ook sprake van Cushing te zijn. (Wij hebben daar jaren geleden al op getest,lang voordat Cushing een hype werd)

Ze is op strikt dieet ( krijgt geen graan), heel laag in suikers, voldoende beweging en is nu al jaren wat de HB betreft onder controle. Niet of weinig op de wei, zeker nu het gras begint te groeien geen weidegang!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 15:40

Bedankt voor je reactie.
die van mij loopt eigenlijk nooit op de wei, in principe lopen ze hier het hele jaar rond op de paddock en gaan de groepen in de zomer 1x per week de wei op. Hij blijft dan in zn eentje in de paddock achter, totdat het dikste gras eraf is. Ben benieuwd of hij, als hij wel IR blijkt te hebben, qua eczeem ook opknapt.
Heb dat nu nog niet laten testen, daarvoor moet hij eerst geprikt zijn en een allergische reactie geven om te zien waar hij antilichamen tegen aanmaakt.

Ben uit voorzorg al wel op een andere stal wezen kijken waar maatwerk mogelijk is.
Omdat ze hier in groepverband lopen kan ik niet bepalen wat/hoeveel hij qua ruwvoer krijgt en op die andere stal staan ze 's winters in de nacht op stal en kun je dus zelf bepalen wat en hoeveel ruwvoer ze krijgen. 's zomers zou hij daar apart op een kaal stuk kunnen komen te staan met een ander paard met HB. Zit er dus meteen bovenop want als ze eenmaal HB hebben ben ik bang dat ze er zo gevoelig voor worden!

_Margarita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 12:56

Een vraagje: Mijn mini shetlandpony is sinds 4-5 weken hoefbevangen. Normaal gesproken loopt ze Z dressuur voor de wagen. Ze krijgt uiteraard geen gras meer. Alleen biologisch hooi en 150 gram speedibeet. Ze staat op speciaal beslag (breakover ijzers waarbij de teen vrij is). Er is een kleine kanteling van het hoefbeen in beide voor hoeven. Ze krijgt al zo'n 2 jaar magnesium bijgevoerd. Ze is getest op insulineresistentie en cushing. De uitslag is er over 1,5 week. Ze heeft al jaren vetbobbels. Dikke manenkam, bobbels op de schouders en bovenop de rug waar het zadel eindigt zeg maar. Ik vraag mij nu af of het kwaad kan om alvast te starten met glucobalance terwijl er geen bewijs (bloeduitslag) van insulineresistentie is?

Mariekyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 13:25

_Margarita_ schreef:
Een vraagje: Mijn mini shetlandpony is sinds 4-5 weken hoefbevangen. Normaal gesproken loopt ze Z dressuur voor de wagen. Ze krijgt uiteraard geen gras meer. Alleen biologisch hooi en 150 gram speedibeet. Ze staat op speciaal beslag (breakover ijzers waarbij de teen vrij is). Er is een kleine kanteling van het hoefbeen in beide voor hoeven. Ze krijgt al zo'n 2 jaar magnesium bijgevoerd. Ze is getest op insulineresistentie en cushing. De uitslag is er over 1,5 week. Ze heeft al jaren vetbobbels. Dikke manenkam, bobbels op de schouders en bovenop de rug waar het zadel eindigt zeg maar. Ik vraag mij nu af of het kwaad kan om alvast te starten met glucobalance terwijl er geen bewijs (bloeduitslag) van insulineresistentie is?

Lijkt mij geen probleem om te doen. Mijn haf is nooit getest op IR maar heeft duidelijk veel baad bij de glucobalance. Zodra hij paar dagen niet krijgt heeft hij gelijk op gezwollen buik enz, terwijl met de gluco hij redelijk goed op gewicht is te houden.

Edit: ik ben het wel op advies van mijn DA gaan geven, maar we hebben nooit getest met bloed.