Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Heb er hier ook ééntje staan....beperkt hooi, een liksteen, strookbegrazing en hard werken...alleen zo hou ik hem fit en slank ( en dus ook gezond )
) gehad over Fibra met de producent van dat voer. Het is absoluut geen goed voer voor IR paarden, het suikers-gehalte is véél te hoog. Geen wonder dat je PRE explodeert..

Qua brok zou je dan Baileys High Fiber misschien kunnen vervangen door Care4live. Hier zit heel laag percentage aan zetmeel en suiker in. Sowieso zou ik helemaal overgaan op hooi in plaats van nog een beetje kuil. En natuurlijk magnesium, vitamine E en Selenium in poedervorm als supplement bijvoeren. Zelf voer ik ook voor de zekerheid een vitaminencomplex bij (Goldmix van Sectolin) en in de zomer of als ze te dun wordt wat Gras-mix van Hartog.
.
, en krijgt hij na het werk een plak hooi. Wel merk ik dat hij wat lomer word nu hij ineens minder eten krijgt en veel meer moet gaan werken. We gaan nu met de veearts overleggen of we glucobalance van phytonics kunnen gaan voeren en welke brok of vitaminekorrel we daar bij kunnen voeren. Hij heeft van zichzelf al een onstabiele weerstand en dus zijn we bang dat hij dingen tekort gaat komen in zijn vitamines. Bedankt voor je hulp! Ik ga morgen eens kijken hoe hij het doet zonder zijn kuil
Voordat we wisten dat mijn tinker IR had voeren we al een halfjaar baileys high fibre pellets en dit met grote tevredenheid. Mijn paarden beginnen weer te glimmen en mijn haflinger zijn mest werd eindelijk weer stevig in plaats van slappe prut. Het zal voor vele paarden een geweldig merk zijn maar voor de mijne helaas niet.. 
_Margarita_ schreef:Een vraagje: Mijn mini shetlandpony is sinds 4-5 weken hoefbevangen. Normaal gesproken loopt ze Z dressuur voor de wagen. Ze krijgt uiteraard geen gras meer. Alleen biologisch hooi en 150 gram speedibeet. Ze staat op speciaal beslag (breakover ijzers waarbij de teen vrij is). Er is een kleine kanteling van het hoefbeen in beide voor hoeven. Ze krijgt al zo'n 2 jaar magnesium bijgevoerd. Ze is getest op insulineresistentie en cushing. De uitslag is er over 1,5 week. Ze heeft al jaren vetbobbels. Dikke manenkam, bobbels op de schouders en bovenop de rug waar het zadel eindigt zeg maar. Ik vraag mij nu af of het kwaad kan om alvast te starten met glucobalance terwijl er geen bewijs (bloeduitslag) van insulineresistentie is?