[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Biies

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 22:39

maar manen afschuren heb niks met zomer eczeem te maken volgens mij, kan wel een symptoon zijn natuurlijk maar heel veel paarden schuren nu gewoon

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 22:44

Zijn manen en staart waren echt kaalgeschuurd en manenkam hier en daar kapot, vrij duidelijk geval van zomereczeem lijkt me..

opisop_shop

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 22:45

nee dat hoeft dus niet, ligt eraan wat je er allemaal aan hebt gedaan?

Biies

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 22:49

heb je zowizo ervaring met ZE ?

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 22:53

opisop_shop schreef:
hoe gaat het met Heaven met de Derfen dan; hoevaak en wat behandel je?

Hoevaak hangt af van de situatie. Als ik zie dat ze heeft kunnen schuren (manen in de war, staart coupe pleeborstel) gaat er Derfen op. Dan zolang tot het ongeschonden de dagen doorkomt. :) En dan eerste paar dagen om de dag en daarna een beetje op de 'tast'. :)

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 22:54

Ik weet wat zomereczeem is ja. Geen idee wat er allemaal tegen gedaan is, is immers niet mijn eigen paard.
Maargoed, dacht het te zeggen als tip voor anderen.. Dus ben weer weg hier :wave:

Edit;
Citaat:
Zomereczeem

Symptomen : schuren(jeuk) aan (meestal) de staart en manen ,
En andere delen van het lichaam ,
Van licht schuren tot en met, tot bloedens toe.

Bij dieren die al langer last hebben van eczeem
Kan de manenkam hard aanvoelen en groeven vertonen

Dit, wat uit een linkje in de OP komt, heeft meneer ook.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 22:57

Biies schreef:
dat jaa, hij heeft helemaal een eczeem deken om. en zijn deken zakt vaak wel af bij zijn hals ik gebruik ook derfen en ze manene groeien juist weer bij ook bij die open plek. dat zit achter ze oren... en ik gebruik ook atex dazen spray als ik hem dus gewoon 2x of 3x per dag ispray dan gaan gelijk alle vliegen weg, we hebben een heel open land met weinig bomen. en ik dacht eraan om de deken snachts af te doen rond uurtje of 12 en dan in de ochtend weer om doen. of overdag af omdat snachts tog wel veel vliegjes zijn. voor 4 uur gaat de deken er zeker weer op ivm schemring... maar met alleen een vliegenkap krijgt hij ontstoken ogendus dan zou ik weer (de 100e) een nieuwe vliegenkapp kopen hahaha

Afbeelding

Deze heb ik dus, een hoofdkap van Shires, errrg zacht, hele fijne kap vind ik.. Ik weet niet of je in de buurt woont, oh niet echt zie ik, maar ander had je hem wel eens mogen lenen om te zien of het voor die van jou iets zou zijn... want ik heb hem dit jaar *afkloppen* nog niet nodig gehad.

Biies

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 23:17

ziet er goed uit maar hij slooopt dat gaas :P ik had namelijk zo'n zellfde maar dan van horze en dan met hals erbij. maar moet echt een stoffen hebben want dat blijfd heel :P

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 23:53

wat bedoel je met stoffen; je bedoelt zonder gaas maar met reepjes stof voor de ogen, zoals een pagony masker?

Biies

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 00:06

neee, jah die kan ook! maar je hebt ook gewoon vliegenmaskers van stof . die verder uitzien als die van gaas. dus ook met die gaatjes en klittenband enzo maar dan van stof n dat is echt super zacht en werkt heel goed! ik heb nu 1 met neusflap maar 1 oor is wel al kapot

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 00:41

Ik ben toch aan het uitkijken naar een nieuwe deken voor mijn tinker. Ik heb nu de Pagony, maat 195 en die is eigenlijk wat lang, maar de 185 is echt te klein. De deken trekt dus naar achteren, met gevolg dat de schoft enorm strak trekt. Ik blijf hijsen aan die deken. De riempjes op de schoft zijn trouwens op zijn strakst.

Nu ben ik zelf een bucas fan en heb dus de eczeemdeken van hen zien staan, enorm geprijsd, dus ben huiverig iets op de gok aan te schaffen. Goed passen, zonder de deken te vervuilen gaat dus niet. De deken ziet er erg comfortabel uit.

Heeft iemand ervaring met deze eczeemdeken??? Zo ja, op wat voor paard? Is ie gemaakt voor ranke paarden? Ik heb een tinker, dikke kont en korte dikke nek en brede boeg.

Biies

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 00:44

ik kan je in ieder geval vertellen dat die dekens zoals de pagony enzz zeer goed zijn in verschuiven ! heb er 3 gehad verschillende en ze gingen allemaal kapot. die van horze is ook slecht want mijn pony heb nu echt enorme schuurplekken en enge bulten en zielig zielig. dus ik zou gewoon de gok wagen en misschien een maatje groter kopen en zelf inkorten. de RSIH blijkt ook erg goed te zijn

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 05:08

Wij hebben ook zo'n regen in de drup verhaal: Sinds de paarden vliegenmaskers dragen hebben ze regelmatig oog ontstekingen door het stof en stuifmeel dat in het gaas blijft hangen. Nu wassen we ze regelmatig, maar na een dag zit er weer modder en troep in (door het rollen). Ik begin me af te vragen wat erger is. Elke dag een schoon masker omdoen is bijna niet te doen, dan moet je ongeveer 3 maskers per paard hebben.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 08:10

Loiz schreef:
Ik weet wat zomereczeem is ja. Geen idee wat er allemaal tegen gedaan is, is immers niet mijn eigen paard.
Maargoed, dacht het te zeggen als tip voor anderen.. Dus ben weer weg hier :wave:

Edit;
Citaat:
Zomereczeem

Symptomen : schuren(jeuk) aan (meestal) de staart en manen ,
En andere delen van het lichaam ,
Van licht schuren tot en met, tot bloedens toe.

Bij dieren die al langer last hebben van eczeem
Kan de manenkam hard aanvoelen en groeven vertonen

Dit, wat uit een linkje in de OP komt, heeft meneer ook.

komt dat bij hem niet door teveel suikers?
groepsgenoot hier mag ook niet teveel suikers binnenkrijgen, dan is het byebye manenkam.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 08:56

Loiz schreef:
Zijn manen en staart waren echt kaalgeschuurd en manenkam hier en daar kapot, vrij duidelijk geval van zomereczeem lijkt me..

zomereczeem is een allergie voor de prik van vliegjes.
als bij jou paard het schuren over is door middel van summerfit koeken dan had je dier waarschijnlijk een voedingstekort.
bepaalde tekorten geven ook schuren he.

ik zal appie weer es op de foto zetten,hij ziet er echt heel erg mooi uit nu *\o/*

indrasjacks

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 13:58

Nou mijn tinker is nog steeds vrij van jeuk gelukkig.
alleen begint onze 28 jr oude haflinger nu haar voorhoofd kaal te schuren boven deel van haar mooie brede bles is helemaal weg alleen nog roze huid te zien.
Ze heeft in de 28 jaar nog nooit last gehad ik heb haar wel pas sinds oktober maar weet dat ze voorheen nergens last van had.
wil de spray van Adje ook voor haar gebruiken kijken of het haar nog helpt.
vrees alleen dat dit voor haar niks zal uithalen zeker omdat ze al jeuk heeft de spray moet bij eerste symptomen worden gebruikt
maar weet iemand van jullie waardoor dit zou kunnen komen?? ze schuurt echt als en gek met haar hoofd
en waardoor ik de haargroei zou kunnen stimuleren?? ze ziet er nu nl echt niet uit zo.
arm ding
schuurt haar hoofd gewoon aan de tinker hij had gisteren getoupeerde staart door haar schuren heb 30 min geborsteld om de knopen eruit te krijgen.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 15:23

ik zou zeggen probeer derfen eens

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 16:06

Ik zou eerst uitzoeken waarom ze schuurt. Luis? Schimmel?
Bel de dierenarts zou ik zeggen.

10tje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 16:37

yvonnedv schreef:
ik zou zeggen probeer derfen eens

Wat ik nu eens heel graag zou willen weten: zijn er eczemers die met Derfen 24/7 buiten kunnen lopen zonder deken en voorheen (dus zonder Derfen) 24/7 buiten liepen en absoluut niet zonder deken konden? Bij wie is dit dus echt het wondermiddel?

Ik durf eigenlijk niet meer te beginnen aan Derfen, gezien mijn eerdere slechte ervaring. Ik zou hem natuurlijk het liefst dekenloos in het land hebben.
Nu (dus gewoon weer 24/7 met eczeemdeken) komt mijn eczemer weer redelijk goed de zomer door, alleen plekjes op zijn hoofd. Maar daar gebruik ik maar weer mijn Zink-Zwavelpasta voor. Derfen durf ik dus gewoon niet weer te smeren.......Maar mochten er nu veel eczemers zijn met die wel 24/7 buiten kunnen zonder deken (en voorheen dus absoluut niet), dan ga ik dus weer aarzelen en misschien toch weer een poging wagen. Vandaar mijn vraag hier.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 16:43

tot nu toe is het voor ons een goed middel. Wisse kon niet zonder deken, dan zou hij gaan schuren. Vorig jaar schuurde hij ook iets met deken, dat is nu, doordat hij altijd hetzelfde voer staat (en niet op gras staat) over.
Hij staat nu sinds zondag zonder deken en heeft niet totáál niet geschuurd. De vlechtjes van gisteren zaten nog perfect :)

Ik ben er bijna doorheen dus ik ga een grootverpakking kopen!

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 17:32

Helaas gaf onze huidige deken druk op de schoft. Ik heb hem er dus af moeten halen om verdere schade te voorkomen. Hij staat nu twee nachtjes zonder deken en is weer aan het schuren. Ik zoek nu met spoed een goede betaalbare exceemdeken die er zo snel mogelijk is. Het liefst zou ik een rambo deken willen aangezien daar de pasvorm met zijn winterdekens ook super van is. Maar ik kan nu inclusief verzenden (of ophalen) niet meer dan 135 euro uitgeven. Nilay heeft maar 6.3 (190) dus als iemand nog iets weet... laat het me weten!

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 17:38

ellepel schreef:
zomereczeem is een allergie voor de prik van vliegjes.

Dan mag de Wiki wel veranderd worden..

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 17:45

ZE kan wel veroorzaakt worden door verkeerd voer, weidebeleid etc.

Paarden worden geprikt, niets aan de hand.
Is er in het lichaam al iets fout door verkeerd voer of wat ook, dan is het lichaam niet goed bezig.
En hierdoor reageren ze weer op de steken.

ZE is dus een allergie voor de vliegjes, maar wordt vaak wel veroorzaakt door een zogenaamde trigger.

Zijn er weinig die echt meteen op de vlieg reageren.
Vaak gaat er jaren overheen en dan ineens is het pats boem mis, en het lichaam is dan van binnen al jaren niet goed meer, en dan komt het pas tot uiting, en dan ben je al te laat.

Biies

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 18:11

mijn ponyheeft dus ook ENORME schuur plekken door die deken ! we hebben er lekkeree zink zalf opgekwakt en staat nu zonder deken. het regent nu dus ik denk dat het goed komt. vanavond maar weer ff terug om te kijken hoe het ervoor staat.

10tje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 18:41

opisop_shop schreef:
tot nu toe is het voor ons een goed middel. Wisse kon niet zonder deken, dan zou hij gaan schuren. Vorig jaar schuurde hij ook iets met deken, dat is nu, doordat hij altijd hetzelfde voer staat (en niet op gras staat) over.
Hij staat nu sinds zondag zonder deken en heeft niet totáál niet geschuurd. De vlechtjes van gisteren zaten nog perfect :)

Ik ben er bijna doorheen dus ik ga een grootverpakking kopen!

Even voor mijn begrip: stond Wisse vorig jaar wel op het gras en nu niet? Heb je dat dus ook veranderd, naast het gebruik van Derfen?
Wisse staat nu dus 5 dagen zonder deken, zonder te schuren. Dat heeft mijn eczemer ook gehaald, dus ik ben benieuwd of dit ook zo blijft en de deken van Wisse in de kast kan. Ik hoop het voor je!