[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 20:57

geerke schreef:
even een rare vraag....mijn fries heeft een opgezette koker....het begin zeg maar...nu heb ik het vermoeden dat hij daar massaal gestoken is door die krengen,want ik vond ook miniscule korstjes.....kan dat?
Misschien moet ik er even een foto van maken voor de duidelijkheid...

zou toch even heel goed kijken.
wij hadden afgelopen week ook een fries met een opgezette koker.
of nee dat was de koker niet,maar echt zijn euhm..geslachtsdeel :+

koker was wel dun.
daar is wel een veearts bij geweest en hij heeft prikken gehad..
maar hij had ook netelroos op zijn hals,dus waarschijnlijk allergische reactie ergens op

geprikt door vliegen kan.
maar ap heeft het wel als hij te veel eet en te weinig beweegt.

voelt de koker ook warm aan?
mag je er aan komen??

tjolieke:
ap heeft dat nu ook,ik smeer bij hem de sweet itch er op en dat helpt heel goed.
maar bij hem werkt dan eigenlijk elke zalf die goed verkoelt en jeuk stilt erg goed

mienemuis

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 21:10

Nou, morgen een paar dagen naar het buitenland, dus Saar weer haar oude vertrouwde Pagony aangetrokken. Hebben jullie nu ook dat de hals daarvan afzakt, snap ook niet hoe je de hals goed omhoog kunt houden, bovenste stuk blijft altijd "bloot" van de manenkam.

Nog iets over de manenkam. Saar neigt naar overgewicht, maar de manenkam is nu ook dik, terwijl ze nog helemaal geen eczeem tekens in haar manen heeft oid (ik vermoed alleen een beetje onder haar buik, maar dat kan dus ook die schimmel of het verharen zijn)
Zou die manenkam nu puur door het gras komen vraag ik mij af? 24/7 weidegang, vette wei..

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 21:20

mienemuis:

bij pagony kun je op het 'kopstuk' toch het riempje wat strakker doen, anders kun je misschien iemand of zelf net achter het elastiek twee knoopsgaten in zetten, een paar plukjes manen erdoor halen en in een vlechtje helpt ook goed.

mijn fjord paste in gewone dekens met 1.65 ondermaat, maar bij de eczeemdekens kwam ik uit bij 1,95m omdat ze anders niet over zijn hengstenhals pasten, afzakken deden ze nooit op de hals.
wel ging het bipsdeel bij iedere rolpartij te veel omhoog totaan zijn rug, door de beenriemen te kruisen werd dit veel minder.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 22:14

mienemuis schreef:
Nou, morgen een paar dagen naar het buitenland, dus Saar weer haar oude vertrouwde Pagony aangetrokken. Hebben jullie nu ook dat de hals daarvan afzakt, snap ook niet hoe je de hals goed omhoog kunt houden, bovenste stuk blijft altijd "bloot" van de manenkam.

Nog iets over de manenkam. Saar neigt naar overgewicht, maar de manenkam is nu ook dik, terwijl ze nog helemaal geen eczeem tekens in haar manen heeft oid (ik vermoed alleen een beetje onder haar buik, maar dat kan dus ook die schimmel of het verharen zijn)
Zou die manenkam nu puur door het gras komen vraag ik mij af? 24/7 weidegang, vette wei..

Ik zou heel erg goed gaan uitkijken als ik jou was. Overgewicht + een dikke kam is vaak een teken van hoefbevangenheid. Helemaal in combinatie met 24/7 op een vette wei. Als ik jou was zou ik haar minder lang op het land zetten.

mienemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 22:44

Angels, tja, helaas heb ik die mogelijkheid niet! Heb de wei vorige week al een heel stuk kleiner gemaakt en kijk het nu even aan en dan wellicht nog een stuk kleiner maken. De 2 shetten stonden er ook in, maar die kunnen onder het prikkeldraad door, dus die houden de boel ook niet kort helaas. Nog een klein tijdje en dan kan ik weer terug naar onze zomer wei, dat is een moeras wei, waar eigenlijk niks groeit, maar die moet nog wat verder indrogen. Verder heb ik vandaag voor het eerst met haar gefietst en dat ging goed, in draf ernaast en nu is de bak ook weer wat meer binen ons bereik, die ligt nl. naast de zomerwei.
Maar dan klopt mijn vermoeden een beetje dat het in dit geval niet echt van de ZE komt, dit wist ik niet van de bevangenheid..
Tug: dat clipje bovenop mist bij de ene deken, vandaar dat ik stond te kijken, maar mij ontbreekt het echt mijn hele leven al aan enig logisch inzicht, dacht dat het was om dus de evt. kap aan vast te maken.
Morgen gelijk even de andere Pagony deken erop, waar dat clipje nog wel aan vast zit! Knoopsgaatjes zijn ook een goed idee, gaat mij wel lukken! Heb ook ondermaat 165, maar heb eigenlijk een 175 nodig nu ze wat groter gegroeid is en ze over een brede rug beschikt, dan zal de hals ook wat langer vallen. Iemand nog een Pagony 175 over ;-)
Bedankt iig voor jullie meedenken weer eens!

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 22:50

Mijn paarden jeuken momenteel (nog) niet. Ik geef ze al een aantal weken hippo excema en ze hebben een exceemdeken om en lopen de hele dag in het gras en snachts op stal. Vanmorgen toen ik aan het rijden was zag ik ontzettend veel vliegjes. Normaal gesproken zouden ze nu wel flink jeuken in de stal ondanks de dekens, maar tot nu toe gaat het goed. Hoop zo dat het zo blijft!
Ik heb rambo dekens en die sectolin van agradi, bevallen beide goed. De buik en koker en uier spuit ik altijd in met anti vliegen spray met hertshoornolie, dat stinkt heel erg maar het helpt super.
Dus tot nu toe gaat het erg goed hier!

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 23:05

Ik heb geloof ik nog een 175 liggen... ga even voor je kijken!

mienemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 23:58

haha, dat zou toevallig zijn! Als ik even niet reageer, moet morgen een paar dagen naar de andere kant van de wereld, maar lees altijd terug, of anders pb uiteraard ;-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 08:29

moniekk schreef:
xkimmx schreef:
Oke, ik heb een best slanke haflinger en daar past die precies. Dus bij een stevigere zou 185 idd misschien dan net íets te groot zijn! ;)

haha dan is mijn haflinger echt een speklap :P hij is ongeveer 1.50m en heeft dekenmaat 190

woow :p

Mijn haf van 1,40 heeft 165/175 en de hafs van 1,52 185 die nog iets te ruim zijn

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 08:31

Hier heeft helaas de deken zo geen nut! Ze is al op van alles gecontroleerd en toch jeuk..gelukkig niet zo erg meer als met pasen (dat was stressjeuk) en smeer de huid onder de manen en tussen de manen in met sudocreme en dat volstaat gelukkig tot nog toe..Vallen helaas wel manen uit, door het kroelen met elkaar weliswaar, had zo gehoopt haar manen nu aan te laten groeien, hihi.

Gebruikte altijd vliegenspray Anti Daas, die hele sterke..nu een andere gekocht, Fly Away, omdat ik er veel mensen over hoorde...net een week in huis, ding al bijna op en werkt niet..Iemand nog andere vliegenspray tips, voor tijdens het rijden ook?

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 09:14

Ik gebruik zelf lavendel olie gemengd met water. Er hangt dan een hele lavendel walm om Senna heen en dat werkt bij haar wel.
Ik heb ook goede verhalen gehoord over Endure van Farnam en een zelf gemaakt middeltje:
- 1/2 liter azijn
- 1/2 liter sterke thee
- flink wat druppels citronella olie
- flinke scheut hertshoornolie

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 09:21

Dankl je wel Flosje..die hertshoornolie, heb jij enig idee waar je dat kunt krijgen? Ennuh, neem aan gewone thee he, hihi..niet dat ik met citroenthee aankom ofzo :P
Endure had ik ook een ervaring gehoord, maar dat was maar 1 verhaal, maar een probeersel van 70euro, want rond die prijs kost dat spul, vind ik wat te veel ;)

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 09:40

Ik gebruik bremse, maar dat is meer voor de dazen denk ik. Dat werkt wel langdurig en de meesten vliegne blijven er ook even mee weg. Verder heb ik nog niets gebruikt wat ook echt hielp.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 10:18

Pas wel op met hertshoornolie, want dit middel kan ernstige brandwonden veroorzaken. Ook verdund!

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 12:34

Amy77 schreef:
Dankl je wel Flosje..die hertshoornolie, heb jij enig idee waar je dat kunt krijgen? Ennuh, neem aan gewone thee he, hihi..niet dat ik met citroenthee aankom ofzo :P
Endure had ik ook een ervaring gehoord, maar dat was maar 1 verhaal, maar een probeersel van 70euro, want rond die prijs kost dat spul, vind ik wat te veel ;)

Volgens mij kan je het beste gewone zwarte thee gebruiken, Earl Grey ofzo. Je moet trouwens een half flesje citronella olie gebruiken en je kan er ook wat tea tree olie bij doen. Je kan hertshoornolie bij Divoza kopen, maar volgens mij ook gewoon bij de drogisterij. Ik heb dit middeltje zelf nog niet uitgeprobeerd, maar ga dat denk ik toch is doen.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 13:28

Vlechtjes zaten er vanmorgen nog mooi in :D
Even dekenloos, ik intussen met stal bezig, maar madam stond te stampen en te doen. Dus ik de wei in om haar weer op te halen, hinniken joh, m.a.w. schiet op, wil dat ding op!!

Nou ja, de dekenperiode bij ons is weer aangebroken |(

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 13:33

Ik ga vanavond ook maar eens invlechten...

Die van mij staat al anderhalve maand met haar deken op, staat ook weer een paar dagen flink te stampen! Ik gebruik nu vliegenspray van Kerckhaert, het stinkt verschrikkelijk maar het helpt momenteel wel goed!

kaori

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 14:30

hoi, ik maak vliegenspray van 1/3 dettol, 1/3 azijn, 2/3 water en druppels citronella en tea tree olie.
Ik vind het goed werken en het is niet duur.

Kkkaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 15:02

Hier nog steeds geen jeukend paard *\o/* , hij staat al wel even met de deken op en al een tijdje aan de dagelijkse dosis D-Itch.

Ik heb gisteren een masseuse voor meneer laten komen om de afvalstoffen nog eens extra goed uit zijn lijf te laten komen (http://www.hh-massage.nl/horse/index.html). Daarna nog een reinigingskuurtje van Schindele (verkrijgbaar bij Josefien@bokt) en dan kan ie echt lekker schoon de zomer in.

Ben benieuwd wanneer hij gaat schuren, so far, so good...

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 15:09

mijn pony had extreme zomerexeem, hele hals dik en opgezet, dikke kortsten erop en helemaal kaal tot bloedens toe.

tot mijn verbazing is ze nogsteeds korstvrij, en heeft ze nogsteeds een dikke bos manen!
normaal was ze nu allang kaal :j

ik gebruikte voor haar een soort betadine spray, tegen horzels etc.
ooit eens een fles van gekocht, en sindsdien is ze jeukvrij.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 15:10

Wat goed zeg!!
Mijne ook nog steeds jeukvrij.... En zonder deken....
Enige wat ik doe is 2x daags insicalm van maantop tot staartaanzet insmeren....

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 15:37

vandaag de dierenarts langs geweest. hij heeft mijn haflinger een insol enting gegeven. ook hebben de haflinger en de a pony hun jaarlijkse enting gehad.
de dierenarts zei dat de wei en alles er netjes bij lag, maar dat ik mijn haflinger snel aan werk moet gaan zetten en moet zorgen dat hij zeker niet dikker word.
(hij krijgt smorgens een half uur gras, savonds een half uur gras, en tussendoor een plak hooi in de hooiruif, 1 half teentje knoflook en 1 summer fit koek)
ben benieuwd wat de insol uithaalt..

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 16:54

bij mij ligt de deken ook alweer op.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 17:18

Ed was gisteravond bezig met de verbouwing van de schuilstal :=
ik wil niet weten hoe die kont en manenkam er nu uit zien ondanks de boett :roll:

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 17:24

:oo Dat klinkt niet best...... :(:)