fargo schreef:Fijn dat je al snel begint aan de pergolide Nefertarie. Wel rustig aan opbouwen hoor. Dus niet starten met de "einddosis" waar je op wilt uitkomen tenzij dat natuurlijk een lage dosis is. Klinkt alsof ze goed bezig is met jou. Hoeveel ga je geven? en hoeveel weegt Mooney?
Pergolide heeft als bijwerking dat een paard zeker in de startperiode misselijk en duizelig kan worden, rustig aan opbouwen is dus belangrijk.
Als het bijvoorbeeld de bedoeling is dat je een halve pil gaat geven van 0.5 mg, dan is het slim om eerst 4 tot 5 dagen 0,25 mg te geven en dan pas over te gaan naar de hogere dosis. Is je einddoel nog hoger, dan dus liefst steeds in stapjes van een aantal dagen wennen aan de hogere dosis zodat je zo min mogelijk last van de bijwerkingen krijgt en ze geleidelijk kan wennen aan de wijzigingen in haar lichaam en hormonen.
En de misselijkheid treedt meestal binnen een half uur tot uur na het geven van de pergolide op, dus zorgen dat dan het eten er al in zit zodat ze het eten niet laten staan. Succes
Wij hebben deze week willy zijn hals en achterbenen geschoren, hij had het maandag met de 33 graden hier toch echt veel en veel te warm. Nu dus weer wat verlichting gecreeerd.
Ik lees hier steeds over het geven van pilletjes Pergolide aan een paard met cushing met hele nare bijwerkingen. Mijn paard heeft ook Cushing en mijn dierenarts geeft hem 1 x in de week een injectie zonder bijwerkingen en hij krijgt iedere dag kruiden om zijn stofwisseling op orde te houden. Daarnaast voeren wij geen biks (rommel) maar Caballus Carniolus (volgens de molenaar uit Laren het beste voer wat je je paard kan geven, zonder chemische rommel, vol met vitamine, mineralen en aminozuren die zo belangrijk zijn voor de dagelijkse voeding van een paard). Hij heeft geen overmatige beharing meer, is niet hoefbevangen, rent als een 5 jarige weer door het land maar bovenal...hij heeft er weer zin in!!!!