Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ilsemarie

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 09:56

ik heb het idee dat vooral cubarmix & subli seniores priores hem heel goed doen! En ik moet eerlijk zeggen dat ik ook wel zoiets heb van, het gaat nu goed, hij is ookal wat aangekomen, hij gaat elke ochtend in galop de wei in, ik wil ook niet weer iets verpesten wat nu goed zit zegmaar! Daar hebben nederlanders over het algemeen wel nogal een handje van, gaat alles goed en dan willen ze het weer anders/verbeteren met als gevolg dat het daarna meestal slechter gaat :P

ik heb het recept in juni opgheaald dus dan hadden we nu al factuur moeten hebben. ik zal mama es vragen maar volgens mij niet gehad. Maar prijzen verschillen ook enorm per dierenarts! bij ene DA kreeg ik cubarmix in een potje, was rond de 400/max500 gram en koste 42,50... bij mijn andere da (waar nordwind vroeger onder behandeling stond en waar ik ook recept heb gehaald) was zo'n gewone 1 kg verpakken en die kostte maar 30 euro... Dat is sowieso een relatief goedkope dierenarts (maar wel een hele goede gelukkig!).
Met onze hond kwamen we ook bij hem, bij de DA hier in het dorp betaalde je al 25 euro als je alleen de deurklink in handen nam zegmaar ;) Die dierenarts prijzen zijn echt zo verschillend vaak!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 10:10

Heb je hem standaard op antibiotica staan Ilsemarie? Als hij verder weer fit en vrolijk is, zou ik dat eigenlijk gaan afbouwen, want als hij wel een keer iets heeft waarbij hij de antibiotica echt nodig heeft (fikse ontsteking of weet ik veel) dan is zijn lichaam al zo gewend aan de antibiotica dat je sterker zult moeten. Was er een speciale aanleiding om hem op de cubarmix te zetten? Huidproblemen of longproblemen of zo? Dat zou ik dan eerder opvangen met MSM en echinacea - weerstandboosters zodat je de cubarmix kunt gebruiken als er echt iets mis is (dik been, longen, etc.)
fijn dat ie elke morgen in galop naar de wei vertrekt, dat zijn goede tekenen :D *\o/*

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 10:41

ja klopt hebben wij ook aan gedacht, hij zou eerst op pergolide en 1 pot cubarmix maar daarna ging hij weer slechter eten ook, z'n gebit is wel veel verslechterd de laatste tijd. Daarna weer begonnen met cubarmix en hij eet ook weer heel goed nu, goed gras en hooi en z'n subli ook.
Ik wilde hem er eigenlijk ook liever af hebben maar ik heb nu echt zoiets van, als hij het er goed op doet dan is het wel prima zo! Als hij echt iets van een heftige longonsteking of iets krijgt, dan is de kans volgens mij op die leeftijd sowieso wel groot dat het hem fataal word.
Misschien dat ik in de toekomst weer overstap maar het is nu allemaal stabiel en ik kan echt ff niet nog meer zorgen verdragen ;) Ik vind het belangrijk dat die tijd die hij nog leeft, hij zich goed voelt, hoelang ik nog van hem kan genieten vind ik daarbij minder belangrijk.

er zijn ook zoveel verschillende dingen haha en iedereen zegt weer wat anders. Het gaat nu erg goed en daar houden we eerst maar even aan vast.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 11:04

Het grootste bijkomende probleem van cushing is eigenlijk de verslechterde weerstand en daar komen dan de tandproblemen, mondproblemen, huidproblemen, longproblemen en het slechte herstel daarvan vandaan. Onze Willy is nu 4,5 jaar aan de pergolide en ik ondersteun hem al die tijd al extra om de narigheid die er zo makkelijk om de hoek komt kijken buiten de deur te houden :D ;) :Y) .
Door MSM en echinacea te geven ondersteun je je paard bij zijn weerstand (met vrij natuurlijke bestanddelen) en voorkom je (hopelijk :D ) dat je naar de antibiotica moet grijpen om dingen te herstellen. Kan me echt heel goed voorstellen dat je nu even niets wilt wijzigen, never change a winning team :D maar op den duur zou ik zelf liever met lichtere middelen de strijd aangaan. Zodat je bij echte problemen, de zwaardere hulptroepen achter de hand hebt.

ellen4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 11:44

fargo schreef:
Fijn dat je al snel begint aan de pergolide Nefertarie. Wel rustig aan opbouwen hoor. Dus niet starten met de "einddosis" waar je op wilt uitkomen tenzij dat natuurlijk een lage dosis is. Klinkt alsof ze goed bezig is met jou. Hoeveel ga je geven? en hoeveel weegt Mooney?
Pergolide heeft als bijwerking dat een paard zeker in de startperiode misselijk en duizelig kan worden, rustig aan opbouwen is dus belangrijk.
Als het bijvoorbeeld de bedoeling is dat je een halve pil gaat geven van 0.5 mg, dan is het slim om eerst 4 tot 5 dagen 0,25 mg te geven en dan pas over te gaan naar de hogere dosis. Is je einddoel nog hoger, dan dus liefst steeds in stapjes van een aantal dagen wennen aan de hogere dosis zodat je zo min mogelijk last van de bijwerkingen krijgt en ze geleidelijk kan wennen aan de wijzigingen in haar lichaam en hormonen.

En de misselijkheid treedt meestal binnen een half uur tot uur na het geven van de pergolide op, dus zorgen dat dan het eten er al in zit zodat ze het eten niet laten staan. Succes

Wij hebben deze week willy zijn hals en achterbenen geschoren, hij had het maandag met de 33 graden hier toch echt veel en veel te warm. Nu dus weer wat verlichting gecreeerd.

Ik lees hier steeds over het geven van pilletjes Pergolide aan een paard met cushing met hele nare bijwerkingen. Mijn paard heeft ook Cushing en mijn dierenarts geeft hem 1 x in de week een injectie zonder bijwerkingen en hij krijgt iedere dag kruiden om zijn stofwisseling op orde te houden. Daarnaast voeren wij geen biks (rommel) maar Caballus Carniolus (volgens de molenaar uit Laren het beste voer wat je je paard kan geven, zonder chemische rommel, vol met vitamine, mineralen en aminozuren die zo belangrijk zijn voor de dagelijkse voeding van een paard). Hij heeft geen overmatige beharing meer, is niet hoefbevangen, rent als een 5 jarige weer door het land maar bovenal...hij heeft er weer zin in!!!!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 11:46

wat voor werkzame stof zit er in die injectie?

ellen4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 11:48

Zou ik even na moeten kijken voor je, maar kan je verzekeren dat waanzinnig werkt!!!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 12:00

Is het niet een vitamineshot of zo om de weerstand op te krikken? Want zoals eerder vermeld juist de weerstand van een cushing paard is in het dagelijkse leven een van de grootste problemen. Maar aan de oorzaak (overproductie van cortisol) moet natuurlijk ook wat worden gedaan, dus ik ben ook erg benieuwd naar deze injectie.

Al is onze willy helemaal niet van de injecties en dat zou ik hem dus niet wekelijks aan willen doen. Hij heeft gelukkig al lang geen last meer van de bijwerkingen van de pergolide omdat zijn lichaam eraan gewend is .

jcristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 13:44

ellen4: en wat is dan 'caballus carniolus', kan je daar ook wat meer over vertellen?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 17:44

jcristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 09:27

geerke schreef:
jcristina schreef:
ellen4: en wat is dan 'caballus carniolus', kan je daar ook wat meer over vertellen?

http://translate.google.nl/translate?hl ... rmd%3Divns

de vertaling is om te huilen ;) ,maar mijn sloveens is niet zo heel goed :o

:D inderdaad, ingewikkelde vertaling...
Dus ellen4: help ons even alsjeblieft!! 8-)

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 19:57

Ook mensen hier die ervaring hebben met hoefbevangenheid dmv cushing?
Ik hoopte het even uit te kunnen stellen, maar ik heb het vermoeden dat Moon haar hoeven zijn veranderd....
Wat voeren jullie in zo'n geval? Ik heb haar direct van de bix afgehaald.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 20:05

is ze nu bevangen of het geweest?
Bij Cushing kunnen ze bevangen worden door het te hoge cortisol gehalte in het bloed.
Mijn paard heeft IR,staat op een kaal land,geen krachtvoer en beperkt hooi.
Voor Cushing paarden geldt hetzelfde als voor IR paarden....een goed gewicht is erg belangrijk.
Niet te dik maar ook niet te dun.

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 22:37

Ik hou Moon haar hoeven zelf bij, met een vijl en toen vielen mij en mijn stalgenoot op dat de witte lijn
er anders uitzag dan eerst. Hij leek wat verbreed. Ook aan de zijkant van de hoeven is de witte lijn niet meer "heel". Er zit zo'n gat in, waar flares komen als de hoeven te lang worden. Lastig uit te leggen....
Ze loopt niet kreupel o.i.d, maar vanwege Cushing ben je toch extra oplettend.
Ze krijgt nu alleen langstengelig hooi, een liksteen en water.

Paar weken terug leek ze flink aan de maat, maar sinds ik met de pergolide ben begonnen is de typische hangbuik verdwenen. Ze is dus niet te dik en zeker niet te dun.

Nu heb ik iemand gevraagd om langs te komen en haar hoeven te bekappen. Ik hoop dat ze einde deze week komt en het dan meteen beoordeeld. Ik kan haar ook advies vragen over voer en misschien over magnesium. Ik heb gehoord dat dat goede resultaten boekt icm hoefbevangenheid en cushing.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 23:34

Ik zou denk ik gewoon alvast bij de paardendrogist biomag bestellen, dan kun je in het begin 2 kleine schepjes geven en later de onderhoudsdosis van 1 schepje. Is niet vies, al mijn paarden lusten het en dan ben je tenminste "aan de slag' en aan het helpen met suikerhuishouding/vetverdeling etc.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 13:36

hoi,

ik meldt me hier even aan als het mag...

ik heb net te horen gekregen dat 1 van mijn paarden cushing heeft,hij is 21 jaar en eigenlijk het enige wat je aan hem ziet is dat hij niet meer verhaart en nu vreselijk verkleurd in zijn vacht...

hij ziet er verder heel goed uit,netjes op gewicht geen hangbuik of dat soort dingen en geen last van zijn voeten...

ik moet nu pergolide gaan geven 2 tabletjes op een dag,en deze moet ik bestellen in nederland,dus dat gaan we nu doen..

zijn er nog meer dingen waar ik specifiek op moet letten?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 13:52

kimmie261 schreef:
hoi,

ik meldt me hier even aan als het mag...

ik heb net te horen gekregen dat 1 van mijn paarden cushing heeft,hij is 21 jaar en eigenlijk het enige wat je aan hem ziet is dat hij niet meer verhaart en nu vreselijk verkleurd in zijn vacht...

hij ziet er verder heel goed uit,netjes op gewicht geen hangbuik of dat soort dingen en geen last van zijn voeten...

ik moet nu pergolide gaan geven 2 tabletjes op een dag,en deze moet ik bestellen in nederland,dus dat gaan we nu doen..

zijn er nog meer dingen waar ik specifiek op moet letten?

Hallo en welkom! Ehhmmm eerst even een belangrijke vraag, hoe heeft de DA de dosering voor jouw paard verzonnen?
Hoe zwaar is je paard? Dosering hangt namelijk af van de hevigheid van het probleem en van de zwaarte van het paard.
Als jouw paard zo te lezen nog niet heel heftige problemen heeft dan is een dosis van 2 pillen (ervan uitgaande dat hij 1mg pillen bedoelt) best HOOG!!
Stel dat dit inderdaad de passende dosis is (want jouw paard is bijvoorbeeld super groot of zou al tegen hoefbevangenheid aan zitten en heeft erge symptomen) dan nog is het aan te raden om langzaam aan in stappen van ongeveer 5 dagen per keer naar deze dosis toe te bouwen. Beginnend bij 0,25 mg of 0,50 mg per dag en stapjes makend van 0,25 dan wel 0,50 per keer.
Zoals ik al zei is het een behoorlijk pittige dosis 2 pilletjes van 1 mg.

Waarschijnlijk kan jouw paard met minder toe, want hij is denk ik geen 1000 kg en hij is er redelijk aan toe. Aangezien pergolide inwerkt op de hartklep (bij mensen althans en op lange termijn) en je paard misselijk en aan de diarree kan raken van pergolide is een zo laag mogelijke effectieve dosis wat je eigenlijk wilt voor je paard.

De algemene "vuistregel" van Utrecht om je dosis te bepalen, waar je als het kan liefst onder zou gaan zitten als je paard nog geen zware symptomen heeft is gewicht van het paard x 0,002mg.
Dus wij hebben een zware gelderse van ongeveer 750 kg x 0,002 = 1,5 mg pergolide is als je 1 mg pilletjes gebruikt dus 1,5 pil.
Een paard van 1000 kg x 0,002 = 2 mg > 2 pilletjes van 1 mg OF een paard met zware symptomen waar je krachtig wil ingrijpen zou zo'n dosis verdienen, maar langzaam aan opbouwen zou dan nog mijn devies zijn zodat je paard niet stopt met eten en last krijgt van duizeligheid, misselijkheid, angstigheid en evt diarree.

Ons paard (van 750 kg) is ook nog nooit bevangen geweest en had ongeveer dezelfde problemen als de jouwe. Hij heeft het 3,5 jaar goed gedaan op 1 pil van 1 mg. Pas vorig jaar werd zijn haar weer langer en geler/oranjiger en zijn wij uiteindelijk omhoog gegaan en op de "vuistregel" dosis gaan zitten.
Sterkte :(:) en als je vragen hebt, stel ze gerust, hier of in pb.

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 13:58

langzaam opbouwen idd... en ik zou de pillen met een recept van de dierenarts in een gewone mensen apotheek kopen, scheeltje bakken met geld!

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 14:01

oww oke,kijk is goed dat ik het even navraag,er is eergister bloedonderzoek bij hem gedaan,en alle cushing waardes waren verhoogd tot hoog zijn bloedsuiker was ook erg hoog zei hij..

en ja hoe zwaar is gambit denk een kilo of 700 a 800??

hij had nog geen lever beschadeging zei hij,dat was allemaal nog goed kwa waardes.

wat hij heeft is echt een slechte vacht begon vorig jaar al te verkleuren maar met een keer scheren was het eigenlijk wel goed te doen,nu is hij echt zo bruin geworden,zijn haar groeit echt zo hard dat ie 2 maanden na scheren weer in wintervacht staat,maar die vacht krult bv niet,het wordt alleen stug en lang.

verder merk ik eigenlijk niets aan hem,hij ziet er goed uit,is vrolijk,eet goed....

zo ziet hij er nu uit:
Afbeelding

ik moet nu eerst de tabletjes in nederland gaan zien te bestellen,en ik zal volgende week kunnen beginnen daarmee,en dan is dus beter denk je 1 tabletje?

deze veearts zei 2 tabletjes op een dag en dan na een week of 4 afbouwen...en dan kijken hoe hij het erop doet,maar dat dus niet doen begrijp ik..

zo was hij overigens normaal in de zomer:
Afbeelding

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 14:11

Ik zou in eerste instantie opbouwen naar 1 tabletje, eerst 5 dagen een halve en als dat goed gaat, door naar 1 mg. Dan "die einddosis" van 1 mg minstens 4 weken (tot 8 weken) geven en kijken wat het doet. Nooit zomaar ineens stoppen, want dat geeft ook weer die leuke bijwerkingen als duizeligheid en misselijkheid. Je stuurt zijn hormonen bij (overproductie van cortisol) en dat is best ingrijpend, stoppen met een dosis geeft het lichaam weer zomaar een grote wijziging. In principe is pergolide iets dat je blijft geven en niet zomaar stopt, na 4 maar liever 8 weken kun je dan weer naar zijn bloedwaarden laten kijken en kijken of het voldoende is gezakt en als de situatie nog niet wenselijk is dosis wijzigen.
Meestal ga je na 3 weken pas de eerste wijzigingen zien, soms hebben ze ook even een dipje dan, maar dat hoeft niet. Door pergolide te geven wordt de hormoonhuishouding weer genormaliseerd en vaak gaat de suikerhuishouding dan ook weer normaal worden, maar dat is natuurlijk ook iets om dan weer te controleren.

Stug en lang haar is beginfase als het langer doorduurt en onbehandeld is dan gaat het na verloop van tijd ook krulleriger worden (en als hij zweet of natregent zie je dat vaak al in de periode waarin hij nu zit). Een paard gaat vaak pas krullen als hij al ongeveer 3 jaar met cushing rondloopt. Dat snelle teruggroeien herken ik :j Wordt gelukkig ook weer normaler als ze behandeld worden. Haar blijft wel wat langer maar wordt weer normaal van structuur en verharen gaat ook beter.

Vieze ogen zijn en/of neus zijn vaak ook signaal van cushings. Dit is een van de dingen die als eerste verbetert

Stel dat hij 0,5mg de eerste dagen toch lastig vindt, dan gewoon per 0,25mg opbouwen. Liefst de pergolide vlak voor het eten geven , de misselijkheid die optreedt (met name in het begin) treedt op na half uur tot een uur. Idealiter heeft hij dan zijn eten al op, zodat hij geen last heeft van minder trek. Of de pil pas na het eten geven in een stukje appel/peen/krentebol/boterham. Liefst niet door het eten want je wilt zeker weten dat hij hem opheeft en ook niet dat hij zijn eten associeert met de pil, dan kan hij namelijk zijn eten laten staan.. Dat gebeurt..

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 14:17

wordt hij dan ook weer gewoon zwart of blijft hij zo bruinig??

en ja,ik ga het doen zoals jij zegt zal beginnen met half tabletje op een dag en dan na een dag of 5 er 1 geven en na 8 weken gewoon weer bloed laten trekken,denk dat als het zo'n heftig medicijn is en als ik naar gambit kijk dat dat wel genoeg is voor hem.

hij heeft overigens geen vieze ogen of neus,eigenlijk als ik eerlijk ben,heeft ie alleen die rare vacht en tot nog toe als ik hem geschoren had glom hij als een spiegel,maar hij begon de laatste weken dof te worden en dat is iets wat ik nog nooit gezien had bij hem,en zodoende heb ik bloed laten trekken.

aangezien hij een best pittig medisch verleden heeft,dacht ik zelf aan andere dingen ( slechte lever/nierfuncties) en ja evt cushing,maar als ik de symptomen zie heeft ie daar echt buiten de vacht (nog) geen last van :)

ik keek in ieder geval niet op van deze bloeduitslag...

en ik hoop natuurlijk dat dit nog heel lang zo blijft...

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 14:19

Zijn kleur wordt in principe weer zijn eigen kleur en zachter iets langer haar dan voorheen.
Het (opnieuw) verkleuren is een goede indicatie dat de dosis (bij ons paard) op dat moment te laag was.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 14:20

kan ik overigens gewoon de pil straks savonds geven of moet het smorgens?

en ja zal het in een beetje slobber geven of een appel,dat lust ie zeker wel :D

en overigens heel erg bedankt voor je antwoordt!!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 14:31

Graag gedaan! Uitkijken met het geven van de pil in slobber omdat als hij dan op een gegeven moment de pil herkent, hij soms tijden geen slobber meer zal willen aanraken - dus dat risico zou ik niet willen lopen eigenlijk. Want het is fijn als ze onbekommerd hun slobber kunnen blijven eten en dit niet met de pil gaan associeren!

Boterham of appel of krentebol is dan veiliger, kan gewoon uit de hand als een "extraatje" worden gegeven en wordt niet zo geassoiceerd met een "gewone maaltijd".

Wij hebben heel lang de dosis van 1 mg over de dag verdeeld, dus 'smorgens een half en 's avonds een half om de impact en werking te verdelen over de dag. Maar ja dat moet ook haalbaar zijn om in je dag in te passen...
Onlangs hoorde ik dat sommige DA's willen dat je het 'smorgens geeft, weet even niet meer goed waarom precies.

Wij geven het nu al meer dan een jaar alleen 'savonds laat zodat hij het minst last heeft van eventuele storende bijwerkingen gedurende de dag... 's nachts slaapt hij immers ;-) :z

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 14:42

ja precies om dat laatste zou ik hem ook liever savonds geven,hij heeft zijn buikkie volgegeten op de wei,en als ie daarna zich dan een poosje niet lekker voelt..nou ja so be it dan..

nou ja eerst die tabletten maar eens in dld krijgen...