[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Javayo

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 14:29

Franka en Kinke, bedankt voor het advies! dan zou maat 7 goed moeten passen. hij is namelijk best breed, compact gebouwd.

Een donkere en een lichte deken is wel handig inderdaad Lachen alleen jammer dat ze zo duur zijn Scheve mond Ik heb al een lichtgetinte vliegendeken liggen met hals en buikflap, dus anders doe ik die erop met hete dagen Lachen

Sowieso staat hij met die vliegendeken al wel rustig hoor, maar ik verwacht dat die Boett nog prettiger moet zijn omdat er dan helemaal geen mugjes e.d. bij zijn manen en staart kunnen komen Lachen

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 14:54

Hallo, iemand bij ons op stal heeft een haflinger met zomer eczeem. Een vriendin van haar doet work shops in Aloe Vera. Dus dat is ze gaan proberen. Ik weet niet precies hoelang ze het al gebruikt maar ik gok een jaartje. Vorig jaar kon de deken nog niet af want ze begon er toen pas mee volgens mij. Tot nu toe heeft ze de eczeem deken nog niet nodig gehad en haar haflinger schuurt tot op heden nog niet. Toen kwam de pech dat de haflinger hoefbevangen raakte en stond 24 uur per dag op stal. Ook toen is ze niet gaan schuren. Nu staat de haflinger alleen 's nachts op stal (19.00-10.00) en overdag op een klein stukje weiland met zeer weinig gras. Als iemand interesse heeft in Aloe Vera, of in contact wilt komen met de eigenaresse van de haflinger, mail me eventjes..

Dendie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 15:08

Dat is toch zo fijn al die reclame hier Slapen ... Aloe Vera en Noni zijn inmiddels al heel vaak hier voorbij gekomen... (no offense Melanie01; ik weet het is goedbedoeld Knipoog )

Verder, Den heeft niet veel last van warmte zo op de wei met zijn deken, hij had wel wat zweet-plekjes. Minder dan ik iig Haha!
Hebben jullie paarden het erg heet onder de deken nu? Doen jullie daar iets aan?

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 15:11

Dendie schreef:
Hebben jullie paarden het erg heet onder de deken nu? Doen jullie daar iets aan?

die van mij zweet een heel klein beetje voor bij zijn borst . voor de rest is hij mooi droog Lachen
alleen meneer schuurt nu ook al af en toe met deken op Huilen er is al weer een heel stuk van zijn manen weg ....

Nicky_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 15:34

Bij die van mij heb ik (nog) niet gemerkt dat ze zweet onder de deken. Wel zou ze het erg warm hebben op het moment met de deken. Maar ik heb zoiets van beter even warm hebben dan steeds jeuk Knipoog

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 15:38

Die van mij heeft dus nog steeds geen deken op. Ik snap er helemaal niks van.

Nicky_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 15:40

Wat fijn Haha! Die van mij schuurde ook (nog) niet maar ik heb dit jaar voor het eerst een deken op en wou er optijd bij zijn.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 15:59

Voordeel van die deken met dit weer is dat ie langer nat blijft dan alleen de vacht van paard.
Als we de watertonnen vullen, dan komen onze paarden altijd naar het hek om nat gespoten te worden en af te koelen. Muntok blijft met zijn dekentje lekker lang nat en koel...

solina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 09:28

ik heb van gister ook een exceem deken voor gijs ben benieuwd of het helpt.staan wel al tijdje op andere wei en lijkt of hij minder schhrt als andere jaren

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 10:10

Nicky_ schreef:
Bij die van mij heb ik (nog) niet gemerkt dat ze zweet onder de deken. Wel zou ze het erg warm hebben op het moment met de deken. Maar ik heb zoiets van beter even warm hebben dan steeds jeuk Knipoog

nou die van mij wel hoor. welke deken hebben jullie dan waar ze niet onder zweten dan? welke is zonafstotend?

Dendie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 17:44

@ Scum; zeg vertel ons eens wat jij stiekum aan je paardje hebt gegeven nu hij geen jeuk meer heeft? Knipoog Wel heel fijn voor jullie beiden hoor!!

Die Everline van mij zou zonafstotend (UV-werend) moeten zijn, terwijl hij donkerblauw is!! Den is er wel vrij 'koel' onder. Helaas is de stof al behoorlijk verbleekt, maar dat zal nog wel erger worden... Party!!

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 15:32

Vlokkie schreef:
Volgens mij is er een tijdje geleden al iets gevraagd dat op mijn vraag lijkt, maar kan het niet meer terug vinden. Mijn vraag is: schuren de paarden niet meer omdat het met deken op niet kan, of omdat ze echt minder jeuk hebben? Als het eerste nl het geval is, vind ik het eigenlijk wel erg sneu, want als wij jeuk hebben, krabben we ook. Ik snap dat in het begin sowieso de jeuk niet meteen wg is, maar later wel dan? Of beginnen ze meteen te schuren dan?

ze kunnen nog prima schuren met de deken op. maar het word bij de meeste door mugjes veroorzaakt en die mugjes kunnen door de deken niet meer de paarden steken. dus ze hebben minder jeuk

eski4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 15:37

hebben jullie ook wel eens geprobeerd om equi derma van sectolin door het voer van je paard te doen. dit werkte bij mijn paard erg goed toen hij last had van zomereczeem. sinds ik dit gebruik heeft hij er haast geen last meer van. De jeuk neemt af waardoor hij de korsten op zijn staart niet weer open schuurde.

zodra de korsten echt weg waren heb ik er calendulan zalf opgedaan van vsm zodat de wondjes nog sneller genezen.
Laatst bijgewerkt door eski4life op 10-06-07 15:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 15:40

Slapen

Sven002

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 19:44

Mijn manen zitten er nog steeds aan *maakt een klein vreugde dansje*

Alleen af en toe zijn staart wat, maar het gaat super. Ik ben erg consequent met de deken.

Nu het zo benauwd is, spoel ik hem graag af.. Laten jullie je paarden binnen of buiten drogen, en met of zonder deken?

Dendie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 10:31

Sven002 schreef:
Jouw manen? En hoe staat t met je paard zijn manen? Clown Haha!

Ik doe als mn pony beetje gedroogd is buiten na douchen gewoon de eczeemdeken weer op en terug op het land...

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 10:45

mensen met eczeempaarden kunnen een leuke inkomstenbron zijn, vandaar af en toe die verborgen reclame hier Knipoog (het lijkt wel of ik er een soort radar voor krijg haha)
Kinke krijgt met dit warme weer ook regelmatig een douche van de stalhoudster, de deken blijft dan nog even nat en dat is lekker koel. Ze gaat dan wel direct rollen, dus wit/grijs is ie niet meer te noemen Lachen

Martsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 12:57

Heej!
Hier nog iemand met een eczeempaard.... Errug lastig...
Vorig jaar heb ik druppels van een homeopaat gebruikt; moeders heeft geen deken opgehad, maar mijn eigen paard was nog steeds aan het jeuken...
Dus ook deze zomer weer de deken op gedaan. Nu moet ik wel zeggen; hij jeukt tot nu toe minder dan vorig jaar...
Nu maar hopen dat dat ook zo blijft natuurlijk...

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 13:34

kviek staat nu 4 dagen alleen in d'r hals deken. het gaat goed.
maar als de wind echt weer gaat liggen, doe ik de deken wel weer om.
verder had ik via het ijslander forum een tip gekregen over allercalm dat is eigelijk voor honden en katten,maar haar paard heeft er baat bij. ( geen reclame hoor, alleen wil het even melden, misschien hebben andere er ook wat aan)
gr

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 16:24

Allercalm heb ik gebruikt voor een ander huidprobleem, is idd fijne, extreem-milde shampoo.

Ik moet ook maar weer eens aan het wassen, want die van mij schuurt 's nachts op stal (dan is de deken af) haar staart....Ik gebruik nu zwavel-teer-shampoo van Sectolin.

_Deco_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 16:33

Ik meld me hier ook even. Ik heb ook een paard wat schuurt. Zn staart schuurt hij heel erg en zn manen maar een klein beetje. Dat is goed onder controle te houden met betadineshampoo. Aan zn staart heb ik al heel veel geprobeert te doen, net als jullie veel middeltjes uitgeprobeert. Vorig jaar hielp de TKC redelijk goed, dus daar was ik dit jaar weer mee begonnen. Eerst hielp het goed maar na een paar weken niet meer. Toen heb ik de tip gehoord om pure azijn er op te doen. Dat hielp ook voor een paar weken..

Wat moet ik nu doen? natuurlijk heb ook ik zitten denken aan een deken, maar het enige wat hij schuurt is dus zijn staart.. Dus een hele deken vind ik eerlijk gezegd een beetje overbodig. Heeft een van jullie ervaring met zo'n borstelkop die je in de stal kan ophangen? Gaan de haren daar niet van kapot? Schuurt hij wel daaraan en niet toch ook nog aan de muur?

Hoe zit het met ontwormen bij jullie? merken jullie verschil in schuren vlak na ontwormen en als hij weer ontwormt moet worden?

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 18:00

ik heb indi haar hh fly protectiondeken anders gemaakt (nouja, laten maken:P) nu. we hebben nu het halsstuk aan het hoofdstuk vastgemaakt zodat de plek die steeds kaal was nu bedekt is. woensdag maken we een stuk van vliegenhor tussen de nekflap en het lichaamsdek... ben benieuwd... indi heeft nu al 1 kaal stuk manen:s

geluksvogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 18:14

Hoe doen jullie dat met de exzeemdeken met dit warme weer? Mijn paard zweet er peentjes onder, niet normaal!

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 18:16

Die van ons krijgen we zijn stal niet uit als hij zijn deken niet om heeft. Hij laat zich gewoon niet zijn stal uit jagen zelfs. Meneer wil zijn deken om en wandelt dan heel braaf de wei in... Warm of niet, hij wil hem om!
En we spuiten hem een keer of 3 op het heetst van de dag nat. Deken blijft dan vrij lang ook nat en best lekker koel!

Sven002

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 22:23

Dendie schreef:
Sven002 schreef:
Jouw manen? En hoe staat t met je paard zijn manen? Clown Haha!

Ik doe als mn pony beetje gedroogd is buiten na douchen gewoon de eczeemdeken weer op en terug op het land...

Hahah Haha!

Ik heb alleen een ander probleempje erbij gekregen, Hij krijgt kalen plekken op zijn hoofd.
Ik persoonlijk denk dat het door het zweten komt.

Iemand van jullie een tip?

Foto van vandaag:
Afbeelding