[INFO] Mok

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 17:13

Ook mijn paard staat met vreselijke mok. Een been dik, korsten op pijpbeen, kootholte en onder de kogel, eigenlijk overal dus. En hij staat niet buiten, maar in een droge stal, ik heb dus geen idee wat de oorzaak is en hoe ik het een volgende keer kan voorkomen. Ik heb meteen de DA laten komen, antibiotica voor vier dagen, en hydrocortiderm en Clindamycine om alle plekken mee in te smeren. Met een week zou het beter moeten zijn en zo niet, dan komt ze weer langs.
Waar ik me wel een beetje zorgen om maak is dat dikke been. Na het rijden is het geslonken, maar de volgende dag is het toch weer opgelopen...

merries

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 20:26

Mijn merrie heeft nu ook een beetje last van kleine mokplekjes. Hiervoor heeft ze het nooit gehad maar we zijn 2 maanden geleden naar een nieuwe weide verhuist en die ligt wat natter als het veel heeft geregend.
Het probleem is dat zij dus dag en nacht op de weide staat. Ik kan haar niet ergens binnen halen ofzo want we hebben geen binnenstal, enkel een schuilhok waarvan de bodem ook nat is... -:(-
Nu ja, die bodem van het schuilhok word deze zomer opgehoopt met aarde zodat ze volgende winter kunnen droog staan maar wat doe ik intussen tijd?
Het zijn heel erg kleine plekjes maar wil het niet erger laten worden. Helpt insmeren met zalf wel als ze zo de hele tijd in de modder staan?

Anniekskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 20:31

Zo staat die van mij ook, smeer hem in met sudocreme, dat blijft vet en het vuil blijft daar dan op liggen. Werkt gewoon goed hier, was er met een paar dagen vanaf.

zoetjelove

Re: centraal topic over mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 20:34

mijn pony had ook een klein beetje mok maar je moet gewoon doorsmeren hoor verkleind de kans op vergroting omdat het vettig is

Evy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 20:46

dorothea schreef:
Ook mijn paard staat met vreselijke mok. Een been dik, korsten op pijpbeen, kootholte en onder de kogel, eigenlijk overal dus. En hij staat niet buiten, maar in een droge stal, ik heb dus geen idee wat de oorzaak is en hoe ik het een volgende keer kan voorkomen. Ik heb meteen de DA laten komen, antibiotica voor vier dagen, en hydrocortiderm en Clindamycine om alle plekken mee in te smeren. Met een week zou het beter moeten zijn en zo niet, dan komt ze weer langs.
Waar ik me wel een beetje zorgen om maak is dat dikke been. Na het rijden is het geslonken, maar de volgende dag is het toch weer opgelopen...

Oh wat balen zeg, zoals jij het beschrijft zo heeft die van mij het ook.
Hopelijk werkt bij jou de hydrocortiderm. Bij ons werd er alleen maar erger.
Ik zou me niet te druk maken om het dikke been, het is nog geïrriteerd door de mok en dat het door beweging dunner wordt is een goed teken. Gewoon in de gaten houden.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 20:55

Heeft die van jou het nog steeds of is het inmiddels weer genezen?

Evy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 21:43

Ze heeft het nog steeds helaas. Het wordt elke dag wel ietsje minder maar de grote plekken hebben blijkbaar veel tijd nodig...

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 21:46

En hoe lang ben je al aan het tobben?

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 21:47

En hier ook weer, ga morgen ochtend gelijk de dierenarts maar weer bellen, de hydrocortiderm lijkt ook niet te werken dus ben echt ten einde raad.. Ik hoop dat de dierenarts nog iets weet, hij loopt overdag wel buiten, qua nattigheid valt het mee hij gaat wel op het droge gedeelte staan, dus ik hoop dat hij niet weer op boxrust moet..

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 21:52

AnaisEnMieke : ik zou er iets vettigs op smeren zodat het niet zo nat kan worden.

dorothea: dat ze geen vochtafdrijvers hebben gegeven. iedere keer als de mijne dikke benen had van de mok moetst ik er een zakje vochtafdrijvers in doen. hydro, wekte bij mij ook niet. maar misschien is het bij jou geen mok van nattigheid maar meer mijt?
ik ken iemand en die had ook op heel het been mok en die moest het is de sebacil zetten dat werkt wel.

livito: panalog wil ook nog wel eens helpen maar dat is wel duur

Evy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 22:09

dorothea schreef:
En hoe lang ben je al aan het tobben?

Sinds november heb ik de mok plekken ontdekt maar dat was nog wel binnen de perken te houden.
3 weken geleden had ze opeens een dik rood been met hele nare kloven wat heel pijnlijk voor haar was.
DA gebeld en toen kreeg ze AB en hydrocortiderm en vanaf toen is het elke dag erger geworden, tot bloedens toe. Heel sneu voor haar, ze kwam elke dag op 3 benen de stal uit.
Toen kregen we clindacutin en mok puur druppels. Ze loopt nu weer goed alleen kan ze nog geen voetje geven omdat ze dan haar hoef moet buigen wat zeer doet bij die plekken in de koot.
Dan trekt ze haar hele been omhoog en dan durft ze het been ook niet meer te geven.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 22:21

Mijn paard heeft ooit ook eens een jaar vreselijke mok gehad.
Na allerlei smeersels en het niet overging kwam iemand met een super tip.
Als je paard natte benen heeft door weide of rijden, modder eerst effe afspoelen (niet wassen met shampoo), goed droog maken met een schone handdoek en dan aardappelzetmeel helemaal in de haren wrijven.
Dit droogt heel erg goed en valt er weer vanzelf af als het droog is.
Ik heb hier super resultaten mee.
kleine beginnende plekjes behandel ik ook wel eens met sudocreme.
Alleen bij ontsteking en natte mok zou ik toch de da om advies vragen.
Zover is het bij mij nooit meer gekomen.

Aardappelzetmeel is spotgoedkoop en gewoon bij de supermarkt te krijgen.

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 23:51

nicky_rilana schreef:
AnaisEnMieke : ik zou er iets vettigs op smeren zodat het niet zo nat kan worden.

dorothea: dat ze geen vochtafdrijvers hebben gegeven. iedere keer als de mijne dikke benen had van de mok moetst ik er een zakje vochtafdrijvers in doen. hydro, wekte bij mij ook niet. maar misschien is het bij jou geen mok van nattigheid maar meer mijt?
ik ken iemand en die had ook op heel het been mok en die moest het is de sebacil zetten dat werkt wel.

livito: panalog wil ook nog wel eens helpen maar dat is wel duur

wat is dat precies?
wat ik op internet kan vinden is dat het verboden is in nederland, en ook niet meer te krijgen?

ankehoix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 00:06

Ik meld mij ook!
We hebben thuis een tinker met gigantische mok, aan alle 4 de benen even erg.. Vorig jaar was ze er gewoon kreupel van zoveel zeer deed het. We waren echt het spoor bijster en dachten dat we haar wel konden afschrijven.
Maar we kregen een super tip van een ruitershop hier in de buurt: Frama Easy Mok Spray.
Het is een spuitfles en er zit iets van zwavel in. De plekken drogen op en de kortsen vallen er vanaf. Onze tinker heeft bijna nergens meer last van! Op de fles staat dat je het er elke dag op moet spuiten maar 1 keer in de week is voldoende.
Alleen zijn deze flessen op t moment even overal uit, ze moeten een 'nummer' hebben om het te verkopen?
Als het goed is het binnenkort gewoon weer verkrijgbaar. Voor de zekerheid hebben wij zelf een heleboel flessen op voorraad gekocht!

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 08:20

Ook ik kom weer even binnen vallen, mijn eigen paard heeft geen mok maar lees dat er nog veel mensen zijn die er niet vanaf komen..
Mijn vorige paard kwam er ook maar niet vanaf, hydrocotiderm, mokzalf, sudocreme etc. geprobeerd en maar enkele dagen resultaat. Op een gegeven moment hebben we er violetspray opgespuit (bedoeld voor koeien) en ondanks dat het even vreselijk zeer deed is het daarna weggegaan en nooit meer teruggekomen. Wellicht de moeite waard om te proberen! :)

ChelseaII

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 17:33

Hier ook een paard met mok! Ze heeft het nu op 2 benen en het is gelukkig al bijna weg na smeren met hydrocotiderm en later sudocreme en helaas verplicht binnen blijven vanwege de erg natte paddocks...

Maar hoe kan ik nu straks voorkomen dat ze het weer krijgt? Als de mok straks weg is, mag ze weer naar buiten, maar aangezien het steeds regent en dus de paddocks nat zijn, staat ze weer met de voetjes in het water. Nu moeten jullie niet denken dat de paddocks zo erg nat zijn, want er zijn heus wel droge plekken, maar toch komt ze wel door natte gedeeltes heen.

Ik las ergens vaseline op de benen smeren??? Zou dat helpen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 18:12

Ik smeer vaseline van boven de kogel tot de hoefrand.Tot nu toe helpt het.Maar ik ben nog maar sinds de sneeuw mokvrij.Vaseline van het kruitvat is het goedkoopste wat ik tot nu toe gevonden heb,en moi smeerbaar.1.19 een potje van 250 gram

ChelseaII

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 20:08

Ga ik dat proberen :-). Ik vind trouwens sudocreme prima werken. Door die hydrocotiderm werd het allemaal zo vies en vettig. Ik lees hier dat mensen hun paard met mok wassen, maar dat doe ik niet, want mij lijkt het beter om het zo droog mogelijk te houden. Nu het bijna weg is, smeer ik er steeds sudocreme op en de beentjes zijn mooi schoon en het ziet er stukken beter uit! En nog een voordeel; het is goedkoper!!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 22:12

Bianca41 schreef:
Ik smeer vaseline van boven de kogel tot de hoefrand.Tot nu toe helpt het.Maar ik ben nog maar sinds de sneeuw mokvrij.Vaseline van het kruitvat is het goedkoopste wat ik tot nu toe gevonden heb,en moi smeerbaar.1.19 een potje van 250 gram

Ik vind vaseline niks, het sluit het heel erg af en zand blijft er gruwelijk aan plakken.
Maar als het jouw paard helpt is het fijn.

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 22:29

hier vind ik vaseline ook niet fijn, lijkt er bij die van mij wel erger door te worden :j

ik heb morgen ochtend weer een afspraak gemaakt bij de dierenarts, misschien toch ook maar even overleggen om bloedonderzoek te doen.. wie weet heeft hij ook wel ergens tekort van .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 22:31

Het word een vettige zooi,maar het voorkomt wel voordurend natte benen.Er zijn ook mensen die het met hoefvet doen.
Ik ga ook niet zeggen dat het de ideale oplossing is,die is er vrees ik niet.
Als je ze 24 uur buiten wil houden moet je soms wat.
Onze paarden kunnen wel droog staan,hebben een droge stal en voldoende droge wei.Maar om één of andere reden gaan ze gezellig met zijn alle in de grote natte modderplek staan voor de stal en het hek.

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 13:20

hier ga ik nu beginnen met 5 dagen antibiotica poeder door zijn voer, hij moet op stal blijven en gewoon nog blijven smeren met mokzalf.

als het dan niet over is moet hij waarschijnlijk 4 weken aan de AB maar dat zien we beide niet echt zo zitten omdat het best troep is.

irmsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 13:41

ChelseaII schreef:
Ga ik dat proberen :-). Ik lees hier dat mensen hun paard met mok wassen, maar dat doe ik niet, want mij lijkt het beter om het zo droog mogelijk te houden.

Ik heb als advies van de DA meegekregen omdat ik werk met een desinfectie spray om 2 keer in de week met scrub de korsten weg te halen.
Ja je hebt 2 a 3 handoeken nodig om de benen weer goed droog te krijgen. Maar het is de bedoeling volgens de DA dat je de korsten eraf gaat halen.
1 als je het droog doet, doe je je paardje pijn
2 door de scrub of oplossing werk je weer desinfecterend

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 15:49

iemand hier nog ervaring met groene leem op mok?
lees verschillende ervaringen op internet.. maar niet genoeg informatie om het er nu ook echt op te gaan smeren

esshire

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 16:50

Mijn paard heeft ook een beetje last van mok. Wat goed helpt is zijn benen wassen in lauw water met groene zeep. Niet uitspoelen en de mok is weg. Ik heb wel het voordeel dat hij het heerlijk vind en gewoon zijn benen in de kuip zet waardoor het wassen goed en makkelijk kan gebeuren