[INFO] Luchtzuigen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 21:15

Met de band af was hij volgens de eigenaar gevoeliger voor koliek. Heb hem wel eens een poosje afgehad omdat ik het een onding vind en als je hem dan na een paar uur uit de stal haalt hoor je gewoon zijn maag borrelen door de hoeveel lucht die hij opzuigt. Dat kan ook nooit goed zijn lijkt mij?
Ik zou graag wel een scopie willen, maar als daar wat uitkomt moet hij toch echt een kuur krijgen.
Hoorde van de osteopaat dat alleen gastrogard echt werkt, dingen als maagcompositum vond zij onzinnig omdat dat niet werkt tegen zweren.
Pronutrin heb ik me nog niet in verdiept. Ik zorg er nu wel voor dat hij regelmatig hooi krijgt, al mag hij dat van de eigenaar ook niet teveel omdat hij dan een slokdarmverstopping krijgt :? En hij wordt te dik....
Lastig is het als het je eigen paard niet is. Kan hem moeilijk dwingen :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 21:19

Als je te maken hebt met een echt zweer, moet je idd grover geschut gebruiken, maar anders werkt maagcompositum prima hoor! Heb er zelf een paar jaar geleden onderzoek naar gedaan. Ik zou t zeker aanraden.

Wat de lucht "opzuigen" betreft, lees maar eens terug in dit topic. Er zijn onderzoeken naar gedaan en de lucht wordt gewoon weer uitgeblazen, beland niet if nauwelijks in het maagdarmkanaal. Luchtzuigen en koliek hebben dezelfde oorzaak: problemen in het maagdarmkanaal. T geborrel wat je hoort is niet de lucht van het luchtzuigen, maar de activiteit van het maagdarmkanaal zelf.

Coentjuh

Re: centraal topic over luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 21:20

Appie 'boert' de lucht wel eens uit. Wist niet dat dat kon, maar schijnbaar dus wel!

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 21:22

Hmm misschien maar eens maagcompositium proberen dan, dat is van de groene os geloof ik he?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 21:22

Dat kan, dan geeft hij een boergeluid, want echt boeren kunnen paarden niet. ;) Het komt dus niet uit de maag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 21:23

Idd, maagcompositum is van de Groene Os. Minimaal 6 weken geven. Werkt het niet, dan kun je altijd nog iets anders proberen. Je paard zal er waarschijnlijk niet mee stoppen, maar het kan merkbaar minder worden. Plus dat je natuurlijk hoe dan ook de maag wil aanpakken. ;)

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 21:25

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 21:26

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 21:27

Een paard kan niet overgeven en ook niet boeren (een enkele uitzondering daargelaten wellicht). Het klepje van de slokdarm naar de maag sluit het af en zorgt dat et geen voedsel e.d. terug kan naar de slokdarm.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 21:33

@skippy ben heel bang iets in der stal te hangen. ze heeft ooit hooizak gehad die lag sochtends in stukken in der stal. en nog eens paar dingen waar ze ruzie mee heeft gehad.
door het moment wnr ze het doet had ik ook sterk vermoede dat het hiermee te maken had.

@azile ik heb net gelezen dat wilgentakken juist slecht zijn voor de maag. staat stukje in het stalspeelgoed topic(ff gekopieerd)
Wat je wilt, is dat je paard 24 per dag speeksel produceert om de zuurgraad in z'n maag te verhogen en zo maagzweren te voorkomen. Dat is je natuurlijke maagbeschermer.
Als je 'm laat kauwen op wilg, produceert-ie wel speeksel, maar wordt tóch het maagslijmvlies weggevreten doordat je tegelijkertijd salicylzuur geeft, dus die maagzweren heb je dan toch kans op.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 21:35

hebben jullie ook wel eens van gehoord dat paard luchtzuigt tijdens het tanden wisselen?

mijn andere paard heeft toen hij een jaar of 3/4 was ook even lucht gezogen pakte niks vast deed gewoon zo lucht zuigen.

deze is nu ook aan het wisselen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 21:41

Ikke20 mogelijk kan je paard minder goed kauwen bij het wisselen, dan wordt er minder speeksel geproduceert en komt daarnaast het voer zuurder in de maag. Dan kan het goed zijn dat je paard meer gaat luchtzuigen.

Mijn hooinet raakt de grond niet en zit stevig vast met clips. Er zijn ook hooinetten die je op een halve meter hoogte hangt en over bijv. 1,5 meter breedte kunt ophangen. Als je echt een sloper hebt is t lastig, maar bij mijn oaarden werkt t super, nooit ellende mee gehad.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 21:49

hmm dat is dus ook nog wel een verklaring ervoor.

mag ik vragen wat voor soort hooinet je hebt? heb nu die van de boerenbond(mn andere heeft een hooinet en hooizak)
tot nu toe sloopt ze alles maar komt gelukkig overal uit aangezien ik het snachts niet kan controlerne vind ik dat best eng.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 21:51

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 21:55

zien er goed uit. ze hebben tegenwoordig ook van epplejeck slowfeeder hooinetten die heeft een maas van 3,5 x3,5
misschien die maar eens gaan halen en manier vinden om goed vast te maken

heb ook al zitten kijken naar een hartog hooibox. die hebben van de kistjes die je aan de muur kan ophangen met rooster erin

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 21:58

Ik heb nu twee van die netten over elkaar, ze werden er wat te handig mee. :D
Ik heb aan het koord van het net een clip gezet, ik sla het koord om de tralies zo strak als kan en klik de klip vast aan het koord net boven het net. Aan de onderkant zet ik hem vast met een musketonhaak.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 22:00

dat zou nog wel een goed idee zijn om hem vast te zetten.
zou het wellicht eens kunnen proberen als ik gewoon op stal ben om eens te kijken hoe ze het ermee doet. anders ga ik denk ik toch maar een voerbox bestellen

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 22:07

ikke20 schreef:
@skippy ben heel bang iets in der stal te hangen. ze heeft ooit hooizak gehad die lag sochtends in stukken in der stal. en nog eens paar dingen waar ze ruzie mee heeft gehad.
door het moment wnr ze het doet had ik ook sterk vermoede dat het hiermee te maken had.

@azile ik heb net gelezen dat wilgentakken juist slecht zijn voor de maag. staat stukje in het stalspeelgoed topic(ff gekopieerd)
Wat je wilt, is dat je paard 24 per dag speeksel produceert om de zuurgraad in z'n maag te verhogen en zo maagzweren te voorkomen. Dat is je natuurlijke maagbeschermer.
Als je 'm laat kauwen op wilg, produceert-ie wel speeksel, maar wordt tóch het maagslijmvlies weggevreten doordat je tegelijkertijd salicylzuur geeft, dus die maagzweren heb je dan toch kans op.

Ben er niet van overtuigd dat speeksel de ph van de maag regelt.
Speeksel wordt alleen maar aangemaakt tijdens het eten.
Hoe moet het met een paard met verstoppings koliek, die een dag of meer geen hooi en stro mag eten ??

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 22:15

ikke20 schreef:
zien er goed uit. ze hebben tegenwoordig ook van epplejeck slowfeeder hooinetten die heeft een maas van 3,5 x3,5
misschien die maar eens gaan halen en manier vinden om goed vast te maken

heb ook al zitten kijken naar een hartog hooibox. die hebben van de kistjes die je aan de muur kan ophangen met rooster erin

kom ook even binne vallen
wij zijn hier met een hele stal op overgestapt( de hooinetten van epplejeckte weten 25 paarden) dit zijn prima netten alleen is er een nadeel dat als je 25 netten besteld van lengte 105 er onderling verschil is hoeveel er ingaat,( ongeveer 2 plakken van een groot pak hooi passen er altijd wel in
mijn paard heeft dus een net waar weer net wat meer in gaat ( bijna 3 grote plakken) en heeft 24 uur hooi te knabbelen.
ik hang dit net op aan de onderste ring en aan het touw om het hooi net te sluiten en dan op zo een hoogte dat het paard makkelijk kan eten en als het hooinet dunner wordt hij niet op de grondhangt

voordelen is dat bij deze manier van ophangen het stof uit het hooi op de grond valt paarden krijgen dus minder stof binnen
als het hooinet vol is is het moeilijk op goede hoogte te hijsen, en door hem horizontaal op te hangen gaat het wat makkelijker.
voor de ene luchtzuiger op stal heeft het hooinet totaal geen effect om het gedrag van zuigen te verminderen ( krijgt een supliment voor de innerlijke stress en maagcompositum zit nog geen maag aan de medicijnen)
bij het andere paard helpt het wel maar paard zuigt nog wel in stress situatie waarvoor ook dit paard nog aan de suplimenten zit om te kijken of het verholpen kan worden

bij alle paarden die nu uit een slowfeder gevoerd worden zijn op de dag rustiger minder schoppen en boos gedrag, er zijn helaas ook paarden die korter doen dan 24 uur en dus enkele uren zonder staan maar deze netten zijn zeker een aanrader,

blijft wel dat ik nog een vraag heb over zuigen ivb met stress zijn er medebokkers die hun paard hier voor lange tijd aan een supliment zetten om innerlijk meer rust te krijgen? en indien een paard tijdens weide gang ook op de palen zuigt en op stal dit ook extreem doet is er dan nog iets te doen om het verhelpen? naast onbeperkt hooi maagcompositum en stress supliment
Laatst bijgewerkt door hutch84 op 10-02-12 22:18, in het totaal 1 keer bewerkt

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 22:16

charlotte_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 22:25

Hallo,

Ik heb even een stuk van het topic doorgelezen en ik heb zelf ook een enorme luctzuiger helaas..

Nou ben ik toch benieuwd wat jullie mij aanbevelen..

Mijn pony zuigt erg veel lucht voornamelijk na of voor het eten/ een snoepje.
Ze deed het al bij de vorige eigenaresse en ik heb haar nu al 3 jaar dus al behoorlijk lang..
Ze staat overdag op de wei heeft een jollybal in haar stal liksteen kan niet aangezien ze die binnen een nacht op heeft en dat is natuurlijk ook niet goed.
Als ze lucht zuigt hangt ze ook haar volle gewicht er aan zo heeft ze al eens een ijzeren voernbak kapot getrokken..
Sambal etc er op smeren helpt niet want daar zuigt ze gewoon doorheen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 22:26

Voerbak weghalen en een plekje afzetten met rubber waar ze op kan luchtzuigen. ;)

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 22:29

youngster schreef:
Hier een mooi artikel :
http://www.hartog-lucerne.nl/upload/fil ... men%20.pdf

Heb ik net even doorgelezen :) vasten is dus voor de maag een drama, maar soms kan je niet anders :)

Ook in dit verhaal wordt er aangegeven dat er maagzuur, bicarbonaat en een slijm geproduceerd wordt.
Dus bij elk shotje hcl, is maagzuur, komen de twee andere stoffen ook vrij, en die twee stofjes beschermen de maagwand.

Tamara21

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 22:30

Mijn paard begint sinds een week of 3 steeds meer te zuigen..
Op stal zeggen ze dat ik hem een band om moet doen maar ben hierzelf optegen..
Denk zelf dat het komt doordat hij met dit koude weer weinig beweging krijgt en zichzelf verveeld..(heeft wel een voerbal en een liksteen aan de muur)
Ook is hij tijdelijk overgezet naar een andere stal en zijn er nieuwe paarden op stal gekomen..
Zou dit ermee temaken kunnen hebben..??
Ik voer hem al een hele poos maagcomposument van de groene os maar heb het idee dat niet werkt.. (krijgt 's morgens en 's avonds een schepje)
Heb al met m'n dierenarts besproken en die raadde een band ook af, wel moest ik hem minder krachtvoer geven en veel ruwvoer..
Hij zuigt hoofdzakelijk op zijn voerbak en buiten op de bakrand..
Heb nu antibijt gekocht en ga kijken of dat misschien helpt, anders ben ik een beetje ten einde raad..:(

charlotte_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 22:31

Voerbak is weg geweest maar aangezien ze in een andere stal staat is hij er weer..
Hier zuigt ze ook lucht op geen iedee hoe ze het doet maar ze doet het wel :j :
Afbeelding
(dat gaatje waar je het voer doorheen gooit