[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 10:19

liljebo schreef:
Tja... ik begin iig met bachbloesemtherapie. Tenslotte heeft het paard veel ellende achter de rug.
Daarna ga ik het observeren in veel verschillende situaties, om het beter in kaart te brengen.
Het valt iig op dat ze het in de wei nauwelijks doet. Je zou verwachten dat ze het met een allergie in de wei toch ook zou doen. Grondwerk doe ik ook in de wei (afgezet stukje) dus andere grond/bomen/planten kunnen niet de oorzaak zijn dat ze het dan wel gaat doen.

Als ze het in de wei niet doet is het iets anders dan een allergie of een aangezichts-zenuwkwestie. Dan heeft het paard er namelijk in alle situaties last van. Behalve als je hem uit de omgeving haalt waar de 'trigger' zit. Dus bijv. van buiten naar binnen waar geen pollen/wind/zon zijn.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 11:25

dat was ook mijn vraagteken bij allergie en andere lichamelijke oorzaken. Dan verwacht je het ook gewoon in de wei.
Vandaar dat ik mij afvraag of het toch niet psychisch is... moeilijk hoor-

We gaan haar eens een paar dagen goed in de gaten houden onder alle omstandigheden... Hopelijk werkt het weer een beetje mee.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 12:51

singasong schreef:
Ik denk dat ik Laarakker ook niet zou kunnen betalen. Die man vraagt ook echt belachelijke bedragen. Oke, voor een keer maar vaak draait dit soort behandelingen uit naar een jaar of nog langer behandelen en dan mag je idd wel een geldboompje hebben als je je paard door hem wilt laten behandelen.

Sorry maar dit ben ik niet met je eens!

Ik ben met Digger (mijn vorige paard met HS) na vele potten met geld er tegenaan gesmeten te hebben bij diverse behandelingen, uiteindelijk bij Laarakkers terecht gekomen.
Daar zeiden ze al meteen dat ze niet wisten of hij wel beter zou worden van HS. HS is nooit overgegaan maar ik kreeg eindelijk een paard wat verder wel goed in zijn vel zat en ik heb maar 1x hoeven terug te komen. Ze hebben de eerste keer 3,5 uur aan hem besteed en ik was totaal (incl. vrijwillige medicijnen) 210 euro kwijt. De tweede behandeling was gewoon standaard tarief, iets van 125 euro.

Al het geld wat ik er al verspilt had aan hem had niets opgeleverd en bij Laarakkers was er eindelijk iemand die zag wat hij had en die hem weer vrolijk en blij heeft gemaakt.

Nu mijn 2e paard ook HS verschijnselen had ( ja je gelooft het toch niet! ) ben ik zonder aarzelen meteen naar zijn kliniek gegaan.
Ook nu heb ik na een paar weken een paard wat nog nooit zo goed in haar vel heeft gezeten, en ik ben niet de enige die dit constateert.
Ook hier werd meteen gezegd dat ze niet wisten of het HS weg te krijgen was.
Tot nu toe gaat het nog steeds heel goed en heeft ze niet meer geschud maar de toekomst moet uitwijzen of dit blijvend is.

Dus voor mij geldt echt dat ze daar elk dubbeltje meer dan waard zijn!

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 13:50

Vera schreef:
Sorry maar dit ben ik niet met je eens!

Ik ben met Digger (mijn vorige paard met HS) na vele potten met geld er tegenaan gesmeten te hebben bij diverse behandelingen, uiteindelijk bij Laarakkers terecht gekomen.
Daar zeiden ze al meteen dat ze niet wisten of hij wel beter zou worden van HS. HS is nooit overgegaan maar ik kreeg eindelijk een paard wat verder wel goed in zijn vel zat en ik heb maar 1x hoeven terug te komen. Ze hebben de eerste keer 3,5 uur aan hem besteed en ik was totaal (incl. vrijwillige medicijnen) 210 euro kwijt. De tweede behandeling was gewoon standaard tarief, iets van 125 euro.

Al het geld wat ik er al verspilt had aan hem had niets opgeleverd en bij Laarakkers was er eindelijk iemand die zag wat hij had en die hem weer vrolijk en blij heeft gemaakt.

Nu mijn 2e paard ook HS verschijnselen had ( ja je gelooft het toch niet! ) ben ik zonder aarzelen meteen naar zijn kliniek gegaan.
Ook nu heb ik na een paar weken een paard wat nog nooit zo goed in haar vel heeft gezeten, en ik ben niet de enige die dit constateert.
Ook hier werd meteen gezegd dat ze niet wisten of het HS weg te krijgen was.
Tot nu toe gaat het nog steeds heel goed en heeft ze niet meer geschud maar de toekomst moet uitwijzen of dit blijvend is.

Dus voor mij geldt echt dat ze daar elk dubbeltje meer dan waard zijn!

Ik begrijp jouw beredenering wel! Als je er heel veel geld aan hebt gespandeerd om een kwaal op te lossen en niets helpt dan is 2x naar Laarakker gaan niet duur.
Maar meestal duurt een behandeling toch echt langer. Vaak zitten de kwalen zo diep geworteld. Vaak jaren en dan heb je dat er niet met 1 of 2 behandelingen uit.

Ik vergelijk het op een andere manier.
Als hij een keer met z'n Lecherantenne zwaait kost het het 'standaardtarief' (en wat ik laatst hoorde was dat al 140 euro) en doet mijn therapeute het kost het 45 euro (excl. medicatie) ;)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 15:37

liljebo:

heb jij de mogelijkheid dat iemand een filmpje maakt als je met je paard bezig bent?
wellicht dat we hier kunnen zien wat het probleem is?

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 15:42

Klopt, inmiddels zijn een paar jaar later de tarieven wel wat hoger maar 'even zwaaien met de Lecher antenne' vind ik echt een understatement.....
Er gebeurd daar heel wat meer dan alleen even zwaaien met dat ding.
En dat ik met twee paarden helemaal niet veel behandelingen heb moeten doorlopen lijkt me niet toevallig.

Ik denk dat je niet moet oordelen als je er geen ervaring mee hebt maar alleen maar van 'horen zeggen' hebt.

Verder 'zwaait' Erik Laarakkers zelf niet meer met een antenne maar werken er verschillende artsen en ik ben enorm te spreken over Charlotte Willekens.

Dus nogmaals laat een ieder in zijn waarde en oordeel niet zo.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 16:11

Vera schreef:
Klopt, inmiddels zijn een paar jaar later de tarieven wel wat hoger maar 'even zwaaien met de Lecher antenne' vind ik echt een understatement.....
Er gebeurd daar heel wat meer dan alleen even zwaaien met dat ding.
En dat ik met twee paarden helemaal niet veel behandelingen heb moeten doorlopen lijkt me niet toevallig.

Ik denk dat je niet moet oordelen als je er geen ervaring mee hebt maar alleen maar van 'horen zeggen' hebt.

Verder 'zwaait' Erik Laarakkers zelf niet meer met een antenne maar werken er verschillende artsen en ik ben enorm te spreken over Charlotte Willekens.

Dus nogmaals laat een ieder in zijn waarde en oordeel niet zo.

Jammer dat je mijn post op deze manier opvat. Het is zeker niet mijn bedoeling om iemand de grond in te boren o.i.d.
Dat woord 'zwaaien' wat ik gebruik bedoel ik verder niets mee. Als je het goed bekijkt is het ook een soort van zwaaien (de beweging van de lecherantenne). Ik heb mijn therapeute nu al zo vaak zien 'zwaaien' met dat ding dat ik er allerlei andere woorden voor gebruik waar ik verder niets mee bedoel.
Als ik of mijn dieren weer naar een behandeling gaan dan zeg ik vaak ook ; 'Moet vandaag weer naar de 'antenne''. Bedoel ik verder niets mee, is eigenlijk meer grappig bedoelt. Maar goed, via een 'post' komen dingen altijd weer anders over dan de bedoeling is.
Overigens is mijn therapeute bij Erik in de leer geweest (en nog op allerlei gebied) dus ze doet het ook echt op dezelfde manier ;)

In de homeopatie duurt het behandelen van kwalen altijd langer dan in de reguliere geneeskunde. Ik ken talloze verhalen van mensen/dieren die door Laarakker behandeld zijn maar die er toch echt een jaar of nog langer over deden om te genezen. Soms moet je iedere 8 wk. terugkomen maar er zijn er ook die na een half jaar terug komen voor behandeling.
Maar het is heel fijn dat dit voor jouw paardjes niet het geval is geweest.
Laatst bijgewerkt door singasong op 08-05-09 16:56, in het totaal 1 keer bewerkt

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 16:15

ellepel schreef:
liljebo:

heb jij de mogelijkheid dat iemand een filmpje maakt als je met je paard bezig bent?
wellicht dat we hier kunnen zien wat het probleem is?

Helaas niet. Kan eens kijken of ik van iemand iets kan lenen waarmee dat kan.
Tot die tijd....
Ben zelf paralier en kijk me momenteel suf naar de dvd over gedrag en dat met name bij introverte paarden (amber is introvert.) (naar aanleiding van opmerkingen op een ander forum)
Ik weet al dat amber supersnel switcht van veel zelfvertrouwen naar paniek en dat de signalen, omdat ze introvert is, daarvan minimaal zijn en dus niet altijd even eenvoudig om meteen te zien (iets verharding van de spieren, iets andere blik)
Vandaar dus ook mijn manie om momenteel veel daarvan te bekijken.
Nu zag ik een dame werken met een dochter van de zeer gecompliceerde casper, die dus hetzelfde heeft (dat switchen) en bij haar zag ik exact hetzelfde als ze onzeker werd, zij het veel minder extreem dan bij Amber. Maar het meisje wat ermee werkte was supergoed en voelde feilloos alles aan en dit paard had geen naar verleden.
Dat zet mij toch aan het denken.

Ik sluit een lichamelijke oorzaak zeker nog niet uit, maar ik ga ook dit weekend experimenteren met de wetenschap die ik nu heb.
Omdat ze op de wei het gedrag niet tot nauwelijks vertoont, blijf ik neigen tot een psychische verklaring.
Maar ik hou jullie op de hoogte

ps... de vader en opa van amber staan ook bekend (berucht) vanwege hun zeer gecompliceerde karakters (snack bar en Nevel Pride)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 18:30

nevele pride?
dat is een draver toch??

filmpje zou wel mooi zijn want ben nu wel nieuwsgierig naar wat je dier nu eigenlijk doet

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 20:31

jep, nevele pride is een legende in de drafsport. Vanwege zijn prestaties en vanwege het feit dat hij nogal wat mensen verwondde.
Het is de opa van amber.
Haar papa is Snack Bar, die bekend staat als een ruziezoekende gemene hengst.

Kan natuurlijk zeggen dat die paarden dus niet deugde. Maar zijn het altijd de paarden die niet deugen of .....
Vul maar in...

In prestatiesport is niet altijd plaats voor paarden met een wat gecompliceerder karakter.

Maar de nakomelingen van nevele pride en snack bar hebben geen beste naam. Wel op gebied van prestatie. Niet in de omgang.
Bij mij hebben een aantal drafsportaanhangers geen beste naam...

Heb nog geen filmpje, maar wel een zeer interessante ontdekking gedaan met ons eerste experiment. Rondjes stappen aan los koord, vanuit verschillende posities rondom silja lill (paard van mijn man en kuddeleidster)

Laatste keer oefenen ging dus gepaard met extreem hoofdschudden, overal tegenaan butsen, over mij heen willen walsen, flippen etc.
Heb haar veel bekeken in de wei vandaag en zag niets van dat gedrag.
Deed het halster om en ze begon meteen met het hoofd te slaan.
Rustig laten grazen totdat ze rustig was. Beginnen te stappen; weer met hoofd slaan en tegen mij op willen butsen. Door de vele filmpjes die ik deze week heb bekeken over speciaal het gedrag van introverte onzekere paarden, herkende ik er nu veel meer in en wist ik beter wat te doen. Gewoon rustig rond silja gaan stappen zonder iets te vragen. Licht kontact met haar gehouden door aan te raken. En na een poosje werd ze rustig. Kopje zakte, ze liep rustig en kreeg een zachte blik in de ogen.
Lijkt erop dat de oorzaak echt psychisch is.
En ze sloeg echt extreem hard met het hoofd en flipte helemaal daarna in de wei. (veel erger dan de filmpjes die ik op your tube kon opsnorren) Jammer dat je dat niet kunt zien.
Maar voorlopig gaan we er dus ff vanuit dat het toch psyschisch is en handelen we daarna. Kijken hoe het verder gaat.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 20:47

' Kom weer even aanwaaien, omdat ik al de nodige PB's gekregen heb wat ik met Andor gedaan heb. ;)

Ik ben het erg eens met Vera!
Andor is 3 keer bij Laarakker geweest, dat was idd mijn faillissement hoor! 2 keer zo'n 240 euro .
Ik was helaas in- between- jobs, en had weinig geld.
Zijn behandelingen hebben me echter goed op de juiste weg geholpen en het is zeer beheersbaar voor mij.

Wat ik nog wil meegeven:
Hou een dagboek bij!! Verwacht echter niet dat je binnen 2 weken weet wanneer je paard shaked.
Dit kan lang duren. Wees zo zorgvuldig mogelijk, geef het weer aan, temp, regen/zon/wind etc. Waar reed je, wat voor gras, bomen etc.
Hoe ging t rijden? Soepel, of juist niet?
Dit kan echt een hulpmiddel zijn om erachter te komen wat een trigger is.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 21:05

ja nu weet ik het weer,ja die hengst beet en schopte waar hij je maar raken kon?
dat is al lang geleden zeg!
zo heb ik er zelf een gehad van duke iran,dat was ook geen lieve hengst.
heel apart karakter zat er in en de dochter die ik daarvan had was ook zo apart :+

fijn dat je zelf nu al dingen gaat uitvinden en zo er achter komt hoe ze in elkaar zit en wat je aan het gedrag kunt doen

Xanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 21:11

Hm..

Ook ik ben bang dat mijn paardje misschien een of andere allergie heeft, net even de laatste pagina's doorgelezen en hij schud precies zo met zn hoofd als het paardje van ellepel op pagina 152 geloof ik.. Máár, hij doet dit alleen op stal heel extreem, tijdens het eten van kuil, en dan ook nog eens lang niet altijd. In de wei doet hij het sporadisch. Mooi weer, minder mooi weer, harde wind, het maakt geloof ik allemaal niet uit. De stallen zijn altijd goed geventileerd en het kuil is altijd van dezelfde kwaliteit.
Zodra ik met hem aan het werk ga houdt hij helemaal op en lijkt er niks aan de hand te zijn.

Omdat hij er relatief weinig last van heeft, heb ik het eerst maar laten zitten, maar toen ik vandaag bij hem kwam en hij een wond op z'n neusvleugel en eentje in zn neus heeft ben ik me toch een beetje zorgen beginnen te maken..

komt dit iemand bekend voor?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 21:13

kan allergie voor het kuil zijn.ander voer proberen en kijken of het dan verbeterd?
kan ook allergie voor het stalstrooisel zijn.

Xanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 21:18

Lees net dat ik wat kort was in mn beschrijving..

hij heeft er lang niet altijd last van, als hij een allergie voor het kuil of strooisel zou hebben zou hij het toch altijd moeten hebben?
Het komt ongeveer 10 dagen per maand voor, en alleen in de zomer..
Bovendien briest/hoest hij niet, hij heeft geen snotneus of iets dergelijks, hij schud alleen ongelovelijk met zn hoofd, en hij schuurt waarschijnlijk ook af en toe, omdat hij die wonden nu heeft..

Ukster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 21:33

ik heb hier ook ooit een tijdje terug gereageerd.
en heb geprobeerd om er achter te komen wanneer hij nou precies schud, maar er is geen peil op te trekken.

alleen als we een echt leuke intensieve rit maken doet hij relatief minder, misschien omdat hij dan zn aandacht dan even weg kan zetten. maar zodra je dan weer relaxed stap begint het schudden weer.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 21:50

PinkiiY schreef:
Lees net dat ik wat kort was in mn beschrijving..

hij heeft er lang niet altijd last van, als hij een allergie voor het kuil of strooisel zou hebben zou hij het toch altijd moeten hebben?
Het komt ongeveer 10 dagen per maand voor, en alleen in de zomer..
Bovendien briest/hoest hij niet, hij heeft geen snotneus of iets dergelijks, hij schud alleen ongelovelijk met zn hoofd, en hij schuurt waarschijnlijk ook af en toe, omdat hij die wonden nu heeft..

Misschien zijn er dan bepaalde pollen/bloemen/planten in de bloei op dat tijdstip

Antheman... bijhouden lijkt idd een goed idee.
Voor mij geldt dan dan even vooral in gedrag als ik met haar bezig ben, omdat ik in de wei echt niets zie. Vandaag haar de hele dag in de gaten gehouden (zie haar vanuit het raam)
Maar ik heb dan ook misschien een apart geval... (hou trouwens toch ook het lichamelijke in de gaten)

Ellepel.. ja, nevele pride heeft wat vingers verorberd, naar het schijnt. Hij is overigens wel oud geworden. Hij bracht zijn oude dag door op een groot terrein met in het midden daarvan ´het huis van de verzorger. Niemand hoefde er meer bij in de wei. Een keer brak hij uit en zaaide schrik en terreur in het erbij gelegen dorp.

Maar ik blijf erbij dat speciale, gecompliceerde karakters niet passen in de prestatiesport en dat daar een oorzaak kan liggen van zeer extreem gedrag.
Pa snack bar, zoon van nevele pride, stond ook bekend als een gemene, valse hengst. Toch las ik een artikel over iemand die het paard in de beginjaren kende en het een superpaard vond met een sterke persoonlijkheid.
Maar of daarvoor altijd plaats is in de sport?
En wat er gebeurt als je een sterke persoonlijkheid wil breken...

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 08:31

Antheman schreef:
' Kom weer even aanwaaien, omdat ik al de nodige PB's gekregen heb wat ik met Andor gedaan heb. ;)

Ik ben het erg eens met Vera!
Andor is 3 keer bij Laarakker geweest, dat was idd mijn faillissement hoor! 2 keer zo'n 240 euro .
Ik was helaas in- between- jobs, en had weinig geld.
Zijn behandelingen hebben me echter goed op de juiste weg geholpen en het is zeer beheersbaar voor mij.

Wat ik nog wil meegeven:
Hou een dagboek bij!! Verwacht echter niet dat je binnen 2 weken weet wanneer je paard shaked.
Dit kan lang duren. Wees zo zorgvuldig mogelijk, geef het weer aan, temp, regen/zon/wind etc. Waar reed je, wat voor gras, bomen etc.
Hoe ging t rijden? Soepel, of juist niet?
Dit kan echt een hulpmiddel zijn om erachter te komen wat een trigger is.

Hester, hoe lang is dat nu geleden dat Andor voor het laatst is behandeld bij Laarakker? Heeft hij naast medicatie in de vorm van 'korrels' o.i.d. ook nog een andere behandeling gekregen (zijn er bijv. wervels recht gezet?). Hoe erg was het schudden voor de behandeling en hoe is het dan nu?
Ik begrijp uit het verhaal van jou en ook van Vera (verhaal van Digger) dat het schudden niet over is gegaan maar wel beheersbaar is. Wat versta je daar onder? En moet je dan niet nog eens terugkomen voor een behandeling (controle) na een bepaalde tijd?

Is het bij Andor ook de aangezichtszenuw?

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 10:26

singasong schreef:
Inoterry schreef:
Dat is balen van Niek, Singasong :(:) .

Dat wind een trigger zou zijn verbaasd mij eigenlijk niet. Als Ino zijn masker op een zonnige dag binnen afheefd, en er komt ee windvlaag door de stal, staat hij soms ook te schudden.

Het gaat trouwens weer niet goed met zijn oog. Dat zou het schudden wel kunnen verklaren. Straks komt de DA, ik ben benieud wat hij van plan is om te doen. Hij heeft een jaarling in behandeling met precies dezelfde klachte, en steekt dat op de nog niet goed gevormde weerstand. En aangezien er iets is foutgegaan bij het vormen van Ino's weerstand.

Mijn Nappie heeft denk ik een jaar lang last gehad van vieze ogen. Sinds eind vorige zomer is het ineens goed gegaan en geen last meer. Had ook met z'n weerstand te maken (hij is nog jong (net 4 jr. geworden) en het wisselen van zijn gebit had er mee te maken.

Moet zeggen dat Niek ook altijd een beetje last heeft van traanogen, vooral als hij heeft lopen grazen. Zolang er geen groene klodders aanhangen maak ik er maar geen probleem van.

Bij Ino komt het traanvocht er, af en toe, in stralen uitgelopen. En er zitten bijna dageleijks groene klodders aan. Ik heb nu antibiotica druppels. Het is de bedoeling dat die ook de traanbuis ingaan, en daar de bacteriën doden. Als dat niet helpt, moet de traanbuis op de kliniek worden schoongemaakt. Dat gaan ze eerst met zware sedatie proberen, en als dat niet gaat moet Ino onder nascose.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 11:49

Inoterry schreef:
Bij Ino komt het traanvocht er, af en toe, in stralen uitgelopen. En er zitten bijna dageleijks groene klodders aan. Ik heb nu antibiotica druppels. Het is de bedoeling dat die ook de traanbuis ingaan, en daar de bacteriën doden. Als dat niet helpt, moet de traanbuis op de kliniek worden schoongemaakt. Dat gaan ze eerst met zware sedatie proberen, en als dat niet gaat moet Ino onder nascose.

Hè jakkie dat is niet zo mooi, ik duim voor je mee dat de druppels helpen!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 13:10

Inoterry schreef:
[

Bah,dat is niet fijn. Zal voor je duimen.

Shaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 19:21

Hoi,

Groot topic, heb aardig wat doorgelezen. Toch zou ik graag mijn probleem aan jullie voorleggen. Misschien dat jullie ervaring en/of tips voor me hebben.

Sinds een maand heb ik mijn eigen paard op stal staan. De eerste 2 weken ging alles prima, rijden ging goed, longeren ging goed, niets aan het handje. Na 2 weken is hij een keer in de kettingen gaan hangen, waarbij zowel de kettingen als het halster helaas niet braken. Uiteindelijk is het halster wel over zijn hoofd geschoten.
Nu weet ik niet zeker of het enig verband houdt met elkaar, maar sindsdien is mijn paard eigenlijk begonnen met het gooien en schudden met zijn hoofd. We dachten (en hoopten) eigenlijk in eerste instantie dat het misschien door de vliegen zou komen, dus ik heb toen een netje voor zijn neus aangeschaft. Hielp niet. Heb ook een keer gehad dat meneer totaal niet te rijden was. Alleen maar stuiteren, constant gooien, schudden, terug komen in tempo, licht steigeren en zichzelf enorm druk maken.
Vlak daarna ben ik verhuisd naar een stal waar ook een binnenbaan aanwezig is. Hier is het nu nog niet geheel over, maar in de binnenbaan is het schudden in bijna alle gevallen te verwaarlozen (oftewel, mocht er een 'schokje' tussen zitten is hij nog wel controleerbaar). Buiten daarentegen is het een stuk erger. Zodra hij begint te gooien ben ik contact en controle even kwijt.

Ik heb dit paard natuurlijk een aantal keren gereden voordat ik hem kocht (alle keren buiten, er was alleen een buitenbaan aanwezig), en dit gooien en schudden was toen absoluut niet het geval. Heb de oude eigenaar (die dit paard anderhalf jaar gehad heeft) nog gemaild, maar hij zegt er geen ervaring mee te hebben gehad met dit paard.

Toevallig heb ik dinsdag in de binnenbaan gereden zonder dat er ook maar een enkele schok-, gooi- of schudbeweging aan te pas is gekomen. Vervolgens woensdag buiten gereden en het was gewoon weer raak.
Vandaag heeft mijn instructrice er buiten op gereden, en ook dat ging niet goed. Neusnetje eraan gedaan, om nog eens te kijken of het echt niet hielp. Hielp dus niet. Vervolgens zijn we naar binnen gegaan, en daar ging het weer goed. Een stalgenoot van ons, die ook aan het rijden was, heeft eens meegedacht over wat het zou kunnen zijn. Misschien is het de 'atlas' achter de oren? Misschien is het het zadel? Misschien is het hooikoorts? Vervolgens mochten we de hoofdkap die zij voor haar paard heeft lenen. Deze kap bedekt zijn oren en zijn ogen, de neus blijft vrij. Mijn instructice is met deze kap buiten gaan rijden en het was over.

Het lijkt dus te komen door iets wat in de lucht zit. Wat ik dan vreemd vind is dat het toch eigenlijk begonnen is na het hangen in de kettingen, en dat het ook meteen extreem begonnen is. Ik blijf dus eigenlijk twijfelen wat het nu is, aangezien hij in de wei prima normaal kan doen. In stap doet hij het onder het zadel ook niet, pas wanneer je gaat draven, en in draf lijkt de ene hand erger te zijn dan de andere hand.

Wat denken jullie? Toch iets in de lucht? Toch de atlas? Toch de vliegen? Aangezien zo'n kap lijkt te helpen, misschien gevoelige oren? Gevoelige ogen? Zadel-, hoofdstel- of bitprobleem, zou dat nog kunnen?
Ik snap het niet meer :Y)

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 19:25

Doet hij het buiten als de zon schijnt erger, of maakt dat geen verschil?
Als er in de atlas een zenuw is beschadigt, kan hij gaan reageren op zonlicht.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 19:33

pff nou dat is wel moeilijk zeg!

die kap die als laatset werkte hoe zag dat er uit?
misschien heeft het paard hoofdpijn overgehouden na het hangen en dat zonlicht irriteerde en het daarom ging schudden?

een kap over de ogen neemt dan het meeste licht weg en dat zou misschien kunnen helpen..,kan me ook voorstellen dat de binnenbak donkerder is?

wij hebben een op stal die vastzat in nek/atlas en hele hals en ik kreeg deze tip:

kan het paard goed aan beide kanten inbuigen
dus snoepje naast de schouder en dat het paard zonder een stap verzetten de hals kan inbuigen om dat snoepje te pakken?
als dat niet helemaal goed wil schijnt een teken te zijn dat het dier dus wel vast kan zitten in de nek/hals
je kunt zelf ook naast je paard gaan staan,pak het hoofd vast ter hoogte van de wang en "duw"het hoofd alle kanten uit,opzij,omhoog,omlaag.
kijk of dit allemaal wel soepel wil.

ook lichte druk geven op het punt waar de atlas zit, hoe reageerd het paard daarop?

denk dat het wel verstandig is om je paard na te laten kijken of er inderdaad wat verkeerd gegaan is tijdens het hangen?

Shaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 19:56

Hmm, zonlicht...
Vlak nadat het begonnen is heb ik meteen geprobeerd hoe hij zou reageren bij het rijden in de regen (met het oog op de vliegjes). Op dat moment scheen er ook geen zon, en was het eigenlijk wel een stuk minder. Verder speelt het nog maar kort en hebben we eigenlijk alleen maar zon gehad haha. Het zou in ieder geval wel een verklaring kunnen zijn, aangezien de binnenbak veel beter gaat... Aan de andere kant begrijp ik dan weer niet helemaal waarom hij dan in stap niets vreemds doet, en in de wei ook niet...

Die laatste kap die leek te helpen was iets als dit. Dus bedekt de oren, bedekt de ogen en stopt dus onder de ogen en meteen achter de oren. De achterkant en onderkant van de kap is van lycra, waardoor de kap strak blijft zitten.

De atlas heb ik zelf al geprobeerd op te drukken, daar geeft hij geen reactie op. Dat buigen met een snoepje zal ik eens proberen. Met rijden moet het buigen sowieso nog verbeterd worden, dus ik weet niet of ik het af kan leiden uit de kwaliteit van het buigen onder het rijden.

Ik laat in ieder geval wel even iemand komen inderdaad. Ik wist niet goed wie ik dan moest benaderen (veearts, fysio, osteopaat, masseur, chiropractor???), maar aanstaande vrijdag komt er iemand van Happy Athlete. Het zou volgens hen namelijk kunnen zijn dat er door de druk een spierprobleem is ontstaan. Mocht het toch een wervel zijn kan zij me doorverwijzen...