PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nala

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 12:10

Goed punt! Maar met het oog op eventuele muizen in de voerkamer is dit altijd handiger dan een zak met gaten :j

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 14:24

Nala schreef:
Goed punt! Maar met het oog op eventuele muizen in de voerkamer is dit altijd handiger dan een zak met gaten :j

Mee eens! Maar je kan de voeding dan beter in de zak houden van de leverancier en dan in een luchtdichte en niet doorzichtige ton, dan houd je het net even wat beter! :) Gewoon een tip! :D Voor iedereen overigens haha.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 19:02

Ik heb net 3 zakken mineraalvoer gekocht, dat is 810 Euro ineens -O- maar daar doe ik dan ook 300 dagen mee met 2 paarden. Maar het blijft au doen :')

Als beloning geef ik wortelen, gezonde snack, maar ook daaraan betaal ik me blauw. Waar jullie voor zo'n grote zak in Nederland 5 Euro betalen, betaal ik hier 13,90 voor een zak.

Maar de mijne had afgelopen periode een kleine aanval ook. Lichte koliek en gespannen spieren. Hij dacht zelf alleen dat ie dood ging geloof ik. Hij lag plat voor dood in de sneeuw. Dat vond ik dan weer niet grappig, dus stal in en DA erbij. Na spierontspanners en pijnstillers was hij helemaal weer het mannetje. Dus eiwitten maar weer verhoogd voorlopig. Ik had alles al verhoogd vanwege het weer, maar dan nog maar een schep eiwitten erbij. Het zal puzzelen blijven ben ik bang.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 10:17

Poosje geleden hier een vraag gesteld over mijn merrie. Nog niet getest, maar past wel in het pssm plaatje.
Ik heb haar nu op zout, vit E, tri-amino en wat sojaschroot staan en ze knapt op.
Steeds minder vaak gevoelig met borstelen en de dag na een rondje voor de wagen is ze ook niet meer stijf/chagrijnig. Ze lijkt op de bovenlijn ook wat te groeien. Voor mijn gevoel zitten we op de goede weg.
Het enige wat ik merk dat zichzelf in het werk soms wat opfokt en erin blijft hangen. Zou mooi zijn als dat ook wat minder wordt.

Ik wilde vragen hoe ik Inge kan bereiken voor de vitamine E, want die vliegt er wel hard doorheen. Heb haar via hier al een PM gestuurd een paar weken geleden, maar nog steeds geen reactie. Ik begreep dat je via haar goedkoper kunt bestellen.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 12:50

Nou ik hoop dat ik alle informatie wat goed heb opgenomen. Kunnen jullie mee kijken of het dieet zou moeten passen bij een n/px paard?

Gaat dus om een e-pony van 1.55 van rond de 537 kg. In de zomer zet ze netjes aan op het gras (aantal uurtjes) en in de winter valt ze behoorlijk in.

- Hooi zo goed als onbeperkt. (echter niet getest)
- Vitamine E. Kan van iemand de vitamine E van Inge overnemen, daar zal ik mee starten. Hoeveelheid wat aangegeven wordt. Wellicht later over op de vitamine E van horseflex.
- magnesiumcitraat horseflex dosering zoals voorgeschreven door horseflex.
- 3 amino zuren voor merries ook van horseflex met dosering zoals hun voorschrijven.
- zout zonder jodium 15-40 gram per dag (supermarkt?)
- erwteneiwitisolaat van bulk.com 140 gram per dag. (heb nog sojaschroot denk dat ik die eerst opvoer).
- en dan als brok om het spul in te mengen denk ik aan horsefood the best graanvrij. Maar weet nog niet hoeveel ik hiervan wil geven. Wellicht 1 kg per dag?

Ze is momenteel dus niet aan het werk. Staat wel hele dagen buiten als het licht is. Maar niet op gras aangezien het er momenteel niet echt is.

Wat ik begrepen heb moet ze laag in calcium en kalium blijven. Als ze te hoog zou zitten dan zou ze juist explosief gedrag moeten gaan tonen. Nu las ik in een ander topic dat mensen hun paard de chillpill geven voor de stress met oud en nieuw. Echter hier zit dus wel calcium in. Zou dat dus juist een tegenwerking kunnen hebben bij een px paard?

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 13:00

Dat calciumverhaal blijf ik onduidelijk vinden. Hier https://ker.com/nmdl/resources/rer/ staat bijvoorbeeld dat dietary calcium niet hetzelfde is als cellular calcium (waar het om gaat bij Px), maar ik weet nog steeds niet of (extra) calcium nu wel of niet schadelijk is (ga er maar vanuit van wel). Ik gaf bijvoorbeeld altijd Equine 74 voor haar maag maar ben gestopt ivm calcium. Chillpill heb ik ook overwogen maar idd, zit extra calcium in.

Voor RER wordt max 30 gram calcium per dag aanbevolen dus dat hou ik nu maar aan, maar blijft lastig vind ik, omdat er nog zo weinig over causaliteit bekend is.

Ik geef nu No Stress van Paskacheval, hoop dat het werkt met oud en nieuw.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 13:09

Ik ga voor oordoppen en een antistress masker. Hopelijk werkt dat. Wel heb ik een spuit liggen om haar te sederen mocht ze echt helemaal in de stress schieten. Maar denk dat dat niet handig is.

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 13:13

Welke oordoppen gebruik je?

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 13:22

https://www.dekroo.nl/products/lemieux- ... gLJafD_BwE

het is het eerste jaar dat ik ze probeer. Vorig jaar wilde ze over de deur heen komen in paniek. Die hebben we toen maar gesloten. Echter dit jaar verschilt dat we nog een tussentralies hebben laten plaatsen dus als we de deur dicht doen ziet ze evengoed de andere.
Heb ze een keer in de oren gedaan en met schudden vlogen ze er in elk geval niet uit. Maar ze vond er natuurlijk wel wat van dat ik aan haar oren zat en wat aan het doen was. Voor mij dus ook een reden om geen watten te gebruiken ik moet het snel erin kunnen doen zeg maar en niet moeten kijken of het wel genoeg is.

Kayleigh__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 17:31

@Joyce83 Hoe is je paard nu? Is ie symptomatisch momenteel?

Ik heb hier ook een PX'er en vind je dieet er in de basis niet verkeerd uitzien. Wel wil ik je als tip meegeven om 1 ding per keer in zijn dieet toe te voegen of aan te passen en pas na minstens 3 weken weer iets toe te voegen of aan te passen. Ik ben na de diagnose direct alles gaan veranderen en hoewel dit in het begin goed ging, vond ik hem daarna juist veel slechter worden. Daardoor steeds meer dingen gaan toevoegen totdat ik merkte dat zijn urine troebel was en zijn mest stonk. Ik ben toen cold-turkey met alles gestopt en na een maand zonder supplementen weer 1 voor 1 dingen gaan toevoegen indien nodig.

Zelf vind ik het calciumverhaal ook wat vaag en bij mijn px'er merk ik geen verschil in wel/niet laag in calcium. Omdat ik calcium wel nuttig vind voor andere dingen in het lichaam en die van mij er niet op reageert, let ik er zelf niet specifiek op.
Eiwitten reageerde die van mij juist slecht op en hij krijgt het daarom ook niet extra bij. Hij werd ontzettend sloom en zijn mest ging ook stinken. Ik zou het daarom rustig opbouwen.
Magnesium is ook iets wat erg testen is waar je paard goed op reageert. Bij die van mij merk ik dan weer geen verschil met oxide en licht verschil met de citraat. Het grootste verschil merk ik op de chelaat en dan voornamelijk op de vloeibare variant.
Het zout koop ik bij de Holland&Barret, gewoon zeezout van het huismerk. Gaan volgens mij per kilozak en zijn zeer regelmatig in de actie. Kost geen drol en is in grof en fijne variant verkrijgbaar.

Mijn PX'er (in de zomer vrijwel niet symptomatisch, in de winter wel symptomatisch (voornamelijk spanning)) krijgt momenteel:
- JPGEF Hi Support balancer (ga ik vervangen voor HorseAdds)
- 2000IE VitE van Inge
- 30ml Magnesiumchelaat HeltieHorse
- 10 ml Cannabidol HeltieHorse
- 10 gram zeezout
Dit mix ik in een slobber die bestaat uit een halve voerschep Pavo Speedibeet (voor de maag)en een heel kleine beetje Agrobs Mash (voor de smaak).

Hopelijk heb je hier iets aan.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 17:44

Dank je wel kayleigh. Ik geef nu rond de kg grasbrok van hartog.

Symptomatisch is nu meer gestrest, veel ingevallen tov zomer. Is smalletjes, maar meer spierloos.

Beste misschien toch op grasbrok houden (eventueel combineren met nieuwe brok) en eerst vitamine e gaan geven.

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 23:32

joyce83 schreef:
- Hooi zo goed als onbeperkt. (echter niet getest)
- Vitamine E. Kan van iemand de vitamine E van Inge overnemen, daar zal ik mee starten. Hoeveelheid wat aangegeven wordt. Wellicht later over op de vitamine E van horseflex.
- magnesiumcitraat horseflex dosering zoals voorgeschreven door horseflex.
- 3 amino zuren voor merries ook van horseflex met dosering zoals hun voorschrijven.
- zout zonder jodium 15-40 gram per dag (supermarkt?)
- erwteneiwitisolaat van bulk.com 140 gram per dag. (heb nog sojaschroot denk dat ik die eerst opvoer).
- en dan als brok om het spul in te mengen denk ik aan horsefood the best graanvrij. Maar weet nog niet hoeveel ik hiervan wil geven. Wellicht 1 kg per dag?

Wbt magnesiumcitraat, dat voer ik nu ook maar merk echt 0 effect dus ga nu magnesiumchelaat proberen.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 08:53

Ik had het hierboven ook al gevraagd, maar kan iemand met helpen aan de contactgegevens van Inge? Ik zou graag vitamine E via haar willen bestellen.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 09:29

ankem schreef:
Ik had het hierboven ook al gevraagd, maar kan iemand met helpen aan de contactgegevens van Inge? Ik zou graag vitamine E via haar willen bestellen.

Zoek even in het topic. Is al eens vaker langsgekomen en ze heeft zelf ook gereageerd met een bokt account.

Ik geef het zelf niet, dus kan je niet helpen.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 09:32

MRIIIS schreef:
Wbt magnesiumcitraat, dat voer ik nu ook maar merk echt 0 effect dus ga nu magnesiumchelaat proberen.

Ik heb me laten vertellen dat chelaat en citraat de best opneembare zijn, maar dat citraat heel verschillend werkt bij paarden. Ik ben zelf voor de EJ magnesiumchelaat gegaan en dit werd direct goed opgenomen bij mijn merrie.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 09:41

xDenies schreef:
ankem schreef:

Zoek even in het topic. Is al eens vaker langsgekomen en ze heeft zelf ook gereageerd met een bokt account.

Ik geef het zelf niet, dus kan je niet helpen.

Dat weet ik en ik heb haar een aantal weken geleden al een privé bericht gestuurd, maar nog steeds geen reactie. Vandaar dat ik vraag of er mensen zijn die haar op een andere manier contacten.

Update: inmiddels ontvangen.
Laatst bijgewerkt door ankem op 29-12-23 09:55, in het totaal 1 keer bewerkt

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 09:48

Had ze niet een bericht geplaatst dat ze met vakantie is ofzo? Geen idee. Ik ben ook uit die groep gesodemietert dud ach :') Er is gelukkig meer goeds op de markt. Als je geen contact met iemand krijgt zou ik doorzoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 11:13

Ik voer sinds een en poosje de vitamine e van horseflex en daar reageert die toch beter op.

Floortje_NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 18:40

Ik weet van de mijne dat ze reactief wordt van vitE (trekpaard met p1/p1). Vroeger natuurlijke vitE gevoerd van horseflex en daar reageerde ze op door heel rillerig te worden. Jaren lang die van Inge gevoerd en geen problemen mee (ook niet met 7500IE per dag).

Nu wilde ik toch eens een vloeibare proberen en heb weer een knettergek paard onder m'n kont. Heb de vloeibare van horseflex. Begonnen met 2x dagdosering maar al snel over gegaan op 1 dagdosering (2400IE). Maar nu 2 weken later nog steeds heel ril onder het zadel. Dus denk dat ik er maar weer een tijdje mee stop.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 00:38

Grappig, bij mij deed chelaat dus niks. Geef nu oxide en merk wel verschil.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 10:12

Stal_Fiore schreef:

Dat is wel heel interessant. Dat schijnt de slechtst opneembaere variant te zijn. Heel interessant hoe paarden werken :')
Al zal het ook merk afhankelijk zijn hoe zuiver het is.

Floortje_NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 11:42

xDenies schreef:
Stal_Fiore schreef:

Dat is wel heel interessant. Dat schijnt de slechtst opneembaere variant te zijn. Heel interessant hoe paarden werken :')

Dat lijkt een hardnekkig broodje aap te zijn waar het herbivoren betreft. De wetenschap is er nog niet helemaal over uit maar het lijkt er juist op dat herbivoren (in tegenstelling tot omni- en carnivoren) prima oxide kunnen opnemen.

De mijne doet het op oxide ook beter dan op citraat/chelaat.

Waarschijnlijk omdat er heel veel meer elementair magnesium in de oxide mengsels zit.

De oxide die ik voer zit 50% elememtair magnesium in (die van van vente geloof ik zelfs 80%). Bijvoorbeeld de chelaat van horsflex is 22% en de citraat maar 15%. Om dus dezelfde hoeveelheid elementair magnesium ter beschikking te stellen moet je van de chelaat en citraat dus vele malen meer voeren dan van een spotgoedkope oxide. Het is financieel gezien dus altijd de moeite waard om even te kijken hoe je paard het op de oxide doet.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 17:14

xDenies schreef:
Stal_Fiore schreef:

Ik had die vraag ook bij Vente neergelegd, want ik merk ook geen verschil. Dit is wat zij zeiden:

Citaat:
Ons product is 100% Magnesiumoxide met een werkingscoëfficiënt van 50%. Dat wil zeggen dat bijvoorbeeld 30 gram voor 15 gram opneembaar is door het lichaam. Het product bevat geen overige vulstoffen.

Wetenschappelijke onderzoeken laten zien dat paarden met twee weken op hetzelfde niveau aan magnesium zitten als wanneer men Magnesiumcitraat geeft. In verband met de oxidevorm heeft dit iets meer tijd nodig, waardoor de oxidevorm ook goedkoper is dan de citraatvorm.

LisaaSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 16:54

_Reneee schreef:
Koper schreef:
Een poeder van Horseflex? Dat is interessant. Is er qua werking/dosering een verschil tussen poeder en de olie?

Ik heb geen idee, ik heb nooit wat anders gegeven. Maar op het Nederlandse PSSM forum staat een overzicht van alle vitamine E's en ook hoeveel je ervan moet geven. Ik geef een schepje per dag en die van mij doet het daar al perfect op. Ik kan het overzicht niet zoeken want ik zit niet meer op Facebook :+

Even een quote van heel lang terug….
Deze info is denk ik samen met de facebook pagina verdwenen. Iemand die deze nog heeft bewaard toevallig?

Ik zou het wel fijn vinden, een overzichtje met merken vitamine e en dosering voor de pssm.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 21:23

Ik heb nog een excel van 2020. Niet meer helemaal up to date, maar misschien heb je er nog iets aan?

Je mag je mailadres pb'en en dan kan ik het je toesturen indien gewenst.