[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Foreverkliek

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 20:33

Kliek zijn manen zijn ook veel minder vol, staart ook. Op zich jammer maar ik zie het maar als een oude-mannetjes-kwaal. Hoop dat ik nu geen merries beledig :o

Kleurverschil kan met intensiteit van het zonlicht in een periode te maken hebben. Kliek is het eerste jaar dat ik hem had geel geworden. In latere jaren kreeg hij wel eens coupe soleil tijdens een mooie zomer.

Hij (vr)eet overigens prima! Vanwege de sr krijgt hij nu 2 pillen per dag. Die spoelt hij weg met 4 of 5 scheppen merriebrok, 1 schep geweekte sp en onbeperkt hooi en gras. Hij is ook eindelijk weer op gewicht :+

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 22:02

Ik zie dit topic opeens

Wil jullie even laten weten dat de gratis ppid test weer kan in september en oktober :)

Verder heb ik hier niets te zoeken :+

Thenexttry

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 12:28

Ik kom mij hier ook melden.

Gisteren de uitslag van mijn pony gehad. Waarde was 208.
Hopelijk komt volgende week de uitslag van de EMS test.

Ik weet alleen niet echt waar ik goed aan ga doen.
Pony staat met pensioen ( heb hem nu 4 jaar ) van mijn vorige werk overgenomen. Zou toen al zijn gaan hemelen eigenlijk, maar mee genomen en heeft een super tijd gehad.

Waar is vooral mee in mijn maag zit is de telkens terugkerende hoefbevangenheid ( evt met prasend natuurlijk te " voorkomen " voor zover mogelijk )

en het dagelijks moeten geven van medicijnen.
Pony is een redelijke stress pony van zichzelf en wordt er niet vrolijker van elke dag iets te moeten krijgen.

Ga straks even de rest doorlezen en verder hopen op een goede uitslag volgende week.

peetje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 14:01

Beste mensen,

mijn 19 jarige merrie waar alleen nog mee gefokt wordt, kreeg van de week de diagnose Cushing.

Merrie werd erg mager en vacht stond me niet helemaal aan maar is niet opvallend.
Prascend is inmiddels gestart.

Zijn er mensen die ervaring hebben met cushing en drachtige merries/veulen aan de voet?

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 14:43

peetje82 schreef:
Beste mensen,

mijn 19 jarige merrie waar alleen nog mee gefokt wordt, kreeg van de week de diagnose Cushing.

Merrie werd erg mager en vacht stond me niet helemaal aan maar is niet opvallend.

Zijn er mensen die ervaring hebben met cushing en drachtige merries/veulen aan de voet?

Als je de zoekfunctie linksonder gebruikt dan kan je meerdere mensen met ervaring vinden.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 16:25

Thenexttry schreef:
Ik kom mij hier ook melden.

Gisteren de uitslag van mijn pony gehad. Waarde was 208.
Hopelijk komt volgende week de uitslag van de EMS test.

Ik weet alleen niet echt waar ik goed aan ga doen.
Pony staat met pensioen ( heb hem nu 4 jaar ) van mijn vorige werk overgenomen. Zou toen al zijn gaan hemelen eigenlijk, maar mee genomen en heeft een super tijd gehad.

Waar is vooral mee in mijn maag zit is de telkens terugkerende hoefbevangenheid ( evt met prasend natuurlijk te " voorkomen " voor zover mogelijk )

en het dagelijks moeten geven van medicijnen.
Pony is een redelijke stress pony van zichzelf en wordt er niet vrolijker van elke dag iets te moeten krijgen.

Ga straks even de rest doorlezen en verder hopen op een goede uitslag volgende week.

De stress kan heel goed door de Cushing komen. Grote kans dat als je medicijnen gaat geven dat de stress over gaat.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 17:29

Die van mij was ook heel gestresst en sinds de prascend niet meer. Fokken met een PPID'er vind ik echt een no-go. Dat moet je niet willen. Mijn dierenarts was gisteren bij die van mij en noemde hem een uithangbord voor de prascend. Hij is er zo vreselijk van opgeknapt. Ben nog elke dag blij dat ik eraan ben begonnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 17:32

peetje82 schreef:
Beste mensen,

Geen ervaring gelukkig, maar ik weet wel dat prascend niet goed is voor de melk en dus niet gegeven mag worden als het veulen nog drinkt of gaat drinken en dus de melkproductie op gang gaat komen. Er zijn er hier een paar geweest die een drachtige merrie hadden en dus ook tot melkproductie prascend hebben gegeven, maar er is bij mijn weten nooit een update geweest over hoe het nu eigenlijk is afgelopen precies. Maar wellicht lezen ze nog mee en krijg je via pb wat meer informatie, sterkte!

CarolineCF

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 08:01

Jongens ik heb die van een week helemaal geschoren. Maar schrok er buiten ineens van hoe koud het is en zie dat we hier ws. nachtvorst gehad hebben. Zetten jullie ze s 'avonds nu al in de dekens? Die van mij staat 24/7 buiten - wel met schuilstal waar hij overigens zelden gaat staan.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 08:40

Hier nog niet geschoren, maar 2 van de 4 krijgen snachts (het is al een paar nachten rond/onder 8 graden) een deken op, want ze stonden smorgens te bibberen.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 08:46

Die van mij is vorige week geschoren en een echte koukleum..Vond het zelf vanmorgen ook wel erg fris,maar ze voelde gewoon warm aan..Misschien scheelt het wel dat ze haar eczeemdeken op heeft..

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 09:11

Ik doe die van mij nu zijn ongevoerde regendeken op tegen de kou. Hij is pas geschoren in jachtmodel en staat ook 24/7 buiten.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 09:42

Nog niks geschoren, tot nu toe ook niet nodig. Waarschijnlijk eind van de maand of begin oktober weer een stukje onder de hals, maar veel meer is tot nu toe niet nodig geweest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 12:43

Helemaal geschoren, maar geen deken opondanks de frisse temperaturen. Het schuilhok hier is zwart hout dus dat heeft nog lang warmte af. Ik heb ook niet het idee dat hij er last van heeft.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 14:33

Ik wil toch even kijken wat jullie vinden.

Ik heb een kleine dame van 99cm en 6 jaar, ze kampte met lever vervetting en hb op alle 4 de benen..
Ik heb dr nu laten testen op cushing omdat dr vacht steeds raarder wordt, en verwacht na dit weekend de uitslag dus ik ben heel benieuwd.
Afbeelding
Afbeelding

Zijn er mensen met een jong dier met ppid??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 15:46

Sed was 11 of 12 toen het vastgesteld werd, er zijn er nog wel jongere bij ook..

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 18:30

Die van mij is nog ongeschoren en zonder deken.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 15:09

Heeft iemand hier ervaring met de chinese kruiden geven ipv prascend?

Ik bes gestopt met de prascend ivm continu diaree en chagerijnig zijdat is over na stoppen medicatie.

Hij blijft alleen zo dun.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 15:24

Ik weet dat Laarakker ooit bezig was voor een natuurlijke vervanging van pergolide. Er zijn meer paarden die het daar niet goed op doen. Maar ik zou niet weten hoe ver dat staat. Maar je zou t even na kunnen vragen bij Den Hoek.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 15:43

simongek schreef:
Heeft iemand hier ervaring met de chinese kruiden geven ipv prascend?

Ik bes gestopt met de prascend ivm continu diaree en chagerijnig zijdat is over na stoppen medicatie.

Hij blijft alleen zo dun.

Met voeding valt zelfs door de cushing heen nog een hoop te regelen. Ik las ergens dat hij HB is geweest en sindsdien zetmeel+suikerarm gevoerd wordt. Ook dat is geen belemmering. Wat wel belangrijk is, is dat er kg's extra voer en gaan. Bij een suiker+zetmeelarm dieet komt dat vaak neer op een mengsel van bietenpulp+zemelen+luzerne+olie, waarbij bietenpulp de meeste kcal toevoegen. Olie is energierijker, maar mag alleen op een veel lagere dosis gegeven worden.

De ideale verhouding is 3 gewichtsdelen ongeweekte bietenpulp/pulpbrok (wel weken voor voeren!) op 2 gewichtsdelen zemelen op 1 gewichtsdeel luzerne. Ik voer zelf bij voorkeur niet meer dan 0.5kg/100kg paard per maaltijd (droog gewogen, geweekt gevoerd). Wat bij een paard van 500kg neerkomt op maximaal 2.5kg voer, oftewel: 1.2kg pulpbrok, 0.8kg tarwezemelen en 0.4kg luzerne. Ik heb echter eenmalig een paard op 1kg/100kg paard gezet omdat er nu eenmaal maar één voerbeurt was en het paard vel over been was. Het paard is alsnog prima opgeknapt, dus het kan wel, maar het heeft niet mijn voorkeur.

De olie is maximaal 1ml/kg lichaamsgewicht, maar dat moet heel rustig opgebouwd worden. Ik begin zelf met 0.1ml/kg paard en bouw dat per 0.05ml op. Bij een paard van 500kg komt dat neer op starten met 50ml en iedere 4 dagen met 25ml verhogen. Bij olie moet je wel opletten dat meervoudig onverzadigde vetzuren vitamine E verbruikt, 3IU per ml olie. Dat betekent dat je voor goedkope zonnebloemolie 67-100IU vitamine E per 100ml olie moet bijvoeren en bij lijnzaadolie 200IU/100ml olie. Om die reden raad ik aan om de lijnzaadolie van vitalbix te voeren, daar zit al 100IU/100ml olie in. Bij een paard met een HB-verleden en cushing is het verstandiger om enkel lijnzaadolie te geven, maar ik snap dat het budget daar wel een rol in kan spelen. Dan is de meest verstandige verhouding 2 delen zonnebloemolie (met zo min mogelijk meervoudig onverzadigde vetzuren, enkelvoudig onverzadigde vetzuren mogen dus zo hoog mogelijk) op 1 deel lijnzaadolie.

Als er ruim voldoende mineralenbrok wordt gevoerd, blijkt extra supplementeren meestal niet nodig. Maar dat zijn vaak niet de hoeveelheden die op de verpakking staan (je moet meer! voeren, niet minder). Bij metazoa broxxx is het 100g/100kg paard, bij vitalbix daily complete 75g/100kg paard, bij marstall force en bij pavo vitalcomplete is het 30g/100kg paard.

Daarnaast is het belangrijk om bij paarden die lang aan de diarree gezeten hebben de mest te laten controleren en eigenlijk gewoon een keer preventief equest pramox met panacur te geven op 1.2x lichaamsgewicht (panacur mag op 1.5x zelfs, pramox liever niet). Daarmee doodt je alle aanwezige wormen. Daarna starten met een probiotica-kuur.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 16:13

Hij is nu 3/4 jaar van de prascend af. Heeft een wormenkuur gehad van da. Geen idee welke eigenlijk.

Krijgt 3 uur weidegang. 3x pd hooi en 1.5 schep fiberforce. Halve emmer speedibeet. En nog een emmer havens luzerce.

Hooi at hij slecht maar ouders vonden het eerst onnodig ander te nemen. Zou minder honger hebben. Nu gelukkig toch ander hooi besteld en eet hij goed. Stuk droger en fijner hooi.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 16:14

Geef je het hooi onbeperkt? En geef je je paard beweging?

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 16:15

Paard doet eigenlijk niets.

Ik wil meer hooi voeren maar kan helaas niet.

Mijn ouders vinden dat ik tw veel voer. Zijn bang voor bevangen worden en vinden ook dat hij zat krijgt :+

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 17:58

Hoeveel kg hooi krijgt je paard nu? De basis bij een te mager paard is altijd het ruwvoer en dit onbeperkt geven. Bij Pavo kan je voor €20 je ruwvoer laten testen. Dan weet je hoeveel energie, eiwitten en suikers daar inzit. En je krijgt ook advies.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 23:30

simongek schreef:
Paard doet eigenlijk niets.

Ik wil meer hooi voeren maar kan helaas niet.

Mijn ouders vinden dat ik tw veel voer. Zijn bang voor bevangen worden en vinden ook dat hij zat krijgt :+

Maar als je 40 jaar bent zoals in je profiel staat, dan beslis je toch zelf hoeveel hooi je je paard geeft?