Vorig jaar heb ik enkel af en toe wat ingesmeerd omdat hij last had van witte schilfers in zijn manen. De jeuk was wel weg, dus op zich was het niet echt nodig, maar leek me beter zo
Bij de shet-merrie Barbie doe ik niks meer zodat ik de deken af heb. Die heeft ze nu al even af en het gaat uitstekend, geen geschuur, ook niet toen het gistermiddag hier in Drenthe nog even zonnig werd.
Of ze moet ergens tóch een open wondje of plekje hebben, dan smeer ik daar Calendulazalf of Uierzalf met kamille en goudsbloem op.
Dit keer is zij echter ongeschonden het prik/steek/jeuk seizoen doorgekomen.
Ik smeer ook niks meer nu. In de zomer wel dikke laag uierzalf of hypoallergene bodylotion er op, dat houdt het soepel en verzacht wat
Verder smeersels met 'werkzame bestanddelen' zoals Anti Itch of Derfen smeer ik überhaupt nooit meer. Pony kan er óf niet goed tegen, óf ze werken niet beter als mijn 'gewone' spul.
Maar ben voor pony wel blij met de kou, al staat ze niet bloot, dat gaat niet zo goed meer ivm leeftijd en kwaaltjes aan spieren en gewrichten. Ze is wel helemaal blij met har blote (en dus super harig geworden) hals
Hihi, sinds mijn pony bloot staat (vorige week) is hij helemaal ontploft... Super dikke vacht, echt een beertje aan het worden Ben blij voor hem dat hij eindelijk even zonder deken kan! Hij geniet er duidelijk van.
Hier net hetzelfde bye bye sexy haflinger, hallo beertje Paddington
Marvel
Geplaatst: 25-11-15 14:44
Hier inmiddels onder de 200 gr en de hals is er sinds de wind vanaf (van de deken dan ). Wat een wolkige hals en oren, helemaal na al die regen van gister
Sally staat inmiddels ook weer even zonder. En tot nu toe gaat het goed. Hoe doen jullie het straks met de deken weer op doen? Letten jullie op de temperatuur, of wachten jullie tot ze weer beginnen met schuren?
Beide TinkerTreas. Ik let vooral op de temperatuur i.c.m. windkracht. Als de temperatuur boven de 10 graden is maar er staat een stevige wind doe ik de deken niet op.
joosie
Geplaatst: 25-11-15 20:43
Die van mij schuurt zich nog steeds rot.. Lijkt steeds erger te worden..
Morgen de dierenarts maar eens bellen, want ik wil laten onderzoeken waar de jeuk vandaan komt
ellepel
Geplaatst: 25-11-15 21:04
Nou ik wil die eczeemdeken niet eerder weer dan volgend jaar maart zien hoor, hebben nu winterstop
Hier ook geen geschuur meer, behalve het af en toe normaal jeuken en heerlijk kriebelen met zijn nieuwe maatje. Jorie steekt zelfs zijn hoofdje onder Alex zijn manen om te kriebelen. Alex heeft alleen een hele dunne voorpluk nu, kan ik die nog weer dikker krijgen? Tis echt wel jammer. Zijn manen zijn halslengte en gewoon dik, zoals een shet hoort te hebben.
Hij staat alweer een paar weken zonder (sinds half oktober), omdat ik geen zin had in een kapotte deken door de groep jonge ponies waar hij in heeft gestaan om aan zijn nieuwe maatje te wennen.
Bij mijn paard is de hals van de deken steeds naar achter gegaan. Eerste 15cm is dus alsnog kort. Volgend seizoen maar op zoek naar een deken die over de oren gaat o.i.d. Jullie daar nooit last van?
ellepel
Geplaatst: 26-11-15 20:11
Bij appie is dat stuk niet gevoelig voor de vliegen denk ik Maar de rsih valt ver gemoeg. Kun je e rniet een stukje bij aan naaien, of laten naaien?
Hij zakt gewoon naar achter. T is niet dat de deken te klein is ofzo. Blijft niet goed zitten. Maar misschien zijn die dekens die over de oren vallen wel een uitkomst. Vraag me alleen af of dat blijft zitten.
Normaal blijft de deken wel netjes om de oren zitten. Alleen heb ik een aapje die zijn oren "uit" doet. Tref hem wel eens aan met 1 oor nog in de rambo maar soms ook met allebei eruit. Geen idee wat hij doet.
Spianne
Geplaatst: 27-11-15 00:13
Ik maak de deken vast aan het halster. Het nadeel is dan wel dat je pony dus constant met halster staat :/
Ik moet inderdaad ook nog oplossing vinden voor het afzakken, al vind ik het eigenlijk niet heel erg dat hij dat stukje kort houdt, want het is precies het stuk waar het halster/hoofdstel normaal ligt en vroeger knipte ik dat toch kort zodat het halster/hoofdstel beter ligt. Ook Alex is heel handig met zijn oren los te krijgen, al gaan we wel even elastieken linten eraan naaien voor om zijn oren als laatste oplossing. Maar eerst moet t spul nog in de was.
Nee dan maakt het inderdaad niet uit. Bij de mijne is t wel een groter stuk. Echt eerste gedeelte van dr manen. Zat inderdaad ook al te denken om het op de een of andere manier vast te maken aan het halster.
Ik wil ze geen halster op in de wei maar heb daarom kap(pen) geknutseld voor onze pony. Gaas voor de ogen en dan een soort oornetje er op van dekenstof en een flap bij de nek die weer aan de hals van de deken vast geklikt wordt.
Onze pony schuurt haar voorpluk en oren namelijk ook. Met kap daar nog een paar jeukjes maar geen wondjes meer. Het is jammer dat we het gezichtje van onze pony dan niet zien in de zomer, maar alles beter dan jeuk. Halster vind ik niet veilig genoeg, kap gaat toch sneller kapot. Moet 'm dan ook met regelmaat repareren