Cushie zonder pillen verhaart hier als een trein en cushie die wel aan de pillen zit, verhaart maar mondjesmaat...Tja...haar vacht was ook haar grote probleem en de reden waarom ze op prascend gegaan is, dus ik heb geduld...veeeeeel geduld
geerke
Geplaatst: 18-02-14 20:16
die van mij laat ongeveer 10 haren per dag los....Fries staat al in zijn zomerjas
Ik ben er ook achter wanneer Illo gaat kwijlen; namelijk wanneer hij eten denkt te krijgen, ook wanneer hij denk dat we gaan grazen. Zou dit een bijwerking van de Pergolide kunnen zijn? Zijn gebit is pas nagekeken, hij mist wel 2 kiezen. Zijn bloed en mest zijn pas onderzocht, dat was ook helemaal goed. Hij lijkt nu net een hond, hij doet dit overigens wel al een flinke tijd.
Dimple
Geplaatst: 18-02-14 20:18
Mijn cushie verhaart ook nauwelijks. Moet ook zeggen dat ik weinig echt een het rossen ben vanwege mijn allergie voor paarden (lekker handig zo'n hobby) Stalgenoot heeft aangeboden haar van de week even onder handen te nemen
Vlek staat sinds vorig jaar mei op pergolide en heeft vorige zomer niet verhaard ( echt maar een paar haren), maar nu vliegen de vlokken er uit. Dus het is niet zo als je aan de Prascend/Pergolide gaat dat ie dan gelijk gaat verharen. Daar gaat echt wel even tijd overheen
Dimple
Geplaatst: 18-02-14 21:07
Ze zit heel dun in haar vacht, dus veel haar zal er niet af komen. Het toont alleen wat mottiger, minder plat of zo.
Mijn paard heeft een heel mooie, luchtige wintervacht gekregen en is nu ook langzaam aan het verharen. (nog geen wolken, maar wel een borstel vol van elke kant af) Ik heb hem vorig jaar voor het eerst van zijn leven moeten scheren en had verwacht dat deze winter ook te moeten doen, maar het lijkt erop dat het wel goed komt.
Ben nu aan t kijken samen met studente van silverlinde school in breda voor celzouten te gebruiken bij cushing. Gebruik nu celzout 21 en 27.. ben benieuwd.
Dimple
Geplaatst: 19-02-14 10:03
Wat moet ik me daar bij voorstellen? Kan je het uitleggen?
Edit: opgezocht!
Ik kreeg de tip om Zincum M van Schusser te geven. Dit omdat mijn merrie ook laag zink had (niet overdreven, maar toch lager dan hoort) Ze krijgt 2 tabletjes per dag.
Hoor net van verzorgster dat Fiek gisteren voor het eerst zijn eten heeft laten staan.. (dacht ik van de week ook al te zien) voordat hij Buut kreeg... Aiai.. Hou mijn hart vast.. Werken tot 3, dan gelijk die kant weer op..
Dimple
Geplaatst: 19-02-14 14:26
SuperRoos, ik hoop dat hij er goed bij staat zometeen. Het is een hele zorg he! Wel fijn dat je zo'n goede verzorgster hebt!!
Tylando, ik ben benieuwd, als je wilt kijken graag! Bedankt!!
Meert
Geplaatst: 19-02-14 17:10
pluisbeer schreef:
Wat is de hoeveelheid monnikspeper die je moet geven, gerelateerd aan gewicht van het paard? Ik heb gezocht maar kwam niet echt een dosering tegen.
Op de website van de paardendrogist staat bij provarium breeding (monnikspeper) dat zowel een paard als een pony 1 schepje (4,4gr) per dag moet krijgen.
Vanmiddag kon ik Fiek echt niet peilen.. Had wat stro in zijn stal gelegd (staat op zaagsel) en daar begon hij lekker aan te knabbelen..
Buut maar even mee gestopt, kijken of het dan weer beter gaat..
Dimple
Geplaatst: 20-02-14 15:35
Vreemd he! Kon hij maar praten.
Net als mijn merrie. Zo tam als wat, ik merk nog niks van de medicatie. Ook niet in bijwerkingen of dat ze fitter wordt. Ze is nog steeds even lusteloos als dat ze was. (met 1 uitschieter per week )
Ja, dat had ik hier inderdaad gelezen, ik hou dat in mijn achterhoofd. Triester dan dit kan ze niet worden, maar ik hou er wel rekening mee. Ik sleep haar er doorheen!
bliksem38
Geplaatst: 20-02-14 20:29
Ik meld me hier ook even met een vraag. Ik heb een merrie van bijna 31 (kwpn). Laten testen op insulineresistentie ivm veel plassen, gratis cushing test erbij: beiden positief. Cushing waarde 111 (eind september). 3 maanden prascend gegeven, paard 3 maanden ziek, weken koortsig, depressief, niet eten enorm afvallen. Begonnen met kwart en daar na heftige bijwerkingen bij opbouw terug naar kwart (weegt ca 530 kg). Uiteindelijk besloten te stoppen met prascend en voeding zo goed mogelijk proberen te krijgen en me te focussen op de insulineresistentie, magnesium en vit E/selenium bijgevoerd. Paard heeft geen krulvacht/bulten boven ogen oid. Werd alleen arm bespierd en plaste veel. Maar ze is ook wel bijna 31, wat voor kwpn'er naar mijn mening ook gewoon ouderdoms verschijnselen zijn. Nu 2 maanden pilloos en word weer dikker, plast minder, is vrolijk en eet prima. Verhaart als een gek, zakken vol komen eraf, mooi zomervachtje komt terug. Zijn er gevallen bekend dat er vals positief getest is of paarden te heftig reageren op prascend?
SuperRoos
Geplaatst: 20-02-14 20:30
Fiek is helemaal mis sinds eergisteren eigenlijk.. Heeft toen zijn eten dus laten staan.. Liep slecht (door de buut heen toch wel) Gister gestopt met buut.. Vandaag strompelde hij de stal zowat uit.. Bij binnen zetten ging hij bijna onderuit, viel een stuk om naar rechts.. Vanavond verzorger geweest, loopt nog erg slecht, hoeven gekoeld, geen verbetering.. Mijn ouders gaan zo langs, ik ben aan het werk tot half 11 vanavond, heb er buikpijn van.. Dierenarts is op de hoogte.. Woensdag zou ze sowieso langs komen.. Misschien moet het dus al eerder, ik weet het niet.. Als ik deze berichten hoor weer... (moet het ff gauw van me af schrijven, snel terug aan het werk nu..)