Rhinovirus

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 17:38

Ireen_ schreef:
Yelly schreef:
Er gaan ook de nodige geruchten rond met betrekking tot mijn omgeving.. Hopelijk zijn dit inderdaad maar geruchten :)

Hoor het ook van een aantal kanten, maar niks concreets/geen namen van stallen. Kan dus ook best zijn dat 1 persoon is begonnen met dit gerucht, en dan gaat het als een lopend vuurtje natuurlijk ;) Wel ca 2 weken geleden een manege waar wat paarden niet lekker waren, maar daar ging het niet om rhino voor zover ik weet, dan had dat nu wel bekend geweest.

Ik hoor dat de stal nogal vaag doet of het nu wel of niet waar is.
De stal kennende denk ik eigenlijk dat als het echt zo is, ze zeker maatregelen nemen en het bekend maken!
Tenminste dat mag ik hopen!

lovely82

Re: Rhinovirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 17:44

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 17:46

Even update... de stal in **** is vrij van het virus en dat is dus loos alarm!
De stal in **** is volgens een bokker ook niet besmet!!
Gelukkig maar dus! Ben wel nieuwsgierig naar het verhaal over het paard dat dan is overleden in ****, iemand daar iets van bekend?.
Paniek in heel paard minnend Nederland momenteel!! :D :D :D
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 04-03-12 18:43, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Plaatsnamen verwijderd.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 17:47

@Femke_Tweety : dank voor je duidelijke uiteenzetting.
Kort door de bocht genomen kan elk paard dus besmet zijn, maar nog niet ziek, maar al wel andere paarden besmetten. Het heeft dus absoluut geen zin om paarden die normaliter bij elkaar staan pas uit elkaar te halen als er eentje symptomen gaat vertonen, want de rest kan het dan allang hebben.

Het heeft ook geen zin om mensen verplicht op stal te houden die normaliter op buitenrit zouden gaan zolang ze maar verstandig er mee omgaan (ruim afstand, niet aan mest ruiken, niemand laten aaien etc).

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 17:47

Fijn uitleg Femke_Tweety. Daar kan ik wat mee. Dank je wel.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 17:48

Marion71 schreef:
Ja, precies Eileen. Dalfsen en Zwolle zitten wel heel dichtbij de plaats van de verspreking. Wij hedden al voorzorgsmaatregelen getroffen (schone kleding/schoeisel, niet met de paarden van het erf en geen andere paarden op het erf), maar onze reactie was nu om de onze stal hermetisch van de buitenwereld af te sluiten. Gelukkig is dat vooralsnog niet nodig.

haha, dacht heel ff dat je het tegen mij had :') (heet Eileen, en woon in zwolle xd)
mja,, kan ik hier uit opmaken dat het in de buurt van zwolle is nu?

mandy358

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 17:49

Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 04-03-12 18:43, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote verwijderd.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 17:50

Arme modjes, wat hebben jullie het druk! Sterkte er mee! :(:)

Shalot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 17:53

Beste allemaal. Er zijn geruchten dat er in *** de Rhino virus is uitgebroken. Echter is er geen spraken van verdachte gevallen. Er is donderdag een paard overleden aan koliek dit is bevestigd door DAP.

Tevens is er een ruitershop site die aangeeft dat er in *** Rhino is en dan daaronder zijn product zet. Het is natuurlijk schandalig dat via de rug van een ander een product verkocht moet worden.

In *** en omgeving zijn de stallen dicht ivm voorzorgmaatregelen.
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 04-03-12 18:44, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Plaatsnaam verwijderd.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 17:54

DubbelDun schreef:
@Femke_Tweety : dank voor je duidelijke uiteenzetting.
Kort door de bocht genomen kan elk paard dus besmet zijn, maar nog niet ziek, maar al wel andere paarden besmetten. Het heeft dus absoluut geen zin om paarden die normaliter bij elkaar staan pas uit elkaar te halen als er eentje symptomen gaat vertonen, want de rest kan het dan allang hebben.

Het heeft ook geen zin om mensen verplicht op stal te houden die normaliter op buitenrit zouden gaan zolang ze maar verstandig er mee omgaan (ruim afstand, niet aan mest ruiken, niemand laten aaien etc).

In feite volledig waar!
Als paarden altijd in een groep bij elkaar staan, heeft het geen enkel nut om ze nu ineens uit elkaar te halen. Sterker nog, dat zou stress kunnen opleveren, en stress is weerstand verlagend. En dat wil je nu niet.

Bij de eerste uiting van de ziekte is er sprake van verhoging of zelfs hoge koorts. Wil je er dus zo snel mogelijk bij zijn, dan kun je je paard iedere dag temperaturen. En bij verhoging of koorts dierenarts inschakelen. Een enkele keer zie je een korte scherpe daling in temperatuur, voordat de koorts start. (Dus echt aan de lage kant, paard krijgt moeite om zichzelf warm te houden, maar heeft nog geen koorts)

Normale temperatuur wordt vaak vermeld tussen de 37,5 en 38,5 Celsius.
Bij ons op stal temperaturen we nu 10 dagen. De 6 paarden zitten eigenlijk iedere keer tussen de 36,7 en 37,5 graden celsius. Met een uitzondering van een paard dat een keer op 38.0 graden celsius zat, maar dat was direct na het werk, en dus volkomen verklaarbaar.
Wij houden verhoging aan als ze ineens boven de 38.0 komen, zonder aanwijsbare reden als werk.

De temperatuur kan over de dag heen altijd iets schommelen. Ook binnen of buiten staan of je net druk staan maken, of net wakker worden uit slaap kan effect hebben op de temperatuur. Een schommeling van een paar tienden is dus heel normaal. Het kan dus handig zijn om de normale basistemperatuur van je paard te weten, en de waarden waar hij normaal zo'n beetje tussen schommelt.
Laatst bijgewerkt door Femke_Tweety op 04-03-12 17:57, in het totaal 1 keer bewerkt

anoniempje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 17:57

Wat ontzettend erg! Heel knap dat de besmette stallen de buurt inlichten. Het geeft natuurlijk een slechte naam, maar hier kan niemand iets aan doen. Heel veel sterkte allemaal en hopelijk komen de zieke paarden er snel weer bovenop en komen er niet meer stallen/maneges met besmette dieren...

fokkertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 17:58

dat is overgenomen van het nieuwsbericht van de KNHS.
Eentje is bevestigd (Woubrugge), de andere nog niet.
Is dus een algemeen nieuwsbericht en niet plaatsgebonden

lovechica123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 18:01

ik vind het zo zielig....

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 18:03

Ik vroeg mij af, weet iemand in hoeverre een paard resistentie kan opbouwen tegen dit virus. Ik ben bekend met de entingen en die herhaald moeten worden en dan nog geen 100% bescherming geven, maar hoe zit het met paarden die het eerder hebben gehad?
Mijn paard heeft 14 jaar geleden de neurologische vorm gehad (na wat ik begrepen heb), dus EHV1. Gelukkig is ze er bijna volledig bovenop gekomen (is wel tijdelijk verlamd geweest) maar zou zij theoretisch gesproken antistoffen hebben aangemaakt?

Gelukkig hier in de omgeving geen berichten van besmettingen en we staan op een kleine 'beschutte' stal, dus heb geen vrees, mijn vraag is dus puur uit interesse ;)

o0loveFly0o

Ik zat net te kijken op de site van manege de veerkracht in heumen en ze melden dat het met veel paarden al stukken beter gaat fijn om te horen:). Ze hebben een stichting opgezet om de kosten te dekken dus ik hoop dat ze daar genoeg mee ophalen!

Teddy321

Wat fijn te horen. Had dit gerucht ook gehoord, maar blijkt dus gelukkig niet waar te zijn!
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 04-03-12 18:45, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote verwijderd.

Jarmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 18:04

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 18:07

Pff vandaag na gevraagd gelukkig op onze stal ook niemand erin of eruit ,maar alsnog kan het zomaar dichterbij komen..
Ik krijg het er spaansbenauwd van!

Shalot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 18:08

Het is wel heel erg natuurlijk dat ze het gebruiken als verkoop middel. Zonder dat de plaats zeker is. Bokt zet het pas neer als het bevestigd is. Dank je Bokt

Teddy321 schreef:
Shalot schreef:
Beste allemaal. Er zijn geruchten dat er in *** de Rhino virus is uitgebroken. Echter is er geen spraken van verdachte gevallen. Er is donderdag een paard overleden aan koliek dit is bevestigd door DAP.

Tevens is er een ruitershop site die aangeeft dat er in *** Rhino is en dan daaronder zijn product zet. Het is natuurlijk schandalig dat via de rug van een ander een product verkocht moet worden.

In *** en omgeving zijn de stallen dicht ivm voorzorgmaatregelen.

Wat fijn te horen. Had dit gerucht ook gehoord, maar blijkt dus gelukkig niet waar te zijn!
Laatst bijgewerkt door Dyonne op 04-03-12 19:49, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Plaatsnamen verwijderd.

Joey

Oh, dit is wel fijn om te volgen. :j
Is er al zeker geconstateerd dat er in Noord-Holland rhino is uitgebroken? Zoiets iets hoorde ik van een vriendin, maar ik weet niet zeker of dit zeker is!

DubbelFun

http://www.paardendokters.nl/ZieRhino.html

Citaat:
Een eenmaal besmet paard blijft waarschijnlijk zijn hele leven drager en kan na bijvoorbeeld stress weer koorts, luchtwegklachten etc. krijgen. En helaas dan ook weer andere paarden besmetten.

Ik zou graag wat meer zekerheid hebben over dat 'waarschijnlijk' ....
Want dan kun je wel blij zijn dat je paard het heeft overleefd, maar voorlopig blijft het wel een 'bom' voor andere paarden...

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 18:09

[quote="Shalot"]Het is wel heel erg natuurlijk dat ze het gebruiken als verkoop middel. Zonder dat de plaats zeker is. Bokt zet het pas neer als het bevestigd is. Dank je Bokt

Wat schandalig eigenlijk.....ik zou hier nooit meer kopen!

xnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 18:11

bij hoeveel verhoging van de temp. moet ik de dierenarts laten komen?
Want ik werk daar bij Horsezone 4 x in de week en nu heeft mijn pony 37.6 terwel hij normaal gesproken als er niks aan de hand is precies 37.0 heeft. ik heb hem vandaag dan ook maar met rust gelaten.
moet ik mij nu zorgen maken?

Misty2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 18:13

hallo bokkers,

Misschien dat ik er overheen gelezen heb,
maar maak me wel een beetje zorgen,
Kun je het namelijk ook overbrengen op andere dieren?
Konijn/knaagdieren/hond/kat ?
omdat ze het hebben over dieren...
En waarom zou een mens het niet van een dier kunnen hebben
als ze er wel andere dieren mee kunnen besmetten?
terwijl er ook gezegd is dat een mens het zou kunnen krijgen
(alleen niet via een dier) die link kan ik nog niet helemaal begrijpen.
wie kan me daar verder bij helpen?

groetjes

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 18:14

@xnina : Mijn DA noemt tussen de 38,5 en 39 een lichte verhoging en boven de 39 koorts. Onder de 39 komt ie niet eens voor langs.