[INFO] hoestende paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 08:43

Voordroog kan armer zijn dan gewoon hooi. Wanneer ik mijn hoester die snel dik wordt voordroog voer gaat dit prima. Je kunt voor 15 euro een partij laten analyseren. Dan weet je hoeveel suikers e.d. erin zitten. Het zal op dit moment echter niet makkelijk zijn om aan goed voordroog te komen. Midibalen die tamelijk 'droog' zijn kun je snel genoeg opvoeren.

Daarnaast is je enige alternatief natmaken, en nog liever stomen. Een haygain werkt absoluut het beste heb ik ondervonden... ook heel lang over getwijfeld, maar toch gedaan.
Er is op Bokt een topic over een hooistomer zelf bouwen, daar vind je antwoord op al je vragen.

Ik ben bang dat dit probleem dus alleen verdwijnt wanneer je iets aan je ruwvoer doet.

LinSa

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 10:10

Superpony, mijn pony's staan ook niet aan huis en op een doe-het-zelf plek. Ik stoom hooi voor 3 pony's dat gaat prima. Betekent wel dat ik 7 dagen per week minimaal 1,5 uur op stal ben.

Ik heb een stomer van Kärcher gekocht, een van de duurdere. Die heb ik aangesloten op een vriezer, maar die was compleet verbogen na een keer testen. Daarna een geïsoleerde bak aangeschaft die gebruikt wordt in de vis industrie. Dat werd goed warm, maar moest er eigenlijk een andere stomer aan. Tegen die tijd was ik het zo zat dat ik de haygain aangeschaft heb. Inderdaad een klap geld maar de gezondheid van mijn pony was me meer waard. Ik weet niet hoeveel pony's je hebt, maar de kleinste variant is niet zo gek duur.

Carolita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 11:30

Helaas heeft niemand op mijn eerdere vraag gereageerd.. Hoe vaak en waarmee ontkalken jullie de Haygain? Kopen jullie allemaal de dure zakjes die Haygain adviseert? Het viel mij op dat onze Haygain niet hoger gaat dan 75 graden zelfs na 1 uur en 20 min. Na overleg met de leverancier blijkt dat ik mogelijk niet vaak genoeg ontkalk... (ik zit niet in een gebied met hard water en toch..).
Hoe doen jullie dit?
Alvast bedankt voor het delen van jullie ervaring

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 11:39

Robin-Rikkie, Ik heb geen flexineb, maar een wat simpele versie. Achteraf spijt en had liever de flexineb gehad. Is zeker zijn investering waard.

Ik doe gewoon wat hooi in de kruiwagen en spuit het af. Zie nu na 3 dagen al dat het enorm scheelt. Gewoon wat pech met het laatste hooi dat al bijna een jaar opgeslagen ligt inmiddels bij de hooiboer. Het gaat mij echt alleen om het stof eraf.
Ik heb 3 vaste hooiplekken en daar prop ik het dan in de netten. 's avonds weer.

Ninx, alleen analyse zegt niks. Verpakt=verpakt en kunnen paarden soms niet tegen. Wij gaan nooit meer verpakt voeren, hoe mooi de analyse ook zal zijn.

LinSa, We zijn er wel langer dan 1,5 uur per dag. Maar niet elke doe het zelf plek is hetzelfde.

Ik heb weleens met de haygain gewerkt, dus ken het apparaat. Maar doorgaans is ons hooi altijd goed stofvrij geweest. En het alleen afspuiten is voor ons voldoende. We zoeken een huis met grond en bekijken dan weer opnieuw.

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 12:15

Carolita, sorry ik had je vraag niet gezien. Ik zit zelf nog in de garantie dus ik ontkalk nu nog met die zakjes. Ik durf het nog niet aan om met iets anders te ontkalken.

Superpony, fijn toch dat natmaken ook al voldoende is! Dan heb je dus geen haygain nodig! Ik bedoelde met die 1,5 uur meer dat even snel wat hooi neergooien, wat mest ruimen en weer weg geen optie meer is. :D

Urban

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 11:28

Voor diegene die interesse hebben in zouttherapie voor paarden, ik ga in het weekend van 3 mei naar Noord-Holland (zit in de buurt van Schoorl). Mocht er iemand daar een stal hebben waar ik zouttherapie kan aanbieden, en waar mensen van buitenaf ook hun paard mogen laten behandelen. Hoor ik het graag. Stuur mij een persoonlijk berichtje om eventueel af te spreken. Ik kan 3 dagen achtereen behandelen.
Denk bv. aan luchtweg problemen, vast zittend slijm (hoesten), bronchitis, pollenallergie, zomereczeem, schimmels, etc.
Bezoek anders eens mijn website. www.salineras.nl.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 11:20

Urban, interessant blijf het maar delen waar je bent of ziekt naar mogelijkheden.

Urban

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 15:07

Ik ga proberen om bij een manege terecht te kunnen. Houdt de fb.pagina Salineras zouttherapie voor paarden, in de gaten voor updates en lokaties.Of de insta #salineraszouttherapie

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 21:34

Bij mijn paard is jaren geleden een stofallergie gediagnosticeerd na een bronchoscopie. Inmiddels drie jaar ander stalmanagement, maar sinds begin voorjaar hoestte hij eerst af en toe, nu dagelijks. Er zit totaal geen logica in wanneer hij hoest, dus ik kan niet zo goed een oorzaak bedenken.
Hij staat 24/7 op paddock paradise, krijgt geen gras, 4x per dag uitgeschut hooi in bakken van de grond. hoest:
- na de nacht een paar keer vóór de eerste hooironde, zelden tijdens of na het hooi
- speelt en rent zonder te hoesten
- heeft droge hoest en hij heeft droge mest (wat hij laatste weken ook opeet)
- geen snot
- geen benauwdheid
- geen koorts
- na het voeren van slobber 3x pw is het erger
- hij knabbelt wel aan de zijkant vd paddock aan gras, ook dan lijkt hij soms te hoesten
- naf respirator geprobeert doet niet
- zondag als probeersel puur pollen gestart, doet nog niets

Vrijdag komt mijn tandarts en da, zij zal ook klinisch onderzoek doen.
Volgende week optioneel naar de kliniek voor nog een scopie, echter hoop ik dat dit niet nodig is doordat ik zelf invalide ben geworden.
Tevens kan ik laarakker nog vragen.

Komt iemand dit bekend voor?

Texas8

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 09:17

Vraag aan jullie, wat hebben jullie gedaan wanneer bleek dat paard bleef hoesten en de oorzaak maar niet te vinden is?
Stalmanegement is goed (24/7 buiten, schuilstal vlas, nat hooi, kuil/voordroog kan niet ivm HB gevoelig...)
Echter blijft paard hoesten en chronisch op prednisolon is ook niet echt wat ik zou willen...

Carolita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 09:50

Wat naar :(
Ik kan alleen vertellen wat ik heb gedaan..
Naast dat wat jij al gedaan hebt had ik ook gedaan en hij bleef hoesten. Nat hooi bleek niet voldoende schoon te zijn. Schimmels en toxinen was je daarmee niet weg. Ik heb de Haygain gekocht en hem op ander voer gezet. Eerst detox en toen geheel op natuurvoer: esparcette, luzerne, timothee en superfitbroxxx alles van Metaxoa. Appelazijn en lijnzaadolie, visolie en siterwten. Naar bleek kon hij niet goed zijn voedingstoffen uit vier met veel suiker, zetmeel en melasse haken. Dus sterkte hij maar niet aan qua immuunsysteem..
Verder 3x accupunctuur...
Van chronische hoester, equine astma, afgeschreven door DA naar terug in de eventing sport!

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 10:04

Mijn pony blijft ook hoesten ondanks alle aanpassingen. Het lijkt nu weer erger te worden de afgelopen weken. Vanmiddag gaan we naar de kliniek voor opnieuw een scopie en spoeling.

Als dat achter de rug is ga ik het bij de kruiden etc zoeken.

Carolita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 10:16

LinSa schreef:

Ik neem een paar x per jaar de op maat gemaakte kruidenmix van Horse complete! Doe er ook een voer meting bij de eerste x
Jente heeft mij de goede richting op gestuurd.. Ik geloofde het niet maar het bewijs staat in mijn tuin te grazen - gezonder en sterker dan ooit tevoren en vol in de sport. Dat had niemand gelooft een jaar geleden!

Texas8

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 10:39

Kruiden heb ik, speciale meusli voor het hoesten, supplementen en druppels (ook voor het immuunsysteem) misschien moet ik geduld hebben maar vind het zo naar.... waar doe je dan goed aan?
Haingainer zou ik nergens kwijt kunnen. Vind dat ook erg duur om zo op stal te laten en dat het misschien gestolen of iets kan worden. Zijn er ook goedkopere versies?

Die spliterwten waar kopen jullie deze en kan je dit gewoon zo uit de zak voeren of moet je dit eerst koken?

Vervelend Linsa!

Nu is het natuurlijk ook erg raar weer, denk dat ze daar ook op reageert. Moedeloos wordt je er van en we zijn al jaren op en af bezig

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 10:53

Texas8, Hier zelfde. Mijn ruin hoestte ook weer, maar nu we hooi natmaken is het zo goed als over.

Wij hebben een vernevelaar en als hij hoest, ga ik meteen vernevelen met zoutoplossing een aantal dagen en daarna stappen.

Verder goed in beweging houden. Merk vaak dat hij dan even hoest, maar het daarna wel over is. Mn veearts noemde dat effectief hoesten.

Die van mij is ir en hb geweest en snel te dik, dus moet hem echt ook op gewicht en in conditie houden. Lastig met oude beenblessures, maar gaat momenteel al een tijdje goed.

Ik geef fenegriek bij en maar en piep klein handje voer om het door te doen. Spliterwten geef ik ook al een tijdje en koop ik bij de Lidl nu.

Het schijnt dat omgevings factoren ook mee kunnen spelen, zoals bijv een pluimvee bedrijf dichtbij etc etc.
En waar eten ze uit? Wij hebben netten in ibc vaten, maar die moet ik wel schoon houden en dat is met nat hooi snel lastig.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 11:23

Texas8 schreef:
Kruiden heb ik, speciale meusli voor het hoesten, supplementen en druppels (ook voor het immuunsysteem) misschien moet ik geduld hebben maar vind het zo naar.... waar doe je dan goed aan?
Haingainer zou ik nergens kwijt kunnen. Vind dat ook erg duur om zo op stal te laten en dat het misschien gestolen of iets kan worden. Zijn er ook goedkopere versies?

Die spliterwten waar kopen jullie deze en kan je dit gewoon zo uit de zak voeren of moet je dit eerst koken?

Vervelend Linsa!

Nu is het natuurlijk ook erg raar weer, denk dat ze daar ook op reageert. Moedeloos wordt je er van en we zijn al jaren op en af bezig

En Laarakker al geprobeerd?

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 11:32

Carolita schreef:
LinSa schreef:

Ik neem een paar x per jaar de op maat gemaakte kruidenmix van Horse complete! Doe er ook een voer meting bij de eerste x
Jente heeft mij de goede richting op gestuurd.. Ik geloofde het niet maar het bewijs staat in mijn tuin te grazen - gezonder en sterker dan ooit tevoren en vol in de sport. Dat had niemand gelooft een jaar geleden!

Ik zat net even op de site te kijken. Maar ik snap het niet helemaal. Bestel je elke keer een kruidenmix a 47,- + voermeting a 25,-?

Rowenaduke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 12:46

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met hartog compact gras baaltjes als hooi vervanger voor paarden met astma/stofallergie?

Mijn paard heeft ook al 10 jaar luchtwegklachten, letterlijk al zoveel geprobeerd.. Maar hij lijkt er deze keer niet bovenop te komen. Hij hoest en is vooral ook erg benauwd, hij staat gewoon te pompen in rust..

Hij heeft een behandeling gehad met pulimcort (cortico's), dit vernevelde ik met de flexineb en equimucin (slijmoplossers), het leek toen beter te gaan maar sinds ik helemaal gestopt ben gaat het echt weer slecht. Ik krijg vandaag weer nieuwe medicijnen binnen, pulmicort en ventipulmin, hopelijk knapt hij hier weer een beetje mee op.

Hoelang weken jullie het hooi hier? Ik zit erover na te denken om het hooi te gaan stomen, heeft iemand er hier 1 zelf gemaakt dmv een kliko? (ik vind ze namelijk wel erg duur, en de vraag is of het gaat helpen).
Laatst bijgewerkt door Rowenaduke op 24-04-19 12:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Carolita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 12:52

[quote="Slmt9"]
[quote="Carolita"]

Ik zat net even op de site te kijken. Maar ik snap het niet helemaal. Bestel je elke keer een kruidenmix a 47,- + voermeting a 25,-

Mijn reactie:(ik moest quote op quote weghalen....)
De kikkererwten koop ik ook bij de Lidl of Jumbo. Niet koken gewoon handje rauw door voer ;) (vit B en slijmoplosser)
Kruidenmix is idd 47 maar als je die koopt dan kan je de voermeting voor iets van 7 euro bij bestellen.. De kruiden gaan 5 weken ong mee en ik doe het 2x per jaar. Voor de zomer en midden in de winter. Hij vind het heerlijk en ik ook haha (ruikt zoooo lekker). Bel Jente gerust voor uitleg. Geen zweverig gedoe maar juist recht door zee en altijd op zoek naar literatuur en bewijs. Ik ken haar al jaren!

Rowenaduke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 12:58

Ik lees regelmatig dat mensen erwten aan hun paard geven, werkt dit goed voor de luchtwegen?
Welke erwten moet ik dan kopen, en hoe moet ik het geven en hoeveel?

Carolita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 13:08

Rowenaduke schreef:
Ik lees regelmatig dat mensen erwten aan hun paard geven, werkt dit goed voor de luchtwegen?

Spliterwten gewoon rauw. Ik doe 2x per dag een handje door het voer. Vitaminen en slijmoplosser... Al schijnt ;)

Rowenaduke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 13:18

Carolita schreef:
Rowenaduke schreef:

Spliterwten gewoon rauw. Ik doe 2x per dag een handje door het voer. Vitaminen en slijmoplosser... Al schijnt ;)

Oke, ik ga dit ook proberen!
Heb alleen gehoord dat ze giftig zijn als je ze niet weekt, klopt dat?

Texas8

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 13:44

Slmt9 schreef:
Texas8 schreef:

Vervelend Linsa!

En Laarakker al geprobeerd?

Ja ook geprobeerd. Zijn we momenteel nog mee bezig. Maar het hoesten duurt nu al zo lang dat ik er echt een beetje wanhopig van wordt. Paard krijgt momenteel ook druppels/supplementen vanuit hemuit.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 14:52

Rowenaduke schreef:
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met hartog compact gras baaltjes als hooi vervanger voor paarden met astma/stofallergie?

Mijn paard heeft ook al 10 jaar luchtwegklachten, letterlijk al zoveel geprobeerd.. Maar hij lijkt er deze keer niet bovenop te komen. Hij hoest en is vooral ook erg benauwd, hij staat gewoon te pompen in rust..

Hij heeft een behandeling gehad met pulimcort (cortico's), dit vernevelde ik met de flexineb en equimucin (slijmoplossers), het leek toen beter te gaan maar sinds ik helemaal gestopt ben gaat het echt weer slecht. Ik krijg vandaag weer nieuwe medicijnen binnen, pulmicort en ventipulmin, hopelijk knapt hij hier weer een beetje mee op.

Hoelang weken jullie het hooi hier? Ik zit erover na te denken om het hooi te gaan stomen, heeft iemand er hier 1 zelf gemaakt dmv een kliko? (ik vind ze namelijk wel erg duur, en de vraag is of het gaat helpen).

De laatste keer dat ik een baaltje compact gras had was afgelopen winter en die was onwijs stoffig. Op fb las ik bij Hartog nog iemand met dezelfde klacht en reageerde daarop. Hartog heeft daarop netjes gereageerd en ik mocht een nieuw baaltje, maar heb dat toch afgeslagen.

Ik zou echt blijven vernevelen. Wij hebben alle medicatie gehad en niks hield afdoende. En al die medicijnen zijn ook niet zonder risico's altijd. Mijn ruin is ir en dan moet je bijv wat oppassen.

Ik geef fenegriek standaard en de spliterwten.Vernevelen doe ik als hij staat te hoesten een paar dagen met alleen zoutoplossing. Vooral goed stappen en soms wat draven daarna.
Bij erge hoest, gebruik ik er balsamic air bij.

Er loopt ergens een topic over zelf stomers maken, maar je moet als je het goed wil doen echt op de temperatuur letten en het moet echt door en door die temp krijgen.

Ik maak het gewoon nat. We hebben er 4 staan en vullen 2x daags het hooi. Ik maak het goed door en door nat, maar laat het niet weken. Nu doe ik het in de kruiwagen, omdat ik de ibc vaten in gebruik heb. Maar ideaal is de helft met het kraantje. Hooi erin, goed onder dompelen en kraantje open en vieze water is weg. Maar goed, die heb ik nu in gebruik, dus sproei en het wordt goed nat. Ruin hoest echt veel minder.

Als het echt veel erger is dan normaal, is een nieuw onderzoek wel aan te raden. Soms is een ab kuur wel nodig.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 15:28

Rowenaduke, ik vind ze best stoffig, ik deed het in een groot vergiet en dan heet water erover. Wat ik dan eerder zou proberen is Marstal Wiesencobs, is een grasbrok die he weekt in warm water, dan is het in 15 min klaar, daar doe ik dan eventueel wat zemelen en de mix door.

Ook zou je er de grasmix door kunnen mengen zodat het niet stoffig is.