[INFO] Insulineresistentie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

gina2003

Re: Centraal: Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 12:08

Mijn merrie is ook ir en krijgt per dag een summerfit koek en als avondeten zemelen met magnesium en vitamine e met selenium. Verder krijgt ze nog hooi in hooizakken zodat ze wat langer bezig is. Ze staat dagelijks met een groep in de paddock en eind maart gaat ze de wei weer op. In de wei krijgt ze een graaskorf om. Hoop dat het dit jaar beter gaat. Vorig jaar eind vd zomer zijn we er pas achter gekomen dat ze ir is nl. Helaas heb ik geen mogelijkheid om haar alleen in de paddock te laten, omdat ze dan veel alleen staat en ze heeft verlatingsangst.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 18:21

Summerfitkoeken zijn funest hier. direct jeuk en dikke manenkam.
care for life gaat erg goed.
vit E en selenium...van welk merk geef je dit? kom op internet veel verschillende tegen en ook veel verschillende hoeveelheden

gina2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 18:25

Ja dacht het ook van de koeken, maar ze doet het hier goed op tot nu toe. Vitamine e geef ik van de paardendrogist eigen merk. Magnesium van paardnatuurlijk. Die andere magnesium werken niet genoeg voor haar. Dat care 4 live hoor ik veel over, werkt dat echt? Ik voerde voorheen fibra, ging een tijdje goed, maar er zit luzerne in, dus dat werkte averechts ook. Ze doet het hier goed op, maar moet ff kijken hoe het vd zomer gaat weer

MaiNat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 20:47

Ik voer Goldmix en Vitamine E en Selenium van Sectolin :-) dat zijn poeders. werkt goed bij die van mij. Faunaland verkoopt het.

voodoo11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 21:47

Dank je voor de tips mainat.

Vandaag ging het gelukkig al een stuk beter met hem.
Zijn manenkam was voorheen erg hard en stijf, maar die was vandaag helemaal weer beweegbaar en slap.

Ook liep hij vandaag op het zachte zo goed als goed, op het harde nog een beetje gevoelig.

Merk echt dat hij vrolijker is en energieker. Morgen ga ik afbouwen met de pijnstillers, hoop dat hij het zo goed blijft doen.

Nog een vraagje, is het voer van pavo care 4 life een algemene vitamine korrel? En hoeve heeft een kleine b pony daar dan van nodig?

MaiNat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 22:38

Care4live is een soort kruidenmengsel. ik beschouw het als ruwvoer met extra vitaminen idd. Maar er zit niet veel energie in hoor. Mijn shet doet 2/3 weken met een zak. Volgens mij kan je bijna niet teveel ervan voeren.

MaiNat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 22:41

Ik voer dus ongeveer iets meer dan een halve kilo per dag verdeeld over 3 eetmomenten ( s ochtends als de rest bix krijgt, na het lange lijnen en s avonds weer) Mijne is een shet en 99 cm.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 09:08

Ik ga even googlen op de merken die jullie noemen, bedankt!

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 09:33

gina2003 schreef:
Ja dacht het ook van de koeken, maar ze doet het hier goed op tot nu toe. Vitamine e geef ik van de paardendrogist eigen merk. Magnesium van paardnatuurlijk. Die andere magnesium werken niet genoeg voor haar. Dat care 4 live hoor ik veel over, werkt dat echt? Ik voerde voorheen fibra, ging een tijdje goed, maar er zit luzerne in, dus dat werkte averechts ook. Ze doet het hier goed op, maar moet ff kijken hoe het vd zomer gaat weer

Waarom zou luzerne niet goed zijn? Luzerne als enkelvoudig voer is idd niet verstandig omdat het een scheve calcium - fosfor - magnesium verhouding heeft. Maar in Fibra zijn als die verhoudingen weer kloppend gemaakt. De care 4 live heeft een scheve calcium - fosfor verhouding en een 3 keer zo hoog suiker.....

gina2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 09:52

In luzerne schijnt suikers te zitten. Weet het niet, heb het van meerdere mensen gehoord, vandaar dat ik daarmee ben gestopt

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 09:54

@ Levita: Als verkoper van Fibra is het nogal wiedes dat je dit schrijft. Maar, kom maar op met je cijfers: graag je percentages calcium-fosfor-magnesium en het suiker.
Overigens wordt lucerne voor IR paarden in de meeste gevallen afgeraden.

gina2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 09:56

Ze zegt toch juist dat bij fibra die verhoudingen kloppend zijn gemaakt. Voor haar zomereczeem werkte fibra juist heel.goed, ze had minder last, maar voor haar ir moest ik hier weer mee stoppen.
Heel.handig altijd als je paard van alles mankeert

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 09:59

Iets 'kloppend' maken betekent nog niet dat lucerne goed is voor IR paarden.

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 10:06

Calcium 11 gr
Fosfor 5 gr
Magnesium 4 gr

suiker 1,8%

Luzerne los is zoals ik al aan gaf idd niet niet goed voor IR paarden. Dat betekend nog niet dat producten waar het in zit per definitie slecht zijn voor IR paarden. Om dat te kunnen beoordelen moet je weten waarom iets slecht is, om op die manier te kunnen beoordelen of het als bestanddeel van een ander product nog steeds niet goed is of niet.
Laatst bijgewerkt door Levita30 op 18-02-14 10:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 10:12

Het is absoluut onmogelijk dat Fibra Premium maar 1,8% suiker heeft - afgezien van het percentage dat al van nature in Thimothee en lucerne zit, zijn er maisvlokken, wortels en spelt toegevoegd. Plus de onbekende factor van de draagstof van de vitamine-mineralen korrel. Zou je het aandurven om een handje vol naar EquiAnalytical in de USA te sturen? Ik vermoed dat je aardig boven de 10% uitkomt.

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 11:01

De nutritionist maakt gebruik van Micromix dat is een programma van Koerhuis voor het samenstellen van voeders. Hierin wordt een database geladen van Schothorst. In deze database staan de actuele gehalten van de gebruikte grondstoffen. Wanneer een grondstof bij hun niet bekend is zoals de Canadese timothee wordt deze geanalyseerd (analyse van de leverancier of anders BLGG Agroxpertus) en opgenomen in onze database.

Micromix geeft de gehalten aan nutriënten welke gepubliceerd worden op de site en op het label van Fibra. De producent is verplicht deze gehalten naar waarheid te vermelden.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 11:45

Het zijn volsterkt onbetrouwbare cijfers en er klopt helemaal niks van.
Iedere nutrionist ( we studeren er lang genoeg op) weet dat lucerne op zich al tussen 3-4% suiker bevat.
De BlGG kan niet eens alleen suikers meten: zij tellen koolhydraten en suikers (ESC) bij elkaar op, dus dan kom je sowieso hoger.
Volgens mijn gegevens zit Timothee ook al op zo'n 8%. Op zich mooi laag.

De enige betrouwbare metingen zijn die van Dairy One of Equi-Analytical, beiden in de USA.

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 13:00

We raken zo een beetje off toppic.... mijn laatste reactie wat dit betreft:

Als jij het beter weet dan een internationaal gerenommeerd bedrijf als Schothorst, raad ik je aan contact met hun op te nemen en hun te wijzen op hun fouten want dat zal dan wel ernstig zijn!! Er zijn vele verschillende vormen luzerne met ieder hun eigen gehalte suiker. Zo bevat luzerne kuil bijvoorbeeld een veel lager percentage dan luzerne hooi paarden en luzerne kunstmatig gedroogd weer een ander gehalte.

Ik kan je garanderen dat BLGG wel apart suikers analyseert maar dit is afhankelijk van welke analyse er aangevraagd wordt.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 13:30

Levita, is het dan echt 'suiker' of 'fructaan'?

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 14:11

Bedoel je in Fibra of in gras?

Ik kan je niet te zeggen hoe groot het aandeel fructaan is van het totaal suiker. Dit heeft met verschillende factoren te maken, het is dus niet altijd een standaard percentage van het totale suiker. Fructaan ontstaat wanneer de groeiomstandigheden van gras (maar ook andere gewassen) niet optimaal zijn. Op het moment dat er in het gras suiker wordt geproduceerd maar het kan niet gebruikt worden voor groei, stapelt het zich op en ontstaat fructaan. Dit fructaan gehalte kan ieder moment van de dag wisselen.

Frutaan is één van de belangrijkste veroorzaker van hoefbevangenheid. Andere suikers (glucose, fructose en sucrose) worden in de dunnedarm verteerd en als glucose in bloed opgenomen, fructaan niet, het wordt gefermenteerd in de dikkedarm en ontstaan vluchtige vetzuren. Als er plotseling een grote hoeveelheid fructaan de dikkedarm binnen komt kan het milieu zo veranderen dat bepaalde bacterien dood gaan. Wanneer bacteriën sterven, ontstaan er toxines. Deze toxines kunnen hoefbevangenheid veroorzaken.

IR wordt met name veroorzaakt door een snel en vaak wisselende glucose spiegel in het bloed.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 14:15

Nou Levita, ik weet wel 100% zeker dat de BLGG geen koolhydraten en suikers als ESC uit elkaar kan halen - zij hebben die lab apparatuur niet - veel te duur. En in NL wordt daar ook nooit om gevraagd.
Schothorst gerenommeerd? Vast wel, maar ik hoef hen niet op fouten te wijzen. Da's jouw taak want onjuistheden in de wereld brengen, daar win je de concurrentie slag niet mee; iedere Wageningen student weet dat jouw cijfers niet kloppen.

Singasong: Fructaan is voor een IR paard nauwelijks van belang - dat wordt niet in de dunne darm opgenomen. Het is pas een probleem als er een overschot aan fructaan in de dikke darm komt.

RDA_AJB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 18:46

Hoi ik kreeg van iemand anders de link naar dit topic ,
tijdje terug vertelde iemand mij dat ik me paard moest laten testen op Ir omdat ze tijdens het rijden aantal keer gaapten ze heeft van veulens af aan al problemen met haar lever gehad en heeft veel vet bij der manenkam en der kont , ze valt wel veel af bij d'r buik. En ze heeft ook dagen dat ze niet echt wilt lopen maar ook dat ze lekker door dendert. Ik was zowieso al van plan het te laten testen maar weet iemand of deze symptonen echt iets met dit te maken hebben? Ik heb al berichten gelezen van andere mensen met paarden die dat hadden alleen is het bij haar niet zo erg duidelijk allemaal ;/.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 19:29

Je vindt het vast erg vervelend Levita, maar zelfs op Voervergelijk staat voor Fibra Premium... 21,8% zetmeel+suiker. Dat is dus 20% verschil met wat jij verkondigt..
Dat is dus rampzalig hoof voor een paard met Insuline Resistentie - die mogen niet meer dan 10% maximaal. Je bewering dat er in PAVO dus drie x meer suikers zit is dus grondig onjuist.
Ik denk dat jij als verkoper van dit voer beter moet weten.

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 19:34

Het suiker gehalte van fibra is 1, 8 % dat heb ik gezegd en dat is juist.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 19:40

Zetmeel = suiker.. Om het lekker simpel te houden..

Fibra is dus een no go, gevaarlijk dat het verkocht word als 1,8% duiker,.