[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Biies

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 22:45

jah die haf zijn manen zouden erg mooi zijn als die andere helft ook lang is. maar zo erg afgeschuurd krijg je nooit meer recht. dus ik zou ze gewoon helemaal afknippen en weer laten groeien!

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 22:49

_CS_ schreef:
oei......
Mijn handen gaan jeuken als ik jouw paardje zie, echt!

Dit ziet er zo onverzorgd uit (kun jij natuurlijk niets aan doen hóór).

Dat heb ik zelf ook, het probleem is alleen dat ik haar te koop heb staan en denk dat korte manen de verkoop niet bevordert. Op de foto zit het wel heel rommelig hoor, heb net een vlecht eruit gehaald (jaja hengstenvlecht kan nog) Ik heb het geschuurde deel wel oo 1 lengte geknipt.

10 min ervoor:
Afbeelding

en haar bos voor dat de deken op ging:
Afbeelding

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 22:51

Biies schreef:
jah die haf zijn manen zouden erg mooi zijn als die andere helft ook lang is. maar zo erg afgeschuurd krijg je nooit meer recht. dus ik zou ze gewoon helemaal afknippen en weer laten groeien!

Heb al vaak met de schaar gestaan, maar het lukt me gewoon weg niet. Toen ik haar kocht had ze vrij korte manen en was ze het achterste deel ook kwijt, het duurt dus ruim 2 jaar voor het weer lang is (knipte het lange deel elke maand een beetje en liet de rest met rust)

Biies

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 23:01

jaa okeee dan zou ik gewoon ff rustig wachte en goed bij knippe idd :D

jolanda20

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 23:04

jeetje Essie73... wat lijkt jou haf toch op Sterre!!

Sterre haar manen groeien redelijk snel. wel is op dezelfde plek als bij jou haf de manenkam dunner. maar ze heeft daar nog wel manen hangen!! gelukkig!!

de haf van mijn moeder heeft hetzelfde.. ook door het deken is een deel van de manen kwijt.

ik smeer cowboy magic detangler in de manen. klitvrij en gaan mooi glanzen. en elke dag gaat het deken af.. ontklit ik haar manen met mijn vinders... en de manen blijven eraan zitten.

ookal staat ze te koop... persoonlijk zou ik haar manen toch wat korter manen. een mooi vlot kapsel! bijv. 1,5 hand breedte.
ziet er net even wat netter uit..

maar het is helemaal aan jou wat je doet!!

een beetje reactie's op je haf??

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 23:30

Essie ik kan je foto;s niet zien op mijn pc.
Toen Storm een keer bij het bos had gestaan en ging schuren had hij hele lange manen, maar 1 dikke pluk dus kort. Toen heb ik gewoon de schaar gepakt en afgeknipt. Ach, na 2 jaar zijn ze weer net zo lang hoor, ik zou het gewoon doen!

met kort kapsel (hier inmiddels al weer wat bijgegroeid)
Afbeelding

Ik heb het eerst geknipt en daarna met een trekmesje de onderkant wat bewerkt, zodat het er niet zo kaarsrecht geknipt uitzag want dat is met hele dikke manen niet zo mooi vind ik. Bij winterdag was het ook wel handig die korte manen trouwens aangezien hij 24/7 buiten liep op kleigrond :D

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 09:10

heb je shanti te koop???
waarom dat eigenlijk?

tuurlijk is het mooier als de manen allemaal gelijke lengte hebben,maar in dit geval zou ik ook niet gaan knippen,dat mag de toekomstige eigenaar gaan doen

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 09:13

Sybrich had toen we begonnen ook enorm ongelijk kapsel:

Afbeelding
November 2006

Afbeelding
Januari 2007

Ik kon het echt niet over mijn hart verkrijgen om in het lange stuk direct de schaar te zetten hoor!
Een jaar later ben ik ongeveer wat gaan knippen:

Afbeelding

Het is nu bijjjjna bij gegroeid, ik knip het onderste stuk nog steeds bij, zodat het mooi vol wordt ook onderin..

Afbeelding
Vorig jaar september

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 11:26

jolanda20 schreef:

niet veel, jij wel?

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 12:16

Mooie manen Sanet!

Ik zie ook veel verschil in de staart. De plukken die ze vorig jaar kort had hangen nu allemaal halverwege de staart. Wat zal ze volgende zomer een volle staart hebben. :D Weet dat Heaven van zichzelf dikke manen en staart heeft, komt nu eindelijk tot z'n recht. :D

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 15:24

meld me na afwezigheid weer.
vorig jaar dachten we al dat ponylief ZE had, maar dit jaar was het echt goed te zien.
aan de dekens en smeersels dus maar, gelukkig staat ze op een kale wei :)

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 18:02

ellepel schreef:
heb je shanti te koop???
waarom dat eigenlijk?

tuurlijk is het mooier als de manen allemaal gelijke lengte hebben,maar in dit geval zou ik ook niet gaan knippen,dat mag de toekomstige eigenaar gaan doen

ja helaas wel. Ik heb haar 3 jaar en merk nu dat ze onder zadel is dat zij veel meer wil dan ik haar kan bieden, ze is me qua rijden al voorbij zeg maar. Ik heb besloten alleen nog recreatief te rijden en maak Shant daar gewoon niet blij mee.

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 18:24

Heaven heeft vannacht beste buien over zich heen gehad, vandaar de plukkerige manen. :P Had geen borstel bij me, maar even het idee. ;)
Afbeelding

Voorpluk.
Afbeelding

En de staart!
Afbeelding

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 22:06

ziet er goed uit!
Had zij vorig jaar de staart ook geschuurd?

Wisse is, en ik klop nog steeds af, nog steeds niet aan het schuren :=
hij ziet er wel veel meer eczemerig uit, omdat zijn manen nu (doordat hij geen deken draagt) beide kanten op hangen, en je aan 1 kant alleen de korte manen ziet hangen. Daar hangen normaal de lange manen overheen, maar nu dus niet. Lijkt dus alsof de helft geschuurd is geweest recentelijk, maar dat is niet zo.
vond het wel errug lelijk dus heb zijn manen maar in vlechtjes gedaan. Het gaat zo goed met hem dat ik dat zelfs mocht doen van hem zonder kop te schudden, wat me in het jaar dat ik hem al heb nog nooit gelukt is! Kon ze laatst ook ineens knippen, daar was ik ook al zo blij verrast mee! (kunnen jullie je misschien nog wel herinneren van vorig jaar, dat het zo'n drama was om hem te knippen := )
Ik hoop dat de vlechtjes blijven zitten, dan ga ik hem dit weekend grondig wassen en opnieuw vlechten en hoop dat de Derfen dan niet meer zo in de manen komt. Heb vandaag een eczeemsmeersel van de Epplejeck gehaald om de Derfen mee te mengen, zodat het iets minder vloeibaar wordt en hopelijk wel goed intrekt. Ben benieuwd hoe dat gaat.

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 22:09

De staart is grotendeels open geweest. :j Dit jaar heeft ze er één plek op gehad, die behandeld met Derfen en sindsdien niks meer mee te doen, zelfs niet veel meer met Derfen in de weer geweest. Vaak veeg ik even de handschoen af aan de staart, maar dat is weinig.

Wil Heaven ook nog even wassen, maar die nam het v/d week niet zo nauw met water uit de slang. :D

Biies

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 22:15

jah mensen ik ben ook bang dat ik zijn deken af gaa doen. dit ook omdat het nu zo goed gaat! hij is bijna jeuk vrij ! en door die deke gaat hij tog wel zweten en met zweet krijg hij natuurlijk nog meer jeuk. alleen wat vnden jullie, als ik namelijk zijn hoofdkap af doe krijg hij wel zwarte vlekken op zijn gezicht maar de jeuk word niet erger. maakt dat denk je veel uit ?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 22:17

hoe gaat het met Heaven met de Derfen dan; hoevaak en wat behandel je?

Biies, misschien kun je een gewone losse vliegenkap omdoen?
Een paard dat dankzij de deken jeukvrij is geworden, zal zonder deken wel weer gaan schuren, daar ben ik van overtuigd.
Ténzij je dus iets anders hebt gebruikt, wat ipv de deken ook goed zou helpen, zoals bv Derfen.
Als dat niet het geval is, zou ik het niet aandurven zonder deken.
Heb je helemaal een eczeemdeken? Probeer dan eerst eens de eczeemdeken met gewone vliegenkap, dan zakt de hals wat af en dan houd je die plek even in de gaten. Vervolgens de eczeemdeken vervangen voor een gewone vliegendeken met hals. Daarna af en toe zonder halsdeken enz enz.
Althans, zo zou ik het doen!
De eczeemperiode is ook echt nog niet voorbij hoor!

jolanda20

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 22:19

Essie73 schreef:
jolanda20 schreef:

niet veel, jij wel?

nee, sommige willen wat foto's zien... en daar blijft het bij.

de meeste haken af omdat ze ZE heeft en niet echt verkeersmak is...
grootverkeer vind ze spannend.. en ik durf het niet te gaan oefenen omdat de weg waaraan we staan levens gevaarlijk is!!
ze rijden je zowat van je paard! en je kan niet in de berm.. schrikt je paard van iets... sta je of midden op de weg, of je ligt in de sloot.

maar ik heb de tijd!! we rijden vrolijk verder en lessen nog elke week!!

jolanda20

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 22:27

opisop_shop schreef:
De eczeemperiode is ook echt nog niet voorbij hoor!

gelukkig is het einde in zicht!!!!!.... maar jammer genieg is het dan ook gedaan met het mooie weer!!

Biies

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 22:29

dat jaa, hij heeft helemaal een eczeem deken om. en zijn deken zakt vaak wel af bij zijn hals ik gebruik ook derfen en ze manene groeien juist weer bij ook bij die open plek. dat zit achter ze oren... en ik gebruik ook atex dazen spray als ik hem dus gewoon 2x of 3x per dag ispray dan gaan gelijk alle vliegen weg, we hebben een heel open land met weinig bomen. en ik dacht eraan om de deken snachts af te doen rond uurtje of 12 en dan in de ochtend weer om doen. of overdag af omdat snachts tog wel veel vliegjes zijn. voor 4 uur gaat de deken er zeker weer op ivm schemring... maar met alleen een vliegenkap krijgt hij ontstoken ogendus dan zou ik weer (de 100e) een nieuwe vliegenkapp kopen hahaha

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 22:31

huh hoezo ontstoken ogen, dan heb je een vliegenkap die hem niet lekker zit denk ik?
Sanet heeft hier een keer een link geplaatst van een kap die heel erg zacht is, misschien is dat iets?

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 22:32

Hier een paard dat zomereczeem had, maar sinds ze deze zomer Pavo Summerfit koeken krijgen is dat stukken minder!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 22:35

o wat raar, meeste eczemers krijgen daar volgens mij juist méér jeuk van?? Dan zou je zeggen dat die van jou dus niet echt eczeem heeft maar gewoon een tekort ergens aan?

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 22:36

Hij heeft vorig jaar toch echt zn manen erafgeschuurd, nu nog een beetje, maar echt stukken minder.d

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 22:38

maar een paard wat schuurt heeft natuurlijk niet per definitie eczeem he? Kan ook aan huisvesting/beweging/voeding liggen, in jouw geval dus sowieso al deels aan voeding als de pavokoeken het enige is wat je hebt veranderd!