Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 20:01

fargo schreef:
Uit andere onderzoeken en (praktijk)ervaring blijkt dat je je paard wel degelijk kunt ondersteunen en kunt helpen door Provarium Breeding te gaan geven.

Nee dat klopt niet, uit eerdere hypotheses dachten mensen dat het zou kunnen helpen, naar aanleiding van die hypothese zijn Jill Beech et al gaan onderzoeken of dat inderdaad zo is, uit dat onderzoek bleek dat het niet zo is i.v.m. het verlagen van ACTH en dat is wat je wilt bereiken.
Bij IR en provarium breeding is het niet wetenschappelijk onderzocht, misschien kan het wel daarbij helpen, maar dat is niet objectief gemeten maar zou misschien kunnen.
Bij PPID werkt het niet.

Mist

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 20:35

ik heb nog ruim 3/4e verpakking cushinaze over. Mensen die dit willen gebruiken in ZV kunnen het ophalen, wil het ook versturen. Enige wat ik vraag is een donatie aan het (Belgisch) asiel waarvoor ik vrijwilliger ben (Canina in Essen) Aanschafprijs was geloof ik 37euro.

Indy1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 13:14

Hoi, nog even over hoe het beginstadium bij Indy was: Ik merkte het vooral in zijn gedrag. Hij was niet in orde, was lusteloos en aggresief naar mij toe en zijn haren eigenlijk ook. Ik reed nog fanatiek en om hem te helpen schoor ik hem regelmatig. Totdat ik hoorde dat zijn broertje cushing had, ging ik verder kijken naar andere symptomen. Heel veel drinken, plassen en zweten, dikke bulten boven ogen (zo groot als een sinaasappel!) en tranen. Voor eigen gemoedstoestand toch een bloedtest gedaan waar niets uitkwam. Maar paard wordt slechter en niemand 'ziet' het. Na 17 jaar ken ik hem toch goed genoeg om te weten dat er iets mis was. En hij had eigenlijk NOOIT was. Hij was ook kreupel geworden en geen idee waarvan, opvallend was dat hij zijn toon opwipte (achteraf hoefbevangen aan 1 been > bloedtest de oorzaak??) Bij andere kliniek geinformeerd en zij adviseerde een urinetest. En daar kwam duidelijk in naar voren dat zijn cortisol veel te hoog was. Nu met de medicijnen (pergolide) gaat het super. Dus inderdaad die bloedtest is geen garantie.
Met zo nu en dan een up en down gaat het erg goed. Heeft nu meer kwalen zoals hoefzweren bijv. Maar hij is van de bulten af, vacht is wisselend, moet hem nog steeds veel scheren en soms wat gelig. Maar het belangrijkste hij is weer zichzelf, vrolijk eigenwijs en een stoere heng... euh ruin. En voedt nu mijn kleine aanwinst op.

DameBlanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 07:33

Mijn merrie zit in het beginstadium van Cushing, nu heeft ze voor de tweede keer in de zomer last van een soort kleine bultjes die vreselijk jeuken, ze zitten op plaatsen waar ze in haar vacht een kruin heeft. Ze schuurt er ook een beetje mee dus dan gaat het haar op de bultjes weg. Ze schuurt het niet open. Vorig jaar al met van alles in de weer geweest, maar niets hielp, is dit ook iets wat met Cushing te maken zou kunnen hebben?

Ze lijkt ook wel jeuk te hebben in haar manen en staart, maar schuurt hier nog niet mee. Het valt vooral op omdat ze de rest van het jaar poetsen een drama vindt alleen nu vindt ze het heerlijk om dat alles dus jeukt.

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 08:17

Ik heb nu eindelijk een mail, dat ik vandaag de medicatie (pergolide) kan halen!! *\o/* *\o/*
Gelukkig maar, kunnen we eindelijk beginnen, voor de vakantie.

@Indy1990: mooi verhaal, daaraan kun je zien hoe goed je je eigen paard kent he?

Moon toont tot nu toe alleen het gele, lange vacht verhaal en de hangbuik, soms vieze ogen.
Ze begint nu wel een soort schimmelplekjes te krijgen, in haar nek, wat nu over haar hele lijf begint te komen. Waarschijnlijk moet ik daar een shampoo voor hebben. iemand daar ook last van?

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 10:26

Illo heeft ook last van jeukende bultjes die spontaan open gaan. Betadine helpt hierbij. Jeuk is ook steeds maar 1 dag.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 10:38

Nefertarie schreef:
Ik heb nu eindelijk een mail, dat ik vandaag de medicatie (pergolide) kan halen!! *\o/* *\o/*
Gelukkig maar, kunnen we eindelijk beginnen, voor de vakantie.

@Indy1990: mooi verhaal, daaraan kun je zien hoe goed je je eigen paard kent he?

Moon toont tot nu toe alleen het gele, lange vacht verhaal en de hangbuik, soms vieze ogen.
Ze begint nu wel een soort schimmelplekjes te krijgen, in haar nek, wat nu over haar hele lijf begint te komen. Waarschijnlijk moet ik daar een shampoo voor hebben. iemand daar ook last van?

Veel cushingpaarden hebben door hun lage weerstand huidproblemen. Daarom geef ik dus zowel MSM (wat heel goed is voor weerstand maar ook bij allergie-en en huidproblemen) en ik geef echinacea druppels van Bloem (gewoon bij de Drogist vandaan) zodat de weerstand geboost wordt. Wassen met betadine scrub of shampoo of insprayen met (evt verdunde) betadine oplossing wil nog wel helpen op van die nare jeukplekjes. Maar voorkomen doe je het het beste door aan de weerstand van je paard te werken met dit soort middelen en door zijn conditie zo goed mogelijk te houden als op dat moment kan. Dus wandelen, stapwerk of licht longeerwerk of rijden wat je paard op dit moment kan om zo goed mogelijk in conditie te blijven.

Dat lange gele haar en de hangbuik (en vieze ogen en huidproblemen) zijn echt wel een signaal om wat te gaan doen aan de cushing wat mij betreft :o Sterkte!!

marielle123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 17:42

Ik heb de uitslag van de bloedtest.
alles was goed eiwitten ook, alleen gaf de test aan dat mijn paard iets wat last heeft van verzuring van de spieren.
Ik kan morgen druppels ophalen die ik 1 maand moet bijvoeren.

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 21:23

fargo schreef:
Veel cushingpaarden hebben door hun lage weerstand huidproblemen. Daarom geef ik dus zowel MSM (wat heel goed is voor weerstand maar ook bij allergie-en en huidproblemen) en ik geef echinacea druppels van Bloem (gewoon bij de Drogist vandaan) zodat de weerstand geboost wordt. Wassen met betadine scrub of shampoo of insprayen met (evt verdunde) betadine oplossing wil nog wel helpen op van die nare jeukplekjes. Maar voorkomen doe je het het beste door aan de weerstand van je paard te werken met dit soort middelen en door zijn conditie zo goed mogelijk te houden als op dat moment kan. Dus wandelen, stapwerk of licht longeerwerk of rijden wat je paard op dit moment kan om zo goed mogelijk in conditie te blijven.

Dat lange gele haar en de hangbuik (en vieze ogen en huidproblemen) zijn echt wel een signaal om wat te gaan doen aan de cushing wat mij betreft :o Sterkte!!

Nou, zo negatief zie ik het niet nu hoor.
Het gaat verder prima met Mooney. We hebben haar geschoren en vanaf morgen gaan we dan beginnen met de pergolide.
Ik train haar gewoon 4 keer per week, zoals ik daarvoor ook deed. Dat kan ze prima aan, bij haar vorige baasje reed ze veel meer en zwaarder.
Ze geeft altijd goed aan, als ik te ver ga met een oefening en dat respecteer ik ook (zoals ik ook zou doen bij een "normaal" paard)

@ Marielle123: Gelukkig was de uitslag vij goed, en hopelijk knapt ze op van die druppels!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 11:01

Fijn dat je al snel begint aan de pergolide Nefertarie. Wel rustig aan opbouwen hoor. Dus niet starten met de "einddosis" waar je op wilt uitkomen tenzij dat natuurlijk een lage dosis is. Klinkt alsof ze goed bezig is met jou. Hoeveel ga je geven? en hoeveel weegt Mooney?
Pergolide heeft als bijwerking dat een paard zeker in de startperiode misselijk en duizelig kan worden, rustig aan opbouwen is dus belangrijk.
Als het bijvoorbeeld de bedoeling is dat je een halve pil gaat geven van 0.5 mg, dan is het slim om eerst 4 tot 5 dagen 0,25 mg te geven en dan pas over te gaan naar de hogere dosis. Is je einddoel nog hoger, dan dus liefst steeds in stapjes van een aantal dagen wennen aan de hogere dosis zodat je zo min mogelijk last van de bijwerkingen krijgt en ze geleidelijk kan wennen aan de wijzigingen in haar lichaam en hormonen.

En de misselijkheid treedt meestal binnen een half uur tot uur na het geven van de pergolide op, dus zorgen dat dan het eten er al in zit zodat ze het eten niet laten staan. Succes

Wij hebben deze week willy zijn hals en achterbenen geschoren, hij had het maandag met de 33 graden hier toch echt veel en veel te warm. Nu dus weer wat verlichting gecreeerd.

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 11:14

M'n moeder gaat de oude Fries volgende week ook scheren, dus doen Peter er direct ook maar bij.
Hoewel die dit jaar best wel een nette vacht heeft, is weer iets gegroeid tov het voorjaar ... met dat natte koude weer. Met de 2 tropische dagen begin v/d week is het ook goed gegaan, zweette wel wat ... maar niet extreem. Heb hem maandag ff wat afgespoelt op z'n zweetplekken, dinsdag zweette die nog minder. Warmtestress werkte wel wat na, woensdag, volgens mij.
Eigenlijk gaat ie momenteel helemaal wel goed, ook qua mobiliteit ... en dat voor deze tijd van het jaar :D
Hij heeft alleen wel een dikke harde manenkam, harde platen/ribbels op z'n rug en achterste (rond staartaanzet). Krijgt daar Magnesium en Vit.E voor. Maar mag helemaal niet klagen hoe het voor de rest gaat :D

Laatst was die weer eens ontsnapt .. zag ie de grote wei, hek stond daar open ... is ie op zijn manier die hele wei op en neer gevlogen, wild gerold ed :') En dat dan ook nog op afgelopen maandag, sukkel. Wreekte zich natuurlijlk wel een beetje de volgende dag :o

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 11:27

Aaah die Petertje, heeft het goed naar zijn zin in de grote wei zo te lezen 8-) Fijn dat ie het goed doet. De haren van willy zijn ook niet super lang maar maandag met die hitte schrok ik wel hoe warm hij het had en hoe hij stond te pompen. Afgespoten en toen zat ie van voor tot achter onder de krullen. De dag erna maar weer eens met het poetsblok in de weer en nu liggen zijn haren weer mooi glad om hem heen, zeker nu zijn hals geschoren is en hij het dus minder benauwd heeft.

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 14:31

Ik vind die streekjes van hem erg mooi. Teken dat ie er nog zin in heeft :D

Peter heeft dus helemaal geen krullende vacht. Eigenlijk paar jaar terug voor de pergolide ook geen extreem abnormale vacht. Ja ... hij heeft helemaal geen zomervacht meer.

Paard van een pensiongast (leeft inmiddels niet meer), had vind ik wel die typische extreem lange licht gekleurde haar (vooral bij buik en benen ook) van een paard met Cushing. Echt standje Mammoet zeg maar.
Maar ook die had geen krullen.

Dat langere haar is trouwens geen porum als het nat van het water of zweet is, staat alle kanten op.

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 23:27

Even een paar fotootjes. Peter is vorige week maandag geschoren. Z'n vacht was dit jaar korter en dunner dan voorgaande jaren, hij kwam er ook mooi glimmend onderweg. Verder is ie nog steeds lekker mobiel, daar ben ik erg blij mee. Momenteel is het 'ergste' symptoom de rare vetverdelingen over z'n lichaam.

Afbeelding M'n mooie mini :P
Afbeelding ffkes voor de glim glim, lastig te fotograferen.

En nog een paar mooie koppies:
Afbeelding Afbeelding

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 08:32

Peter is knap!
Hij heeft de dezelfde mooie bulten op zijn kont als mijn paard :D
(die is zwaar insuline resistent)

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 11:12

nou ik meld me ook weer.....

mijn merrie is di ochtend om half 7 bevallen, alles goed, maar geen druppel melk!! Merrie heeft pavo biest door de veulenmelk gehad en een plasma infuus om 12 uur ochtends.

Gamoor krijgt nu pillen om de melk op gang te brengen en merrie staat nu aan 0,25 mg pergolide per dag...de laatste 2 weken kreeg ze 0,5 mg per dag,ipv 1mg ....zodra ze goed op melk is, ga ik weer naar 0,5 mg.

Ik ben de laatste dagen weinig thuis geweest omdat ik veulen om de 1,5 uur moest voeden, nu is t om de 3 uur, en bij gamoor komt de melkproduktie nu toch op gang,....dinsdag alleen beetje waterige plakkerige troep, en gister al mooi witte melk...
Afbeelding
Afbeelding

gamoor oogt heel fit, en heb haar paar keer dgs in binnebak omdat t zo vies weer is, ze draaft en galopeerd dan ook lekker in de rondte,..

Ze krijgt gemaaid gras en hooi te eten , mag bij een boer die zn melkkoeien stalvoert, elke dag gras halen,....

Het is een merrieveulen, gamora's Geena, heet ze . ze is een zilverappelbruine....ze is topfit...goed actief, en lijkt niets van de de pergolide of de zieke periode van gamoor te hebben over gehouden...

het lijkt nu allemaal wel goed te komen, gelukkig, maar tis wel een apart geval....een merrie die toch al 8 jaar cushing heeft, laatste 3/4 aan pergolide krijgt, zo ziek is geweest en nu toch een gezond veulen op wereld zet...dierenartsen vinden t ook uniek....die hebben nog nooit een merrie ( in deze fase van cushing) met veulen gezien, laat staan drachtig worden...

@LL peter ziet er goed uit!!1

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 12:03

Wat ziet Petertje er super uit. Jemig, ben je toch al weer een jaar verder met jullie ventje!

Sigrid: wat een leuk veulen en wat goed dat mams het allemaal zo gered heeft en dat de melkproductie ook op gang komt!! *\o/* *\o/* *\o/* Super hoor!

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 15:52

@Lappielap: Petertje ziet er goed uit zeg. Heeft hij nou ook van die vetbulten op zijn lendenen zeg maar, waardoor ze zo overbouwd lijken? Heeft Illo namelijk ook.

@Sigrid: Mooi veulen zeg, fijn dat het toch goed gezond is, je weet maar nooit met die Cushing.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 19:27

Ja het ziet er allemaal goed uit, en ze is goed fit...

gamoor is nu mooi aan de lactatie...geef nu om de 3 uur halve liter ipv hele liter.

en eind volg week de pergolide weer iets opvoeren...

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 22:55

Leuk veulen Sigrid. Gelukkig is dat goed gegaan en lijkt Gamoor haar melk nu ook op gang te komen.

@ Cyntiar ... de vetbulten/platen zitten overal momenteel eigenlijk. Manenkam is verdikt, op z'n rug zitten ribbels en vooral rondom de staart zitten ook harde platen.
Overbouwd vind ik hem er niet van lijken, hij heeft wel hele rare billen zo :+

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 08:24

Lappie_Lap schreef:
Leuk veulen Sigrid. Gelukkig is dat goed gegaan en lijkt Gamoor haar melk nu ook op gang te komen.

@ Cyntiar ... de vetbulten/platen zitten overal momenteel eigenlijk. Manenkam is verdikt, op z'n rug zitten ribbels en vooral rondom de staart zitten ook harde platen.
Overbouwd vind ik hem er niet van lijken, hij heeft wel hele rare billen zo :+

kijk je uit?Meestal zijn dit de signalen voor een naderende hoefbevangenheid.

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 06:58

ik heb gister pergolide bij de apotheek gehaald... ponylief staat nu als volwaardig gezinslid in de computer hahaha en op het doosje staat zelfs dat hij geen auto mag rijden en geen alcohol mag drinken, dussssss :)) oh oh oh echt mooi! Maar gelukkig wel een stuk goedkoper, alleen wel irri dat je voor elk doosje weer een nieuw recept moet hebben!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 09:21

Ilsemarie schreef:
ik heb gister pergolide bij de apotheek gehaald... ponylief staat nu als volwaardig gezinslid in de computer hahaha en op het doosje staat zelfs dat hij geen auto mag rijden en geen alcohol mag drinken, dussssss :)) oh oh oh echt mooi! Maar gelukkig wel een stuk goedkoper, alleen wel irri dat je voor elk doosje weer een nieuw recept moet hebben!

Mooi dat het gelukt is, dan kun je aan de slag ;-)
Je moet ervoor zorgen dat je bijvoorbeeld 150 pillen oid wordt voorgeschreven door je DA, anders blijf je voor het recept betalen aan hem en moet je om de maand oid naar de apotheek! Dus zorg dat je meerdere doosjes wordt voorgeschreven door DA! Dan heb je een voorraadje en kun je even voort.

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 09:45

ja dat kan ook maar ik was/ben nog een beetje huiverig... heb geen zin om voor veel geld pillen te halen en ponylief leeft niet meer zo lang, dat is met 31 toch wel een beetje kritisch ;)
Volgens mij heb ik trouwens niets betaald voor het uitschrijven van het recept! Maar volgende keer zal ik wat meer pillen doen.
Hij zit trouwens nog steeds op 1/8 en als we straks over gaan op 1/4 dan doe ik alsnog 120 dagen met 30 pillen :P Dus wat dat betreft gaat het niet zo hard haha

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 09:47

Nee :D ;) dat gaat zeker niet hard en je weet soms inderdaad niet waar je goed aan doet met die oudjes en of hij de pergolide uberhaupt goed gaat verdragen. Het was maar een tip ;) , wij moeten wel betalen voor het uitschrijven van het recept hoor, daar krijg je vaak later gewoon een factuur voor.