[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Raya

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 14:30

Ik ben ook altijd nog erg te spreken over teershampoo!! Ik was dan 1 keer per week en daar doet ze het dan ook echt goed op!
Alle schilfers weg en de huid wordt er ook mooi van

daphje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 14:35

Kinke schreef:
en je bent zelf geen verkoper van dit spul Daphje? (heb even je berichten gecheckt)

Jawel ben net begonnen voor het bedrijf wat het verkoopt.
Niet dat ik mensen spullen wil aansmeren maar omdat ik gemerkt heb dat het bij mijn pony werkt ook heb ik van meerdere mensen gehoord dat het werkt.
Moet je wel vertellen dat ik ook al heb gehoord van meerdere dat het niet werkt.
Kwakzalferij vind ik niet het toepasselijke woord het is een natuurlijk product maar ja die krijgt al snel een stempel van kwakzalferij helaas.
Ik weet dat zomer eczeem zeer vervelend is voor de pony en er op dit moment nog steeds geen geneesmiddel voor is. Dan is het toch fijn om te weten dat er ook nog andere opties zijn???

Beter dit dan die super dure kuur van leen tale die had ik ook geprobeerd en dat heeft mij klauwen met geld gekost en geen resultaat geleverd. Terwijl je ook hoord dat het wel werkt.
Ik denk dat er van zomereczeem ook verschillende variaties zijn en daarom niet elk middel werkt bij iedere pony.
Ze zijn net als mensen in dat geval en bij ons werkt ook niet een middeltje bij iedereen.

daphje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 14:41

Dendie schreef:
@daphje: waar is die noni te krijgen en hoeveel kost het? Hoe ziet het eruit (lotion/ sap)? Hoeveel paarden zijn er inmiddels mee geholpen, zou je er wat meer over kunnen vertellen? Lachen
Ik ben inmiddels zo'n beetje alles geprobeerd, maar heb hier nog nooit van gehoord...

Ik heb eens nagevraagd hoeveel ponies er mee zijn geholpen op dit moment in onze regio Nieuw-buinen( dat ligt tegen de provincie groningen aan)
Zijn er 32 paarden en ponies meegeholpen daarvan werkt het bij 19 paarden en ponys dus het is fifty fifty.

Zoals je leest werk het dus niet bij ieder paard/pony
Maar dat is met de meeste middeltjes het geval
Ik las ook al over teershampoo dat heb ik gebruikt bij mijn pony en dat werte niet bij die van mij terwijl de gene die er over geschreven heeft er wel resultaat mee heeft geboekt.
Ik denk dat het aan het ras ligt of iets werkt ja of de nee

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 20:50

dat zou handig zijn als het ras gerelateerd is. Welk ras is jouw pony dan? En dan weet ik al dat het bij mijn Fries niet werkt Knipoog

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 21:02

Even een vraagje aan jullie ervaringsdeskundigen!!
Mijn paard gaat straks voor 2 weken de wei in, ivm vacantie, nu let er wel iemand op en voert bij, maar ik durf diegene niet de nekdeken uit te laten doen en de manen te luchten, waar ik nu mee zit, wat gebeurt er met de manen na 14 dagen een hengstenvlecht en halsdeken, kom ik daar ooit nog doorheen en hoe moet ik me de schade voorstellen?
Weet iemand of er iets bestaat wat ik in de manen kan smeren ter bescherming, denk bv aan een conditioner oid wat een beschermlaagje over de manen legt, of een olie, noem maar op, wat zou het beste zijn?
Alvast bedankt voor evt tips...........

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 21:04

Hahahaha, ras gerelateerd...
Wij hebben 4 paarden thuis en 6 pony's.
Degenen die zich in wisselende mate kapot schuren zijn:
-Zipper, Andalusier, tot nu toe helpt echt helemaal niks en hij sloopt dekens, dus dat is geen optie
-Muntok, Poolse Arabier, smeersels helpen niet maat hij heeft een BOETT deken en dat doet wonderen!!
-Nick, Gelders paard, krijgt nu een olie door haar eten die voor honden met een moeilijke vacht is (sorry naam even kwijt en het staat bij mn ouders) en dat helpt bij haar erg goed. Ze staat zonder deken buiten en heeft staart en manen nog volledig!!
-Isjtart NRPS met veel arabisch bloed, schuurt alleen haar staart maar wel tot bloedens toe. De eerder beschreven olie werkt bij haar niet, maar 2 keer per week wassen met Aloe Vera shampo houdt het aardig onder controle

Verschillende rassen dus en verschillende maten van jeuk. En we hebben dus heel vel verschillende dingen voor de verschillende paarden geprobeerd...

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 22:48

ik heb net horregaas gekocht vandaag. dat wordt woensdag aan mijn deken bevestigt zodat de nekflap wat langer wordt. wie weet dat het helpt...

carina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 23:25

Nickeltje schreef:
... krijgt nu een olie door haar eten die voor honden met een moeilijke vacht is (sorry naam even kwijt en het staat bij mn ouders) ...

Bedoel je soms Velcote?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 07:11

mammaslamma, ik smeer zelf de manen eerst in met cowboy magic, laat het een tijdje intrekken en maak dan vlechten. Meestal laat ik het een week zitten, soms langer en de schade blijft redelijk beperkt. Je zult altijd wel een beetje schade hebben volgens mij, maar een stuk minder dan wanneer ze in hun blootje lopen Knipoog

gijsje59

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 08:33

Hallo bokkers hier weer even een berichtje over Gijs. Tot nu toe ben ik echt tevreden. Ik had dat niet gedacht maar de Boett schijnt nu echt zn werk te doen. Hij gaat dan ook alleen maar s'avonds af als ik Gijs op stal zet. Ik hoef hem ook niet meer iedere dag te wassen zelfs niet om de dag! Pas als ik s'morgens zie dat hij zn kont ietwat heeft geschuurd en zn staart een beetje door elkaar zit wordt hij die avond nog gewassen. Ook als hij erge jeuk heeft aan zn nek (niet zn hals dus.) Zn hoofd en dus nek is namelijk nog onbeschermd. Ik heb de spullen voor het verbouwen van de hoofdkap al wel in huis maar ben er nog niet aan toegekomen. Het is me wel duidelijk dat die jeuk in het begin toch kwam omdat ik zn deken af en toe af liet ivm de regen. Nu hij totaal beschermd blijft gaat het prima.
Ik hou mn hart vast voor de rest van de zomer en hou jullie op de hoogte.

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 09:59

Als ik een eczeemdeken wil kopen, kan ik dan het beste de echte BOETTdeken aanschaffen? en hoe vallen de maten?

Mijn paard staat nu met een Bucas Vliegendeken. werkt eigenlijk wel afdoende... probleem is alleen met regenbuien, ik heb hem dan liever zonder deken omdat ik bang ben dat hij kou vat als de deken hem nat houdt... wellicht dat zo'n BOETT deken dan beter droogt?

Ik weet nog steeds niet of het echt zomereczeem is wat hij heeft. Feit blijft wel dat hij zich nu op de wei in alle bochten wringt om te krabben. er is weinig schuurmogelijkheid, alleen aan de drinkbak die op shetlander hoogte staat (hij is 1,62) dus dan moet hij er echt voor bukken. (vooral z'n manen moeten het dan ontgelden).

Hij schuurt echter ook als hij op stal staat. Nou heeft hij wel een buitenbox, misschien dat dat nadelig is.... maar ook 's winters moet ik hem echt dekens met staartflappen om doen, anders sloopt hij zijn staart....

dus wellicht iets met het voedsel??? alleen staat hij nu op de wei en krijgt dus naast het gras alleen een halfje Nature's best van Pavo. terwijl hij 's winters sportbrok krijgt en kuil.... Scheve mond M'n dierenarts raadde het niet direct aan om bloedonderzoek te doen, omdat het zo'n breed scala aan mogelijke oorzaken heeft dat de kans groot is dat er niks uit komt.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 10:09

carina schreef:
Nickeltje schreef:
... krijgt nu een olie door haar eten die voor honden met een moeilijke vacht is (sorry naam even kwijt en het staat bij mn ouders) ...

Bedoel je soms Velcote?

Ja!!
En bij haar werkt het erg goed!!

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 10:12

Javayo, ik kan je alleen vetrellen dat wij 6 jaar met onze BOETT gedaan hebben. We zijn er echt heel erg blij mee. Hoe maten nu vallen weet ik niet want in die jaren zijn er nieuwere en betere modellen op de markt gekomen.
Als die deken nat regent, is ie als het daarna droog genoeg is, met een half uurtje weer droog. Wat voor ons paard geen probleem lijkt te zijn, hij is nooit verkouden ofzo..

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 10:30

ok, bedankt nickeltje. ik ben heel voorzichtig met koutjes omdat m'n paard een hele tijd een hoestje heeft gehouden, ondanks medicijnen hield dat lang aan... nu is hij er gelukkig weer vanaf.

Ik ga ff rond kijken naar BOETT dekens. ik wil toch een extra deken naast de Bucas die er nu voor het 2e jaar opligt. dus ofwel weer dezelfde of een BOETT.

Eerlijk gezegd wou ik niet aan zo'n pyjama Bloos maar ik heb me inmiddels neergelegd bij het feit dat ik toch een chronisch schurend paard heb Verdrietig én dan het écht komt doordat de huid bij z'n staart geirriteerd raakt, want als hij zonder deken staat voelt het vaak warm en wat verdikt aan... dus hij schuurt niet uit slecht gewoonte.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 10:38

Tja... Pyama of kapot geschuurd paard...
Ik weet niet hoe het met andere dekens zit, maar de BOETT is heel makkelijk te repareren.
Eén van de gespen van de buikflap was kapot gegaan. Bij de Divoza deden ze heel moeilijk over een nieuwe, maar toen ik op indernet het thuis adres van de fabriek van BOETT gevenden had en een mail had gestuurd, kreeg ik (gratis) 2 nieuwe gespen en een paar extra lappen voor reparaties.
Mooie service dus!!

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 10:42

Dat is netjes. Tja, de Bucas werkt bij mijn paard ook goed, die heeft ook een halsstuk en een buikflap. het zit alleen los om z'n hals, dus bij het schuren kan hij hem opzij schuiven.

Gek vraagje... maar ik zag op zo'n site dat je het in 3 kleuren kan bestellen.... wit/grijs, voskleur en donkerbruin.... nu heb ik een zwartbruin paard, dus donkerbruin zou het best passen. maar krijgt hij het daar niet extra warm mee? qua warmte zou de witte versie het best zijn, maar die zal wel heel gauw smerig tonen...

wat hebben jullie gekozen?

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 10:52

Hahaha, ik wist niet dat dat ding in kleuren kwam.
Toen wij hem kochten was er alleen bruin/groen, het is nu meer van dat legerkleur groen want hij is verkleurd.
Of hij het in die deken warmer heeft als zonder weet ik niet. Paard is zelf donkerbruin.
Maar hij zoekt met deken volgens mij niet vaker de schaduw op als zonder (als de deken weer eens gerepareerd moet worden).
Wat nu wel jammer is, is dat de buikflap uitgelubberd is en het gebeurt nu geregels dat hij in die buikflap plast. En dat stinkt echt vreselijk...
Maar dat is met de nieuwere pasvormen niet of minder geloof ik...

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 11:08

oh ok. hoop niet dat hij daar last van krijgt... ik vind het al irritant met die bucas dat die buikflap wat tegen de koker aan komt als de deken in z'n geheel naar achter trekt... misschien is de maat niet helemaal juist ofzo. maar als het zo vies wordt is het niet echt prettig voor hem.

nou ik denk dat ik dan maar gewoon voor een donkerbruine ga dan. kleurt toch beter bij hem. Nu is hij wel de dominantste van het stel in de wei, en met de lichtblauwe bucas accepteren ze hem ook goed, dus dat zal niet zoveel uit maken.

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 11:35

vraagje voor degenen met een nieuwer model BOETT deken. Ik heb een paard van 1,62, vrij compact gebouwd. meestal dekenmaat 195, maar die vallen dan ruim... een ruime 185 zit dan beter. Dus om te bestellen... vallen ze groot of klein?

Oftewel, zou ik beter een 6/7 (stokmaat 160 / ruglengte 135) kunnen bestellen of een maatje 8 (165/145).

Ik zal z'n ruglengte nog wel ff opmeten van 't weekend.

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 13:17

Javayo schreef:
vraagje voor degenen met een nieuwer model BOETT deken. Ik heb een paard van 1,62, vrij compact gebouwd. meestal dekenmaat 195, maar die vallen dan ruim... een ruime 185 zit dan beter. Dus om te bestellen... vallen ze groot of klein?

Oftewel, zou ik beter een 6/7 (stokmaat 160 / ruglengte 135) kunnen bestellen of een maatje 8 (165/145).

Ik zal z'n ruglengte nog wel ff opmeten van 't weekend.

Als jouw paard compact gebouwd is denk ik dat je maat 6 of 7 moet hebben....mijn paard is zelfs nog wat groter, 1.70, maar ook compact gebouwd. Vrij breed in de schouders.
Een maat 7 zit hem als gegoten.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 13:34

mijn paard is ongeveer 1.60, een fries met flinke hals. Ze heeft maat 7 van de nieuwe boett, die zit prima.
Javayo, je merkt snel genoeg dat een paard met eczeempyama een stuk rustiger in de wei staat, 't is geen gezicht maar het helpt super Lachen
Ik heb 2 boett dekens, een donkerbruine en een lichtgrijze, de lichte heb ik voor de hete dagen.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 13:36

@Daphne: dus toch, dacht het al in je bericht op het minipaardenforum, klonk namelijk meer als een reclameboodschap dan een minipaardjesliefhebber die zich voorstelde!

randyLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 14:01

Raya schreef:
Ik ben ook altijd nog erg te spreken over teershampoo!! Ik was dan 1 keer per week en daar doet ze het dan ook echt goed op!
Alle schilfers weg en de huid wordt er ook mooi van

ik doe het om de dag, en dan sweet itch ofzo der op dat is tegen de jeuk.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 14:06

Ik heb een vraag; zitten die kriebelmuggen er nou wel of niet?
Andere jaren begon mijn paard zich volgens mij al in april te schuren.

En nu heeft hij nog helemaal niks gedaan? Voor zover ik het weet kunnen ze hier niet beter van worden. En hij is in februari nog positief getest hierop?

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 14:16

Die mugjes zitten er al wel hoor Scum. raar dat je paard geen last heeft, maar in zo'n geval alleen maar mooi natuurlijk Lachen