[INFO] Mok

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 11:03

AaronYve schreef:
Evy schreef:
Inderdaad 1 keer wassen.

Wat doen jullie met de paarden met dit weer?
Laten jullie ze in de sneeuw?
Wij laten haar binnen staan op advies van de DA omdat de mok droog moet blijven.

Mijne staat nu ivm het weer halve dagen buiten.

Mijn paard had mok aan alle 4 de benen, nu is het alleen nog rechtsachter maar hij heeft wel een dik been erbij gekregen.
Vocht erin en er zijn twee kloofjes in de holte. Zou ik een da erbij moeten halen denken jullie?
Mijn moeder wilt het nog even aankijken omdat de mok minder lijkt te worden en de rest al weg is maarik maak me een beetje druk om dat been wat nu wat verdikt is.

Goed wassen met betadinescrub, erna goed drogen en erna sudocreme erop
Tip van mijn da, hoofd bestandsdeel is namelijk hetzelfde dan alle mokcremes, en is stukken goedkoper.
Mijne kreeg ook altijd een dikker been van mok, uitkijken dat niet tot bovenaan dik wordt, dan is het einschuss en dan moet er antibiotica gegeven worden. Maar met een lichte verdikking wacht ik altijd even af en smeer het goed dik in met die sudocreme

detos240

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 11:27

als mijn paard mok had smeerde ik het hoevenvet op! Wel even volhouden en met een weekje was het dan over!

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 12:34

nicky_rilana schreef:
is het helebeen dik of alleen de kogel?

Eigenlijk zit het rond de kogel. Loopt iets hoger.
Ik denk dat ik toch de da laat komen. Het is nog niks minder geworden.
Hij heeft het nu toch al een week.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 12:51

Als het al zo lang aanhoud zou ik gewoon eerst eens bellen, bij een heel dik been krijgen ze vaak een kuurtje. Met alleen de kogel denk ik zelf van niet, maar kan een ontsteking zijn door de mok. heeft hij geen koorts?
Verder goed laten indrogen met zinkzalf ( ao sudocreme)

Britt

Re: centraal topic over mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 12:58

Je kunt ook eerst proberen om een koolcompres te maken. Op internet staat te vinden welke kolen hiervoor geschikt zijn, maar deze werken bloedzuiverend, vochtafdrijvend en ontsmettend. Hier helpt het :j

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 13:05

Britt schreef:
Je kunt ook eerst proberen om een koolcompres te maken. Op internet staat te vinden welke kolen hiervoor geschikt zijn, maar deze werken bloedzuiverend, vochtafdrijvend en ontsmettend. Hier helpt het :j

Daar heb ik weleens van gehoord, zag ze laatst bij de ruiterwinkel liggen.
Ik ga er vandaag toch naartoe, zal er eens naar kijken! Thnx!

irmsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 15:23

Hallo allemaal
Mijn paard is genezen!!!
na 3 lange maanden!! DA langs laten komen kuurtje gekregen
Nabehandelen met een sylverspray en 2 x in de week scrubben.

Voor je de natte bak ingaat om te rijden/werken met je paard ook ff opspuiten
zand erweer afspuiten droog maken en weer opnieuw inspuiten

ik heb dit 1 week gedaan en ze heeft nu nog maar een paar kleine plekjes!!!
vitamine stoot gegeven en nu dan wat olieen ingeslagen voor door het voer.

Ideaal!!

sophie1818

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 20:00

arghhh bij mij ook de laatste plekjes nog.. Duren het langst lijkt wel...
Helpt vitaminespuit?

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 20:05

hier ook de laatste plekjes ...
wel heeft hij aan 1 been nu weer jeuk.. :?
voor nu heb ik er maar even sweet itch op gedaan want het leek niet echt mok.. en morgen ochtend de DA nog maar even een keertje bellen of ze er misschien nog iets voor heeft.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 20:29

jeuk en wel korstjes kan ook rasp zijn he?

Lau_John

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 20:36

Mijn paardje heeft nu ook al zo ongeveer anderhalve maand best wel last van mok,, eerst gewassen met betadine shampoo, sudocreme etc. Maar ging niet weg, benen werden ook dik en toen heb ik de da laten komen.. Eerst werd er gezegd dat het mok en mijt was,, mijtshampoo gehad en een keer mee gewassen plus ontstekingsremmers. Benen verbeterde niet binnen een week. Toen de ontstekingsremmers hun werk hadden gedaan voor ruim een week bleven zn benen gelukkig wel dun. Andere da van de kliniek laten kijken en die heeft me zelfgemaakte 'mokwater' gegeven. Elke dag een keer mee smeren, en ik zie echt vooruitgang gelukkig.:) Iemand ooit van zoiets gehoord?

Hij heeft trouwens alleen op zn bruine benen mok ( niet op zn witte..) en overal behalve in zn kootholtes,, Apart paard:P

Anniekskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 21:10

Net weer even zijn benen ingesmeerd met sudocreme, heb echt wel het idee dat het beter word. Bijna alle korstjes zijn los gelaten en zijn huid is mooi roze en kijkt niet geïrriteerd gelukkig. Heb vandaag niet meer geweekt, zat allemaal nog goed in de zalf. Nu alleen hopen dat de modder dadelijk niet weer tegen gaat werken. Heb nu echt het idee dat hij het van de sneeuw heeft, want anders had hij het al veel eerder gehad.

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 11:04

heb vanochtend overleg gehad met de dierenarts, en we gaan nu weer beginnen met hydrocortiderm in de hoop dat de jeuk een beetje afneemt..
dat 3 dagen, beter voor de huid en dan weer over op gewone mokcreme.
en wassen met batadine.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 12:52

Bij die van mij is het gelukkig toch af aan het nemen. Stond echt te twijfelen of ik de da moest laten komen maar dat blijkt gelukkig niet meer nodig. FF de vinger gekruist houden en hopelijjk is het dan over een paar dagen helemaal weg.

Wat zit er in dat mokwater, Lau_John?

irmsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 16:26

sophie1818 schreef:
arghhh bij mij ook de laatste plekjes nog.. Duren het langst lijkt wel...
Helpt vitaminespuit?

Mok kan ook een teken zijn van een lage weerstand

en zoiezo is een antibiotica kuur van de dierenarts (net als antibiotica bij ons zelf)
een dodendmiddel voor al het kwade maar ook al het goede. Dus zoiezo is het wijs om na een kuurtje (zowel bij mens als bij dier) een paar extra vitamine toe te stoppen

Evy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 17:52

Is dit ook verstandig als je nog aan het smeren bent met zalf waar antibiotica in zit?

marietje1000

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 19:03

Tuurlijk, de ab dringt ook via de huid binnen en tast dan van alles aan. Ben blij dat iemand anders het nu ook eens vermeldt.

irmsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 21:10

Evy schreef:
Is dit ook verstandig als je nog aan het smeren bent met zalf waar antibiotica in zit?

Kan geen kwaad alleen persoonlijk zie ik het als verspilt geld.
Tenslotte is antibiotica een erg sterk spul dus het zal sterker zijn dan een vit.stoot.

Ik verkies NA de behandeling

Anniekskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 21:59

vandaag zag bij de pony de voetjes er al weer beter uit. Alleen was bij het achterbeen waar hij het van de week het ergste de mok had zitten zijn koot warmer. Maar denk dat dat de combinatie is van dat ze vandaag niet op de wei zijn geweest omdat die heel slecht is, en dus alleen maar in de uitloop hebben gelopen. En meneer is bang voor vieze voeten dus heeft alleen maar op het stukje verharding gestaan.
Morgenavond even kijken of hij dan nog warm is, aangezien ze dan weer alleen maar op de uitloop komen. Anders maar ff wandelen met hem 's avonds.

irmsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 14:43

Mijn meisje nog een paar kleine plekjes. haren groeien mooi terug.

jolanda20

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 11:38

Vraagje aan de kenners.

Wat doen jullie als de mok helemaal weg is maar de kootholte (met name de voorkant) blijft nog een beetje dik.
Pony had maar een klein plekje mok. kreeg een behoorlijk dik been. Zalf via DA gekregen en werkte super goed.
Maar hoe krijg je haar voorkant kootholte nu weer mooi dun. Het is maar heel licht opgezet maar toch?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 18:34

afwachten, is nog gevoelig en geirriteerd, wordt vanzelf minder

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 19:44

ik was vanmiddag eens even aan het terugdenken qua voer, en bedacht sinds mijn paard geen appelazijn meer door zijn voer kreeg voer dat normaal alleen in de zomer namenlijk, heeft hij mok..
heb het nu gelijk maar weer besteld en ga het gewoon het hele jaar door geven vanaf nu, ben benieuwd of het dan ook daadwerkelijk gaat werken :)

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 19:45

ik smeerde trouwens op de zwelling boven zijn mok, cold pack plus gel van leovet .
echt ideaal spul

Anniekskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 20:20

Heb hier nu twee dagen niet meer gesmeerd. Heb zijn sokken bewust niet geknipt, dus zat allemaal mog sudocreme in en was nog vet genoeg. Vandaag maar weer even gewassen met badedas, en zijn kootholte en de voorkant was mooi schoon en roze, ziet zelfs dat er nieuwe haartjes op aan het groeien zijn. In de lange haren zie je nog wel wat korstjes zitten, maar die zitten niet op de huid. Dus dat is mooi. Heb ze nu goed droog gemaakt en verder niets aan gedaan, eerst ff tot rust laten komen en dan verder goed in de gaten houden.

Wanneer het dik is doe ik er groene leem op. Helpt ook tegen de mok en onttrekt vocht aan het been.