[INFO] Luchtzuigen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

amber_steph

Re: centraal topic over luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 11:14

nou ik denk dat bij mij met 18 jaar niet meer aan zal groeien. Maar over een paar maanden eigen wei. En dat heb hij stal met uitloop, en krijg onbeperkt hooi. Dus hoop dat het dan stopt

yenopi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 11:57

Anya schreef:
Lan's tanden zijn weer aangegroeid hoor. Tanden groeien een paar mm per jaar. Dus als je de luchtzuigplek beschermt (en je paard is niet al te oud, want dan groeit er niet veel tand meer uit) dan komen de tanden uiteindelijk terug.

Dat is fijn om te horen Anya !!! Pfff want ik maak me altijd wel zorgen om die korte stompjes , maar het is steeds nooit zo erg dat ze tandloos is zeg maar ;-) Maarja ze is nu wel 23 jaar .... dus zal bij yentle wel niet meer aangroeien toch ??

Verder staat zij nu snachts binnen om de weide wat te sparen maar onbeperkt ruwvoer en straks in maart weer 24 uur per dag naar buiten.Dan zuigt ze ook weer stukken minder , ik moet zeggen dat yentle door verandering van leefomgeving ( nieuwe stalling ) ook stukken minder zuigt ... veel minder stress !

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-12 11:58

Citaat:
Het paardengebit groeit voor het grootste gedeelte van zijn leven gewoon door. De eerste jaren de daadwerkelijke groei, daarna alleen nog groei uit de kaak. De wortel wordt steeds korter door uitgroei uit de kaak. Op het kauwvlak vindt dan steeds afslijting plaats. Door deze continue groei en afslijting is het gebit van het paard steeds aan verandering onderhevig. Gaat er ergens in het proces iets mis dan kan de afwijking groter worden en kunnen er problemen ontstaan.
Paardentanden groeien twee tot vijf millimeter per jaar en ze slijten bij de meeste paarden die in Nederland leven maximaal 2 millimeter per jaar.

yenopi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 12:04

thanx !!! binnenkort komt de tandarts weer, ik laat haar wel regelmatig controleren !

VantLis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 11:07

Hallo,

Mijn paardje zuigt lucht. Sinds kort doet hij het heel erg. Hij eet wel goed, is vaak gestresst.
Hij krijgt hele dag hooi. Als ik rij en ik drijf aan vind hij dit niet leuk(doet oren in zijn nek) kan dit een maagzweer zijn?

Groetjes.

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 14:08

Aangezien ik pas gehoord heb dat 50 a 60% van de paarden een maagzweer heeft door oa stress, kan dit idd wel zo zijn...

VantLis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 18:11

Dierenarts is geweest en heb gasdokart gekregen , 40 euro per spuit en heb er 7 ..

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 20:20

al een paar weken bezig het topic door te spitten.
heb ook een paardje wat sinds een paar maanden aan het luchtzuigen is. voornamelijk tijdens/ na het eten van krachtvoer. op andere tijden hoor ik der niet.
staat hele dag buiten nu dan in paddock met slowfeeder. met genoeg hooi voor de hele dag.
savonds als ze binnen komt ligt er ook hooi en na een half uurtje krijgt ze pas der krachtvoer.
heb al maag compositum geprobeert. eind december is de dierenarts geweest en die heeft me nu Ekygard gegeven. ben al sinds december ermee bezig en je zou binnen 3 weken verschil moeten merken maar tot nu toe begint ze alleen meer te zuigen.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 20:24

wat vervelend Ikke... is er nog iets anders verandert? ergens stress door, verandering in voer etc.
Wat zegt DA?

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 20:33

nee er is niks verandert. ze staat nu al bijna 3 jaar bij mij
is vorig jaar zomer ingereden heb ik zelf gedaan dus weet precies wat er gebeurd is.
staat nogsteeds in de zelfde stal
maar is erg nerveus typje. voer is niks in veranderd. krijgt sochtends handje basisbrok met handje luzerne.
savonds handje bassisbrok met kwart schepje cool mix van havens en een schep luzerne en nog half schepje zemelen. verder krijgt ze dan de Eqygard en van subli de kalmmix en dan nog scheutje lijnzaadolie.

DA zegt dat maagzweer best mogelijk is maar vind niet nodig om naar kliniek te sturen voor scopie

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 20:35

Een echte maagzweer doet pijn.
Heb je problemen met aansingelen ??

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 20:37

ze heeft wel een paar weken geleden een keer omgekeken toen ik singel aantrok maar had meer het idee dat het zadel niet helemaal goed meer ligt. met rijden kan ik ook gewoon been geven enz.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 20:41

Het is heel goed mogelijk dat je paard last heeft van haar maag. Hoeveel ruwvoer krijgt ze? Geef haarzoveel mogelijk laagwaardig ruwvoer. Let verder op of ze met rijden bijv. Liever linksgebogen loopt, moeite heeft met buiging naar rechts en op je linker been anders reageert dan op rechts. Dat kunnen aanwijzingen zijn, hoeft natuurlijk niet! Iig goed dat je dierenarts niet gelijk naar een luchtzuigband of andere middelen wijst km te voorkomen dat ze zuigt!

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 20:42

En waarom voer je allemaal handjes van dit en handjes van dat ?
Heb je al eens de keuken weegschaal gepakt en gewogen hoeveel grammen je totaal voert ?

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 20:49

Onze (ex?)luchtzuiger doet het bijna niet meer! Maar merk idd wel bij krachtvoer of een paardensnoepje dat ie wel de neiging nog heeft en het een paar keer doet. Maar bij hooi eigenlijk niet meer!

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 20:55

Avond!
Ik kom even binnenvallen :o
Sinds kort heb ik een luchtzuiger op stal van iemand anders, hij heeft een band om omdat het volgens hem het enige is wat werkt.
Nou trekt hij toch wel aan de bak dus vraag ik me serieus af of dat het enige is.
Heb al over een maagzweer nagedacht, maar hij ziet de kosten van scopie + kuren niet zo zitten +/- 1100 euro en geen garantie dat hij stopt met zuigen.
Zijn er andere middelen waarmee het minder kan worden? Hij doet het al vanaf jaarling, hij is nogal op zijn huid gezeten in de opfok schijnt.
Hij doet het voornamelijk met eten, ik denk dus dat hij eten met stress associeert. Hoe kan ik dit verminderen?
Hij krijgt 4 a 5 keer per dag ruwvoer, 3 keer daags 1/4 strucomix + 1/2 daily plus en 1x daags slobber met extra magnesium.

Hij is pas nagekeken door osteopaat en hij blijkt behoorlijk vast te zijn gereden en dat zijn we nu ook weer aan het rechtbreien, maar dat kost tijd. :)
Iemand een suggestie??

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 20:57

@skippy ze hebben overdag 1 (klein) baaltje hooi is dan voor 2 paarden
en savonds krijgt ze nog 1,5 plak hooi in der stal meer lukt niet dan trapt ze het door de stal heen.
daar was ik ook heel blij mee al ben ik zelf niet zo van de hulpmiddelen maar meer van oorzaak aanpakken.
met rijden reageert ze nog niet anders. met inbuigen nog weinig verschil ze is nog erg scheef(doe enorm rustig aan met rijden met der 2 a 3 keer per week half uurtje)

@ariebren waarom overal handjes van: de brok sochtends als idee dat ze iets krijgt.
en savonds de coolmix omdat het nogal een heethoofd is.
heeb gemerkt als ik zemelen bijvoer ze al iets minder zuigt. luzerne om te zorgen dat ze goed kauwt op der voer.
heb er nog nooit een weegschaal bijgepakt

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 20:59

Tja.. die band maakt ook meer stuk. Behalve wat maagbeschermers, veel weidegang en veel ruwvoer (ruim voor krachtvoer gevoerd) is het enige wat je eraan kan doen is een mooie zachte plek maken om te zuigen.
Als paard gewend is aan de stal... kan het weleens minder worden. Maar als hij het al heel lang doet is het wel veel geduld hebben.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 21:00

Wat maakt die band precies stuk? Slokdarm? luchtpijp? Ik heb daar dus weinig kaas van gegeten omdat ik nooit een luchtzuiger heb gehad.
Paard is nu 7 en doet het dus al 6 jaar.
wat voor maagbeschermers kan je geven? Rennies lijkt mij onzinnig omdat je dat elk uur moet geven, en ik leef niet 24u per dag op stal :D

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 21:06

Ja, slokdarm/luchtpijp omdat hij alleen werkt als hij goed strak zit en dus belemmert... mijn paard heeft echt wat harde plekken daar zitten... en het is wel bekend dat er dus dan aan de binnenkant littekenweefsel kan zitten.
Maagbeschermers: maagcompositum en pronutrin zijn het bekendst... maar er komen steeds meer dingen op de markt http://www.paardendrogist.nl/productgroep/105/125/gezondheid/spijsvertering/
Bij Rennies moet je ook een enorme hoeveelheid ;) vroeger voordat ze alles hadden uitgezocht met maagproblemen bij paarden werden er wel Rennies gegeven.

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 21:06

Strottenhoofd toch?

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 21:07

lastige is dat ze op der voerbak zuigt en ik daar zo niks op kan maken om te zorgen dat ze zacht bijt(is een verziinkte hoekvoerbak)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 21:09

Wat je zou kunnen doen, is een fijnmazig hooinet in de stal zodat je paard het niet door de stal loopt. Heb ik ook bij mijn luchtzuiger en werkt super. Hij hangt aan de spijlen en met een klipje onderaan vast.

Er zijn diverse producten. Zelf heb ik ervaring met maagcompositum en pronutrinl uiteraard verschilt het per individu wat het beste werkt, maar gemiddeld genomen verlaagd het maagcompositum de luchtzuigfrequentie met 40%, pronutrin met 30%. Maar het kan dat het dus per paard verschilt.

De luchtzuigband maakt de huid vaak kapot. Daarnaast kan het de slokdarm beschadigen en de stembanden...dat wil je echt niet! En het kan ook nog eens de doorbloeding in het hoofd beinvloeden. Daarnaast voorkom je dat het paard een gedrag kan uitvoeren waar hij zich prettig bij voelt en loop je het risico op de ontwikkeling van andere stereotype gedragingen.

Luchtzuigen rond het eten van krachtvoer is logisch te verklaren: dat is het moment waarop bij maagproblemen de meeste pijn ontstaat. Uiteindelijk kan het ook een associatie worden en kan het zijn dat het paard op dat moment blijft luchtzuigen al is de maagzweer weg.

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 21:09

Voerbak er uit... hebben wij ook gedaan. Hij hangt er nu dan wel weer in, maar hij doet het bijna niet meer! (reden dat ie er in hangt, is omdat wij maismeel door het voer geven ivm dikker worden)

yenopi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 21:11

Hier ben ik begonnen met het geven van wilgentakken voor de afleiding ... werkt super !!! veel hooi krijgt ze en wilgentakken 2 per dag ( kleintjes hoor ) en ze doet het zooo goed ! En ik geef 's morgens ruwvoer van Pavo en 2 scheppen losse muntkruiden ...