[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Douraque

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 21:11

Je moet haar echt nauwlettend in de gaten houden, maar je krijgt echt wel je paard terug. Maar afhankelijk van de waarde zou ik het eerst een langere tijd op 1/2 of 3/4 houden. Mijn paard doet het nu al tijden goed op 3/4, verhogen naar hoger kan altijd nog als het weer slechter gaat

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 21:14

Eens! Ik wil absoluut niet te hoog zitten.

Vandaag vielen me de bolletjes boven haar ogen op......met name als ze staat te eten. ;(

Over 6 weken weer bloedonderzoek om te zien hoe ze er voor staat.

Hoe oud is jouw paard nu?

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 21:16

Oh ja nog een vraag.
Ze krijgt nu hooi en fiberforce.
Komt ze dan te kort aan vitaminen en mineralen? Want ze krijgt nog geen kilo FF per dag.

Welke kunnen jullie evt adviseren of maakt dat niet uit gezien de cushing?

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 21:19

Mijn paard is nu 27 jaar en heeft sinds afgelopen juli de diagnose Cushing. Al vermoed ik dat hij het al veel langer had. Maar nu heb ik mijn paard gewoon terug

Qua eten krijgt mijn paard 2x per dag kuil en in de middag hooi. Daarnaast krijgt hij 2x per dag 1/4 biks van stal. Ik geef zelf elke dag 3/4 kilo seniorenmuesli die heel laag in suiker en zetmeel zit. En hij krijgt 2x per week 1/4 speedibeet aangemaakt met water

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 21:31

Wow 27 jaar al! Ik hoop dat ik zolang mag genieten van mijn merrie :j

Ramarant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 21:55

Mijn paard is pas 12 jaar en altijd al pittig van karakter geweest. Het is een onzeker dominant paard. Altijd praatjes hebben en altijd zijn grenzen proberen te verleggen. De "symptomen" heeft hij al langer, waarschijnlijk dat hij al enkele jaren met cushing rondloopt zonder het echt gemerkt te hebben. De veearts heeft mij gewoon 1mg gegeven en heeft mij niets gezegd over opbouwen hiervan. Ik zie langzaam maar zeker enige verbetering, al is het nog lang niet wat het zijn moet. De DA vertelde mij dat zijn waarde 114 was waar die normaal rond de 30 moet zijn..

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 21:57

Meeste da's zeggen niets over opbouwen, omdat ze er nog weinig van weten. Ik ben benieuwd wat BI hierover zegt.

Ik ben blij dat ik heb opgebouwd, zie mijn eerdere reacties hierover

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 22:08

Dimple schreef:
Oh ja nog een vraag.
Ze krijgt nu hooi en fiberforce.
Komt ze dan te kort aan vitaminen en mineralen? Want ze krijgt nog geen kilo FF per dag.

Welke kunnen jullie evt adviseren of maakt dat niet uit gezien de cushing?

Ik geef hierbij de marstall force..een vitamine/mineralen brok.. heb je echt maar zeer weinig van nodig

Ramarant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 22:09

Nee klopt, zo wist mijn Da ook niet dat voor Prascend gewoon pergolide werd gegeven.. je zou denken dat ze als Da zijnde daar toch van op de hoogte moeten zijn....

@ Dimple, 6 jaar geleden werden fotos gemaakt van zijn voorbenen omdat hij niet goed liep. Op de fotos was niets te zien. Dmv uitverdoving liep hij zuiver. Het advies van mijn toenmalige Da: "paard heeft artrose, niet meer geschikt als rijpaard, alleen nog als weidepaard. Je zou blij mogen zijn als je nog 10 minuutjes op hem kunt stappen"
Daar gingen mijn toekomstplannen.... uiteindelijk toch het advies aangenomen en mijn paard dag en nacht voor 5 jaar lang laten staan. Na een tijdje begon ik te twijfelen. Ik zag mijn paard over de weide in rengalop gaan en sprong over draden, waarbij iederen zich af begon te vragen of dit paard wel artrose zou hebben. Na zolang te hebben nagedacht wat het beste zou zijn voor mijn paard heb ik hem volledig laten nakijken. Opnieuw fotos laten maken. En wat bleek, geen artrose, niet eens een heel klein beetje. Er was niet eens te zien dat hij iets chronisch had of vroeger een blessure eraan gehad heeft. Zo schoon als maar zijn kan. Uit de bloeduitslagen bleek dat hij positief op cushing testte en had daarbij een vitamine e te kort heeft.. nu dus aan de medicijnen voor cushing in de hoop dat het over een paar maanden beter gaat en ik hem opnieuw kan laten beleren. Zonde van de 5 jaar.. nu geniet ik iedere dag meer van hem in de hoop dat we op de een of andere manier de verloren tijd nog goed kunnen maken..

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 23:21

geerke schreef:
vaak zorgt de pergolide ook voor een betere suikerstofwisseling.Maar dat duurt dus even.
Dan ben je zeker twee of drie maanden verder.Ik hoop dat jullie dat redden. ;(

Dankje voor je bericht..
Ik hoop het ook.. Maar tegelijkertijd weet ik ook dat door de jarenlange zeer ernstige IR de schade intern ook enorm moet zijn.. Dus wat kan zijn lichaam nog aan, en waar kan het nog van herstellen..

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 23:22

Ramarant, mijn paardje is dus ook pas 12... :(:)

Sorry dat ik niet reageer op de vragen van iedereen.. Merk dat het ziek zijn van Fiek nu mij veel energie kost en ik het daardoor even niet op kan brengen op alles te reageren.. Heb wel alles gelezen en leef met iedereen mee..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 23:23

dat word vast wel begrepen hoor :(:)
Is Fiek pas 12?....jee...

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 23:31

Ja, en vanaf 2007 dus al zwaar IR, eind 2008 pas achter gekomen en vanaf toen 'behandeld'
Heb hem vanaf dat hij 2 is.. (10 jaar alweer..) en eerste 3 zomers bevangen geweest ondanks weidebeleid etc..
Hij is helaas nooit sterk geweest op dit gebied. Heb hem jarenlang op een zandpaddock gehad maar dat heeft hem geestelijk geschaad..
Zijn lijf heeft onvoorstelbaar veel klappen gehad..

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 00:07

Jeetje SuperRoos, ik schrik ervan. Wist niet dat hij nog zo jong was...

elzasalome

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 01:07

Hallo! Jammer genoeg is mijn pony met PPID overleden en zit ik nu nog met een berg pillen van Prascend over waar ik graag iemand gelukkig mee maak. Ik heb er nog 137 en wil ze graag verkopen voor 1,50 per stuk (volgens mij is de gangbare prijs tussen 1,85 en 1,95). Heeft iemand interesse?

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 11:11

Elza, ik krijg ze van mijn DA en de verzekering vergoedt ze dus helaas, maar er is vast wel iemand die je er blij mee kan maken.

SuperRoos, wat erg dat ze ze jong is nog zeg. Och arme, wat hebben jullie al veel meegemaakt. Ik snap dat je de puf niet hebt om te reageren.

Ramarant, die DA van jou (ex DA mag ik hopen?? }> ) zouden ze in een boom moeten hangen. Artrose kan je toch op de foto's ook zien? Wat een appelflap zeg. -:(-
Ik hoop dat je met de juiste medicatie alsnog lekker jaren kunt genieten van je paard!

Ik ga zo naar stal, kijken hoe de merrie er bij staat <3

dookiaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 11:13

Heel veel sterkte Dameblanche en LETS

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 11:16

LETS jij ook heel veel sterkte!

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 12:24

Dimple, hopelijk staat ze er lekker bij..

Fiek lijkt wel wat te reageren op de buut. Achterhoeven niet meer warm, voor nog wel wat.. Was ook wat vrolijker vanmorgen.. Van de week maar weer een consult met de dierenarts doen.. Paardje van mn moeder gaat ook niet best met de cushing.. In een paar maanden tijd is hij veranderd naar een oud en lusteloos paard.. Voorheen had hij nog wel pretoogjes etc maar dat is er helemaal af. Ook bij hem wordt de stal opnieuw natter..

Zijn er bij jullie al paarden aan het verharen. Hier veel paarden al wel, behalve die van ons, terwijl die altijd erg vroeg waren normaal..

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 12:28

Mijn cushing pony wil ook nog niet verharen. Terwijl mijn paard er al bijna doorheen is.

Spruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 12:28

Bedankt allemaal, jullie medeleven doet me goed. Ik was vanochtend weer in de war, stond al met het halster in m'n handen om de ruin naar buiten te doen... Wat een raar gevoel ;(

Ik heb ook nog 65 stuks Prascend. Mocht iemand er interesse in hebben..

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 14:53

LETS schreef:
Bedankt allemaal, jullie medeleven doet me goed. Ik was vanochtend weer in de war, stond al met het halster in m'n handen om de ruin naar buiten te doen... Wat een raar gevoel ;(

Ik heb ook nog 65 stuks Prascend. Mocht iemand er interesse in hebben..

Heftig... Ik heb je een pb gestuurd..

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 19:33

Mijn cushinger is wel aan het verharen.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 20:03

Mijne is ook in de rui..

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 20:05

Vlek verhaart ook behoorlijk, ook nadat ik haar geschoren heb. En dit doet ze echt voor het eerst sinds een jaar of 10. Ik geef ook Provarium Breeding bij, dus dit zal ongetwijfeld helpen