[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

_CS_

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 16:54

Hier zijn we weer op de goede weg!
*\%/*
Wat ineens in die jaren de trigger is geweest mag joost weten.

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 17:37

tweety, wat ik mij ineens bedenk. Krijgen de paarden bij jullie ook vitamine en mineralen erbij? Een tekort kan ook jeuk veroorzaken.

10tje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 17:59

tweety_be schreef:
Ik ben ook tester van de Pavo Care 4 Life. Ben nu niet thuis, maar zal vanavond proberen om de samenstelling enzo hier te posten voor de geïnteresseerden. Met een suiker- en zetmeelgehalte van 9% zitten ze wel erg laag... Er zitten geen granen in en het is glutenvrij. Klinkt allemaal zeer goed wel.
Voer ruikt lekker naar kruiden en is heel structuurvol. Mijn paard doet er langer over dan met haar ander voer, ze moet goed kauwen, wat een pluspunt is, want ze eet normaal alles razendsnel op haha. Ik ben benieuwd hoe mijn paard er op langere termijn op gaat reageren.
Citaat:

Als je de samenstelling wilt posten, heel graag! Alvast bedankt!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 18:31

Graag Tweety - ben heel erg benieuwd naar de samenstelling en de analyse!

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 18:49

mijn pony heeft afgelopen nacht voor eerst op stal geslapen,hij heeft bijna geen jeuk,ik doe alleen dagelijks vliegenspray op manen en staart.het was even afwachtten of hij niet toch ging schuren op stal,maar hij heeft niets gedaan,jippie!

hij stond 24/7 buiten in zandpaddock( toen ik hem net had gekocht en hij zoveel jeuk had),waarvan 7 uur kale weide en 2 x daags ouder hooi en een kwart hippostarbasisbiks dagelijks met daarin een vitamientje.
nu kan hij weer iedere nacht op stal en dan 12 uur dagelijks buiten.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 21:05

Nu schrok ik me daarstraks toch wel even!! Ik had enkele malen derfen gesmeerd (telkens 2à3 dgn tussen), leek goed te werken, maar nu zag ik vandaag enorme vellen in haar staartwortel hangen. Staart dus goed gewassen, zie ik tijdens het in shampoo-ën dat ook de huid rond haar genitaliën aangetast is, daar hangen de vellen ook gewoon los!! Arm paard ;( Ik gebruik dus GEEN derfen meer!

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 21:46

Hey, ik heb een vraagje!
Mijn vzpony had al jaren erge last van exceem (hele manenkam + staart open) en nu heb ik rond april/mei eindelijk een deken voor d'r gekocht, wel die van Pagony. Helaas is sinds zondag m'n hals in tweeën, hij was helaas een maatje te klein voor d'r (terwijl die al 2 maten groter was dan haar andere dekens?) en dat is 'm dus fataal geworden. Ik mag nu van de eigenaar een nieuwe deken kopen, en ik zat al een tijdje naar de Rambo Sweet Itch Hoody te kijken. Alles wat ik er over heb gelezen zijn heel positief, en ik hoef dan ook eindelijk niet meer te vechten met het 'deken over d'r hoofd heen trekken', dat vind de pony namelijk echt vreselijk.
Nu hebben ze hem bij de divoza niet in de goede maat, (pony is 1.23, rotmaatje) maar ik zag dat ze 'm bij de Paardendrogist wél in de kleine maten hadden! Ik ben alleen heel bang dat deze ook te klein is, en ik heb de deken eigenlijk wel zsm nodig, pony heeft zoveel jeuk nu..
En nu dus mijn vraag; wat zijn jullie ervaringen met deze deken? Valt 'ie groter/kleiner of is die gewoon goed, en trekt hij niet heel erg bij de oren? Pony is zoals ik al zei 1.23 met erg korte hals & in verhouding lange rug, ondanks d'r korte hals kwam de Pagony nogsteeds halverwege d'r hals.
Alvast bedankt!

_KaWi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 22:14

Hier gaat het met opstallen ook nog steeds vrij goed.
Staat zonder deken op stal alleen overdag de deken nu op.
Juni en Juli heeft hij zonder deken kunnen staan maar vanaf augustus toch meer jeuk dus als hij buiten staat de deken op en dat werkt tot nu toe goed.

Ik had marstall force voor hem maar dat hoeft meneer niet meer. Niet lekker genoeg :+
Dus ben ook wel erg benieuwd naar het nieuwe voer van Pavo.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 22:21

@ Piekosjj: de RSIH kan je gewoon in dezelfde maat bestellen als een normale deken. Voor onze Blacky geldt dat i.i.g. wel. Die heeft ook een vrij korte en zware hals.

@ Mandyke: het vervellen/schilferen is een normale reactie bij Derfen, dan is de huid aan het vernieuwen/genezen. Er zit dan een mooie nieuwe huid onder.

kitzbi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 22:33

Hallo

Ik heb nog een RSIH te koop maat 185
Misschien is het voor iemand hier wat hij is een paar keer gebruikt niet veel dus..

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 22:36

ik heb wel interesse :) ik pb je eventjes

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 22:42

@ tiwi1969: Okay super bedankt, dan denk ik dat ik hem toch maar via internet bestel, bij de divoza hebben ze alleen maar vanaf 175 jammergenoeg

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 22:46

Onze exceem pony staat van mrt tot nov onder een exceem deken. We wachten niet op jeuk, voor die tijd gaat de deken eral op. Zij gaat elke nacht opstal. word regelmatig met derfen ingesmeerd. Krijgt wel wat pavo brok bijgevoerd, maar red het daarmee lijkt het. Zij staat op een afgebakend stukje land, waar zij onbemest hooi krijgt bijgevoerd. Ze is eerder te mager dan te dik.

met deze maatregelen is het goed te doen voor het dier. Ze heeft weinig jeuk, maar..........net als vorig jaar, de maand augustus!!!!!!! Nu is dus weer haar deken stuk, haar manen, maantop en staart zijn flink aangedaan door schuren. Dus jeuk..........( ze heeft geen kap op, dit zou nog een optie zijn voor aug. maar haar staart is ook weer flink aangedaan)

wat gaat er mis in de maand augustus??????????( en begin sept, ha ha)

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 23:18

Piekoss als je nu bij paardendrogist besteld en code verkiezing2012 gebruikt krijg je 10 % korting! Moeite waard paardendrogist heeft supergoede service en passervice.

sammie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 23:41

Ik heb verder niet in dit topic gelezen, maar wil wel iets met jullie delen. Misschien is het al eerder genoemd dan kan ik alleen zeggen ik heb het met de beste bedoelingen gepost.

Voor paarden met jeuk en exzeem zou tectonic een oplossing kunnen zijn. Mijn paard werd panisch van de irritatie van vliegen op zijn huid. Mijn dierenarts heeft mij tectonic meegegeven om eens in de week van oren tot staart te druppelen en ik heb nergens meer last van.

Tectonic is een vliegenbestrijding voor runderen, maar werkt ook goed voor paarden. Het betreft wel een chemisch vliegenbestrijdingsmiddel. Mijn dierenarts zei dat dit ook goed werkt voor zomerexzeem en het hiervoor veelvuldig wordt voorgeschreven. Ik heb het bij de dierenarts gehaald, weet dus ook niet of het ergens anders verkrijgbaar. Kost circa 60 euro per verpakking, genoeg voor circa een half jaar(25 weken). Geeft wel een blauw groene streep over de rug, na de eerste dag vervaagt dit.

Hoop dat iemand er hier wat aan heeft.

tweety_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 23:47

Ik heb geen tijd meer om alles te antwoorden, maar ik geef jullie wel graag de complete declaratie van Pavo Care4Life :) Wat zeggen de voedingsexperts er van? Ik ken er zelf niet zo heel veel van moet ik eerlijk toegeven, dus ik ben benieuwd. De overige informatie heb ik zoveel mogelijk proberen bundelen en heb ik ook mee gegeven. Verder staat er in het document nog meer uitleg over de kruiden en veel gestelde vragen zoals waarom laag suiker- en zetmeelgehalte en waarom collageen. Dat heb ik nu niet genoteerd, maar als daar vragen rond zijn, wil ik dat eventueel wel proberen overtypen...

Complete declaratie van Pavo Care4Life (september 2012) in % of per Kg

ruw eiwit: 13,5%
ruw vet: 6,3%
ruwe celstof: 24%
ruw as: 10%
suiker: 4,9%
zetmeel: 4,8%

Lysine: 5 g
Methionine: 1,8 g
Calcium: 1,3%
Fosfor 0,4%
Natrium: 1%
Kalium: 1%
Magnesium: 0,6%
vit A: 36.000 IE
vit D3: 3.600 IE
vit E: 600 mg
vit B1: 50 mg
vit B2: 40 mg
vit B6: 20 mg
vit B12: 500 mcg
vit C: 500 mg
choline: 500 mg
D-biotine: 500 mcg
Foline: 15 mg
Koper: 40 mg
Ijzer: 250 mg
Zink: 240 mg
Mangaan: 150 mg
Selenium: 0,9 mg
Jodium: 1,5 mg

MÉT:
Uniek kruidenmengsel
Collageen voor gewrichten
Prebiotica en biergist
Omega3- en omega6 vetzuren
Zeer hoog aandeel vitaminen en mineralen (in organische vorm)
Extra Vit C
Organisch gebonden spoorelementen
Structuurrijke grondstoffen
Anti-oxidanten
Extra lijnolie

ZONDER
Havervrij
Suiker + zetmeelgehalte van slechts 9%
Melassevrij
Glutenvrij
Bevat geen granen
Bevat geen granen bijproducten

Enkele van de kruiden en planten:
Marjolein
Salvia
Rozemarijn
Rode Zonnehoed (Echinacea)
Brandnetel (Urtica dioica)
Goudsbloem (Calendula officinalis)
Venkel (Foeniculum vulgare)
Korianderblaadjes
Peterselie
Bijvoet
Paardenbloemen

Care4Life is bedoeld voor paarden ...
- met neiging tot overgewicht
- die slecht met suiker overweg kunnen, bvb. door EMS (Equine Metabool Syndroom), insulineresistentie of hoefbevangenheid
- vlak na een verhuizing
- herstellend van ziekte
- met aanleg voor spierbevangenheid,
- met Cushing of PSSM (Polysaccharide Storage Myopathy, een chronische vorm van spierbevangenheid)
- met allergieën, bvb. glutenintolerantie
- die gevoelig zijn voor stress en/of maagzweren
- die een beetje extra ondersteuning voor de gewrichten kunnen gebruiken

Ik denk dat dit zowat de belangrijkste informatie is die in het document staat. Hopelijk kunnen jullie hier alvast iets mee!

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 23:57

Wil even met de mensen hier delen dat ik zelf goede ervaringen heb met wei smeren. ( dat spul wat er overblijft als je kaas maakt)
Snap dat niet iedereen hier even gemakkelijk aan kan komen, en dat het van wegen gekoeld bewaren geen makkelijk product is maar ik moest het toch even kwijt.

Elke dag de verdachte of aangetaste plekken insmeren beetje in masseren en de plekken gaan dicht en haar groeit weer aan.
Mijn ijslandse merrie vaart er goed bij.

Verder ben ik benieuwd naar de bevindingen van de nieuwe Pavo

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 00:33

Dank je Tweety voor de uitgebreide informatie - ik ga er 's even op studeren! Met name collageen is een vraagpunt - volgens mij doorstaat dit niet de weg van de vertering in e maag en darmen.
Adviseert Pavo dit als supplement of als volledige vervanging van krachtvoer naast ruwvoer? Met name in de kruiden zijn wat Glucobalance elementen te bespeuren.

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 08:34

Ik ben ook een leek wat betreft voeding en mezelf nu meer aan het inlezen, maar zo op het eerste gezicht toch behoorlijk oke, of niet?

10tje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 10:11

Bedankt voor je uitgebreide info Tweety! Ik ga het eens op mijn gemak bekijken, maar op het eerste gezicht ziet het er goed uit. Ik woon in Portugal en daar is heel weinig te krijgen, maar Pavo is wel verkrijgbaar (moet ik dan wel 3 kwartier voor rijden....)Het zou voor mij dus een uitkomst zijn.

Hoe ziet het eruit? Als een brokje?

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 10:13

ik heb het voer gezien bij stalgenootje en is geen brok, maar ruwvoerachtig. Heb het nog niet uitgebreid bekeken echter.

lemanthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 10:27

Voor de liefhebber te koop. Exceemdeken bruin premier maat 175 voor een leuk prijsje

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 11:05

Volg hier weer even mee naar het voer van pavo.

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 11:46

Sammie18, bedankt voor je tip. Helaas zijn dit soort middelen erg chemisch en zwaar giftig voor oppervlaktewater en vissen. Voor zware excemers missch een laatste redmiddel. Ik heb zelf ook middelen gebruikt met Permethrin, maar bij mijn paarden werkt dat vreemd genoeg niet. Wel fijn dat je hiermee de oplossing hebt gevonden.
Dat Pavo voer klinkt interessant. Samenstelling bijzonder. Mijn paard heeft eens erg allergisch gereageerd op Pavo dat ik huiverig zou zijn om het te voeren. Is de prijs al bekend?
Marstall Excem is ook erg fijn, maar erg duur.
Ik ga vlgd jaar wel weer Cavalesse geven, het paard heeft duidelijk minder jeuk dan er heeft weer zachte manen en ze glanzen er prachtig van!

10tje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 12:17

Jannepauli schreef:
Dank je Tweety voor de uitgebreide informatie - ik ga er 's even op studeren! Met name collageen is een vraagpunt - volgens mij doorstaat dit niet de weg van de vertering in e maag en darmen.
.

Ik ben even aan het snuffelen gegaan op internet en kwam het volgende artikeltje tegen:
http://www.pro-active-medicine.nl/Onged ... ningen.pdf

Even doorscrollen naar blz 3, daar staat info over paarden en collageen.
Het gaat met name over ongedenatureerd collageen type II. Dat is goed voor de gewrichten van paarden. (nu nog uitzoeken wat er bij Pavo inzit en de hoeveelheid)