Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SheeNegro

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 13:27

Hallo allemaal! Ik heb een klein vraagje, heb de bokt Search al doorgespit, maar het geeft voorlopig geen antwoord op mijn vraag. Lekker vanaf het begin: mijn paard heeft in 2010 serieus last gehad van maagzweren. Deze zijn behandeld met een volledige kuur gastrogard en daarna met 2 kuren pronutrin. Uiteraard een volledige ommezwaai in voerbeleid: naar 24/7 buiten in de zomer, semi-onbeperkt ruwvoer in de winter met als aanvulling bietenpulp, luzerne en muesli als extraatje. Dat gaat nu al een aantal jaartjes 'goed', er is dus geen duidelijk herval geweest. Alleen de laatste weken kan ik de duim er niet opleggen wat hij heeft.
Zijn symptomen: soms wat lusteloos, opgeblazen buik, overdreven zweten. Hoe ze er nu bij staan: overdag paddock met voldoende hooi (s'avonds ligt er nog steeds hooi) smorgens en savonds bietenpulp met weinig muesli. Hij eet alles mooi op, maar hooi blijft soms verdacht veel liggen.
Net is de osteopaat langsgeweest en merkte dus ook op dat zijn maag niet 100% was, niet als in 'maagzweren', maar als in vegetatieve reactie op...?
Binnenkort gaan ze terug 24/7 op de weide, maar hij heeft dan altijd een periode van 'uitbuiken', ik vroeg me eigenlijk af of er iets is wat hem nu en ook dan kan helpen.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 13:54

Wat opgeblazen buik klinkt niet goed.

Ik weet dat er specifieke probiotica zijn, en yea sacc gisten. Die zouden de darmflora helpen.
Ik heb het een poos geprobeerd op advies van dierenarts. (Zij hadden het van het merk audevard)

Ik heb er zelf geen positieve ervaringen mee, maar wellicht dat het voor jouw paard interessant is. Ik zou dat eens overleggen met veearts.

Opgeblazen buik klinkt als steeds net even te veel gas. Alsof het geen gaskoliek is, maar er wel tegenaan hangt?

Met Tweet helaas wel (veel) ervaringen met gaskolieken, maar nog geen echt goed probaat middel gevonden. (uiteraard wel veearts indien echt koliek)

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 14:09

Bij mijn paard helpt colosan vaak wel voldoende bij gaskoliek. Ik geeft dan 2 spuiten van 15 ml met een half uur er tussen.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 18:19

SheeNegro, ik heb nog 1,4 kg yea sacc ( = probiotica ) liggen, misschien een leuke hoeveelheid om eens uit te proberen ? En ook nog colosan trouwens, een half gebruikte verpakking. Helpt idd super bij gaskoliek ( opgeblazen buik) !
En ook nog darm compositum van de groene Os, dat was echt het middel voor mijn paard bij darmklachten ( oa bij overgang stal naar wei etc ).

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 20:04

Bedankt allemaal voor de tips! Ga zeker nog de dierenarts bellen als het opgeblazen zijn volgende week ook nog aanhoudt en Maris, je hebt pb :D

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 08:30

Femke_Tweety schreef:
Ha, ik bedoelde hoe lang het hooi in het water ligt.
Dus hoe veel tijd het hooi krijgt om wat zachter te worden.
5 minuten zal minder doen dan 30, denk ik.

Dus zo bedoelde ik de vraag hoe lang het hooi weekt...

Superfijn dat Cas het momenteel zo lekker doet!

Ik week het eigenlijk niet echt.. ik dompel het onder in een bak water.. en verdeel het in bakken voor de voerbeurten voor 1 dag. :)

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 08:33

Femke_Tweety schreef:

Ik weet dat er specifieke probiotica zijn, en yea sacc gisten. Die zouden de darmflora helpen.
Ik heb het een poos geprobeerd op advies van dierenarts. (Zij hadden het van het merk audevard)

Ik heb er zelf geen positieve ervaringen mee, maar wellicht dat het voor jouw paard interessant is. Ik zou dat eens overleggen met veearts.

Opgeblazen buik klinkt als steeds net even te veel gas. Alsof het geen gaskoliek is, maar er wel tegenaan hangt?

Met Tweet helaas wel (veel) ervaringen met gaskolieken, maar nog geen echt goed probaat middel gevonden. (uiteraard wel veearts indien echt koliek)

Ik heb ooit van de dierenarts precies dezelfde supplementen gekregen voor de darmflora. Helaas ook zonder resultaat..

Wij kwamen toen eigenlijk tot de conclusie dat zijn maag de aanstichter is van de darmproblemen. En dat het geen nut had om de darmen 'los' te behandelen.

maar dit is natuurlijk mijn paard en mijn ervaring...

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 09:12

CharlyBrown schreef:
Femke_Tweety schreef:

Ik heb ooit van de dierenarts precies dezelfde supplementen gekregen voor de darmflora. Helaas ook zonder resultaat..

Wij kwamen toen eigenlijk tot de conclusie dat zijn maag de aanstichter is van de darmproblemen. En dat het geen nut had om de darmen 'los' te behandelen.

maar dit is natuurlijk mijn paard en mijn ervaring...

Vergelijkbare resultaten dus eigenlijk.

Bij Tweet is ook het vermoeden dat hij in het begin van zijn darmen ook wat zweren heeft (gehad).

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 10:46

Charly Brown, welke supplementen heb je dan voor de maag bijgegeven?

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 13:14

Hier heb ik inmiddels Cavalor gevraagd om een voedingsadvies, omdat ik ook veel goede verhalen hoor over de FiberForce.
Ik ben erg benieuwd wat ik terug krijg van ze.

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 13:35

SheeNegro schreef:
Charly Brown, welke supplementen heb je dan voor de maag bijgegeven?

Toen der tijd gewoon weer een Guastro guard kuur.

Nu weet ik ondertussen, wanneer de mest weer in water uit zijn billen loopt... het mis is met zijn maag. Gelukkig is dat deze winter (de 3e winter sinds ik hem heb) niet meer gebeurd. Wel is hij op een gegeven moment iets achteruit gegaan, en toen heeft hij 6 weken Abler gekregen.. Begonnen met 4 zakjes vol, en toen heel langzaam afgebouwd.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 19:28

Als iemand abler over heeft graag :(
mn bestelling duurt zeker nog nog 1,5 week voor het binnen is en zit zonder :(

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 10:37

Voor de mensen die het interessant vinden, ik heb voor mijn paard een voeradvies gevraagd bij Cavalor.

Ik kopieer hem even :)

Voor uw paard die wat stressy is en last heeft van een maagzweer stellen we het volgende voor:

De eerste 2 weken uitsluitend Cavalor FiberForce voederen, Cavalor FiberForce is een voeder met een heel hoog vezelgehalte (25%) die de speekselproductie verhoogt, zodat zure maagsappen beter geneutraliseerd worden. Het bevat ook een zeer laag suiker- en zetmeelgehalte, wat ten goede komt voor paarden met maagzweren. Teveel suikers in het dieet zorgen voor een verhoogde maagzuurproductie.

Indien je het wenst kan je Cavalor Oilmega aan het rantsoen toevoegen. Dit bevat onder andere linoleenzuur, wat een bufferende werking heeft op het geproduceerde maagzuur. U mag hiervan 100ml/ dag geven. Introduceer de olie wel geleidelijk om voedselweigering en diaree te voorkomen.

Om de genezing van de maagzweer de bevorderen kan u Cavalor Gastro 8 bijgeven. Dit werkt op verschillende niveau's om de zuurtegraad van de maag neutraal te houden en beschermt op die manier de maagwand tegen irritaties. Dit bestaat zowel in poeder als in pasta (van het poeder mag u 30 gram per dag geven, van de pasta: dag 1->5: 2 tubes/dag, dag 6->10: 1tube/dag)

Volgende 2 weken kan u 1/3 Cavalor Pianissimo en 2/3 Cavalor FiberForce geven (eventueel in combinatie met Cavalor Oilmega - Cavalor Gastro 8). Cavalor Pianissimo is een voeder speciaal samengesteld voor paarden die last hebben van stress of zich moeilijk laten berijden. Cavalor Pianissimo bevat een zeer laag eiwitgehalte en is havervrij. Het bevat verschillende kruiden en het aminozuur Tryptofaan dat een kalmerende werking heeft.

Nadien kan je overschakelen op 1/2 Cavalor Pianissimo en 1/2 Cavalor Fiberforce ( eventueel met 50 ml Cavalor Oilmega/dag).

U kan deze krachtvoeders eventueel aanvullen met bietenpulp, door zijn verzadigend gevoel geeft dit een kalmerende effect. Het is zeer goed dat u reeds luzerne toevoegt aan u rantsoen. Door zijn hoge calcium gehalte geeft dit een bufferende werking in de maag. Vergeet niet dat ruwvoeder de basis is van elk rantsoen. De minimale behoefte aan droge stof is 1% van het lichaamsgewicht van het paard. Ze kunnen zelfs tot 2,5 % van hun lichaamsgewicht opnemen aan droge stofgehalte. Zorg ervoor dat uw paard altijd toegang heeft tot goed kwaliteit ruwvoeder (liefst grashooi, daar dit een constantere samenstelling heeft dan voordroog). Zo is het paard ten alle tijde bezig met eten en is de kans op een lege maag (en dus geen bescherming) veel kleiner. Om diezelfde reden is weidegang ook heel belangrijk voor paarden met maagzweren.

We weten echter uit ervaring dat het vaak moeilijk is om een oplossing te vinden om nerveuze paarden kalmer te krijgen. Belangrijk is om eerst het rantsoen aan te passen, daarna kan u eventueel nog overschakelen naar het bijgeven van supplementen om uw paard minder nerveus te krijgen. Als u hier omtrent vragen heeft, mag u ons steeds contacteren.

En ook heb ik bij PAVO en HAVENS om een voer advies gevraagd, ben benieuwd.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 10:41

zerena schreef:
Voor de mensen die het interessant vinden, ik heb voor mijn paard een voeradvies gevraagd bij Cavalor.

Voor uw paard die wat stressy is en last heeft van een maagzweer stellen we het volgende voor:

De eerste 2 weken uitsluitend Cavalor FiberForce voederen, Cavalor FiberForce is een voeder met een heel hoog vezelgehalte (25%) die de speekselproductie verhoogt, zodat zure maagsappen beter geneutraliseerd worden. Het bevat ook een zeer laag suiker- en zetmeelgehalte, wat ten goede komt voor paarden met maagzweren. Teveel suikers in het dieet zorgen voor een verhoogde maagzuurproductie.

Indien je het wenst kan je Cavalor Oilmega aan het rantsoen toevoegen. Dit bevat onder andere linoleenzuur, wat een bufferende werking heeft op het geproduceerde maagzuur. U mag hiervan 100ml/ dag geven. Introduceer de olie wel geleidelijk om voedselweigering en diaree te voorkomen.

Om de genezing van de maagzweer de bevorderen kan u Cavalor Gastro 8 bijgeven. Dit werkt op verschillende niveau's om de zuurtegraad van de maag neutraal te houden en beschermt op die manier de maagwand tegen irritaties. Dit bestaat zowel in poeder als in pasta (van het poeder mag u 30 gram per dag geven, van de pasta: dag 1->5: 2 tubes/dag, dag 6->10: 1tube/dag)

Volgende 2 weken kan u 1/3 Cavalor Pianissimo en 2/3 Cavalor FiberForce geven (eventueel in combinatie met Cavalor Oilmega - Cavalor Gastro 8). Cavalor Pianissimo is een voeder speciaal samengesteld voor paarden die last hebben van stress of zich moeilijk laten berijden. Cavalor Pianissimo bevat een zeer laag eiwitgehalte en is havervrij. Het bevat verschillende kruiden en het aminozuur Tryptofaan dat een kalmerende werking heeft.

Nadien kan je overschakelen op 1/2 Cavalor Pianissimo en 1/2 Cavalor Fiberforce ( eventueel met 50 ml Cavalor Oilmega/dag).

U kan deze krachtvoeders eventueel aanvullen met bietenpulp, door zijn verzadigend gevoel geeft dit een kalmerende effect. Het is zeer goed dat u reeds luzerne toevoegt aan u rantsoen. Door zijn hoge calcium gehalte geeft dit een bufferende werking in de maag. Vergeet niet dat ruwvoeder de basis is van elk rantsoen. De minimale behoefte aan droge stof is 1% van het lichaamsgewicht van het paard. Ze kunnen zelfs tot 2,5 % van hun lichaamsgewicht opnemen aan droge stofgehalte. Zorg ervoor dat uw paard altijd toegang heeft tot goed kwaliteit ruwvoeder (liefst grashooi, daar dit een constantere samenstelling heeft dan voordroog). Zo is het paard ten alle tijde bezig met eten en is de kans op een lege maag (en dus geen bescherming) veel kleiner. Om diezelfde reden is weidegang ook heel belangrijk voor paarden met maagzweren.

We weten echter uit ervaring dat het vaak moeilijk is om een oplossing te vinden om nerveuze paarden kalmer te krijgen. Belangrijk is om eerst het rantsoen aan te passen, daarna kan u eventueel nog overschakelen naar het bijgeven van supplementen om uw paard minder nerveus te krijgen. Als u hier omtrent vragen heeft, mag u ons steeds contacteren.

Heb die verhaaltje ook een keer van Cavalor gehad maar mijn merrie werd onwijs heet van Cavalor voer.
Daarnaast heb je die Cavalot gastro 8 spuiten maar die zijn bijna net zo kostbaar als GuastroGuard.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 10:52

Elke voerproducent zal je wel advies geven waarin hun voer en supplementen past... Of het daadwerkelijk het effect heeft dat ze beloven hangt van je paard af.

Ik heb ook een "stressy" paard, maar niet het type wat voerproducenten bedoelen en waarbij havervrij of niet verschil bij maakt.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 10:55

Het is natuurlijk per paard verschillend en ieder merk voer heeft zijn eigen supplementen en voer inderdaad.

Doe jij nog iets aan het stukje stressy Petitparis?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 11:12

Buiten zoveel mogelijk routine inbouwen, nee want uiteindelijk is het voornamelijk een binnenvetter. Ze kan uiterlijk vrij rustig lijken voor vreemden, maar ik kan zien aan de stand van haar onderlip hoeveel spanning ze werkelijk opbouwt.
En voor transport etc gewoon een kleine hoeveelheid sedatie. Kruiden zou ik al continu moeten geven, maar dan krijg je gewenning en het effect is al niet om naar huis te schrijven...

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 11:15

Mijn paard krijgt gewoon de korrels van Abler, dus die spuiten en supplementen ga ik zeker niet gebruiken.

Ik weet bijv nu ook al dat havens mij hun nieuwe voer gaat aanbevelen.

Ik ben gewoon heel erg zoekende en wil mijn paard wel graag compleet voer bieden.
En ik heb toch wel al van meerdere mensen goede ervaringen gehoord over de FiberForce.

Maar ik ben me er ook van bewust dat ieder paard anders is, en dat het dus ook echt niet voor mijn paard hoeft te werken.
Ik denk ook dat ik eerst weinig aan het stressy verhaal ga doen, eerst maar weer eens aan het werk.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 11:21

Is ook zo en je moet samen met je paard een weg daarin vinden.

Mijn paard oogt soms ook onwijs relaxed maar zie aan der dat ze totaal niet relaxed is.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 12:35

Balen.. ;(

Ik heb mijn merrie altijd de abprazole plus gevoerd en op 2 april dit ook besteld met spoed(extra betaald). Na meerdere keren mailen krijg ik nu te horen dat de plus variant niet meer in Europa in voorraad is en dit volgende week pas verwacht word en of ik dus de normale abprazole wil ontvangen omdat deze wel op voorraad is.

Kent iemand het grote verschil tussen deze twee varianten? hebben jullie ook positieve ervaring met de normale variant ten opzichte van de plus?
Ik heb enkel ervaring met de plus variant, vandaar mijn vraag.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 12:42

is de plus variant niet hetzelfde, maar dan met probiotica toegevoegd?
Heb zelf alleen maar de gewone variant en dus de werkelijke medicatie gebruikt.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 12:59

petitparis schreef:
is de plus variant niet hetzelfde, maar dan met probiotica toegevoegd?
Heb zelf alleen maar de gewone variant en dus de werkelijke medicatie gebruikt.

Ik dacht ook enkel dat de toevoeging Probiotica erin zat.

Evelien__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 13:00

Met paarden heb ik er geen ervaring mee. Met mezelf wel. Helaas. Het is geen lachertje, en je blijft er ook heel je leven gevoelig aan, dus het minste dat ik stress krijg zet het zich op mijn maag en krijg ik gewoon niks binnen, maar normaal is het goed onder controle te houden. :)

edit: Ik bedoel dit niet als "aanval" tussen het paardentopic. Ik zag de titel en dacht ook even m'n verhaal te doen. Sorry als dit niet toegestaan is :(

DoubleVv

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 13:48

zerena schreef:

Ik kan niets anders zeggen dan dat het voor mijn merrie echt helpt dit voer. Ik geef fiberforce in combinatie met luzerne en als ik hun rijd krijgen ze er tradition bij. Als supplement geef ik oilmega en sinds een week gastro 8. Had ervoor ekygard gegeven omdat dit iets sterker was voor de eerste keer.. ik geef op dit moment alle 4 mijn 0 paarden fiberforce zodat ze voldoende kauwen en speeksel aanmaken in combinatie met hooi.

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 14:08

Fijn dat het voor jou zo goed werkt!

Ik ga me er nog even verder in verdiepen (heb nog zat voer :) )

Inmiddels ook het advies van Havens binnen en daar adviseren me ze zoals verwacht die nieuwe brok, de gastro +.
En dan in combinatie met de lucerne mix (die voer ik al, is zonder extra toegevoegde melasse)