Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
jobamara schreef:Zwaluwen, praat me er niet over, prachtige diertjes maar wat een gedoe om ze duidelijk te maken een andere schuur te kiezen. Het is zo moeilijk, omdat hier ook de plospanXL niet voldoende hielp dys het stro gaan stomen, echt super en moet bekennen dat ik de Haygain zelfs misbruikt heb om plospan en vlas te stomen
. Nu is de allergie pony afgelopen jaar ingeslapen met heftige koliek maar het hooi wordt voor de andere 6 nog steeds gestoomd.
jobamara schreef:Gewoon op de pinnen prikken en dan in de bovenkant op een aantal plaatsen gaten prikken om de stoom te laten ontsnappen. Wordt bloedheet en wel lastig eruit halen omdat het plastic zo warm wordt. Even laten afkoelen wel handiger. Echte aanvallen op 1x na niet gehad gelukkig maar mindere dagen zeker wel.
jobamara schreef:Zwaluwen, praat me er niet over, prachtige diertjes maar wat een gedoe om ze duidelijk te maken een andere schuur te kiezen. Het is zo moeilijk, omdat hier ook de plospanXL niet voldoende hielp dys het stro gaan stomen, echt super en moet bekennen dat ik de Haygain zelfs misbruikt heb om plospan en vlas te stomen
. Nu is de allergie pony afgelopen jaar ingeslapen met heftige koliek maar het hooi wordt voor de andere 6 nog steeds gestoomd.
jobamara schreef:Snap je twijfel helemaal, maar ik ben nog steeds heel blij met de 2e handse, scheelt zoveel gehannes en voor mij waren mijten (allergie voor de allergenen daarvan) de reden van aanschaf, die gaan niet dood met spoelen.
Carolita schreef:Ninx, endotoxinen (schimmeldeeltjes of bijproducten van schimmels) spoel je niet af volgens de Uithof...
Robin_Rikkie schreef:Hoi, ik kom mij hier even melden helaas![]()
Mijn merrie hoest eigenlijk al sinds ik haar ken (jaar of 10 waarvan nu 5 jaar echt van mij) en ze is al erg verbeterd ten opzichte waar ze eerst stond. De verwachting is dat dit stofallergie is. Hebben wel overleg gepleegd met de dierenarts voor het achterhalen van de precieze oorzaak dmv longspoeling maar hij zag hier geen echte oplossing in.
Ze is al wel erg verbeterd ten opzichte van de vorige plek waar ze stond (5 jaar geleden). Ze staat nu 24/7 buiten met schuilstal waar vlas in ligt. Nu hoest ze sinds dit weekend weer heel extreem, met echte hoestbuien en zelfs in rust. Normaal alleen een enkele keer tijdens/na het rijden. Vorig jaar rond deze periode precies hetzelfde, toen naar de dierenarts geweest waarbij ze ventipulmin en een ander medicijn (via een puffer/masker) gekregen en er is toen ook met een camera binnen gekeken. Hierdoor verdenken we haar nu ook van een pollenallergie..![]()
Nu vroeg ik me af of er mensen zijn die deze ervaring ook delen? Waarbij de pony een periode in het jaar ernstig hoesten of misschien zelfs wel op dit moment? Ik wil sowieso de dierenarts nog bellen maar misschien dat andere hier nog tips/tricks hebben..
superpony schreef:Mijn ruin met luchtwegproblemen was ook stabiel tot een week of 3 terug. Meteen gaan vernevelen en dat leek te helpen.
Toen kon ik het 2 dagen niet doen en vh weekend was het echt vreselijk, dus flink staan vernevelen weer.
Ook helaas iets stoffiger hooi, maar we mogen wel blij zijn dat ons boertje nog redelijk mooi hooi heeft. En het ligt nu ook allemaal wat langer opgeslagen. Zagen vorig jaar ook dat het toen wat stoffiger werd.
Voordroog/kuil is echt geen optie en stomen voor 4 paarden op onze gehuurde plek ook echt niet. Ik spuit het dus even af. Echt alleen het stof eraf.
Gelukkig is hij tussen het hoesten door ook tijden rustig, maar baal wel weer. Er staan wel bomen, maar volgens mij is het bij ons niet echt pollen allergie.
Wel stoken mensen echt flink blauw en slaat het soms op je keel en ogen.
En als laatste kan ik alleen bedenken dat er wat duiven en kraaien zitten en veel konijnen. Maar van de 4 is hij de enige met luchtwegproblemen.