[INFO] hoestende paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jobamara

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 10:19

Snap je twijfel helemaal, maar ik ben nog steeds heel blij met de 2e handse, scheelt zoveel gehannes en voor mij waren mijten (allergie voor de allergenen daarvan) de reden van aanschaf, die gaan niet dood met spoelen.

Carolita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 11:30

Mijten gaan idd niet dood met spoelen maar schimmels ook niet. Bij mij is de grootste boosdoener de endotoxinen (restjes) schimmels geweest in het stro maar ook in het hooi. Stro heb ik volledig verbannen want daar is zijn reactie het hefstigst op. iedereen krijgt gestoomt hooi - ik heb 4 paarden aan huis en dus 1 met Equine astma.
Ik zorg ervoor dat de zwaluwen alleen kunnen nesten in schuren waar Paashaas (met astma) nooit komt. Hi jstaat 24/7 buiten en kan zelf kiezen of hij naar binnen gaat in zijn stal met Plospan (wat ook gewassen uit de fabriek komt).
Ik heb lang nog de andere paarden ook op stro gehad maar zelfs dat was te veel trigger voor Paashaas. Terwijl hij dus niet in de buurt van het stro komt. Toen de laaste balen door de buurman werden opgehaald, heeft hij zijn laatste zware aanval gehad. Terwijl hij meters van die balen vandaan staat! En de balen niet open zijn geweest :O... Zo zielig... Vegen doe ik bijna nooit of ik sproei eerst.. (lekker zwaar) en in de zomer sproei zijn paddock ook nat als het te droog is.
Ook heb ik op advies van de Uithof de slowfeeders verabannen. Dit zijn volgens hun broeinesten van schimmels ed. Zelfs als het niet zichtbaar is! Paarden, en zeker astma paarden, horen van de grond te eten want dan kunnen de trilharen in de neus het best hun werk doen om inadembare deeltjes terug de neus uit te werken. Er gaat dan wel hooi verloren maar ik heb ALLES over om te voorkomen dat hij weer een aanval krijgt.

Verder, ja, qua kosten... wij zijn bijna failliet haha en gaan al 6 jaar niet met vakantie ;) want iedere keer moet het spaarpotje open voor de paarden... Ook een koliek paard gehad op de kliniek die een bijna gesprongen maagzweer had... overigens kwam dit door slecht ontworm beleid bij waar zij vandaag kwam.. haar maag zat vol met ingekapselde wormen :( Maar dat is een ander verhaal...

Maar vergeleken bij de DA kosten die ik voor Paashaas heb moeten maken zijn de Haygain en de Flexineb de allerbeste investering geweest! Elke cent dubbel en dwars waar als ik zie dat Paashaas nu weer happy is en dus wij ook - YEAH!!!

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 14:27

Zwaluwen, praat me er niet over {:} , prachtige diertjes maar wat een gedoe om ze duidelijk te maken een andere schuur te kiezen. Het is zo moeilijk, omdat hier ook de plospanXL niet voldoende hielp dys het stro gaan stomen, echt super en moet bekennen dat ik de Haygain zelfs misbruikt heb om plospan en vlas te stomen :o . Nu is de allergie pony afgelopen jaar ingeslapen met heftige koliek maar het hooi wordt voor de andere 6 nog steeds gestoomd.

Carolita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 14:36

jobamara schreef:
Zwaluwen, praat me er niet over {:} , prachtige diertjes maar wat een gedoe om ze duidelijk te maken een andere schuur te kiezen. Het is zo moeilijk, omdat hier ook de plospanXL niet voldoende hielp dys het stro gaan stomen, echt super en moet bekennen dat ik de Haygain zelfs misbruikt heb om plospan en vlas te stomen :o . Nu is de allergie pony afgelopen jaar ingeslapen met heftige koliek maar het hooi wordt voor de andere 6 nog steeds gestoomd.

Oooh.. het spijt mij te horen dat jouw pony er niet meer is..
Het is een vermoeiende strijd tegen astma... maar ik probeer maar te denken dat er altijd ergere dingen zijn :(:)
Wat mij zwaar valt is dat de dieren niet kunnen 'praten' en ik nooit precies weet of ik goed doet met de veranderingen die ik doe. Mijn levensmaatje (ons astma paard Paashaas is zijn eventing paard _/-\o_ ) zegt altijd dat ik te veel dingen tegelijk wil veranderen en je dan noooooit achteraf weet wat goed was en wat niet... tja, dat kopt eigenlijk wel... DAT vind ik samen met het lijden van het dier tijdens een aanval het moeilijkst... ;(

Lieve, grappige en mooie zwaluwtjes.. vooral die enorme mondjes als ze nog zo mini zijn in het nest hihihi... <3

HOE stoom je Plospan in een Haygain? :D

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 14:52

Gewoon op de pinnen prikken en dan in de bovenkant op een aantal plaatsen gaten prikken om de stoom te laten ontsnappen. Wordt bloedheet en wel lastig eruit halen omdat het plastic zo warm wordt. Even laten afkoelen wel handiger ;) . Echte aanvallen op 1x na niet gehad gelukkig maar mindere dagen zeker wel.

Carolita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 14:56

jobamara schreef:
Gewoon op de pinnen prikken en dan in de bovenkant op een aantal plaatsen gaten prikken om de stoom te laten ontsnappen. Wordt bloedheet en wel lastig eruit halen omdat het plastic zo warm wordt. Even laten afkoelen wel handiger ;) . Echte aanvallen op 1x na niet gehad gelukkig maar mindere dagen zeker wel.

Aha, ik had dit nooit gedurfd omdat ik bang zou zijn dat het plastic smelt... thanks! Vooralsnog niet nodig maar zeer goede tip! *\o/*

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 15:00

In de hoop ooit de volledige oplossing te vinden doe je veel hè.
De veearts vond het op stal altijd schoner dan thuis binnen _O-

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 20:35

jobamara schreef:

Stro stomen ben jij dus erg tevreden over? Dat zou echt een overredende factor zijn. Ik heb geen rust in mijn kont als ik weet dat het hooi op is en er dus verder niks meer te nassen is.

Ik had wel gehakseld tarwestro uit plastic pak dat ik in een bak deed en nat sproeide zodat ze daaraan konden knabbelen. Maar of dat echt voldoende schimmelvrij is? Het is wel ontstoft voordat het verpakt wordt.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 20:36

jobamara schreef:
Snap je twijfel helemaal, maar ik ben nog steeds heel blij met de 2e handse, scheelt zoveel gehannes en voor mij waren mijten (allergie voor de allergenen daarvan) de reden van aanschaf, die gaan niet dood met spoelen.

True, true, true..... ik weet bij haar de toedracht niet helemaal. Sowieso stof, maar aannemelijk dat het ook de schimmels zijn

Carolita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 21:54

Ninx, endotoxinen (schimmeldeeltjes of bijproducten van schimmels) spoel je niet af volgens de Uithof...

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 22:37

Carolita schreef:
Ninx, endotoxinen (schimmeldeeltjes of bijproducten van schimmels) spoel je niet af volgens de Uithof...

Nee, ik weet het..... :-(
Toch is het voor sommige paarden genoeg en bij anderen volstrekt niet, zal ook te maken hebben met de mate waarin de allergie zich ontwikkelt heeft....
Dat is dan weer een beetje trial and error...

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 01:29

Het stro stomen was voor mij ook de grote plus, mail naar Amerika gedaan omdat ik las dat een kliniek daar de intensive care paardjes op gestoomd stro hadden.Dat blijft er24 uur in en wordt dan vervangen,
Stro vind ik fijn omdat er idd iets te knabbelen is.

Carolita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 10:46

Hi Hay-Gain bezitters,

Hoe ontkalken jullie de Haygain? En hoe vaak? Kopen jullie die dure zakjes van Haygain?

Robin_Rikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 13:30

Hoi, ik kom mij hier even melden helaas :Y)

Mijn merrie hoest eigenlijk al sinds ik haar ken (jaar of 10 waarvan nu 5 jaar echt van mij) en ze is al erg verbeterd ten opzichte waar ze eerst stond. De verwachting is dat dit stofallergie is. Hebben wel overleg gepleegd met de dierenarts voor het achterhalen van de precieze oorzaak dmv longspoeling maar hij zag hier geen echte oplossing in.

Ze is al wel erg verbeterd ten opzichte van de vorige plek waar ze stond (5 jaar geleden). Ze staat nu 24/7 buiten met schuilstal waar vlas in ligt. Nu hoest ze sinds dit weekend weer heel extreem, met echte hoestbuien en zelfs in rust. Normaal alleen een enkele keer tijdens/na het rijden. Vorig jaar rond deze periode precies hetzelfde, toen naar de dierenarts geweest waarbij ze ventipulmin en een ander medicijn (via een puffer/masker) gekregen en er is toen ook met een camera binnen gekeken. Hierdoor verdenken we haar nu ook van een pollenallergie.. -O-

Nu vroeg ik me af of er mensen zijn die deze ervaring ook delen? Waarbij de pony een periode in het jaar ernstig hoesten of misschien zelfs wel op dit moment? Ik wil sowieso de dierenarts nog bellen maar misschien dat andere hier nog tips/tricks hebben..

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 13:45

Robin_Rikkie schreef:
Hoi, ik kom mij hier even melden helaas :Y)

Mijn merrie hoest eigenlijk al sinds ik haar ken (jaar of 10 waarvan nu 5 jaar echt van mij) en ze is al erg verbeterd ten opzichte waar ze eerst stond. De verwachting is dat dit stofallergie is. Hebben wel overleg gepleegd met de dierenarts voor het achterhalen van de precieze oorzaak dmv longspoeling maar hij zag hier geen echte oplossing in.

Ze is al wel erg verbeterd ten opzichte van de vorige plek waar ze stond (5 jaar geleden). Ze staat nu 24/7 buiten met schuilstal waar vlas in ligt. Nu hoest ze sinds dit weekend weer heel extreem, met echte hoestbuien en zelfs in rust. Normaal alleen een enkele keer tijdens/na het rijden. Vorig jaar rond deze periode precies hetzelfde, toen naar de dierenarts geweest waarbij ze ventipulmin en een ander medicijn (via een puffer/masker) gekregen en er is toen ook met een camera binnen gekeken. Hierdoor verdenken we haar nu ook van een pollenallergie.. -O-

Nu vroeg ik me af of er mensen zijn die deze ervaring ook delen? Waarbij de pony een periode in het jaar ernstig hoesten of misschien zelfs wel op dit moment? Ik wil sowieso de dierenarts nog bellen maar misschien dat andere hier nog tips/tricks hebben..

Vraag me af waarom je dierenarts dat niet zinvol vindt? Dat is een beetje raar eigenlijk.

Maar je verhaal inschattende denk ik dat het inderdaad een stofallergie/ schimmel-allergie is.
Je kunt de proef op de som nemen door de vlas uit je stal te halen, alles goed schoon te spuiten, haar alleen maar buiten te laten lopen en uitsluitend nat of gestoomd hooi te voeren (het laatste is uiteraard het beste).

Medicatie is eigenlijk water naar de zee dragen wanneer je de oorzaak niet wegneemt.

De reden dat het nu duidelijker is, is het feit dat er heel vel pollen in de lucht zijn. Je paard hoeft geen pollen-allergie te hebben, maar het is net de extra prikkel die de emmer doet overlopen.

Ik zou dus rigoureus te werk gaan en alle oorzaken wegnemen.

Robin_Rikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 13:58

Omdat hij aangegeven heeft dat je daar geen precieze oorzaak mee krijgt, behalve dat ze bijvoorbeeld allergisch is of dat het door een bacterie komt. Het is voor ons wel duidelijk dat ze allergieën heeft :o Was ook niet van plan om er alleen maar medicijnen in te gooien hoor.

Het weken van hooi hebben we een tijdje gedaan maar is helaas nu echt een lastig iets... Voorheen maakte we gebruik van putwater maar hier zijn we achter gekomen dat dit teveel ijzer bevat en dit gebruiken we niet meer. Met kraanwater wordt het een heel gedoe en stomen zou ik niet weten hoe ik dat voor elkaar krijg zonder haygain :+

Amy111

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 14:20

Wat vervelend! Kan ook aan de houding liggen. Vriendin van mij had haar paard te veel in een krul waardoor deze problemen met de keel en luchtwegen kreeg. Niet dat jij dat hebt maar het kan met de stand van de nekwervels te maken hebben!

Robin_Rikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 14:33

Ik kan bijna garanderen dat dat nu niet het geval is :o Zijn sinds 2 jaar ook heel erg aan het focussen op juist lengte in de hals en juiste spiergebruik. Dit omdat ze ook heel snel vastzit in haar lijf en daarvoor ook al meerdere behandelingen van chiropractor heeft gehad. Ze loopt nu fijner dan ooit en ik kan haar nu heel simpel richting halsstrekken rijden en met genoeg lengte in de hals gelukkig. :)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 15:29

Mijn ruin met luchtwegproblemen was ook stabiel tot een week of 3 terug. Meteen gaan vernevelen en dat leek te helpen.
Toen kon ik het 2 dagen niet doen en vh weekend was het echt vreselijk, dus flink staan vernevelen weer.

Ook helaas iets stoffiger hooi, maar we mogen wel blij zijn dat ons boertje nog redelijk mooi hooi heeft. En het ligt nu ook allemaal wat langer opgeslagen. Zagen vorig jaar ook dat het toen wat stoffiger werd.

Voordroog/kuil is echt geen optie en stomen voor 4 paarden op onze gehuurde plek ook echt niet. Ik spuit het dus even af. Echt alleen het stof eraf.

Gelukkig is hij tussen het hoesten door ook tijden rustig, maar baal wel weer. Er staan wel bomen, maar volgens mij is het bij ons niet echt pollen allergie.
Wel stoken mensen echt flink blauw en slaat het soms op je keel en ogen.
En als laatste kan ik alleen bedenken dat er wat duiven en kraaien zitten en veel konijnen. Maar van de 4 is hij de enige met luchtwegproblemen.

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 17:28

Mijn pony is paar weken terug ook weer begonnen met wat kuchen. Gek genoeg niet als ze aan het werk is en alleen als ze wat staat te staan.

Robin_Rikkie, vanuit je verhaal te lezen denk ik dat je toch iets aan moet passen wil je paard wat minder gevoelig worden. Droog hooi is eigenlijk geen optie bij hoestende paarden. Ik denk er zelf over om een BAL te laten doen zodat ik echt precies weet waar ze op reageert.

Robin_Rikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 17:35

Ik word in ieder geval deze week nog teruggebeld door de dierenarts dus dan gaan we bespreken wat we doen. Verder ben ik zeker bereid om wat aan te passen, ik weet ook dat droog hooi niet handig is. Helaas is het qua haalbaarheid niet altijd te doen en ben ik dus nog op zoek naar iets wat haalbaar en goed te gebruiken is. Ik zou het liefste een haygain aanschaffen maar dit zien mijn ouders niet zitten..
Nu heb ik wel gelezen dat je hem zelf kan maken mits je rekening houdt met het plastic? Omdat hier stoffen vrij kunnen komen. Iemand hier ervaring mee?

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 20:12

Het is ook erg lastig allemaal :(:)
Ik heb twee versies van een haygain zelf gemaakt. Beide was geen succes. De tweede versie werd uiteindelijk wel warm genoeg maar dan was ik ruim anderhalf uur verder en moest ik elke 20 minuten bijvullen. Nu heb ik de haygain en die was het wel waard.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 23:10

Tja, voordroog of kuil is bij ons echt geen optie. Er staan er 4 24/7 samen en dat gaan we ook niet veranderen, want ze zijn echt heel hecht.
Stomen voor 4 paarden als je er niet bij woont of er niemand is die dat kan doen, is echt geen doen. Wij huren een kale plek. Dus ja, wij maken het gewoon nat, maar wel hooi.

Hij staat 24/7 buiten en eten buiten, dus wel veel frisse lucht in principe.

Normaal is ons hooi echt stofvrij en we voeren alleen uit netten. In het huisje lag het los en zitten ze teveel met hun neus er echt in.

Het is vreselijk lastig om erachter te komen waar ze precies op reageren.

Robin_Rikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 08:33

superpony schreef:
Mijn ruin met luchtwegproblemen was ook stabiel tot een week of 3 terug. Meteen gaan vernevelen en dat leek te helpen.
Toen kon ik het 2 dagen niet doen en vh weekend was het echt vreselijk, dus flink staan vernevelen weer.

Ook helaas iets stoffiger hooi, maar we mogen wel blij zijn dat ons boertje nog redelijk mooi hooi heeft. En het ligt nu ook allemaal wat langer opgeslagen. Zagen vorig jaar ook dat het toen wat stoffiger werd.

Voordroog/kuil is echt geen optie en stomen voor 4 paarden op onze gehuurde plek ook echt niet. Ik spuit het dus even af. Echt alleen het stof eraf.

Gelukkig is hij tussen het hoesten door ook tijden rustig, maar baal wel weer. Er staan wel bomen, maar volgens mij is het bij ons niet echt pollen allergie.
Wel stoken mensen echt flink blauw en slaat het soms op je keel en ogen.
En als laatste kan ik alleen bedenken dat er wat duiven en kraaien zitten en veel konijnen. Maar van de 4 is hij de enige met luchtwegproblemen.

Dat vernevelen doe je met een flexineb of? Onze dierenarts zou inderdaad ook al, ze zou zelfs allergisch kunnen zijn voor duiven maar hoe ga je dat tegen? In ieder geval overlegd en omdat ze nu ook een ander probleem weer heeft (nodulaire necrobiose) toch besloten om een kuur ontstekingsremmers te geven omdat beide problemen wel seizoensgebonden lijken. Uiteraard gaan we verder kijken wat we kunnen doen om haar te helpen :)

Hier is voordroog of kuil eigenlijk ook geen optie, ze wordt al dik van lucht + ze staat aan huis en die pakken rotten dan weg waar je bij staat. Daar kunnen we niet tegenop voeren helaas.

Hoe had je deze stomers gemaakt LinSa? Ik lees er inderdaad ook wisselende verhalen over, ook vanwege eventuele stoffen die vrij komen uit het plastic bij bijv een kliko?

Superpony, hoe maak je het dan goed nat? Voorheen vulden we een bad met putwater en dompelden we het onder. Nu kunnen we dit putwater niet meer gebruiken en om nu elke 2 dagen een bad vol leidingwater te verspillen zien we gewoon niet zitten.. :+ Nu zei mijn opa dat ze het vroeger gewoon uitlegde en nat sproeiden met een gieter maar als ik hier 6 kilo hooi moet gaan losmaken en uitleggen en nat gaan sproeien ben ik lang bezig + ik krijg het daarna nooit meer fatsoenlijk in ons hooinet.. :') Als je het in plakken laat krijg je het nooit goed nat..

Ze krijgt het hooi hier ook in hooinetten maar nu je het zegt, de afgelopen week ongeveer 's ochtends een hoopje los voor ze de wei op gaat. Dat heb ik nu in ieder geval ook in een hooinet gedaan.

Carolita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 08:42

Ik heb mijn Flexineb te koop, mocht iemand geïnteresseerd zijn. Nooit gebruikt, alleen gepast. Staat maar in de kast thuis en dat is zonde.. Ik zou er graag iemand en het paard mee helpen.. Graag via pb