[INFO] Insulineresistentie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MaiNat

Re: Centraal: Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 23:35

Dank je, zit wel wat in, daar is ze toentertijd wel op getest, maar bleek te scoren op IR. In eerste instantie dacht de DA ook dat ze cushing had. Heb twee paarden gekend met cushing, maar die hadden echt een krullende vacht. Wel is Fly haar vacht niet 100% meer, vandaar dat ik ook scheer. Zal eens kijken in het cushing topic en zoeken op zweten :)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 23:38

ik denk dat je daar genoeg zwetende paarden vind :+ die van mij zweet ook...IR en cushing en 27...

MaiNat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 00:04

Idd een hele waslijst aan zwetende paarden en als ik zo lees klinkt toch wel als cushing. Gelukkig is de behandelwijze nagenoeg hetzelfde als wat ik nu doe. Geef jij Prascend geerke?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 00:09

Ja,al twee jaar , heb net twee weken geleden de dosering met een kwartje verhoogt .Hij staat nu op 1mg en een kwart.

MaiNat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 00:14

Dan zal ik eens naar dat middel eens opperen bij de da als ze zo blijft zweten :)
Fijn forum is bokt ook, met zoveel ervaring, dan hebben we weer iets om te proberen mocht het zo blijven :)

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 00:55

MaiNat schreef:
Hebben jullie ervaring met zweten in de winter en Insulineresistentie?

Mijn fiek is sinds oktober bekend dat hij van IR nu ook over is gegaan op cushing. Ook hij had ineens zeer ernstige zweetaanvallen.. Kwam bij hem niet van de IR denken we maar echt van de cushing..

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 00:57

MaiNat schreef:
Dan zal ik eens naar dat middel eens opperen bij de da als ze zo blijft zweten :)
Fijn forum is bokt ook, met zoveel ervaring, dan hebben we weer iets om te proberen mocht het zo blijven :)

In het cushing topic blijkt dat veel dierenartsen de cushing uitslagen nog verkeerd lezen. Weet niet of je de uitslag nog hebt?

Ik zou het niet zonder diagnose geven. Is geen lekker medicijn als je ziet wat de werking is.. Dus zou het niet geven aan een paard dat het niet nodig heeft..

NaomiJouke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 11:42

MaiNat schreef:

_/-\o_

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 12:59

vaak gaan IR paarden over in cushing als ze ouder worden....leuk vooruitzicht toch? :+
Gewoon van topic veranderen :+

MaiNat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 20:10

Ja, idd geen fijn vooruitzicht IR en dan misschien nog cushing, maar zolang het allemaal goed te behandelen is blijven we positief. Vandaag was ze weer zweterig, maar eerlijk gezegd waren alle paarden dat wel. Ik houd het goed in de gaten en als ze zo blijft zweten dan naar de da en pas na een cushing bloedtest en in overleg geef ik pas een middel. Ben sowieso niet zo van de medicijnen, probeer het liever met vitaminen en mineralen en veel beweging. Ja de bloedtesten heb ik allemaal nog :) Heb er 3 gedaan in vier jaar tijd :) Bij cushing moet je dan kijken naar het cortisol dacht ik. Heeft te maken met stress.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 21:21

Acth wordt getest bij cushing. Wat was je laatste uitslag? En in welke maand gemeten? In de seasonal rise beoordelen dierenartsen het nog wel eens verkeerd zie ik hier op bokt..

MaiNat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 22:56

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 23:26

littlesannie schreef:
Dyonne schreef:
IR onderzoek was ik iets van 100 euro kwijt. Maar ik heb vanalles laten prikken. IR, vitamines, mineralen, orgaanwaarden, spierwaarden, bloed/ontstekingswaarden. Totaal nog geen 300 euro. Ja, wel een hele kostenpost, maar vooruit.
Mijn merrie dronk ook vaak veel. Toevallig toen zij 4/5 jaar was, was ze ook te dun, ribben zichtbaar. Dat zou je later niet meer zeggen..

Hmm oke, misschien krijgen we nog wel wat terug van haar verzekering, dat moeten we dan nog even uitzoeken. Wij willen ook een compleet onderzoek laten doen. Wat bleek de jouwe uiteindelijk te hebben?

Ojee, wat dit topic even kwijt.
Mijn pony was niet IR, bijna alle waarden waren goed. Alleen magnesium iets te laag. LDH iets verhoogd en de leverwaarde ook licht verhoogd.
Maar ze werd al alszijnde IR gevoerd en daardoor kon de uitslag niet helemaal betrouwbaar zijn.
Na meer dan een jaar dokteren bleek ze spondylose (vergroeide wervels in de rug, aan de onderzijde) te hebben. Dus iets heel anders..

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 10:33

IK wil mijn paard ook gaan laten testen op IR maar wanneer kan je dat het beste doen op een lege maag of beter straks in het voorjaar ik voer nu nl al weinig suiker.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 12:38

Ik heb er nog niet veel verstand van maar lijkt of ze niet op cushing is getest in mijn ogen?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 13:13

MaiNat schreef:
Ik zal hierbij wat foto's in link posten met de uitslagen van het bloed. Alleen Acth weet ik niet wat dat is, kan hem niet vinden in het rijtje. Misschien jullie?

Eerste test in jan 2010
http://i43.tinypic.com/33cujb4.jpg

Tweede test in juni 2010 om te kijken of de behandeling werkt
http://i39.tinypic.com/2qkkm5c.jpg

en de derde test in 2012 was eigenlijk niet nodig maar ter controle
http://i39.tinypic.com/x2niue.jpg

bij de twee eerste is het cortisol gestest,die was aanzielijk hoog bij de eerste test.
Bij de tweede netjes.
De laatste test is geen cortisol getest.
Hoe hebben ze getest?Hebben ze haar eerst wat ingespoten?
Wat hield de behandeling in?

MaiNat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 13:57

Nee Fly heeft niks ingespoten gekregen. Er is enkel bloed afgenomen. Bij de allereerste test was ze bevangen en stond ze drijfnat van het zweet. Behandeling na deze test hield in dat ze 1 week op pijnstillers en ontstekingsremmers stond, hierna 2 x daags 10 minuten lopen en dit uitbreiden. Samen met Magnesium en Vitamine E. Ze mocht absoluut geen krachtvoer meer en op droog niet stoffig hooi staan (dat laatste deed ik altijd al) Ze klaarde zienderogen op van de Vitamine E en Selenium en Magnesium dat ik binnen een paar dagen al een hele verbetering zag (niet meer zweten, en zelfs al een paar pasjes willen draven na een week)

Tweede test heb ik gedaan op advies van de dierenarts om te kijken of de behandeling aansloeg. Gelukkig liep ze toen al als een zonnetje en hebben we besloten de behandeling zo te laten. Hoefde niks aan te passen.

Bij het laatste bloedonderzoek wilde ik ook Vitaminen E en Magnesium testen. Hoewel ik elke dag Magnesium geef bleef deze wel wat laag, vreemd genoeg. Na de laatste test ben ik op advies van de da weer over gegaan op een andere Magnesium.

@ Jessie ik dacht dat op een lege maag het wel beter is om te testen dan dat ze net met een half uurtje hun voer op hebben. Als je twijfels hebt gewoon vragen aan da.

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 11:21

Even een bericht van mijn pony met ir. Vorige week van stal verhuisd omdat ik erachter kwam dat hij daar teveel krachvoer kreeg herhaaldelijk aangegeven dat hij dat niet mocht zonder resultaat. Had ook een aantal plekken open geschuurd van de jeuk.
Staat nu 24/7 buiten met schuilstal en op alleen hooi. Hij heeft vetopslag op schouder en bil verder is hij niet heel veel te zwaar.
Foto van gisteren
http://i178.photobucket.com/albums/w280 ... 2wpjts.jpg

MaiNat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 15:32

Hoe is het nu met jouw shet Eliane? Idd teveel krachtvoer en IR gaan sowieso niet samen.. En bij een shet is dat al heel snel teveel. Goed dat je verhuist bent. Ik heb de mijne op Care4Live staan en daar doet ze het goed op. Je shet ziet er trouwens goed uit op de foto :)

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 09:49

Met olly gaat het goed ! Loopt nu heel de dag lekker te scharrelen en te stoeien met de andere ruinen. Hij krijgt tussen de middag nu wel iets brok , maar valt af ! Singel zit al gaatje strakker :)

MaiNat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 20:26

Dat zijn goede berichten :) Met de mijne gaat het gelukkig ook goed. We lange lijnen elke dag wel een rondje van iets meer dan 1 uur. Vandaag was het helemaal heerlijk weer, dus wel bijna twee uur op pad geweest. Heerlijk! Ben wel blij dat het nu wat minder koud is!

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 13:23

Dat is lekker inderdaad, beweging. Is echt belangrijk nu inderdaad :)

voodoo11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 21:26

Hallo mag ik mij hier ook melden?
Nadat mijn kruising Shetlander x welsh pony bevangen is geworden, heb ik hem laten testen op ir. Helaas werd mijn angst werkelijkheid.

Nu is mijn vraag: hoe hebben jullie je pony gehuisvest?
Op dit moment staat hij bij een particulier op een afgezet stuk met schuilstal, maar hij staat wel alleen op dat stukje.
Mijn andere pony staat in het weiland ernaast.

Hij krijgt nu dus alleen hooi en extra magnesium bij.
Wil gaan kijken voor het voer van pavo care 4 life. Ik hoorde dat dat goed voer is voor pony's met ir.

Maar het idee dat hij alleen staat, vind ik wat minder.
Zijn er hier ook eigenaren die hun pony op een pensionstalling of manege hebben staan. En weten ze daar goed mee om te gaan?

MaiNat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 00:12

Mijn shet staat nu op een pensionstal waar er heel goed rekening mee gehouden wordt met haar behoeftes. Ik heb die van mij op mijn eigen hooi wat ik meng met het hooi van stal en als extra als de anderen bix krijgen dan krijgt zij Care4Live. Overdag staat ze in de paddock met een vriendinnetje. Op het gras kan ze helaas niet meer, dat risico durf ik niet te nemen. Als de zon boven de 25 graden is, blijft zij ook binnen staan, daar is het lekker koel. Want zij is ook alweer 27 lente's :D Met normaal weer staat zij in de paddock. Alleen zomers staat ze dan ook alleen in de paddock maar is wel van alle kanten omringd door andere paarden die in de wei staan. Zo is ze niet helemaal alleen. Qua mineralen en vitaminen geef ik dagelijks Care4Live, Pavo E Plus, Magnesium, Gold Mix en Vitaminen E en Selenium van Sectolin. Vitaminen E en Selenium geef ik trouwens niet dagelijks maar 1x in de week :) Teveel Selenium is namelijk niet goed.

Mijn advies is zet zelf je eigen hooimanden klaar en je eigen voer voor in de avond en in de ochtend. Zo weet je zelf precies hoeveel ze krijgt op een dag. En praat heel veel met je staleigenaar. Zodat je weet dat het goed gaat. En natuurlijk dagelijks een uur duurtraining :) Beweging is zo belangrijk!

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 12:03

Hallo
mag ik ook binnenvallen hier? mijn Trekpaard is ook ir. Al een redelijke tijd bekend en ook aardig onder controle. staat 24/7 buiten in paddock, met schuilstal en deel betegeld. Met daarbij beperkt gras. Staan op onbeperkt niet te rijk maar wel voedzaam hooi en dagelijks een bakje care for life. nu wil ik graag nog wat vitamine/mineralen bijvoeren. Met daarbij mogelijk selenium en vitE waaraan veel Trekpaarden tekort hebben.
Hebben jullie advies? Zijn er vitaminekorrels aan te bevelen om te voeren naast de Care for life? Kan ik het beste losse producten bij elkaar mixen of zijn er complete mixen?