[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Jannepauli

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 23:41

Hmm.. als menselijke patienten MRSA hebben moeten ze meteen in quarantaine! Je kent het misschien beter als de zgn. ziekenhuisbacterie - de resistente SA is levensbedreigend.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 00:10

Voor gezonde mensen en dieren is het niet levensbedreigend. De meeste mensen weten niet eens dat ze drager zijn en daarnaast is het heel erg besmettelijk. Door deze 2 punten en ook nog eens de resistentie, is het heel moeilijk om er vanaf te komen. Paard staat in 'quarantaine'. Ze staat met haar 2 weidegenootjes, die het waarschijnlijk ook al hebben, goed afgescheiden van de andere paarden. Alle spullen zijn gewassen (ook de paarden). Ik heb aparte kleren op stal liggen. Al een hele verzameling Dettol en Betadine op stal. Dus maatregelen nemen we wel.

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 00:28

Toestand hoor... hoop dat het snel over is.

Miep heeft schurfmijt waarschijnlijk, dus morgen maar eens met wat flink chemische goedjes te lijf gaan. 8-)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 00:42

Loezz, vraag eens naar het exacte recept? :D

Ik heb vandaag Wisse's manen even gewassen want ze waren echt heel vettig. Daarna weer ingesmeerd met Derfen en ik ben zo brutaal (cq. dom?) geweest om hem met vliegendeken zonder hals terug te zetten vandaag. Zo is hij wel beschermd tegen de vervelende vliegen, is zijn staart veilig tegen schuren (staartflap) en zien we wel waar het schip morgen gestrand is.
Vlieg wel meteen 'sochtends vroeg heen om de deken weer op te gooien en dan twee dagen te kijken of hij schuurt :=
Heb hem wel helemaal ingesprayd met vliegenspray als extra bescherming O:)

Ben benieuwd, fingers crossed!

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 02:24

Wassen doe ik zelden...

Ik hoop dat het goed gaat!!!

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 10:09

doeke krijgt vandaag van me een nieuwe deken.
Ik ga hem toch eens helemaal inpakken ipv alleen zijn hoofd en hals. baat het niet... dan schaadt het niet.

Jeetje Flosje, wat een werk. sterkte ermee!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 19:17

ik kreeg nog een leuke tip om uit te proberen!

het schijnt....dat vliegjes een hekel hebben aan walnotengeur. :D

dus walnoten in heet water, goed fijnpersen, en dit in een spuitfles en op je paard.

geen idee of het werkt want appie heeft een deken,maar het valt te proberen

Biies

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 19:34

dat helpt niet. alleen onder een walnoten boom blijven de vliegjes weg. via via kennisenhebben een walnoten boom in hun tuin. daar zitten ze savonds onder en zijn vliegvrij... e wonnen midden in het bos en buiten die walnoten boom zit het vol met vliegen. ze hebben er ook van alles mee geprobeerd maar het hielp niet.

dus misschien bij andere wl maar dat is wat ik ervan heb gehoord haha

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 19:43

vliegen schijnen ook een hekel aan blauw te hebben heb ik ooit gehoord.
Klant van mij heeft een blauw vliegengordijn voor de deur en amper een vlieg binnen.

Of het waar is geen idee.

Biies

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 19:48

dan ga ik morgen mijn paard blauw verven :D

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 19:52

haha,wie weet werkt het.
moet je wel haarverf gebruiken..dat is er wel in blauw :P

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 20:17

Biies schreef:
dan ga ik morgen mijn paard blauw verven :D

Of je dan de goede tint krijgt is de vraag, maar blauwe linten in manen en staart moet lukken.

jolanda20

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 22:25

Vicky_88 schreef:
doeke krijgt vandaag van me een nieuwe deken.
Ik ga hem toch eens helemaal inpakken ipv alleen zijn hoofd en hals. baat het niet... dan schaadt het niet.

idd, baat het niet, dan schaadt het niet!!!

sterre staat ook helemaal ingepakt!!
en moet zeggen.... het gaat nogsteeds goed!!

zweetvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 22:39

zweetvos schreef:
Mijn pony heeft zonder hoofdkap wel wat schuurplekken op het hoofd en puntje van de oren.
Maar nu zag ik gisteren dat het in haar oren ook helemaal 'stuk' is. Heeft iemand dat al eens gezien?

tiwi1969 schreef:
vorig jaar heb ik dat bij Famke ook gehad, uiteindelijk kreeg ze een oorontsteking daarvan, niet de trommelvliezen maar de huid en de gehoorgang was ontstoken.
Dit is vrij agressief behandeld met een corticosteroïden spuit, antibiotica zalf en corticosteroïden zalf.
Die oorontsteking was zo pijnlijk dat ze door de DA gesedeerd moest worden om haar oren te onderzoeken en de AB zalf in te masseren.

De oorontsteking heb ik opgemerkt doordat ik haar oren niet meer door het hoofdstel mocht doen, ik dacht eerst dat ze gewoon lastig en opstandig was, maar de volgende dag kwam de smid haar uit de wei halen en kreeg het halster maar met moeite over haar oren. Toen ging er een belletje rinkelen hebben we de DA gebeld.

Ik ben geen voorstander van corticosteroïden spuiten of zalf, maar in dit geval kon het niet anders.
Dit jaar mag het niet omdat ze drachtig is. Nu loopt ze met een RSIH buiten overdag, aan het eind van de middag gaat ze op stal en ze heeft nog geen plekje aan haar oren. Eén keer geprobeerd om haar een nachtje buiten te laten staan, meteen een plekje aan haar oor.
Een masker met oren wil ze niet, schuurt ze meteen af en de andere paarden herkennen haar niet en vallen haar aan. ;(

Geen 24/7 weidegang voor Famke in de zomer, maar dat vindt ze echt niet erg, is gek op haar stal en het eten wat daar ligt :+

Bedankt voor je antwoord!
Dr oren lijken alweer helemaal rustig, de huid is mooi en ze vind het geen probleem als ik eraan zit enzo.
Kreeg Famke de oorontsteking nadat je dacht dat het weer beter ging of al toen dr oren nog 'stuk' waren?

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 23:13

Famke's oren waren kaal en leer-achtig aan de binnenkant, doordat de bescherming van de haren weg was in de oren kwamen de mugjes steeds verder naar binnen.

Het zag er dus zeker niet beter uit, voor de oorontsteking kon ik wel wat eczema balsem in de oren smeren, daardoor leek het redelijk onder controle, geen korstjes of wondjes, gewoon een gladde, kale huid. Redelijk soepel door de eczema balsem.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 23:21

vanmorgen en om 6 uur wezen kijken bij Wisse en hij had nog niet geschuurd. Stond er dankzij de vliegendeken ook mooi rustig bij, anderen waren steeds aan het zwiepen met de staart.

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 09:30

Doeke heeft zijn nieuwe deken op. van wat ik gisteravond (in het donker) heb kunnen zien en voelen :+ heeft ie niet geschuurd en ook niet met zijn hoofd staan schudden *\o/*

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 12:38

oh dat is wel fijn!

Ik vind het nu ideaal weer voor de eczemers; niet te warm en een lekker briesje :)
Wisse heeft nog niet geschuurd, heb nu de vliegendeken ook afgedaan om te kijken hoe het zijn staart vergaat zonder deken.
Ben benieuwd of het zo blijft, en ben ook heel erg benieuwd of ik de kale plek onder zijn buik eindelijk dicht ga krijgen met Derfen want die plek zit er al wel 3 maanden ongeveer...

Als je de Derfen afbouwt (smeer nu nog om de dag) wordt het dan ook minder vettig overal? Ik smeer langs de hele manenkam en bah wat een vieze bruine bende wordt dat in zijn witte manen :r
Wat schoon + vetvrij paard betreft ben je met deken een stuk beter af...

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 14:38

Ik heb weer goede tips voorbij zien komen.

Bregh haar mok speelde ook even op toen ik net begonnen was met reinigen, kwam er ook wat plurk uit. Ik heb het toen alleen gewassen met betadine en verder het lichaam het zelf op laten lossen, nu zijn de plekjes weer netjes droog en houd ik ze zacht met uiercreme/ zwavelbloempoeder.

Overigens heb ik een RSIH te koop, maat 195. Alleen de stoffen sluitingen aan de voorkant zijn stuk, als iemand geduld heb kan ik die zelf maken maar als iemand nu al interesse heeft... laat maar weten!

Hij is nog niet gewassen overigens.... Moet ook nog gebeuren.. (heb net een renovatie van huiskamer achter de rug, loop overal beetje mee achter zeg maar... )

yrsa_karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 19:02

Ik heb nu een deken besteld. Heeft iemand ervaring met deze deken? Ik hoop dat het haar gaat helpen tegen de jeuk in elk geval. http://www.ruitersportplaats.nl/blog/wp ... 4/2197.jpg
Heb wat foto's. Ze zijn met mijn mobiel gemaakt dus niet erg scherp. Mijn dochter heeft vandaag wel de rest van haar manen er ook afgehaald.
Haar hals is nat van de regen, want het lijkt nu of we haar manen hebben gewassen.

http://img713.imageshack.us/i/afb009c.jpg/

http://img153.imageshack.us/i/afb010.jpg/

http://img29.imageshack.us/img29/3249/afb011v.jpg

http://img441.imageshack.us/i/afb012.jpg/

http://img295.imageshack.us/i/afb013w.jpg/

Nu zien haar manen er zo uit -O-
http://img514.imageshack.us/i/sdc10716k.jpg/

Biies

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 19:08

veeeeeel beter die manen zo !!!

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 21:50

inderdaad, als ze zoveel eraf geschuurd hebben, zou ik het ook afknippen.
Ik zie liever iets kaal dan, dan half behaard en half kaal.
Oogt ook meteen wat frisser en netter en niet echt als ZE.
Overigens doe ik dat nu nog steeds, ik knip het eerste gedeelte van de schoft weg, omdat dit toch lelijk wordt door de druk van de deken, en ziet er gelijk beter uit.
Hetzelfde als dunne staarten, die zie ik liever vrij kort, dat oogt mooier als wanneer ze lang gehouden worden ;)

Het oog wil soms ook wat.

Ik deed dat ook altijd, helemaal afknippen, dan kreeg ik op den duur tegen de winter aan dit:
Erg stoer, dat wel.
Afbeelding

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 21:59

Hier nog een dame met weer eens een halve manenkam. Dit jaar gaat het qua jeuk heel erg goed, ze schuurt totaal niet. Alleen zijn tijdens mijn vakantie een deel van haar manen eraf geschuurd door de deken, Grrrrrrrrr Ik krijg het echter niet voor elkaar om alles af te knippen....

Afbeelding

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 22:04

oei......
Mijn handen gaan jeuken als ik jouw paardje zie, echt!

Dit ziet er zo onverzorgd uit (kun jij natuurlijk niets aan doen hóór).

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 22:20

ik heb die van mij ook op 1 lengte geknipt zeg maar 5 cm. Vind ik wel netter staan en kan het als geheel weer langer groeien.

Hier gaat het goed met deken en derfen. Ik was ook niet te vaak maar wel voor een wedstrijd.