Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
zweetvos schreef:Mijn pony heeft zonder hoofdkap wel wat schuurplekken op het hoofd en puntje van de oren.
Maar nu zag ik gisteren dat het in haar oren ook helemaal 'stuk' is. Heeft iemand dat al eens gezien?
tiwi1969 schreef:vorig jaar heb ik dat bij Famke ook gehad, uiteindelijk kreeg ze een oorontsteking daarvan, niet de trommelvliezen maar de huid en de gehoorgang was ontstoken.
Dit is vrij agressief behandeld met een corticosteroïden spuit, antibiotica zalf en corticosteroïden zalf.
Die oorontsteking was zo pijnlijk dat ze door de DA gesedeerd moest worden om haar oren te onderzoeken en de AB zalf in te masseren.
De oorontsteking heb ik opgemerkt doordat ik haar oren niet meer door het hoofdstel mocht doen, ik dacht eerst dat ze gewoon lastig en opstandig was, maar de volgende dag kwam de smid haar uit de wei halen en kreeg het halster maar met moeite over haar oren. Toen ging er een belletje rinkelen hebben we de DA gebeld.
Ik ben geen voorstander van corticosteroïden spuiten of zalf, maar in dit geval kon het niet anders.
Dit jaar mag het niet omdat ze drachtig is. Nu loopt ze met een RSIH buiten overdag, aan het eind van de middag gaat ze op stal en ze heeft nog geen plekje aan haar oren. Eén keer geprobeerd om haar een nachtje buiten te laten staan, meteen een plekje aan haar oor.
Een masker met oren wil ze niet, schuurt ze meteen af en de andere paarden herkennen haar niet en vallen haar aan.![]()
Geen 24/7 weidegang voor Famke in de zomer, maar dat vindt ze echt niet erg, is gek op haar stal en het eten wat daar ligt