[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mienemuis

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 19:35

Bravura :
Ja, de deken bevalt goed! Het enige wat ik mis, zijn bilkoorden. Die van mij staat 24/7 buiten en toen ik vanmorgen aan kwam (het is erg winderig daar) lag de achterkant zeg maar op haar rug. Omdat er 3 buiksingels aanzitten, borst sluiting en om haar hals omhoog ook nog eens 4 sluitingen, bleef hij verder gelukkig wel keurig zitten, ook als ze gaat rollen.
Nu zitten er aan de achterkant wel 2 ringen aan weerszijden van de benen, waar je normaal je bilkoorden aan hebt zeg maar, maar aan de binnenkant zitten er dan geen ringen of lusjes, dus ik weet even niet zo goed hoe ik dat vast moet maken.
Ga van de week even lusjes eraan maken zodat ik de bilkoorden van mijn oude winterdeken eraan kan bevestigen, dan is het helemaal een fijne deken (of ik heb iets niet begrepen, kan ook..)
Ha, je hebt het mysterie van de ringetjes wel opgelost, kunnen idd koordjes aan als vliegennetje, maar goed, heb al een netje om momenteel.
Heb ook de Pagony en die vind ik ook erg fijn, blijft heel goed zitten, alleen zakt de hals daarvan altijd af, waardoor de manenkam een deel bloot ligt.
Vind van deze nieuwe deken juist ideaal dat hij dus de gehele manenkam beschermt.
Kortom, een prima deken voor een zeer betaalbare prijs!

mienemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 19:40

En voor Koetjeboe een compliment, dat heb je even heel handig gedaan! Heb net stof en clips gehaald voor een uierflap, maar met deze fotos moet het mijn moeder wel lukken, bij gebrek aan een dochter met huishoudelijke capaciteiten.. Je hebt voor mij nu iig het dilemma van clips opgelost, hoe en waar deze nu bevestigd moeten worden!
Top!

aam_mic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 19:56

Koetjeboe wat knap zeg! Wat een uitvinding! Zou je mij misschien per pb de hele uitleg willen geven hoe je dit heb gemaakt? Mijn pony heeft ook ontzettend veel last van haar uiers. Zou je in die pb ook willen zetten welke deken je om hebt en welke stoffen je ervoor heb gebruikt of delen van de deken?
Alvast heel erg bedankt en echt super dat je dit heb uitgevonden ziet er erg netjes en mooi afgewerkt uit!

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 20:00

net bij de mijn haflinger geweest.
Begin het jeuken aan de koker, buiknaad en tussen de voorbenen onder controle te krijgen.
wat ik smeer:
ik smeer nu een zelfgemaakte zalf die ik in een pompflesje/zeepflesje heb zitten.
het bestaad uit : eucerin, huidolie, jeukstillende lotion en thea trea
pb me maar voor het recept.

verder voer ik:
hooi,
2x een half uur weidegang per dag (smorgens en savonds)
1 half teentje knoflook
1 halve pavo summerfit blok per dag.

en heb ik 23 uur per dag de rambo sweetich hoody op, ik lucht het paard ± 1 uur per dag van de deken.

De jeuk aan de koker, buiknaad en tussen de voorbenen is aanzienlijk verminderd.

Maar wat er bij is gekomen is dat de manen als bosjes uitvallen! vooral in het stukje van de schoft tot het midden van de manenkam.
als ik er met mijn handen doorheen wrijf dan vallen de manen op de grond.
Hij begint kale plekken te kijgen in de manenkam door dit uitval van de manen. verder ziet de huid van de manenkam er normaal uit, geen tekenen van eczeem, verdikking, jeuk, roodhuid of wat dan ook.

Hebben meer paarden er last van dat de manen als bosjes uitvallen, zonder dat ze echte eczeemkenmerken hebben?

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 20:28

Geen verstikking door de deken? Heb ik ook gehad namelijk en toen vielen de manen ook van ellende uit.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 21:14

Voor den mensen die meer willen weten over mijn uierlap.
Ik zal morgen even een tekeningetje maken op schaal, laten we zeggen ik zal even een patroon maken voor de gene die er ook 1 willen maken.

eLLe_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 22:26

Hallo, ik heb ook een paard met zomereczeem en hij heeft sinds kort dikkere kale plekken onder zijn buik, zou dit van de zomereczeem kunnen zijn? En misschien een rare vraag, maar hoe schuren ze zich dan onder de buik? :+

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 09:28

eLLe_horse schreef:
Hallo, ik heb ook een paard met zomereczeem en hij heeft sinds kort dikkere kale plekken onder zijn buik, zou dit van de zomereczeem kunnen zijn? En misschien een rare vraag, maar hoe schuren ze zich dan onder de buik? :+

ze kunnen er aan bijten, ze schoppen met het achterbeen tegen de buik

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 09:33

of ze gaan liggen rollen en als ze dan opstaan nog even lekker nawrijven.

goed insmeren of een deken op!

zweetvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 09:58

Koetjeboe; echt super, die uierbescherming! Moet je patent op aanvragen haha.

Mienemuis; je kan ook een enkel bilkoord aan beide ringetjes doen. De staart er overheen en dan kan de deken aan de achterkant ook (bijna) niet omhoog klappen.

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 10:23

CarolShadow schreef:
Geen verstikking door de deken? Heb ik ook gehad namelijk en toen vielen de manen ook van ellende uit.

de deken zit niet strak ofzo, past perfect, ook tijdens het grazen.
zou ik de deken vaker moeten luchten?
en opmerkelijk is ook wel dat hij de onderste manen verliest waar de anderen manen bovenop liggen om het zo maar te zeggen, snap je wat ik bedoel?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 10:26

gebruik je ook manenspray??

dat legt namelijk een laagje om de haren heen,samen met een deken kan dat dan toch verstikkend werken waardoor ze uitvallen.

luffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 11:01

Hallo allemaal!
Ik wil me hier toch ook even melden met een vraag over zomereczeem bij mijn verzorgfries. Ik heb de tip gekregen om Fenenolf te gaan gebruiken. Heeft iemand hier ervaring mee en waar kan ik het kopen?? Hij heeft vorig jaar de manen bij zijn schoft er bijna geheel afgeschuurd en ook zijn staart zag er niet uit! Nu zijn zijn manen weer een lekker stuk gegroeid, zou het jammer vinden als hij ze er weer afschuurt.

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 11:18

moniekk:

soms zit de deken pas veel strakker als ze hun hoofd helemaal naar beneden doen tijdens het grazen, dan kan er dus alsnog wat meer druk op een plek komen. een beetje experimenteren met de riempjes op de hals of wat plooitjes maken op die plekken (met naald en draad) helpt vaak.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 13:00

Zo ik heb een mooie uitleg gemaakt voor de uier lap.
Als er mensen zijn die intresse hebben in de uitleg dan hoor ik het graag.
Ik ga hem niet hier neer zette nwant anders wordt het hier net zo'n foto topic.

eLLe_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 13:30

Als ze plekken onder de buik hebben zijn dat dan gewoon kale plekken? Want mijn paard heeft namelijk bulten...

@ luffie: sommige mensen hebben hele goede ervaringen met fenonolf, maar mijn paard hielp het helemaal niks helaas. Niet ieder paard reageert goed op hetzelfde...

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 13:55

net nog even bij paardlief geweest, ben op hem gaan zitten om een goed zicht te krijgen op de manenkam.
dus ik met zo'n kam met aan het einde een naald er aan door die manen heen en overal een beetje kijken.
veel manen vielen er uit! opvallend is dus dat de huid roze is waar de manen zijn uitgevallen, en de huid ook erg normaal en soepel er uit ziet, totaal niet eczeem achtig. ook geen stoppels of wat dan ook.
het is wel moeilijk om door de manen heen te komen met een haarborstel omdat hij nogal een dikke bos heeft.
hebben meer paarden hier last van?

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 16:16

moniekk schreef:
net nog even bij paardlief geweest, ben op hem gaan zitten om een goed zicht te krijgen op de manenkam.
dus ik met zo'n kam met aan het einde een naald er aan door die manen heen en overal een beetje kijken.
veel manen vielen er uit! opvallend is dus dat de huid roze is waar de manen zijn uitgevallen, en de huid ook erg normaal en soepel er uit ziet, totaal niet eczeem achtig. ook geen stoppels of wat dan ook.
het is wel moeilijk om door de manen heen te komen met een haarborstel omdat hij nogal een dikke bos heeft.
hebben meer paarden hier last van?

Mischien wat je wat cowboy magic in de manen doen, daar worden ze lekker zacht van,m en je kunt ze makkelijk uitborstelen, en ze breken ook minder snel onder de deken.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 16:21

luffie schreef:
Hallo allemaal!
Ik wil me hier toch ook even melden met een vraag over zomereczeem bij mijn verzorgfries. Ik heb de tip gekregen om Fenenolf te gaan gebruiken. Heeft iemand hier ervaring mee en waar kan ik het kopen?? Hij heeft vorig jaar de manen bij zijn schoft er bijna geheel afgeschuurd en ook zijn staart zag er niet uit! Nu zijn zijn manen weer een lekker stuk gegroeid, zou het jammer vinden als hij ze er weer afschuurt.

Ik gebruikte ook Fenonolf in de eerste paar jaar bij mijn Fries. Ze droeg wel 24/7 haar eczeemdeken en de Fenonolf gebruikte ik voor de plekken die toch nog gingen jeuken. Ik hoop voor je dat je fries ook een eczeemdeken draagt anders kun je alvast je faillisement aanvragen ('t is prijzig spul). Je kunt het o.a. kopen bij de Paardedrogist.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 19:29

Hier voor het weekend de eczeemdeken vervangen voor een vliegendeken (zonder hals) en het gaat prima!
Manenkam is niet dik, maar heerlijk soepel.
Alle manen zitten er nog netjes aan en ook de staart is na die ene schuurpartij ook ongeroerd gebleven.

Van de week even een nieuwe vliegendeken met hals halen, die ze nu op heeft is al tig maal gerepareerd.

Van mij mag het voorlopig nog zo even blijven, kan me meissie gewoon lekker met alleen een vliegendeken lopen.

Gelukkig is ze niet zo erge eczemer, zoals ik sommige verhalen hier hoor, over uiers, buiken e.d. zo ver zit zij gelukkig niet.

xkimmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 19:57

Zo, mijn haf staat nu ongeveer een week met haar Rambo op en nog niet geschuurt! :D Ook geef ik haar sinds een week knoflook poeder en spuit ik Veerust op. (Wat helaas niet superlang werkt!) Ik zag wel dat ze paar
dagen geleden bij haar staart had geschuurt een beetje
maar daarna ook niet meer. Dit is dus een erg goed teken! :D
De dierenarts heeft 2 maanden geleden twee InSol inentingen gegeven. En ze heeft een auri-plak in. Dus misschien werkt een van die dingen dan wel! :) Gelukkig. Maar ze jeukt wel als ik
de stal in kom vaak met haar hoofd tegen me aan. Dus jeuk heeft ze dus wel.. (..eenbeetje)

Maar even een vraagje over de Rambo Sweet Itch Hoody,
kan je die zelf in de wasmachine doen? Want mijn paard is nogal
een viespeuk & heel het deken zit nu onder de vieze vlekken! :o

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 20:04

carol:
ap had vandaag in beide liezen plekjes zitten..
vond het wel vreemd.

zit net in de haarwervel en dan ter hoogte van de achterknie zeg maar.
zag er wat eczeemachtig uit...heb er nog niks op gesmeerd,wil eerst even kijken hoe dat verder gaat

lot255

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 20:12

heej

misschien een rare vraag, maar hoe kan je meten welke maat deken je nodig hebt?
want ik heb een haflinger, maar hij is nogal tegen de hele dikke kant zegmaar ahha

ons werd eerst een deken afgeraden, maar las hier dat het eigenlijk heel veel succes heeft, maar ik moet er dus nu nog een gaan kopen en dan gaan opleggen, dat is dus te laat, maar heeft hij dan ook nog wel nut?

groetjes lot

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 20:17

[VSW] Hoe maat deken meten?

te laart valt wel mee hoor,maar houd er wel rekening mee dat een dier nog lang jeuk kan blijven houden.
maar als je nu een deken op doet dan word het niet meer geprikt en komt er dus geen nieuwe jeuk meer bij snap je?

dus zo snel mogelijk deken opdoen, en waar de jeuk is behandelen met eczeemzalf en dan gaat het hopelijk een stuk beter
Laatst bijgewerkt door ellepel op 19-04-09 20:22, in het totaal 1 keer bewerkt

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 20:18

lot255 schreef:
heej

misschien een rare vraag, maar hoe kan je meten welke maat deken je nodig hebt?
want ik heb een haflinger, maar hij is nogal tegen de hele dikke kant zegmaar ahha

ons werd eerst een deken afgeraden, maar las hier dat het eigenlijk heel veel succes heeft, maar ik moet er dus nu nog een gaan kopen en dan gaan opleggen, dat is dus te laat, maar heeft hij dan ook nog wel nut?

groetjes lot

Schuurt hij/ zij nu al erg, zo nee kun je er een deken op doen.
Hoe groot is je haflinger als hij.zij rond de 1.45 is kun je denk ik met een 185 wel redden die maat heb ik ook van de everline en van de pagony.
Ik weet niet welke maat je zoekt, want het ene merk zal kleiner uit vallen als de andere.