Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jufloontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 10:35

Ik heb hier onlangs ook al eens gepost, maar heb nog een vraagje. Hoop dat iemand van jullie daar een antwoord op kan geven.

Als je een recept van de DA hebt voor pergolide. Kan je dit dan zo bij een apotheek inleveren?

cynthiar

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 14:32

Ja
Zo doe ik het ook. Voor andere dieren moeten ze ook wel eend bestellen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 17:17

Weer even vraagje.... :P

Mijn paard staat nu op 0,5 mg pergolide per dag.
Maar haar vacht is en wordt steeds meer krullerig en erg geellig (zoals hier eerder ook al aangegeven werd)
Zou ik de dosis iets moeten aanpassen naar boven? Voor de rest plast en drinkt ze normaal, geen vieze ogen en is ze mega fit.
Geef haar ook magnesium wat erg goed aanslaat, veel minder spanning en angstig!
En waarvoor dient de Provarium Breeding? Die geef ik namelijk nog niet...

@ marielle123
Bloedtesten hoeven trouwens niks uit te wijzen, bij mijn paard was niks bijzonders aan het bloed te zien maar ze heeft overduidelijk cushing!

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 18:10

De mijne krijgt 1 mg, maar zijn vacht is ook nog niet zoals het hoort.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 18:42

hoe begon bij jullie paard de cushing?
de hele vacht te lang of eerst rare kruinen en lange haren aan de benen s'winters?

Cynthiar@ hoelang geef je het al?Zit je misschien te laag?

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 19:32

@Geerke: Illo weegt ongeveer 500 kilo, da schatte hem 475. Hij kreegt het sinds afgelopen november.
Hij is er wel een stuk van opgeknapt, hij zit beter in zijn vel, is weer levendig en alert. Zijn hangbuik is minder geworden. Ik ook het idee dat hij minder plast, terwijl ik eigenlijk dacht dat het eerst niet meer dan normaal was, maar is nu toch wel minder.
Zijn haar groeit wel minder hard dan vorig jaar, maar ik moet toch wel scheren. Hij is een fjord en die hebben zowiezo al een dikkere vacht dan bv een kwpner, dus misschien ligt het daar ook wel aan, dat dat minder snel verbetert.

De cushing begon door zomers een steeds langere en dikkere vacht te krijgen.
De rare kruine kwamen pas later, zijn bij Illo nog geen echte kruinen, maar ik merk met scheren dat er stukken de andere kant op groeien. Lange haren aan de benen s'winters hebben fjorden altijd al.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 20:30

geerke schreef:
hoe begon bij jullie paard de cushing?
de hele vacht te lang of eerst rare kruinen en lange haren aan de benen s'winters?

Ik heb een van de jongste paarden met PPID. Bij haar waren eigenlijk de eerste symptomen vaag, er was wat krullerige ( wat koperkleurige vacht, ze is zomerzwart) vacht en idd lange haren op de benen. Mijn paard ging soms gewoon knockout alsof het een epileptische aanval was. Ze was ook altijd aan het wiebelen. Eigenlijk was er helemaal geen aanleiding om aan PPID te denken, te jong a-specifiek etc.
Een theorie is dat PPID te maken kan hebben met oxidatieve stress. Bij mijn paard zou dat best kunnen kloppen, ze is veel te vroeg afgespeend en opgegroeid in een groepje waar het recht van de sterkste gold. Neemt niet weg dat andere paarden onder de zelfde omstandigheden geen PPID krijgen. Wat ook nog vaak gebeurt en ook best mogelijk is dat er vals positief is getest ( ondanks herhaling van de testen) Alleen herhaald testen kan eigenlijk echt aantonen dat er sprake is van PPID en er spelen gewoon meer factoren mee zoals seizoen etc. Er is veel onderzoek gaande waar er steeds ook weer dingen worden bijgesteld.
Vroeger werd bijv IR ook vaak verward met PPID. Bij IR zijn paarden per definitie insulineresistent, bij PPID hoeft dat dus niet.
Bij EMS is er sprake van hoefbevangenheid en insulineresistent, ook dat hoeft dus niet bij PPID. Het kan elkaar wel overlappen. Deze factoren maken een diagnose echt lastig. Vroeger werd bijv ook gedacht dat PPID een tumor is aan de hypofyse, ook dat is eigenlijk wat achterhaald. Vaak is de hypofyse wel vergroot maar dat hoeft dus niet.
Krulhaar kan ook voorkomen bij IR en EMS maar ook bij wormbesmetting bijv. vachtverkleuring bij overschot van koper. Kortom via internet is er geen diagnose te stellen er is echt onderzoek voor nodig door een dierenarts.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 20:39

@esther hegt, wat jij beschrijft...als epileptische aanval heeft mijn paard 2 keer gehad...al jaren geleden....ze ging tegen de vlakte, ik stond er bij, dacht dat ze dood ging ofzo...ik had net kuil gevoerd ze ging er midden in liggen...

ze heeft nu natuurlijk flink cushing/PPID, maar dat zou ook wel eens verklaring van haar aanval kunnen zijn geweest 10 jaar geleden..

ik had er nooit meer bij stilgestaan maar nu jij t zegt..herrinner ik mij dus ook 2 epileptisch achtige aanvallen...

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 21:19

Zo vielen Peter zijn hoefbevangen/stramachtige klachten een heel aantal jaar terug, en het steeds minder tot niet krijgen van de zomervacht ... ook eenmaal op hun plaats bij de diagnose/'acute aanval' van Cushing.

M'n 7 jarige is ook vaag qua vacht. Die is van okt-april super kort in de vacht, van mei-september krijgt ie, voor zijn doen dus, lang haar ... en dat al sinds z'n 4e. Die leeft gewoon in de omgekeerde wereld lijkt net ... snap d'r niets van. Tis dat ie in de winter uberkort in de vacht zit, jong is en verder nergens last van heeft, anders had ik ook zo iets van Cushing :P

Iemand hier trouwens een idee wat zo iets kan veroorzaken? Dan heb ik liever dat ie in de winter gewoon een wintervacht heeft, hoewel dit korte erg handig is :P Maar in de zomer een semi-wintervacht is echt niks.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 00:00

Anoniem schreef:
Weer even vraagje.... :P

Mijn paard staat nu op 0,5 mg pergolide per dag.
Maar haar vacht is en wordt steeds meer krullerig en erg geellig (zoals hier eerder ook al aangegeven werd)
Zou ik de dosis iets moeten aanpassen naar boven? Voor de rest plast en drinkt ze normaal, geen vieze ogen en is ze mega fit.
Geef haar ook magnesium wat erg goed aanslaat, veel minder spanning en angstig!
En waarvoor dient de Provarium Breeding? Die geef ik namelijk nog niet...

@ marielle123
Bloedtesten hoeven trouwens niks uit te wijzen, bij mijn paard was niks bijzonders aan het bloed te zien maar ze heeft overduidelijk cushing!

Hoe lang geef je nu 0,5 mg per dag? Het duurt namelijk ook even voordat het doorwerkt natuurlijk... als het het bijvoorbeeld nu al 2 a 3 maanden geeft dan zou je toch kunnen denken om het iets te verhogen, want dan is het nog niet goed genoeg onder controle als hij meer krullen en geler haar krijgt. Zo hebben wij Willy ook op een gegeven moment moeten verhogen.
Hoe zwaar is jouw paard? Als je het nog maar 3 a 4 weken geeft, dan zou ik eerst even door blijven geven tot een week of 8 en dan pas kijken hoe het dan is en evt verhogen. Je kunt als je gaat verhogen, bijv verhogen naar 0,75 mg en dat weer een periode van bijv een maand geven, dan zou je binnen die periode echt verbetering moeten zien. Is het nog niet voldoende zou je nog verder kunnen verhogen, maar het moet ook wel beetje in verhouding met gewicht van je paard zijn natuurlijk en liefst een zo laag mogelijke dosis.

Provarium breeding bestaat uit een kruid dat ondersteunend werkt bij de hormonale problemen van cushing. Paarden met beginnende cushing kunnen er al heel erg mee geholpen zijn en soms al heel erg mee op orde komen. Voor paarden die ook pergolide krijgen kun je het als extra ondersteuning geven.

Er zijn inderdaad ook paarden met cushing die toch bij bloedtesten dit niet tonen, dit is een bekend verschijnsel dat ook bij onderzoeken in het verleden al gebleken is. Dit is niet echt verklaarbaar, sommige paarden hebben dat.. En sommige paarden tonen het (nog) niet in hun bloed.

jufloontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 13:36

cynthiar schreef:
Ja

Bedankt voor je antwoord. Jij gaat dus gewoon met je DA recept naar de apotheek en vraagt ze of ze dat voor je willen bestellen?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 15:12

jufloontje schreef:
cynthiar schreef:
Ja

Bedankt voor je antwoord. Jij gaat dus gewoon met je DA recept naar de apotheek en vraagt ze of ze dat voor je willen bestellen?

Ze kijken gewoon aan de hand van het recept of het op voorraad is, zo niet dan vragen ze zelf of ze het voor je moeten bestellen :D ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 16:28

Bedankt Fargo voor je antwoord!

Mijn paard staat al sinds de winter op de pergolide, ik zal het rustig gaan opbouwen naar 0,75 mg.
Ze weegt om en nabij de 600 kg. Heb ik dan wel weer kans dat ze ziek wordt? Ze is er namelijk in het begin enorm ziek van geweest. (de pergolide)

De PB ga ik ook maar eens bestellen, kijken of het helpt.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 16:33

Anoniem schreef:
Bedankt Fargo voor je antwoord!

Mijn paard staat al sinds de winter op de pergolide, ik zal het rustig gaan opbouwen naar 0,75 mg.
Ze weegt om en nabij de 600 kg. Heb ik dan wel weer kans dat ze ziek wordt? Ze is er namelijk in het begin enorm ziek van geweest. (de pergolide)

De PB ga ik ook maar eens bestellen, kijken of het helpt.

Nee ik denk dat dat wel mee zal vallen, want haar hormonen en haar lichaam zijn inmiddels al wel gewend aan de pergolide.
In mijn ervaring heeft een verhoging na zo'n lange periode geen nare bijwerkingen meer.
Mocht je na bijvoorbeeld een maand nog niet genoeg resultaat zien, kan je op een gegeven moment besluiten om het nog verder op te hogen omdat ze op basis van haar gewicht wel meer mag hebben. Maar als ze met minder toe kan is dat altijd het beste, dus gewoon kijken of ze met 0.75mg weer beter op orde wordt en de krullen en het vergelen weer terug worden gedrongen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 16:58

Dank je voor de info Fargo.
Vanavond meteen maar even door geven dat de dosis verhoogd mag worden.

Sjeempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 11:32

hallo allemaal. ik heb een vraag over het beginstadium van cushing. mijn merrie drinkt de laatste weken erg veel (75-80 liter op een dag) verder is er kwa voer e.d. niks veranderd wat dit veroorzaakt kan hebben. ontsteking is zowiezo al uitgesloten. verder is ze niet ziek en heeft ze geen andere symptomen. binnenkort moet ze voor een paar dagen naar de kliniek om meerdere malen bloed en urine te laten onderzoeken. er wordt dan ook onderzocht op cushing.
nu was mijn vraag: hoeveel paarden beginnen eerst met veel plassen en drinken voordat er andere symptomen zijn? naar wat ik begreep van een lerares van mij (ook DA) begint cushing bij paarden meestal met de vachtverandering.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 11:36

sigrid1182 schreef:
@esther hegt, wat jij beschrijft...als epileptische aanval heeft mijn paard 2 keer gehad...al jaren geleden....ze ging tegen de vlakte, ik stond er bij, dacht dat ze dood ging ofzo...ik had net kuil gevoerd ze ging er midden in liggen...

ze heeft nu natuurlijk flink cushing/PPID, maar dat zou ook wel eens verklaring van haar aanval kunnen zijn geweest 10 jaar geleden..

ik had er nooit meer bij stilgestaan maar nu jij t zegt..herrinner ik mij dus ook 2 epileptisch achtige aanvallen...

Willy had voordat hij behandeld werd heel regelmatig aanvallen, zeker als hij ergens van schrok of angstig was. Jammer genoeg is maar bij weinig artsen bekend dat dit een (bij)verschijnsel is van cushing dat niet zo vaak voorkomt.
Mensen denken meteen aan beroertes, hersenbloedingen en andere zaken en vaak worden paarden na een aanval ook ingeslapen omdat men denkt dat er geen redding voor het paard is.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 11:38

carolalisa schreef:
hallo allemaal. ik heb een vraag over het beginstadium van cushing. mijn merrie drinkt de laatste weken erg veel (75-80 liter op een dag) verder is er kwa voer e.d. niks veranderd wat dit veroorzaakt kan hebben. ontsteking is zowiezo al uitgesloten. verder is ze niet ziek en heeft ze geen andere symptomen. binnenkort moet ze voor een paar dagen naar de kliniek om meerdere malen bloed en urine te laten onderzoeken. er wordt dan ook onderzocht op cushing.
nu was mijn vraag: hoeveel paarden beginnen eerst met veel plassen en drinken voordat er andere symptomen zijn? naar wat ik begreep van een lerares van mij (ook DA) begint cushing bij paarden meestal met de vachtverandering.

Ze kan ook suikerziekte/isulineresistentie hebben. Paarden met cushing zijn hier vaak gevoelig voor, maar het komt ook wel degelijk zonder cushing voor. Bij ons ging het indertijd gelijk op met elkaar, dus vachtveranderingen en meer drinken en plassen.

Het klinkt alsof je paard een dexamethasone test gaat ondergaan, met het meerdere keren inspuiten van stoffen en het afnemen van bloed. Is jouw paard al eens bevangen geweest? Een dergelijke test geeft namelijk kans op hoefbevangenheid en een paard met cushing heeft zowiezo meer kans op hoefbevangenheid.

Sjeempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 11:44

ik heb geen idee of die test zo heet :o weet alleen dat hij haar ook nuchter wil testen en meerdere keren bloed en urine gaat onderzoeken. ze is nog nooit hoefbevangen geweest.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 12:13

carolalisa schreef:
ik heb geen idee of die test zo heet :o weet alleen dat hij haar ook nuchter wil testen en meerdere keren bloed en urine gaat onderzoeken. ze is nog nooit hoefbevangen geweest.

Misschien moet je je er nog wel even in gaan verdiepen, een nette of bewuste DA wijst je ook op deze risico's.. Het zou niet fijn zijn als ze bevangen terug komt van de test. En van bloed en urine eenmalig afnemen kunnen ze ook al van alles afleiden.

Sjeempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 17:44

waarom kan een paard daar zo snel bevangen van raken dan? ik zal het hem nog eens navragen.

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 22:31

Denken jullie dat het verstandig is om Provarium breeding te gaan bestellen voor mijn paard?
Ik heb nog niks van de DA gehoord en ze werd ook al geirriteerd, toen ik belde voor de uitslag/behandelplan.
Ik wil haar dan eigenlijk alvast aan de Provarium breeding gaan zetten, hoe sneller beginnen, hoe beter lijkt mij. Hoe denken jullie hierover?

Ik merk dat haar geschoren vacht ook al begint te verkleuren, ze vocht bij haar ogen krijgt en een dikkere buik. tijd voor actie dus?

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 23:22

Nefertarie schreef:
Denken jullie dat het verstandig is om Provarium breeding te gaan bestellen voor mijn paard?
Ik heb nog niks van de DA gehoord en ze werd ook al geirriteerd, toen ik belde voor de uitslag/behandelplan.
Ik wil haar dan eigenlijk alvast aan de Provarium breeding gaan zetten, hoe sneller beginnen, hoe beter lijkt mij. Hoe denken jullie hierover?

Ik merk dat haar geschoren vacht ook al begint te verkleuren, ze vocht bij haar ogen krijgt en een dikkere buik. tijd voor actie dus?

Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat Provarium breeding niet werkt bij PPID. Ik heb dat eerder opgeschreven en ook de primaire bronnen gegeven. Pas na een bevestigde diagnose kun je een juist behandelplan opstellen. Je kunt een paard dus echt tekort doen door enkel op klinische verschijnselen af te gaan en ze de juiste medicatie te onthouden.

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 07:53

Oh... ik dacht: ik heb het!
Maar het is wel de bedoeling om haar te gaan behandelen via de DA.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 12:33

Wat Estherhegt bedoeld is dat uit een aantal onderzoeken blijkt dat de bloedwaarden ACTH e.d. niet persé wijzigen als je Provarium Breeding gaat geven.
Uit andere onderzoeken en (praktijk)ervaring blijkt dat je je paard wel degelijk kunt ondersteunen en kunt helpen door Provarium Breeding te gaan geven. Indertijd ben ik op advies van mijn DA al PB gaan geven omdat het toen nog niet zo makkelijk was om de pergolide te bestellen. Ik "moest" van hem toen al starten met PB en zodra de pergolide aanwezig was daarmee aan de slag en de PB kon ik ter ondersteuning blijven geven.
Het is dus niet zo zwart wit dat het niets doet en zeker bij paarden met beginnende cushing wordt het wel degelijk aangeraden. Mijn paard en veel andere paarden tonen wel degelijk verbetering in conditie en de symptomen (goed gaan verharen, schone ogen, schone neus, minder gevoelige voeten, opgewerkt ipv down) door het geven van Provarium Breeding.

En je bent immers wel van plan om haar door DA te laten behandelen.