[INFO] Mok

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Re: centraal topic over mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 16:18

oow oke dan is het goed, want als een dik been te lang aan houd kun je er een einschuss been aan over houden en ik denk niet dat je dat wil.

Evy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 16:42

Nee dat willen we zeker niet! Maar daar zag het er ook niet naar uit gelukkig.

Evy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 18:16

Kunnen homeopathische middelen ervoor zorgen dat de mok erger wordt?

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 18:43

Alles kan volgensmij. Bij mij werd het van de hyrdocartiderm ook erger

Evy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 19:02

Ja bij ons ook al. En sinds gister dus nieuwe spullen gekregen maar het is wéér erger geworden ;(
Hoe gaat het nu met jouw paard?

marietje1000

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 19:25

Als je een slecht homeopaat hebt kan dat maar in principe worden paarden alleen maar beter van homeopathie.
waar ze wel slechter van worden is van hormoonzalven, zoals hydrocortiderm. Dat tast het hormoonstelsel aan.

sophie1818

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 19:26

Evy schreef:
Ja bij ons ook al. En sinds gister dus nieuwe spullen gekregen maar het is wéér erger geworden ;(
Hoe gaat het nu met jouw paard?

Zie dat je in WH woont.
Ik heb dierenartsenpraktijk WH als mijn dierenarts.
Misschien kun je hun bellen,
had antibiotica gekregen en vochtafdrijvers.
En een zalfje, tis nu bijna weg! 2 wkn later.
Top spul!! *\o/*

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 19:35

Sorry ik kom even inbreken.
Gisteren ontdekte ik bij mijn Mini aan alle 4 zijn benen de plekjes op de foto's.
Als ik er voorzichtig overheen wreef dan gingen de haartjes er al af.
Ik dacht gelijk aan Mok, maar ik vond het er niet zo typisch uit zien als mok dus ik twijfelde.
een stalgenootje dacht ook aan mok, of rasp (maar bij rasp schijnen ze jeuk te hebben en te stampen? maar dat doet hij niet)
Ik heb zijn beentjes gisteren gewassen met betadineshampoo en goed afgedroogd, vandaar dat ze zo rood zijn op de foto's.
De dierenarts adviseerde aan de hand van de foto's die ik liet zien om een flesje hydrocotiderm mee te nemen, dat kon sowieso geen kwaad om te smeren i.v.m. de antibiotica die er ook in zit.
Vandaag heb ik zijn onderbeentjes gedeeltelijk geschoren zodat ik ze makkelijker droog kan houden en behandelen.
wat is jullie mening?

Rechtsvoor binnenkant
Afbeelding

Rechtsvoor buitenkant
Afbeelding

Rechtsachter buitenkant
Afbeelding

Linksvoor buitenkant
Afbeelding

Links en rechtsachter buitenkant en binnenkant
Afbeelding

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 19:46

Sinds wanneer is mok besmettelijk? (Staat in de wiki)

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 20:21

evy: gaat wel beter been is weer dun en er is wel al weer een deel weg, maar nog niet helemaal
stef: ik denk sinds ze dat op de wiki hebben geschreven :+

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 20:21

oei dat ziet er idd erg rood uit! die van mij had dat ook aan 1 achterbeen en de hydro heeft toen goed zijn werk gedaan :j

hoe denken jullie eigenlijk over benen scheren?
sinds afgelopen zomer scheer ik de benen van mijn paard, maar van de dierenarts mocht ik ze niet meer scheren door de mok, alleen heb ik zelf het idee dat ik er nu juist niet bij kan, de creme word gewoon hard door de vorst :+

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 20:24

ik moest ze juist wel scheren dan kan er meer lucht bij, en met dit weer is het ook sneller droog. maar ik denk als het over is dat je dan beter lang kunt laten zodat als het regent het water niet allemaal in de kootholte loopt

Evy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 21:48

marietje1000 schreef:
Als je een slecht homeopaat hebt kan dat maar in principe worden paarden alleen maar beter van homeopathie.
waar ze wel slechter van worden is van hormoonzalven, zoals hydrocortiderm. Dat tast het hormoonstelsel aan.

Ja dat heb ik gemerkt :\ de DA heeft iets homeopathisch voorgeschreven, hij zal geen echte homeopaat zijn. Ik hoop dat het voor haar gaat werken.

sophie1818 schreef:
Zie dat je in WH woont.
Ik heb dierenartsenpraktijk WH als mijn dierenarts.
Misschien kun je hun bellen,
had antibiotica gekregen en vochtafdrijvers.
En een zalfje, tis nu bijna weg! 2 wkn later.
Top spul!! *\o/*

Bedankt voor je tip! Wij hebben de DA uit Schagen, het is mijn paard niet dus ik heb er weinig over te zeggen. Maar volgens mij werken die 2 samen dus hopelijk hebben ze ook dezelfde behandelwijze.

Ivystoeter; dat ziet er rood uit. 'Mijn' paard had dit ook vorige week, ze kreeg toen AB en een crème.

Nicky; fijn dat het beter gaat met je paard! Wat smeren jullie nu?

Rais

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 22:02

Hallo allemaal, ik lees al een tijdje mee en wil graag reageren op twee dingen die ik tegenkwam op de afgelopen pagina.

Homeopathische middelen kunnen, in het begin, de klachten verergeren:
Een beginverergering kan optreden na inname van een homeopathisch middel waarbij er voor korte tijd sprake kan zijn van verergering van de klachten, noem het een soort van activering, een sein dat het middel is aangeslagen. Naderhand gaat die verergering weg en maakt de patiënt meerdere stappen vooruit, nadat hij er als het ware eerst een terug heeft gezet. De beginverergering is een bevestiging dat een prikkel is aangeslagen en inwerkt op het lichaam.
(Grotendeels overgenomen van, bron: http://www.homeopathienetwerk.nl/de-hom ... handeling/)
Ik wist niet hoe ik het in mijn eigen woorden duidelijk kon uitleggen.

Over het scheren:
Het is bij een paard met sokken altijd afwegen of het wel/niet handig is om de sokken te scheren. Hierover heb ik uitgebreid gediscussieerd met mijn dierenarts. Sokken zorgen voor afvoer van vocht en vuil en wanneer de sokken te hecht/klitterig zijn kunnen ze zorgen voor verstikkingverschijnselen/zuurstoftekort...
Het is prettig wanneer de sokken korter zijn zodat crème's en dergelijke beter aangebracht kunnen worden en er gerichter gehandeld kan worden, Ook kan je de 'schade' beter zien. En drogen ze sneller.
Het is echter 'beter' de sokken te knippen dan te scheren, met name in de kootholte. Geschoren kootholtes kunnen namelijk gaan irriteren door de harde stoppeltjes. Zo heb ik ervoor gekozen de sokken van mijn tinker korter te knippen en alleen de rechte, niet beweegbare delen te scheren.
Wat ik echt een aanrader vind is de zilverzalf van Leovet. Het heeft bij mijn tinker echt wonderen verricht! (Het is ook te gebruiken bij andere wondjes)
http://www.paardendrogist.nl/product/10 ... 1919/51828

Mijn dierenarts vertelde mij ook dat je moet oppassen met zalf/crème omdat het de huid afsluit.

Ik wil niet zeggen dat bovenstaande de mok 100% verhelpt maar misschien heeft iemand er wat aan. Het kan natuurlijk ook zijn dat iemand weer heel andere ervaringen heeft.

Evy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 14:34

Bedankt voor je bijdrage!
Godzijdank is haar mok been vandaag nie verergert maar lijkt het stabiel te blijven.
Ik durf nog niet te juichen want straks is het morgen weer een bloed festijn.

eefjj22

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 03:04

Hoi! Sorry dat ik even kom storen, maar ik zag een beginnende mok bij mijn paardje, dus ik heb gewassen met betadineshampoo, goed afgedroogd en acederm zalf gesmeerd (2x per dag moet dit volgens de verpakking). Misschien een hele domme vraag, maar moet ik elke dag (of zelfs 2x) wassen met de betadine of is 1 keer genoeg? Hoop dat jullie het weten!

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 07:56

Volgens mij moet je zo min mogelijk wassen.
Ik moest 1 keer wassen en daarna niet meer.

Evy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 13:10

Inderdaad 1 keer wassen.

Wat doen jullie met de paarden met dit weer?
Laten jullie ze in de sneeuw?
Wij laten haar binnen staan op advies van de DA omdat de mok droog moet blijven.

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 13:13

mijne gaat gewoon naar buiten, wel maar een halve dag. als ik hem ook nog binnen laat staan wordt hij veelste heet, en kan ik hem ook niet meer fatsoenlijk rijden

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 14:10

Sneeuw is schoon, dat kun je beter hebben dan modder. Ze heeft genoeg sok, dus dan dringt het ook niet heel veel door in de holte. Hier gaat het eigenlijk altijd wel heel goed met de sneeuw :j

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 22:05

Evy schreef:
Inderdaad 1 keer wassen.

Wat doen jullie met de paarden met dit weer?
Laten jullie ze in de sneeuw?
Wij laten haar binnen staan op advies van de DA omdat de mok droog moet blijven.

Mijne staat nu ivm het weer halve dagen buiten.

Mijn paard had mok aan alle 4 de benen, nu is het alleen nog rechtsachter maar hij heeft wel een dik been erbij gekregen.
Vocht erin en er zijn twee kloofjes in de holte. Zou ik een da erbij moeten halen denken jullie?
Mijn moeder wilt het nog even aankijken omdat de mok minder lijkt te worden en de rest al weg is maarik maak me een beetje druk om dat been wat nu wat verdikt is.

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 22:06

is het helebeen dik of alleen de kogel?

Anniekskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 19:45

Helaas vandaag bij mijn pony ook weer mok ontdekt. Laatste keermdat hij het heeft gehad is al wel meer dan 10 jaar geleden. Hadden toen altijd hydrocortiderm, maar lees er hier nu al verschillende verhalen over. Heb hem vandaag in een emmer badedas gezet, daarna goed afgedroogd en sudocreme op gesmeerd. Zit nu erg te twijfelen of ik zijn sokken kort moet maken. Hij loopt sinds dit jaar 24/7 buiten en 's nachts komen ze op een apart stukje afgesloten bij de schuilstal, dat is met nat weer modderig, dus dat zal de oorzaak ook wel zijn. Maar ben nu bang als ik zijn sokken korter maak dat hij dan helemaal gevoelig ervoor wordt.

_Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 23:27

Met mok eerst in een emmer met biotex blauw, soda of betadine. Wat je maar in huis hebt.
Met een ruwe handoek goed afdrogen/scrubben en dan die handdoek gelijk in de was.
Dan doe ik (als het open is) altijd of sterilon of betadine er op, laagje betadine zalf.
Als het dicht is dun laagje betadine zalf en sudocrem erover heen 1x daags.
En dan gewoon bijhouden met sudocrem. Als het helemaal dicht is en de huid is rustig smeer ik er bach rescue cream op.

Hier was de mok met 3 dagen onder controle en met 1 week zo goed als weg.

Rais

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 23:34

@Anniekskie, Als je ervoor kiest om de sokken korter te maken raad ik je aan om ze te knippen en om het onderste deel van de sokken over de hoef te laten hangen zodat eventuele vocht via de hoef afgevoerd kan worden. Het grootste voordeel van korte sokken is dat je gerichter kan (be)handelen en de schade beter kan zien. Ik zou binnenkort even kijken of ik foto's van de 'korte' sokken van mijn Tinker kan plaatsen. Inmiddels zijn ze namelijk al voor een groot deel aangegroeid en moet ik ze, evt, weer knippen.