[INFO] Luchtzuigen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 23:13

skippy1 schreef:
Helaas zijn er recent weer veel onderzoeken naar maagzweren bij paarden gedaan en blijkt ongeveer 50% van de paarden in meer of mindere mate last te hebben van maagzweren. Bij paarden bevindt zich bovenin de maag een nong-glandulair deel, een deel dat geen klieren bevat en daarmee erg gevoelig is voor maagzuur. In dat deel ontstaan de meeste problemen en die kunnen al in 4 uur ontstaan! Het is dus zeker geen overtrokken gebeuren, maargzweren zijn een groot probleem! Middelen als Pronutrin en maagcompositum helpen dit deel van de maag beschermen door de maagwand daar te beschermen. Verder helpen zuurremmende middelen wel degelijk. De maag van het paard produceert continu maagsap. Speeksel helpt dit verdunnen, speeksel wordt bij het paard echter alleen afgegeven bij kauwen. Het is daarom ook zo belangrijk dat een paard veel ruwvoer krijgt, dit betekent dat het veel moet kauwen. Als je je bedenkt dat paarden in gevangenschap vaak zo'n 10.000 kauwbewegingen per dag hebben bij rantsoenen doe we nog vaak zien: veel krachtvoer, weinig ruwvoer. Een wild paard maakt 55.000 a 60.000 kauwbewegingen... Affijn kan er nog veel meer over uitleggen, maar ik heb er ook een hele literatuurstudies naar gedaan.

De toevoer van maagzuur wordt geregeld door receptoren.
Jouw theorie is alweer lang achterhaald.

Zou wel fijn zijn voor de mensen die een paar dagen niets te eten krijgen.
Of een paard in de natuur op ijs en sneeuw.
Laatst bijgewerkt door Ariebren op 22-01-12 23:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 23:14

Helaas Ariebren...geloof wat je wilt geloven, ik ben erg blij dat ik zeer betrouwbare en goede informatiebronnen heb. Recente onderzoeken wijzen oa bovenstaande tekst van mij uit. Dus niets achterhaald, eerder bevestigd en nog ernstiger gebleken.

Overigens, voor wie het interesseert wil ik wel een linkje geven naar mijn thesis. ;)
Laatst bijgewerkt door Jessica op 22-01-12 23:15, in het totaal 2 keer bewerkt

Ariebren

Re: centraal topic over luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 23:15

Welke onderzoeken ??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 23:18

Ik heb de titels niet op deze laptop, maar ik zou zeggen: zoek eens op pubmed, bij de veterinairy journal, in de universiteitsbibliotheek enz. Gebruik dan als zoekterm eens equine stomach ulcers en aanverwante termen en lees de artikelen eens goed door. Thehorse.com geeft ook nog wel eens recente artikelen...
Maar je moet het wel willen zoeken en lezen natuurlijk...kan best confronterend zijn.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 23:29

Heb ik ook zat gedaan, googelen.
Kom steeds meer tot de overtuiging dat ongeveer 20 jaar geleden in de mensen wereld het maagzuur probleem werd opgelost door een AB kuur.
Alleen de paarden wereld loopt altijd achter.

Dus volgens de oude gegevens moet de helft van mijn paarden een maagzweer hebben ??
Laat je nu niet alles aanpraten door wat onderzoekjes die op internet staan.

400.000 paarden in Nederland, 200.000 paarden met maagzweer ????

Misschien 20 opgefokte paarden op de kliniek waar 10 een echt maag probleem hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 23:40

Enige vorm van maagzweren ja! Dus in meer of mindere mate, waarbij het bij bepaalde rassen en in bepaalde situaties meer voorkomt dan bij anderen. Overigens: als je ee zoveel over hebtt gelezen dan hoor je toch te weten dat de anatomie van de maag en de spijsvertering behoorlijk verschilt tussen paard en mens...
Ik laat me niets aanpraten hoor, ik weet perfect kaf van koren te onderscheiden. Ik weet waar ik wel en niet naar wil en moet luisteren voor betrouwbare info en ervaringen uit 1e hand enne... Dat zijn niet jouw berichtjes. ;)

Oh enne... De info via google is niet altijd betrouwbaar, ik raad je aan eens echt in de wetenschappelijke literatuur te duiken, en dan wel over paarden. :j

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 23:43

Het enige verschil tussen mens en paard in de slokdarm en maag is het kunnen opbraken.
De darmen praat ik niet over.

Maar ik heb wel een uittreksel voor je waar het in beschreven is.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 23:57

Ariebren schreef:
Het enige verschil tussen mens en paard in de slokdarm en maag is het kunnen opbraken.

denk toch dat jij je iets beter in moet gaan lezen ;)
er zijn veel meer verschillen. o.a. dat een paardenmaag de hele dag maagzuur aanmaakt en bij een mens niet.

maar heb wel vaker berichtjes van je gelezen waarin je duidelijk laat merken dat je denkt dat je gelijk hebt.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 00:05

Tieme schreef:
Ariebren schreef:

denk toch dat jij je iets beter in moet gaan lezen ;)
er zijn veel meer verschillen. o.a. dat een paardenmaag de hele dag maagzuur aanmaakt en bij een mens niet.

maar heb wel vaker berichtjes van je gelezen waarin je duidelijk laat merken dat je denkt dat je gelijk hebt.

De zuurgraad van een paardenmaag wordt ook gewoon geregeld.
Net zoals bij de koe, de geit paard en mens, enz.
Ik snap niet waar het verhaal vandaan komt dat dat niet zo is.

Milan_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 00:08

Was dit topic nog nooit tegen gekomen..
Mijn pony is nu 22, hij is al een aantal jaar met pensioen vanwege zijn ziek zijn en hij heeft altijd lucht gezogen.. Altijd en overal, echt verschrikkelijk..
Hij doet het nu bíjna niet meer, alleen nog als hij een slechte dag heeft.. Wel heeft hij er bijna geen tanden meer aan over gehouden, meerdere mensen die dat al eens meegemaakt hebben? Hij krijgt nu seniores priores, dat is voor hem makkelijk te eten...

amber_steph

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 11:16

hier ook iemand, mijn paar is 16 en ook lang lucht gezogen. Hij heb ook kleine tandjes

ik merk nu wel dat hij minder is gaan zuigen door die paddys choice

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 11:18

Het is belangrijk bij een luchtzuiger om de plek waar hij/zij luchtzuigt met rubber af te zetten zodat de tanden niet slijten. :j

Milan_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 13:28

Helaas hebben wij hier zoveel hout, dat kun je niet allemaal afzetten.. Maarja, nu kunnen we het ook niet meer terugdraaien, dus nu maar zorgen dat hij alsnog wel alles binnen krijgt :)

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 14:11

Degenen die rubber op de stal hebben bevestigd, hoe hebben jullie dat gedaan? Graag voorbeeldfoto's!

Meneer is dan nu wel sinds een paar weken gestopt met luchtzuigen, maar ben wel bang dat het terug komt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 14:15

Ik heb door de staldeur/stalwand gaatjes geboord net onder de bovenkant waarop mijn merrie zoog. Met stukken vloerzeil (van een tapijthandel) heb ik de bovenkant afgedekt. Het zeil was zo lang dat het aan beide kanten over de gaatjes viel. Gaatjes ook door het zeil geboord. Daarna een houten plankje aan beide kanten, ook hier de gaatjes doorheen geboord (allen dus op dezelfde afstand als die in de deur). Toen het zeil over de deur, plankjes er tegenaan en grote RVS bouten er doorheen, vast gezet met moertjes...et voilá! Het zeil is heel makkelijk te vervangen als t stuk is en je deur of muur gaat, op de gaatjes erin na, niet kapot!

amber_steph

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 19:43

Maak bij mij niet uit, ik heb spijlen in mijn stal en als ik iets afzet(met rubber of die crobbix), dan gaat meneer gewoon nar een andere spijl.
En het is nu bij hem al zo ver afgesleten allemaal, dat ik denk dat het nu niet meer zal helpen, aangezien hij het bijna niet meer doet...

maar het is een goede tip

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 23:52

Ik heb gewoon een schrikdraadje over de box randen gezet.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-12 09:28

Ach daar heb je het schrikdraadje weer. Vooral doen. Voelen die paarden zich super thuis in hun stal.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-12 09:30

Ik heb een half open stal. Dus de hele breedte van de stal aan de voorkant heb ik zeil overheen zitten. En zo eens per 6 -8 weken vervang ik dat. Maar ik heb dus niet hoeven boren.

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 14:20

Thanks voor de info skippy, maar foto's ook van anderen zijn welkom hoor!

Eerlijk gezegd zijn wij jaren terug ook begonnen met een luchtzuigband, stroomdraadje etc. Maar afgelopen jaren heb ik er veel over gelezen (o.a. hier) dus hier is de luchtzuigband+draadje weg!

Maar aangezien ie nu gestopt is met zuigen (al 3 wk), dus ga nu even niets aan de stal verbouwen / voorzichtig zijn met voeren. Verder komt ie iedere dag in de paddock en geef hem wat extra hooi als bescherming voor maag (eventuele maagzweer) + dikker worden, er mag wel 50 kg bij!
Laatst bijgewerkt door Coentjuh op 24-01-12 14:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 14:21

Heel fijn Coentjuh! ;) Zeer slechte ervaringen ermee! :j

Mocht je meer info willen, ik kan je een linkje geven naar mijn hele literatuurstudie.

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 14:28

Die staat op je website of niet? Zodra ik tijd heb ga ik hem eens uitgebreid lezen!

(btw, heb jij ook een Red Pebblesje of ben ik abuis?)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 14:38

Yep!
En nee...geen Red Pebbles...

yenopi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 17:58

skippy1 schreef:
Het is belangrijk bij een luchtzuiger om de plek waar hij/zij luchtzuigt met rubber af te zetten zodat de tanden niet slijten. :j

Tja want anders krijgen ze het gebit als die van Yentle ... zonder boventanden ... :o haar eerste eigenaren hebben haar laten zuigen op iets hards .... maar goed 23 jaar geleden was er nog niet zoveel bekend over zuigen als nu !
Dat krijg je na 23 jaar luchtzuigen, de luchtzuigband heb ik 4 jaar gelden al afgezworen na een slokdarmverstopping ... ze was bijna gestikt ... maar ze is nu 23 en loopt nog steeds als een trein !

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-12 00:54

Lan's tanden zijn weer aangegroeid hoor. Tanden groeien een paar mm per jaar. Dus als je de luchtzuigplek beschermt (en je paard is niet al te oud, want dan groeit er niet veel tand meer uit) dan komen de tanden uiteindelijk terug.