[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

merrieveulen

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 00:50

voor ontgifting heb ik mijn paard een poosje rooibosthee over zijn voer moeten gooien, en lékker dat ie het vond, haha! verder heb ik voor hetzelfde doel een fles witte natuurazijn staan, hoewel ik dat niet heel consequent geef ivm afbraak van vet.

@ singasong, eigenlijk ben ik wel heel benieuwd naar jouw verhaal, je schrijft over een bacterie? als je zin hebt om het te delen, ontvang ik gráág een PMmetje van je daarover. en mocht het je interesseren, dan kan ik ook het verhaal van mijn pony weleens uitgebreid op tafel gooien...

@ ellepel, dat is mij inderdaad ook door het hoofd geschoten, 2,5 jaar terug had hij die zware klachten, en toen gaf de DA al aan dat een bronchoscopie de volgende stap zou zijn. dat is er toen niet van gekomen omdat de osteopaat het probleem kon oplossen, het hoesten en snot verdween.
bronchitis sluit ik niet uit, omdat hij dus ook af en toe (echt héél soms hoor) wat hoestklachten heeft. de osteopaat heeft dus ook afgelopen januari nog wat spanning op zijn middenrifje gevonden en ik ben ervan overtuigd dat dat te maken heeft met het hele luchtweg'ding' waarmee Snatje kampt.

hooikoorts begin ik meer en meer uit te sluiten, hoewel nog niet helemaal. even wat dingetjes:

- binnen op stal geen klachten
- op de wei beduidend minder klachten dan tijdens 'werk'
- met 'werk' de meeste klachten, pollennetje nu twee keer gebruikt en gaat goed

MAAR het is dus niet altijd zo, in de draf. benauwd lijkt hij me niet, want als ze in de wei hun dagelijkse 'gestoorde uurtje' hebben dan vliegen ze zo'n vijf á tien min als idioten rond en dat houden ze allemaal goed vol, Snatje hijgt niet overmatig, pompt niet en ik zie geen dubbelslag in zijn ademhaling. en dan gaan ze echt hárd.

morgen wil ik wat langer met 'm bezig, longeren is eigenlijk nog niet meer dan een min. of tien hooguit, dus morgen even aan de fiets proberen. de vorige keer dat ik dat deed ging het gewoon echt niet, en wilde hij ook niet.

maar goed, bronchitis sluit ik niet uit, ik kan zowiezo eerst weleens een regulier DA laten komen ervoor, hoewel ik vermoed dat ze me een zeur zullen vinden omdat het niet heel vreselijk heftig is. maar goed het is er wel degelijk natuurlijk. verder wil ik ook contact opnemen met de homeopate van Singasong.

@ maris, klinkt goed! super als de klachten zo sterk afnemen. wat ik me ook afvraag, werkt hooikoorts bij paarden net als bij mensen, dat ze eroverheen kunnen groeien als het ware? mijn zusje is allergisch voor paarden (en ze heeft er dus zelf één, haha!), vroeger was dat écht heel erg en kon ze amper voet in de manege zetten, één keer aaien en ze stikte bijna in een niesbui en eenmaal thuis zaten haar ogen dan dicht van de ontstekingen. nu gaat dat érg goed, ze is elke dag op stal en poetst ze paarden, ze kunnen haar gewoon likken zonder dat ze uitslag krijgt, en ook de reactie die ze heeft op pollen (ze heeft ook hooikoorts, ook dat is enorm verminderd de laatste jaren) is vergeleken met voorgaande jaren véél minder. doet je toch afvragen of er niet een soort van immuniteit wordt opgebouwd... nou goed.

@ Raja, hihi klinkt bekend. mijn paard zat ook vast in de nek ooit, hij heeft hele forse headshaking gehad, twee jaar lang. belangrijkste oorzaak was hoofdpijn en blokkades in de nek, zijn hormoonhuishouding was als veulen/ jaarling niet goed op gang gekomen. hij had het overigens echt extreem, sloeg met twee benen naar zijn hoofd, kon geen insecten en stof verdragen en bij iedere vorm van beweging was het een ramp.
ben benieuwd of jij ook sterk verschil gaat merken, altijd goed natuurlijk, hihi! moet jouw paard na een behandeling ook een week rust? en zijn er nog dingen die je kunt doen om het herstel na de behandeling te bevorderen, of evt. afvalstoffen af te voeren?

oh ja, vandaag gelongeerd met Snatje, ging ECHT onwijs goed. nu moet ik ook eerlijk zeggen dat ik niet goed op het knikken gelet heb, omdat ik zo druk was met blij zijn over hoe goed hij alles deed. maar goed, als het me niet is opgevallen kan het nooit veel geweest zijn, hihi!

ik hoop echt dat het iets tijdelijks is, hoewel hij het vorig jaar ook wel had, misschien is het toch toeval en had ie gewoon een stijve nek ofzo... nou ja, we gaan 't zien.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 10:05

Merrieveulen, ik zal je aankomende week het verhaal over de bacterie pb-en. Ben ook wel benieuwd naar jouw verhaal.

Bronchoscopie is prima natuurlijk. Maar waarom zo'n ingewikkeld/duur onderzoek terwijl het ook op een ander manier kan?!

De pollen, zon, wind kunnen de trigger zijn Merrieveulen. De oorzaak kan totaal iets anders zijn. En daar komt een reguliere arts vaak niet achter.

Ik weet niet of ze over hooikoorst heen kunnen groeien. Ben nog steeds van mening dat hooikoorst een symptoom is en dan zul je eerst de oorzaak aan moeten pakken voordat het symptoom verdwijnt. Eenmaal de oorzaak gevonden is het niet altijd even gemakkelijk om dit op te lossen, zeker niet als het er al jaaaaren zit. Goed voorbeeld daarvan is mijn Niek.
Bij paarden op oudere leeftijd lijkt het me helemaal onwaarschijnlijk dat ze er overheen kunnen groeien.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 10:09

beantsje schreef:
Ik ben al een hele poos niet op dit topic geweest, omdat mijn Aileen bijna 2 jaar geleden naar de slacht is gegaan.

Ik heb 1 seizoenen baat gehad bij een pollennet, ze liep volledig schudvrij, maar het jaar daarna hielp het helemaal niet meer.

Nu heb ik nog een pollennet liggen, maat XL (= paard) met nog 2 nieuwe reservenetjes en die krengen zijn ontiegelijk duur (39,50 bij de paardendrogist).
Misschien is er iemand hier die zo'n netje eens wil proberen? Voor 5 euro voor de verzendkosten en de moeite kan je hem krijgen. Stuur maar een PB'tje.

Ik kan het me nog herinneren Beantsje dat je dat hier vertelde.

Mijn hart breekt eerlijk gezegd als ik lees dat je het hebt proberen op te lossen met een pollennet. Ook dit is een symptoombestrijder.
Heb je nooit geprobeerd om er achter te komen wat de oorzaak was? Kan me je hele verhaal niet meer herinneren. Mss hebben jullie er wel
alles aangedaan maar dat zal dan toch wel meer zijn geweest als het bestrijden met een pollennet?
Zou je het nog eens willen uitleggen?

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 19:54

merrieveulen, ik mag gewoon gelijk weer aan het werk met hem.
ik moet de spieren achter de oren los houden (ben zelf masseuse) en ik moet hem zn hoofd/hals laten strekken.
Ik ben heel erg benieuwd met rijden morgen of dinsdag...
Hoewel ik niet moest verwachten dat het gelijk over zou zijn, wat logisch is natuurlijk...

Viper03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 21:14

ellepel schreef:
ik vind de filmpjes wat te ver weg opgenomen,ik kan eigenlijk helemaal niet zo veel zien.
zie hem wel af en toe even een schud beweging maken,maar kan ook evengoed een vliegje zijn die hem in de weg zit?
zweet hij trouwens ook onder het halster?
kan soms ook irritatie geven.

hooikoorts ziet er bij appie zo uit:
http://video.google.nl/videoplay?docid= ... 3805778030

is wel extreem hoor.is bij hem echt maar tijdelijk, maart/april en in mei zijn de pollen waar hij allergisch voor is weer weg.

er is wel een pollennetje te koop,dat bevestig je dan voor de neus zodat ze de pollen niet in ademen.
je kunt proberen of het dan over is.

bij ap werkt dat helaas niet,die heeft een hekel aan zo'n netje dus is dat er binnen 5 minuten af. ;)

maar net wat singasong zegt kan het ook zo zijn dat er toch een bacterie zit die het veroorzaakt, via haar kun je ook wel aan een adresje komen die je helpen kan

Zit net jouw filmpje te bekijken en die van mij doet precies zo. Alleen die van mij proest er ontzettend bij. Hij had eergisteren een bloedneus....vind het echt zo zielig. Hij staat ook onder de boom in de wei. Hij wil geen gras eten, en is al afgevallen.

Ik ga binnenkort maar eens een neusnetje halen, kijken of dat werkt.....

Ik heb een neusspray van prevalin gehaald (extra sterk) maar het helpt voor geen meter.

Ellepel, weet jij waar jouw paard gevoelig voor is? Ik heb het idee dat die van mij voor eikenbomen gevoelig is, maar weet het niet zeker.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 09:25

een bloedneus erbij??
dat is wel heel heftig zeg!

ik heb een pluk haar van appie laten testen bij josefien hier op bokt,wat daar uit kwam bevestigde mijn vermoedens al.
ap is allergisch voor onder andere hazelaar,een aantal boomsoorten en wat grassen.
ik weet alleen niet meer welke :o
eikebomen staan er in elk geval wel,meende ook dat ze er wel bij hoorden..

ap staat nu op de vlakte en niet meer tussen de bomen,daar doe ik hem een heel groot plezier mee.

Viper03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 09:56

Ja zielig he?

Ik snap alleen niet dat meerdere dierenartsen zeggen dat een allergietest niet betrouwbaar is en dat iemand hier op bokt wel een test kan doen.

Wel fijn dat ap ergens anders kan staan. Ik vind het echt zielig voor die paarden die dat hebben....

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 13:22

nou ik had al een vermoeden dat ap het had omdat hij alleen in voorjaar schud en nog even in het najaar.
slimme stalgenoot maakte toen al es de opmerking van hey hij kan wel hooikoorts hebben met zijn gesnuf!.
ap heeft dan ook onder zijn ogen dik,net als mensen dat hebben.

toen heb ik laten testen via josefien en zij kwam met die dingen aanzetten en toen had ik echt zoiets van zie je wel?
hij heeft het gewoon.
heb toen wat homeopatische druppels geprobeerd( luffanil,van vsm) en dat hielp wel wat.
heb ook de bioresonantiedruppels van josefienb gehad en dat jaar had ap minimaal last..

nu doe ik er eigenlijk niks meer aan, als hij schud dan laat ik hem met rust.

Viper03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 13:40

Ja, die van mij heeft dat ook, dat het onder zijn ogen dik is.

De DA zei wel dat ze in Utrecht wel een nieuw soort pil hebben hier tegen, dus daar ga ik nog even navraag naar doen. Schijnt wel iets van 3,50 euro per dag te zijn....slik...maar die van mij heeft het ongeveer een kleine 2 maanden en dan is het over, dus dan zal het misschien nog iets meevallen...

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 16:41

Ik heb vandaag weer voor het eerst gereden nadat de fysio is geweest en zn hoofschudden is al een stuk minder!
Even afwachten hoe het zich verder ontwikkeld met rijden, maar ik heb goede hoop!
Hij zak het miss altijd wat blijven doen op de moeilijke stukjes, maar dat nemen we maar voor lief. De stukjes die nu moeilijk voor hem zijn, zijn dat straks niet meer. Dan zijn er weer andere moeilijke stukjes :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 19:09

Ben eigenlijk benieuwd of mensen het volgende herkennen.

Mijn tinker is de eerste 20 minuten best erg aan het hoofdschudden. Ná de eerste 20 minuten wordt mijn tinker veel rustiger waarbij ze uiteindelijk nauwelijks nog schudt. Het is mooi dat het steeds minder wordt maar ik snap niet waarom ze het wel eerst doet? Zeker omdat het dus bij het intensief trainen minder wordt terwijl ze op buitenrit (bijv) aan het schudden blijft.

De DA kan niks vinden bij mijn tinker, die heeft haar uitgebreid onderzocht.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 09:05

bij intensief trainen word het dus minder/beter....
dan word je dier dus goed warm en de spieren zijn allemaal flink aan het werk....
je zou dan denken dat het inderdaad iets is ( spieren?)wat dan warm is en geen problemen meer geeft.
op buitenrit is je dier dan minder hard aan het werk denk ik dus blijft het probleem.
zadel etc past echt heel zeker weten goed?

misschien een fysio of osteopaat laten komen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 15:25

Zadel past goed, dus dat kan het niet zijn. Ze doet het overigens met alle soorten zadels, of het nu een engels of een westerzadel is.

Ook is vorig jaar op de kliniek (stond er toen toch) haar rug bekeken door de fysio en die kon niks vinden.

Het zou inderdaad wel aan de spieren kunnen liggen. Ik zal haar ook eens aan de vitamine E + Selenium zetten (hebben we toch nog) misschien dat dat iets helpt.
Ze heeft echter nooit kreupel (in 4 jaar) of onregelmatig gelopen dus dat is dan wel weer raar. Dan zou ze eigenlijk wel meer klachten moeten hebben.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 18:07

een filmp[je kan soms heel veel duidelijk scheppen he.
kijk als het beter gaat na een tijd rijden dan is je dier dan waarschijnlijk voldoende opgewarmt dat het niet meer hoeft te schudden.
kruepel lopen hoeft niet,maar ik las ergens( weet alleen niet meer waar) dat bijvoorbeeld hoefkatrolproblemen ook voor schudden kunnen zorgen.

denk dat je wat rijden betreft een aantal dingen moet proberen?
rijd ook es zonder zadel,of met een ander bitje,ander hoofdstel of bitloos.?

is het alleen onder het zadel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 18:25

Filmpje, zal even kijken of dat lukt, ben een kluns :=

Het is eigenlijk alleen onder het zadel (ook met longeren). Heb echt alles al geprobeerd kwa tuig. Heb bitloos met 3 optomingen geprobeerd, 2 soorten boomloze zadels, nog andere boomzadels. Heb nu op het moment een Billy Allen trens erin en hier loopt ze wel redelijk op. Heb meerdere soorten trensjes en shanks gebruikt.

Heb haar al 4 jaar en ze heeft het altijd gedaan. De DA zei zelf dat het tussen de oren zat (ze heeft voordat ze bij mij kwam manege-werk gedaan waar er steeds met slof gereden werd vanwege haar 'moeilijke' karakter. Maar als dat waar zou zijn, dan lijkt het mij dat ze niet zou ophouden na inrijden.

Iig fijn dat je meedenkt!

[***]

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 18:27

moeilijk dan he om uit te vinden waar het dan door komt...
als een dier steeds met slof word gereden omdat het anders niet wil dan zet het natuurlijk wel aan het denken he...
nou ja misschien kom je er nog achter,en misschien houd het ook wel eens helemaal op

sam_anthaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 10:50

Zou een paard ook kunnen headshaken door een keer zijn hoofd (1e wervels) hard gestoten te hebben? Dat de wervels niet goed zitten? Ik heb er al is een osteophaat bij gehaald en die deed eigelijk alleen de 1e wervels mobiliseren maar ik vraag me af of het hier niet aan kan liggen?
Ook is hij nogal scheef en hierdoor gespannen in zijn spieren. Heb op het moment al contact met een fysiotherapeut die hopenlijk binnekort langs komt en verder met rijden zijn we bezig met rechtrichten en ontspanning.

Waar zou ik nog meer naar kunnen kijken?

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 11:03

dat zou kunnen. Helaas is schudden geen ziekte opzich, maar een symptoon. Volgens mij is het bij de meeste in dit topic een allergie en doen ze het alleen in het voorjaar/zomer, maar schudden kan wel 100 oorzaken hebben.

die van mij schudt trouwens nog steeds niet. Heel af en toe zie ik hem een kort knikje doen, maar das echt te verwaarlozen! ik heb echt goede hoop dat hij er helemaal overheen is gegroeid..

sam_anthaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 11:24

Dat is het vreemde bij mijn paard vind ik dan. Hij is 2/3 weken nadat hij zn hoofd zo hard gestoten heeft gaan schudden (toen werd het ook mooi weer). Hij heeft dit hiervoor nooit gedaan en hij is maar een paar km verder gaan staan dus het zal ook niet aan de omgeving liggen.
Ze zijn toen bij de VA ook gaan kijken met een camera via zn neus en daar was alles goed bij. Ze hebben toen gezegd dat het waarschijnlijk een licht overgevoeligheid is en ik heb daar medicijnen voor gehad (die behoorlijk prijzig zijn). Het leek hierdoor wel wat minder te worden maar het werkte toch niet optimaal. Ik wil gewoon weten hoe het kan dat hij dit is gaan doen en hem ervanaf helpen want zo erg als hij soms schud (voorvoetjes van de grond) is voor hem echt niet fijn!
Het vreemde is ook dat ik soms wel gewoon in de polder kan rijden als het goed weer is en een dag later moet ik omdraaien omdat het dan gewoon gevaarlijk wordt voor mij. Ik snap er iig helemaal niks van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 12:50

Ellepel: Nou, ik denk eerder dat die slof iets verpest heeft dan wat anders. Mijn tinker is geen geschikt manegepaard en om haar onder controle te houden moest er een slof om.
Bij mij zijn dat soort middelen niet nodig.

Sam_antha: Je kan altijd een osteopaat erbij halen, erger zal het er iig niet van worden.

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 17:29

vandaag weer gereden...
en guess what ... :D

2 keer geschud aan het begin en daarna niet meer met instappen, wat juist het grootste probleem was!
meer naar het einde van de les even gestapt, maar toen wel schudden. waarschijnlijk door jeuk van zweten en omdat ie dan wat moeier wordt, maar ik ben zeer tevreden!! :D

sam_anthaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 13:41

Nou zie ik hier ook wel de naam van Eric Laarakker voorbijkomen. Zouden jullie eerder daarheen gaan dan alleen een fysio/osteo erbij halen?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 15:39

fysio/osteo kan niets aan hooikoorts doen ( als dat de oorzaak is van het hoofdschudden ) .

michje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 19:11

hallo,

Sinds het voorjaar schud mijn tinker paard hefig met zijn hoofd en ook alleen tijdens het rijden .In de wei verder niet ook in de stal niet. Vorige jaren deed hij dit niet.
Als hij een beetje moe begint te raken word het veel minder :?

eerst dacht ik dat die last had van zijn gebit , maar de dierenarts zei dat dat geen aanleiding was tot het hoofdschudden zijn gebit was helemaal in orde.

Zijn dit symptomen van headshaking sydrome?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 00:56

@ niels, als je paardje zo lang met slof is gereden, en dan ook nog eens door manegeruiters (niet dat alle manegeruiters slecht zijn maar even ervan uitgaande dat ook de lagere niveaus het dier met de slof reden), dan zou ik zéker even een fysio of osteopaat laten langskomen. grote kans dat de nek/ hals van je paardje behoorlijk vastgereden zit.

@ Samantha, jou zou ik hetzelfde advies geven, mijn paard heeft in het verleden namelijk ook headshaking gehad en dat kwam door verschillende oorzaken, waarvan hoofdpijn er één was. het is héél goed mogelijk dat je paardje een flinke klap heeft gehad bij het stoten van z'n hoofd en zodoende een blijvende hoofdpijn heeft, waarvoor even wat hulp nodig is. een verkrampende spier bijv. in de nek kan voor forse hoofdpijn zorgen.

nou, met Snatje gaat het érg goed, vandaag een paar schudjes maar hij liep dan ook voor het eerst aan de leidsels met bit, en dat vond hij best moeilijk, en hij nam zichzelf érg serieus.
voor de rest van de afgelopen dagen, ook prima, op zich. ik heb het idee dat de regen vooral veel goeds heeft gedaan. ik hou het even goed bij, heb nog géén contact opgenomen met homeopaat e.a., omdat ik eerst een beter beeld wil hebben. hooikoorts durf ik bíjna uit te sluiten eigenlijk, kan niet precies uitleggen waarom maar ik ga het gebied van grofweg het tongbeen tot aan het einde van het middenrif (lendenen dus) eens goed in de gaten houden en evt. wat navoelen, aangezien dat uiteindelijk de ketting is waarin het probleem zal zitten, anders dan in de luchtwegen zelf. het enige wat Snatje nog wel veel heeft gedaan is briesen, en af en toe schuurt hij zijn neus nog íets te fanatiek langs zijn been.

maar goed, het is nu allemaal wel te overzien, eigenlijk denk ik dat ik te weinig gerichte info heb om nu goed duidelijk te maken aan een therapeut wat het probleem is.

wat vinden jullie van dat laatste?