PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tinkerbel2

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 21:27

Ik wil ook Mangaan gaan proberen. Iemand ervaring met St-Hippolyt Hesta Plus MANGAAN?

Is verkrijgbaar bij van Vaesen.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 22:15

Discountfuttershop heeft een hele goede korting op 5 kilo emmers. Ik heb net besteld maar ga toch maar even inslaan :')

@ Maartje, mijn paard is n/n getest, maar hij gaat goed sinds ik het dieet heb omgesteld. Warm indekken enz enz. Ik ga er vanuit dat er een nog niet ontdekte variant een rol speelt.

Na dit testresultaat was ik natuurlijk even richtingsloos, dus ben gestart met een goede basis, mineraalvoer, vit E en eiwitten, lijnzaad als verbron. Magnesium extra en dan maar uitproberen.

Op de Duitse groepen zie je positieve resultaten van mangaan bij alle verschillende varianten. Mij maakt het niet meer uit waardoor het veroorzaakt wordt, ik heb een houvast en het gaat erg goed.

Als ik geen stomme fouten maak :D

Kayleigh__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 22:22

Hier heb ik ook een tijd mangaan gebruikt, ik dacht die van st Hippolyt. Hier had het geen effect helaas.
Lees er ook veel goede dingen over in de Facebookgroepen.

maartje0987

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 13:04

Zijn er hier ook mensen die de vita e olie van horseflex geven? Hoe meet je 30 ml? Is dat een x aantal pompjes?

Danuah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 14:31

maartje0987 schreef:
Zijn er hier ook mensen die de vita e olie van horseflex geven? Hoe meet je 30 ml? Is dat een x aantal pompjes?

Ja die geef ik. Ik heb dat met een maatschepje gemeten. Volgens mij is 1 pompje ongeveer 30ml. Die van mij krijgt 2/2,5 pompjes per dag. Maar pin me er niet op vast hoor, je kan er het beste even een maatbeker/lepel onder houden.

Floortje_NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 15:27

maartje0987 schreef:

Ja ik heb hem staan en 1 pomp zou als het goed is rond de 30ml moeten zijn.

Berryz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 15:43

Op de pomp zelf staat dat 1 pomp 30ml is. Ik geef er 3

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 15:51

Esperanza schreef:
Discountfuttershop heeft een hele goede korting op 5 kilo emmers. Ik heb net besteld maar ga toch maar even inslaan :')

@ Maartje, mijn paard is n/n getest, maar hij gaat goed sinds ik het dieet heb omgesteld. Warm indekken enz enz. Ik ga er vanuit dat er een nog niet ontdekte variant een rol speelt.

Na dit testresultaat was ik natuurlijk even richtingsloos, dus ben gestart met een goede basis, mineraalvoer, vit E en eiwitten, lijnzaad als verbron. Magnesium extra en dan maar uitproberen.

Op de Duitse groepen zie je positieve resultaten van mangaan bij alle verschillende varianten. Mij maakt het niet meer uit waardoor het veroorzaakt wordt, ik heb een houvast en het gaat erg goed.

Als ik geen stomme fouten maak :D

Hoeveel mangaan geef jij?

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 18:21

Waar kopen jullie mangaan?

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 11:04

Is het veel besproken pssm forum op facebook nou verwijderd? Ik zie hem niet meer terug.
Jammer... ondanks de discussies de laatste tijd, stond er wel veel nuttige informatie op.

NikkiB1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 14:28

Ik kan hem nog wel vinden, maar hij staat op gepauzeerd. In een bericht van het beheer staat dat ze de groep zouden willen archiveren. Hopelijk kan je dan inderdaad wel nog teruglezen!

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 16:01

Mag ik even komen klagen/balen? Ik las al even niet meer mee, omdat het zo ontzettend goed ging. Voor het eerst sinds aankoop (net 3 jaar in bezit) de eerste normale zomer gehad; normaal kunnen rijden, buitenritjes, genieten.

Es bleef alleen gevoelig op zijn buik. Steeds vaker protest op aansingelen en zadel (zadelmaker is geweest, alles prima). Ook bij de chiropractor steeds vaker 'gewone apk' ipv 'er moet heel veel aan gebeuren'. Een kleine maand geleden liep hij niet lekker met rechtsachter. Waarschijnlijk een glijer gemaakt in de weide (bekken leek niet lekker). Sindsdien aan het rommelen geweest; iets met compenseren en pssm terugval daardoor.

Bij de chiropractor de boel weer losgemaakt en zij zei direct; ik zie het al. Ga maar een halsecho maken, want zijn bovenhals is totaal weg en onderhals is dikker. Ze vermoed een halsontsteking. Gezien hij vaker tijdens een terugval een invallende bovenlijn heeft, dacht ik het nog even aan te zien tot de terugval weer onder controle is, maar inmiddels kan ik er niet meer omheen. Hij is geprikkeld, echt boos met het zadel op doen en schudde continu met het hoofd tijdens het rijden. Het schudden is inmiddels weer opgehouden.

Nu is het weer op zoek naar wat de oorzaak is. Om direct naar de kliniek te vliegen voor een halsbehandeling met injecties (AKA 1000 euro) vond ik nog een stap te ver. Hij loopt weer rad, maar ik merk gewoon dat er weer wat is en ik weet even niet waar ik het zoeken moet.

Voor zijn buik zijn we weer begonnen met de zoethoutwortel en chiroreiwortel; daar verbeterde hij op. Het is de 'goedkopere' optie dan darmbalans, waar hij ook goed van wordt, maar een kuur van 2 maanden niet genoeg bleek, dus op onderhoudsbasis geef ik bovenstaande ingrediënten.

Je wordt er soms zo moedeloos van.. zeker gezien ik eigenlijk op deze zomer na sinds aankoop alleen maar problemen gehad heb met hem. Daar koop je gewoon geen paard voor :n

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 16:18

Och :knuffel: ik heb met je te doen. Zo naar om zo’n lange tijd zorgen om en voor je paard te hebben. Slopend. Ik heb geen advies, alleen een hele dikke digitale knuffel. Heel veel sterkte Y;(

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 17:12

Ja het is vreselijk, ik heb ook maar 1 normale zomer gehad met mijn merrie die ik al 3 jaar heb. Sommige mensen vinden dat ik haar maar gewoon moet in laten slapen maar ik ga het gewoon echt nog niet opgeven. Ik vind de Britse fb pagina wel heel fijn en supportive. Daardoor ben ik op Q10 en Hempine CBD gekomen, hoop dat dat wat gaat doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 19:34

Hele andere invalshoek maar dit soort klachten passen ook bij maagzweren/zand in de darmen.

Zeker dat laatste komt momenteel aan de lopende band voor. Is dat uitgesloten?

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 20:04

Slmt9 schreef:
Och :knuffel: ik heb met je te doen. Zo naar om zo’n lange tijd zorgen om en voor je paard te hebben. Slopend. Ik heb geen advies, alleen een hele dikke digitale knuffel. Heel veel sterkte Y;(

Dankjewel :knuffel:
MRIIIS schreef:
Ja het is vreselijk, ik heb ook maar 1 normale zomer gehad met mijn merrie die ik al 3 jaar heb. Sommige mensen vinden dat ik haar maar gewoon moet in laten slapen maar ik ga het gewoon echt nog niet opgeven. Ik vind de Britse fb pagina wel heel fijn en supportive. Daardoor ben ik op Q10 en Hempine CBD gekomen, hoop dat dat wat gaat doen.

Nou heel eerlijk.. als ie morgen dood in stal ligt dan is dat een zegen. (Wel pijnloos dan he). Inslapen heb ik overwogen voor deze zomer en 1 da wilde wel, andere niet, maar voelde toch als ter dood veroordeling, dus toch doorgegaan met andere opties. Dat werkte, tijdelijk..

Ik ben op, leeg. Zowel mentaal als financieel. Het helpt ook niet dat ik single geworden ben en alle lasten dus nu alleen draag (heb nog een zorgenkindje in hondvorm :+).

Spenk schreef:
Hele andere invalshoek maar dit soort klachten passen ook bij maagzweren/zand in de darmen.

Zeker dat laatste komt momenteel aan de lopende band voor. Is dat uitgesloten?

Geen gek idee hoor. Daar heb ik ook aan gedacht, maar de overige klachten passen niet wat maagzweer betreft. En het hoofdschudden is echt begonnen na de chiropractor. Zandkuur geven is drama momenteel. Vaak laat hij alles staan, dus incl. zn supplementen. Ik zal weer een poging wagen.

Nu moet ik zeggen dat hij vandaag weer aanzienlijk beter eruit ziet qua opgeblazen buik. Sinds weekje weer de buik supplementen en dat lijk je direct te zien. Zoals ik zei op darmbalans deed hij het fantastisch, alleen dat zou in kuurvorm en daarna +- 2 maand moeten om in "balans" re komen, maar bij hem is het blijkbaar alleen werkzaam door het continu te geven... Aka weer 120 euro erbij per 1.5 maand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 20:07

Zand zou ik dan niet uitsluiten hoor kans is helaas best groot die dan behoorlijk vol zand zit. Zou ook verklaren dat het op de darmbalans goed gaat. Dat prikkelt ook de darmen.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 20:13

Spenk schreef:
Zand zou ik dan niet uitsluiten hoor kans is helaas best groot die dan behoorlijk vol zand zit. Zou ook verklaren dat het op de darmbalans goed gaat. Dat prikkelt ook de darmen.

Alleen dan hebben we nog de hals...
Dat met zn opgeblazen buik is al langer drama. Ik ga iig even met de zandkuur weer beginnen. Ik vind het zo lastig als ik aangeef dat ik de hals (invallen bovenlijn) herken van pssm dan draait chiro het om naar wellicht was het al die tijd al halsontsteking, waardoor hij ook zo kort van voren soms kan lopen etc. Ik heb inmiddels al voor 3 problemen buiten pssm bij kliniek gelopen. Heb de pony x2 er al uit zegmaar alleen al aan speciale behandelingen waar hij last van zou hebben (verkalkte pees, iets met kogels etc). Ik heb het gevoel dat ik zo per onderdeel mijn hele paard beter kan laten behandelen :+

Stel ik doe nu die halsinjecties. Wat wordt het daarna?

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 20:17

Ik vraag me oprecht af wie je een plezier doet met al dat gedokter. Jezelf niet, en je paard waarschijnlijk ook niet.

Super verdrietige situatie wel, sterkte…

Zijn er nog mensen die lid willen worden van de pssm2 pagina die ik niet heb toegelaten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 20:18

Nou een chiro zou ik helemaal geen enkele waarde aan hechten. Dat is niet iets bewezens ofzo en ze hebben geen medische achtergrond.

Wel is het zo dat er toch best wel paarden zijn met andere klachten waarbij alles op de pssm hoop gegooid worden. Halsontstekingen komen best veel voor. Het is misschien ook net wat je wil.

Ik had in dit geval misschien wel willen uitsluiten of er niks zit en een echo van de hals laten maken. Zomaar halsinjecties zal geen dierenarts doen.

Maar je kunt je ook afvragen of je met dit paard nog wel dokteren wil of een andere keuze moet maken.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 20:24

Om officieel chiropractor te mogen noemen, moet je anders wel eerst diergeneeskunde gedaan hebben :o Er zullen vast mensen zijn die het labeltje misbruiken, net als mensen die zich na een cursusje hoefsmid noemen.

Toevallig heb ik het vorige maand aan de orde gehad. Mijn jonkie was al jaren “mwah”. Instructrice die ik erg vertrouw had een vast persoon die haar (trainings)paarden altijd kraakte, kwam nog bij meer paarden uit m’n kennissenkring. Dus prima. Gelijk even naar de oudste gekeken. Weinig aan te merken. Paar weken later de jaarlijkse check up voor haar door een echte chiropractor, welke dus al jaren paardenarts is, en er kwamen een stuk meer punten (!) naar boven.

Heb bij die tweede wel 2,5 keer zoveel af mogen rekenen. Maar kreeg buiten betere behandeling ook betere service en documentatie. Zij is bijna een uur bezig geweest, die ander nog geen 20 minuten met een boel gepraat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 20:29

Chiropractor is geen beschermd beroep dus iedereen mag zich zo noemen.
Chiropractie valt onder kwakzalverij. Chiropractors voor mensen zijn ook geen arts.

Edit: er zijn uiteraard dierenartsen die ook chiropractor zijn maar dit is absoluut geen vereiste om de titel te voeren. Het is geen beschermd beroep. Verder zijn er nog altijd geen wetenschappelijke theorieen voor en valt het daarom niet voor niks onder de kwakzalverij/alternatieve stroming.

iedereen moet doen wat doe goed vindt! Maar ik verkies regulieren wetenschap toch echt boven de aanname van een chiropractor zonder diergeneeskunde.

Polarize

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 20:37

Uitsluiten van ontsteking is fijn natuurlijk, om echt zeker te zijn dat het van die terugval is of niet, maar de vraag is of je jezelf er wel een plezier mee doet als je al zo lang loopt te dokteren.

Die van mij had vandaag eindelijk eens een normale les voor het eerst na zijn terugval. Hij heeft wel moeite met zijn lichaam, wat het heel lastig maakt. Hij is zo scheef als wat, maar omdat het al zo lang gaande is krijg ik hem er niet even zo doorheen en is het echt oncomfortabel voor hem als ik vraag om mijn rechterbeen te buigen, waardoor hij luid en duidelijk gaat staken als ik het iets teveel vraag. In stap en galop is hij vrij goed en buigt ie wel, maar hij is zo strak in draf dat het enorm lastig is. Zit wel vooruitgang in, maar het is echt iets wat maanden gaat kosten.

Nu zit zijn laatste terugval ook niet 100% lekker bij mij. We hebben het op pssm gegooid, maar zijn spieren zijn geen enkel moment strak geweest, de dierenarts had hem volledig nagekeken en naast dat hij enorm in paniek en/of pijn was leek er niks aan de hand te zijn. Ik ben op dat vlak echt een leek met pssm, is ook niet mijn paard, maar zijn eigenaar heeft nog eentje met pssm1 en die zei dat het wel echt alles had van een aanval, behalve dat die spieren dus gewoon zacht en soepel zijn gebleven.
We hebben hem sinds maart en hij was bij ons niet eerder symptomatisch geweest. Bij zijn vorige eigenaar wel meerdere aanvallen gehad, daar had hij geen suikervrij dieet of supplementen en stond hij vrijwel stil, dus dat valt ook niet echt te vergelijken met dat hij bij ons minimaal 3x in de week op verschillende manieren actieve beweging krijgt en aangepast dieet + supplementen. De beweging hadden we echt rustig opgebouwd, eerst onbelast en toen rustig aan steeds meer gaan rijden en nu doet ie makkelijk 1,5+ uur rijden zonder problemen

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 09:01

Hi! Wie kan mij helpen in onze voerkeuze?
Mijn merrie verhuist binnenkort naar een stal waar ze sportbrok geven, maar als 15 jarige n/p1 (symptoom) geteste Mèrens die niet zo heel veel doet lijkt me dat geen strak plan. Ik had al begrepen dat een combi uit weinig suiker en zetmeel met veel eiwit en vitamine e ideaal zou zijn.
Waar ik tussen twijfel:
- marstall force balancer (weinig suiker en zetmeel maar ook weinig eiwit en vitamine e), heel goedkoop met maar 30 euro voor 200 dagen.
- marstall myocare (125g eiwit maar ook rond de 40g suiker en zetmeel per dag, vit e ook best goed.) vrij duur met 40 euro voor 20 dagen.
- WES bodybuilder lijkt tot nu toe de absolute winnaar met heel weinig suiker en zetmeel (2 en 1 gram) bij 66 gram eiwit en de aanbevolen hoeveelheid vit e. Ook niet heel duur met 155 euro voor 145 dagen.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 09:04

Ik voer de Pavo InShape (laag suiker, laag zetmeel, hoog eiwit) en er zit een balancer doorheen. En daarbij magnesium van EJ & Heltiehorse Vit E. Voor ons is dit de perfecte combinatie.