[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Douraque

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 12:18

Heel veel sterkte DameBlanche en LETS, vreselijk allemaal.

DameBlanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 12:27

Hallo Lets, jij ook heel veel sterkte toe gewenst, had DB ook al 19 jaar, maar je bent het je vriendje verplicht om deze keuze te maken. Hoe naar ook.

En inderdaad iedereen bedankt voor de goede tips! Daardoor heeft ze geen last gehad van de bijwerkingen van de pergolide. En bedankt voor jullie lieve woorden.

@ipsilonka: Zag het op facebook, zal leeg zijn zonder haar op je mooie plekje. Je hebt in ieder geval heel goed voor haar gezorgd!

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 12:30

LETS, ook jij heel veel sterkte... Verschrikkelijk...

Vanmorgen bij Fiek geweest, die stond er wat vrolijker bij en zijn hoeven waren een stuk minder warm..
Kwam uit zichzelf vlot de stal uit en heb hem niet betrapt op gevoelig lopen op vlakke ondergrond nu..

Maarja, kan HB in 1 dag zo verbeteren? Met 1 zakje But?
Of heeft Fiek gewoon slechte en goede dagen, heeft de IR veel invloed onder schommeling van suiker? En zijn de zenuwuiteinden soms gewoon pijnlijk (net zoals bij mensen?)
Ben gewoon even benieuwd naar jullie ideeën erover. Beeld lijkt gewoon niet kloppend bij normale HB namelijk..

(kon wel zien dat hij vannacht eerst onrustig is geweest nog, zaagsel lag hoog tegen de muren op..
Hoewel alle mest van vannacht weer mooi op 1 hoop lag, en dat ligt normaal de hele stal door.. Of heeft hij juist zo stil gestaan omdat het pijnlijk was.. Pff je komt er gewoon niet achter als ze niet kunnen praten he..)

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 12:35

Mijn gevoel zegt, en dat is echt puur gevoel, dat hij bijwerkingen heeft die zijn gekomen doordat jij 3 weken lang op 1 mg staat. Het is natuurlijk bekend dat er bijwerkingen ontstaan tijdens de 3e of 4e week. Ik snap dat jij al langer dan 4 weken bezig bent met opbouwen van de pergolide. Maar kan het niet zo zijn dat doordat Fiek best wel heftig reageert op de pergolide icm jouw 3e week op 1 mg., dat er bijwerkingen optreden?

Maar gezien mijn weinige ervaring met cushing, totaal geen ervaring met IR cq HB, kan ik het ook totaal mis hebben. Ik geef aan wat het eerste in mij opkomt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 12:41

SuperRoos schreef:
LETS, ook jij heel veel sterkte... Verschrikkelijk...

Vanmorgen bij Fiek geweest, die stond er wat vrolijker bij en zijn hoeven waren een stuk minder warm..
Kwam uit zichzelf vlot de stal uit en heb hem niet betrapt op gevoelig lopen op vlakke ondergrond nu..

Maarja, kan HB in 1 dag zo verbeteren? Met 1 zakje But?
Of heeft Fiek gewoon slechte en goede dagen, heeft de IR veel invloed onder schommeling van suiker? En zijn de zenuwuiteinden soms gewoon pijnlijk (net zoals bij mensen?)
Ben gewoon even benieuwd naar jullie ideeën erover. Beeld lijkt gewoon niet kloppend bij normale HB namelijk..

(kon wel zien dat hij vannacht eerst onrustig is geweest nog, zaagsel lag hoog tegen de muren op..
Hoewel alle mest van vannacht weer mooi op 1 hoop lag, en dat ligt normaal de hele stal door.. Of heeft hij juist zo stil gestaan omdat het pijnlijk was.. Pff je komt er gewoon niet achter als ze niet kunnen praten he..)

1 zakje but kan wel degelijk het verschil maken.Iedergeval minder pijn.
Mijn paard heeft IR en is ook erg wisselend.Ik wijt dat inderdaad meer aan de IR dan aan de cushing.
Hij heeft dagen dan is hij gewoon sloom/traag.En andere dagen bokkend de wei door.
Ik heb mij er maar bij neergelegt.Hij hoeft immers niets behalve een beetje buiten rondscharrelen met de shet en savonds op stal.

Ik kan ook soms doodmoe zijn....hormoontjes doen veel.Ook veel last bezorgen :7

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 12:43

Heel veel sterkte DameBlanche en LETS.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 12:45

We zijn volgens mij altijl overbezorgde moeders, we letten op elke verandering.

Ik zie echt positieve verbetering door de pergolide, hoor het nu ook steeds vaker van stalgenoten. Ze vinden hem er allemaal goed uit zien qua vacht, gedrag en lopen. Met name het lopen aangezien hij steeds meer gaat rennen/bokken en dat valt volgens mij op :=. En zijn vacht wordt mooier/glanzender, hij verliest nog steeds haar. Maar ik ga hem in het voorjaar wel scheren.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 12:46

:o oh...vergeet ik helemaal..
Heel veel sterkte met het verlies van jullie paardjes! |(
Dameblanche@ en Lets@ :(:)

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 12:56

Geerke, dat klinkt dus precies als Fiek.. Alleen hebben de slechte dagen een heftigere uitwerking op hem momenteel dan dat de goede dagen een gunstig effect hebben die die balans maakt me nu erg onzeker over hoe ver we hierin gaan..

Ramarant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 13:35

Heb dit topic niet helemaal doorgelezen maar wil toch een en ander vragen. Sinds 3 weken is ook cushing vastgesteld bij mijn paard. Nu krijgt hij 1mg Prascend per dag. Hoelang heeft een gemiddeld paard nodig om verbetering te zien door de medicatie? En wat als in het ergste geval ik geen verbetering zie door medicatie..? Heeft het dan uberhaupt nog nut om door te gaan met medicijnen? Kan een paard met cushing nog gewoon werken alsof niets aan de hand is, of is dat funest? Graag hoor ik jullie ervaringen met betrekking tot het wel of niet geven van medicatie..

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 13:55

DameBlanch en Lets, vreselijk veel sterkte met jullie verlies. Dapper keuze maar geen makkelijke.

Ramarant, ik ben zelf nog maar 4 dagen bezig met medicatie dus kan je er helaas nog weinig van zeggen.
Lopen wil ze nog niet echt, maar toen ik haar mee wandelen nam een stuk het land op was ze ineens heel alert op de omgeving.
Ze 'zag' ineens weer van alles waar ze de afgelopen maanden niet van op keek.

Er zijn genoeg mensen die je kunnen vertellen over de reactie op medicatie. Sterkte ook jij!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 14:09

DameBlanch en Lets: Sterkte met jullie verlies.. :(:)

@ Ramarant, het heeft wel een paar weken nodig voordat je voorzichtig aan wat gaat merken van de medicatie. Daarbij is het vaak uitproberen welke dosis het beste werkt voor je paard. Wat waren de symptomen bij jouw paard? Of je nog net zo kunt rijden zal afhangen van wat hij aan symptomen heeft en in hoeverre hij straks opknapt.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 14:14

Jessix, gefeliciteerd! *\o/*

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 14:22

Dank je wel!

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 14:37

Gefeliciteerd inderdaad!

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 15:25

dameblanch en lets, beide gecondoleerd met jullie verlies

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 20:02

Lets en Dameblanche veel sterkte met het verlies van jullie paarden :(:) Hoe hard het ook is, het is de eerlijkste keuze naar hen toe die je kan maken...als leven lijden wordt, heeft het geen zin meer...

@ramarant na een week of 6 tot 8 zou je toch al enige verbetering moeten zien. Wat zijn de symptomen bij jouw paardje? Bedenk wel dat er ook paarden zijn waarbij pergolide niet of onvoldoende aanslaat. In dat geval is eventueel een ander middel te proberen ( Trilostane bijv ). Maar voor nu nog even geduld, geen voorschot nemen op je ellende denk ik altijd maar :D
Als ie nog zin heeft in werk, dan is aan het werk houden een ideale optie voor cushing-patienten. Is alleen maar goed voor de spieropbouw en de algemene conditie! Hier werkt cushie ook nog altijd 4x per week, net zoals vroegah... :j

Jessix Proficiat !!!!

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 20:27

Sterkte Lets en Dameblanche..

Bij mij is het 1 maart alweer een jaar geleden dat ik afscheid moest nemen van mijn vriendje die ook al 22 jaar bij me was..
De scherpe randjes gaan eraf, de mooie herinneringen blijven gelukkig maar het gemis helaas toch ook wel.

Nogmaals sterkte meiden, het is idd echt het afsluiten van een tijdperk en dat is niet makkelijk..
Dappere beslissingen van jullie!

Ramarant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 20:30

De symptomen bij mijn paard waren het spontane en snelle bijkomen en afvallen. Daarbij nerveus en chagrijnig gedrag. Het lijkt erop dat hij nu wat meer vrolijke dagen heeft en zich minder stoort aan bepaalde dingen. Ook geniet hij nu meer van een borstelbeurt dan voorheen. Eerst liet hij totaal niet merken tot hij het uberhaupt ook maar een klein beetje fijn vond.Nu laat hij wat meer emotie zien. Hij heeft ommenabij een 5 tal jaren stilgestaan door verkeerde diagnose van de voormalige dierenarts. Hij zou artrose hebben, wat helemaal niet waar bleek te zijn. Een enorme domper, 5 jaar tijd weggegooid. Nu is cushing geconstateerd, even afwachten hoe hij het blijft doen met medicatie. Als het over een tijdje goed blijft gaan, gaat meneer weer aan het werk.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 20:34

Je bent meteen begonnen met 1 Mg? Er wordt vaak in dit topic geadviseerd om langzaam op te bouwen om bijwerkingen te voorkomen. Veelal in de 3e a 4e week komen de bijwerkingen, zoals niet eten, niet lopen, depressief of dikke benen. Maar dit hoeft natuurlijk niet, bij mij kwamen de bijwerkingen bij de opbouw van 1/4 naar 1/2.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 20:35

SuperRoos schreef:
Geerke, dat klinkt dus precies als Fiek.. Alleen hebben de slechte dagen een heftigere uitwerking op hem momenteel dan dat de goede dagen een gunstig effect hebben die die balans maakt me nu erg onzeker over hoe ver we hierin gaan..

vaak zorgt de pergolide ook voor een betere suikerstofwisseling.Maar dat duurt dus even.
Dan ben je zeker twee of drie maanden verder.Ik hoop dat jullie dat redden. ;(

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 20:36

Merrie hier wil absoluut niet aan het werk.
Is altijd een loper geweest (heet!) maar ze wil nu geen pas teveel zetten. Ik herken haar gewoon niet.
Beetje uitgeblust ziet ze er uit, die blik in haar ogen is zó anders!
Ik hoop dat de medicijnen snel aanslaan en ze weer praatjes krijgt......

En mensen maar zeggen; stap er toch eens op, schop onder de kont die merrie en rijden. _-:( _-:( _-:(

Ramarant, wat vreselijk dat jouw DA een verkeerde diagnose heeft gesteld zeg....... |o

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 20:44

Dat zou toch kunnen duiden dat je te hoog bent begonnen en dat dit bijwerkingen zijn. Mijn paard weigerde bij de opbouw ook te lopen en was zwaar depri. Maar gewoon doorzetten en hopen dat de bijwerkingen snel weg zijn. En dan heb je echt je paard terug, maar het is zielig om je paard zo te zien

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 20:47

Ramarant schreef:
De symptomen bij mijn paard waren het spontane en snelle bijkomen en afvallen. Daarbij nerveus en chagrijnig gedrag. Het lijkt erop dat hij nu wat meer vrolijke dagen heeft en zich minder stoort aan bepaalde dingen. Ook geniet hij nu meer van een borstelbeurt dan voorheen. Eerst liet hij totaal niet merken tot hij het uberhaupt ook maar een klein beetje fijn vond.Nu laat hij wat meer emotie zien. Hij heeft ommenabij een 5 tal jaren stilgestaan door verkeerde diagnose van de voormalige dierenarts. Hij zou artrose hebben, wat helemaal niet waar bleek te zijn. Een enorme domper, 5 jaar tijd weggegooid. Nu is cushing geconstateerd, even afwachten hoe hij het blijft doen met medicatie. Als het over een tijdje goed blijft gaan, gaat meneer weer aan het werk.

Wat was zijn acth waarde en hoe oud is ie ?
Wel heel sneu van die verkeerde diagnose...pffff... inderdaad 5 jaar weggegooid! Maar hopelijk slaan die pillen aan en dan kan ie weer lekker bollen ! :j

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 21:03

Douraque, ze was helaas al een paar maanden zo..... sinds november.
Vandaar dat ik ook uit wilde zoeken wat ze mankeerde. De rest verklaarde me voor gek op stal want er was toch niks aan de hand.
Als ik ging rijden liep ze de ene dag de sterren van de hemel en dagen erna kon ik niks met haar doen. Kon er een zweep op stuk slaan (als ik dat al zou willen) Ben zo blij dat ze zo goed heeft aangegeven dat er iets was!

Ik geef nu nog steeds een halfje en wil dat ook even blijven doen zodat ze er een beetje aan gewend is. Dan langzaam ophogen naar advies van DA en 1 pil per dag. Maar dat doe ik beetje bij beetje, het is een gevoelige merrie :j