[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 20:00

uudje schreef:
weet er iemand hier misschien eczeem/ vliegendekens te koop voor mini's? James is 81 cm.
Het gaat nu aardig goed hij schuurd iets minder, smeer hem nu regelmatig in met uiercreme en was hem met groene zeep, daar word de huid goed soepel van en trekt dan niet zo, dit werkt best goed.
Nu ben ik nog op zoek naar een deken, sowieso voor volgend jaar, maar kan maar niks vinden voor zo'n kleine uk. Heb 1 side gevonden maar die zit in engeland.

http://www.shetlandershop.nl/assortimen ... rettyPhoto

EquiPhoto

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 11:14

Sinds ik mijn vliegenkap aan mijn deken heb vastgenaaid gaat het hier zoveel beter met de eczeem :D
Ik ben nu trouwens met nieuw voor bezig, Metoza heet het en is het nieuw op de paardenvoermarkt. Het is een goede vervanger van Hugho's kruidenmix, wat mijn leverancier niet meer leverd. Net bezig aan een 2e zak en zie best veel resultaat al :)

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 11:42

_CS_ schreef:
Nou, die mening deel ik niet met je.
En ook al zijn ze zo neutraal als wat,het verstoort toch.
Als je al nagaat wat alleen water al voor een effect heeft op de huid, met shampoos des te meer.

De huid van mijn pony is nog nooit zo goed geweest nadat ik alle shampoos in de prullenbak heb gegooid, en er geen water meer overheen is geweest. (Uitgezonderd regen dan haha)

Maar goed, iedereen moet doen wat ie zelf wilt, en denkt dat goed is voor hun dier.

ik deel jouw mening wat betreft de shampoos.

pony hier word zo weinig ook mogelijk gesmeerd, en dan alleen mijn eigen brouwsels.
dan weet ik precies wat erin zit en wat het effect is.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 14:56

EquiPhoto schreef:
Sinds ik mijn vliegenkap aan mijn deken heb vastgenaaid gaat het hier zoveel beter met de eczeem :D
Ik ben nu trouwens met nieuw voor bezig, Metoza heet het en is het nieuw op de paardenvoermarkt. Het is een goede vervanger van Hugho's kruidenmix, wat mijn leverancier niet meer leverd. Net bezig aan een 2e zak en zie best veel resultaat al :)

Dáaaaaaat is slim -O- Was ik daar maar opgekomen.. Idee voor volgend jaar haha.. Deze tr*t hier krijgt hem altijd kapot/af.. Maar als ik hem eraan naai is dat onmogelijk :+

Deze winter maar eens een Boett achtige hoofdkap scoren, volgend jaar ben ik er niet dus wil minimaal 2 goede dekens en dan 1 reserve half dooie voor de zekerheid. Moeders moet het volgend jaar alleen doen namelijk. Ik ga ook Derfen bestellen, en dan gewoon puur. Kijken of dat helpt..

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 16:20

Dank je wel yvonnedv, die had ik inderdaad nog niet gezien.

carina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 16:58

EquiPhoto schreef:

Zelfde verhaal hier, ben inmiddels 3 zakken verder en bevalt super!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 17:02

opisop_shop schreef:
dat is niet altijd voor ieder paard even goed ivm kans op hoefbevangenheid, daarom kiezen weinig mensen ervoor. Fijn dat het goed gaat bij zee met jouw paardje!

Hier alles prima, Wisse heeft tot nu toe erg weinig last, schuurt ook niet en de buik blijft ook gewoon heel hoewel de deken deze niet bedekt. Is vorige week 5dagen het gras opgeweest en ik merk geen verschil.
Gisteren begonnen met ander brok voor wat meer energie, ben benieuwd of ik daarvan iets ga merken qua jeuk want er zitten natuurlijk wel meer suikers in.

Hoe is de algehele tendens dit jaar een beetje bij jullie; beter dan vorig jaar, hetzelfde of slechter?

beter :j
zo lang ik appie maar uit het gras houd...op een kaal stuk gaat het goed dan heeft hij enkel nog een plek op het hoofd

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 17:12

Voor de geïnteresseerde heb ik nog een RSIH ZE deken in perfect staat! mt 185
Mag voor leuke prijs weg. PB voor meer info.....

NehnaDagmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 17:41

Weet iemand ook of je de Boett-hoofdkap ook in combinatie kunt gebruiken met de Rambo deken?

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 17:59

Bij de Rambo deken kun je eigelijk alle hoofdkappen gebruiken die niet bevestigd hoeven te worden. Dus die ook zonder deken op kunnen. Ik vind de combi niet mooi, bruin met wit :+ maar dat ter zijde.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 09:17

carina schreef:
EquiPhoto schreef:

Metoza? Van welke fabrikant is dat? Kon op het i-net er niks over vinden?

10tje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 10:05

dianalamboo schreef:
Op de pavo site op fb, ga meedoen met een test

Bedankt, ik heb het gevonden op de site. Het kruidenmengsel is dus nog in de testfase. En het zou ergens begin november op de markt moeten komen. Dan nog maar even geduld over de samenstelling en de prijs. Ben wel erg benieuwd.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 10:13

bluh, deze ochtend mijn paard op een stukje schrale wei gezet zonder toegang tot de schuilstal, vallen er LITERS water uit de lucht!

Godzijdank heb ik 2 RSIH, dus de ene straks maar wisselen met de andere...

Tot hier toe staat mijn paard elke dag zo'n 10h op de wei (kort gelig gras) met RSIH en kap.
Ik smeer alleen nog maar derfen aan de uier. Ik heb gemerkt dat sinds een week er ietsje meer jeuk is aan de uier, dus de derfen smeer ik nu elke dag.

Manenkam is rustig en staart ook.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 10:14

Ik denk dat ze metazoa bedoelen: http://metazoa-horse.nl/
Het nieuwe voer van Pavo ziet er op zich wel interessant uit. Denk alleen niet dat ik dat durf te geven aan Senna. Die krijgt van andere Pavo-producten die ik heb uitgeprobeerd jeuk.

Senna heeft tot nu toe een veel beter jaar gehad dan voorgaande jaren. Tot nu toe heeft ze één keer hele erge jeuk gehad, denk dat dat voornamelijk met het gras te maken heeft gehad (ze stond toen zonder grasmasker). Volgens het meetlint is ze zo'n 100kg minder zwaar dan vorig jaar. Ik denk dat ik voor haar nu ook eindelijk het juiste voer heb gevonden.
Zondag het eczeemdeken afgespoten met de hoge drukspuit. Dat was ook wel nodig. :=
Het lichtere stukje in het midden/bovenin (bij de schoft), had ik afgespoten, rest nog niet.
https://lh4.googleusercontent.com/-GgT1n3zK5cw/UE7xQL9BKwI/AAAAAAAABoY/QOnJlgib6n8/s720/foto%2520%25288%2529.JPG

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 10:34

Oeps :D Hoe krijgt ze die deken ZO vuil? :oo

De mijne staat 24/7 buiten, 10h op de wei 14h zandpaddock, maar die ziet er écht zo vies niet uit haha!

Mijn weidegenootje heeft meer pech, paard heeft alles afgeschuurd tot op het vlees (niet bloedens toe).
Paard haar uier, gezicht en staart zijn wel gespaard gebleven, maar vindt het echt ellendig voor haar :(

Paard krijgt (bijna) hetzelfde dieet als mijn paard en TOCH is er bij mijn paard een pak minder schade.
Begrijpen wie begrijpen kan, zo jammer dat het ene middel niet voor alle zomereczemers werkt...

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 10:46

Hallo dames!

Ik heb voor mijn haflingermerrie de afgelopen maanden een hals deken van QHP gebruikt. Toch merk ik dat hij niet zn werk 100% heeft gedaan. Nu wil ik voor haar een volledige deken hebben. Aangezien ze de eczeem echt niet super erg heeft (een beetje schuren op een plek in de manen, en haar staart) wil ik weten welke deken jullie mij aanraden. Het hoeft denk ik daarom geen vreselijk dure te zijn aangezien ze het maar in lichte vorm heeft maar toch erg genoeg voor een deken. Zou een simpele deken genoeg zijn voor haar? Ik hoor graag jullie ervaringen :)

De reden dat ik een volledige deken wil is voor haar staart en dat ze dan meer de weide op kan.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 10:50

Ik raad zowiezo altijd de RSIH aan (€125), maar mensen hebben ook goede ervaringen met de Epplejeck deken met halssluiting (€69.95).

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 11:00

Oke, zie ik hieronder net een advertentie van epplejeck 75 % korting. wel zomerkleding maar miss zijn de dekens ook goedkoop. Bedankt voor je reactie!

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 11:28

intel_1x schreef:
Voor de geïnteresseerde heb ik nog een RSIH ZE deken in perfect staat! mt 185
Mag voor leuke prijs weg. PB voor meer info.....

Deken is verkocht, bedankt voor de interesse :-)

10tje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 12:34

carina schreef:
EquiPhoto schreef:

Volgens hun site zit er wel ruim 18% aan suiker/zetmeel in dit product. Ook al voer je er maar weinig van per dag, voor mijn paard zou het alweer teveel zijn......

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 13:13

Ik vind 18 % echt wel weinig hoor. Meestal zit dit tussen de 25 en 48 %.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 13:38

Nou heel erg weinig... wel in vergelijking met graanproducten (brok/muesli), maar dan houdt het ook op.
Of er veel suikers (zetmeel/suiker) in gras of hooi/kuil zit kun je alleen maar door testen achterhalen - dat kan enorm variëren. Met hooi en kuil heb je dan nog het voordeel dat je het een uurtje kunt weken om nog meer suikers te verliezen.

Vind de site van Metazoa erg onwetenschappelijk, informatie over de samenstelling ontbreekt en er staan wat jokkebroks in, zoals het voorkomen en genezen van hoefbevangenheid en zomereczeem en een koolhydraatindex ( moet zijn: koolhydratenindex of te wel glycemische index)vn 5. Kul! Is geen enkel wetenschappelijk bewijs voor - de consument slikt het wel.

Marstall Faser Light zit in ieder geval lager.

Bbauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 14:07

M_hartje_M schreef:
Hallo dames!

Ik heb voor mijn haflingermerrie de afgelopen maanden een hals deken van QHP gebruikt. Toch merk ik dat hij niet zn werk 100% heeft gedaan. Nu wil ik voor haar een volledige deken hebben. Aangezien ze de eczeem echt niet super erg heeft (een beetje schuren op een plek in de manen, en haar staart) wil ik weten welke deken jullie mij aanraden. Het hoeft denk ik daarom geen vreselijk dure te zijn aangezien ze het maar in lichte vorm heeft maar toch erg genoeg voor een deken. Zou een simpele deken genoeg zijn voor haar? Ik hoor graag jullie ervaringen :)

De reden dat ik een volledige deken wil is voor haar staart en dat ze dan meer de weide op kan.

Ik heb een fries met lichte exceem, veel dekens geprobeerd en toch een bij alle dekens een beetje last , behalve de Rambo Sweetitch Hoody...
Dit jaar heeft hij daarmee nog geen enkele keer jeuk gehad! ( mijn paard staat overigens zomers dag en nacht buiten, in de winter +/- 8 uur buiten de rest binnen )

tweety_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 16:17

Ik ben ook tester van de Pavo Care 4 Life. Ben nu niet thuis, maar zal vanavond proberen om de samenstelling enzo hier te posten voor de geïnteresseerden. Met een suiker- en zetmeelgehalte van 9% zitten ze wel erg laag... Er zitten geen granen in en het is glutenvrij. Klinkt allemaal zeer goed wel.
Voer ruikt lekker naar kruiden en is heel structuurvol. Mijn paard doet er langer over dan met haar ander voer, ze moet goed kauwen, wat een pluspunt is, want ze eet normaal alles razendsnel op haha. Ik ben benieuwd hoe mijn paard er op langere termijn op gaat reageren.

Zaterdag had ik haar staart en manen gewassen met Medicated Shampoo van Absorbine. Ze zag er weer zo netjes uit dat ik niet met Derfen heb gesmeerd... En ja hoor, volgende avond (na mijn dagje Horse Event) aangetroffen met geschuurde manen en staart :(. Vooral de manen hebben wel te lijden nu, ze zijn al wat uitgedund *zucht* Maar toch niet genoeg om echt van een ramp te kunnen spreken.

Op Horse Event de staart- en manenspray van Duval gekocht en die gebruikt, maar gisterenavond had ze toch de manen weer geschuurd. Toch Duval nog maar eens geprobeerd, op hoop van zege. Merk ik vanavond dat ze weer geschuurd heeft, dan ga ik weer met Derfen beginnen. Dat is tot hier toe het enige dat lijkt te werken... Maar het wordt zo smerig hè, bah.

Ik ga toch echt eens met de weidebeheerders moeten gaan praten. Ik vind mijn paard (en alle anderen) te dik worden. En als ik dit al zeg, dan is het wel erg aan het worden. Mijn paard is namelijk jaren te mager geweest, en is echt moeilijk op gewicht te krijgen of te houden, maar nu is ze gewoon vet aan het worden :x, en dit terwijl ze nog nooit zo vaak en regelmatig werd getraind als nu... Ze staan allemaal 24/24 buiten in het gras en ondertussen krijgen ze zelfs 's nachts hooi bij terwijl er nog meer dan genoeg op de wei staat 8)7 . Goed voeren okay, maar overdaad schaadt. Ook schuren ze allemaal! Het lijkt mij dat ze toch net iets te veel van het goede binnenkrijgen. Beetje vreemd wel, want de weides zijn speciaal ingezaaid met een gras-en kruidenmengeling speciaal voor paarden en er wordt niet echt speciaal bemest, behalve met grondstoffen die nodig blijken uit bodemonderzoek... Hooi komt ook van de eigen weides. Toch wil ik het aantal uren gras graag beperken volgend jaar om te kijken of dit een effect heeft (op het schuren en vet worden). De vraag is alleen, hoe maak ik hen dat duidelijk hè? Ze zijn nogal NH-minded en willen de paarden niet 'opsluiten'. Nou, dat kan ook niet, want er is nergens een stal ofzo, enkel een schuilstal. Maar zelfs op een kleiner stukje wei zetten, noemen ze 'opsluiten' :roll: Wie helpt me met het vinden van goede argumenten? Links naar (NH-)sites en wetenschappelijke onderzoeken zijn een plus. Haha. Té dikke paarden en het schuren lijken mij al een goed begin ;)

Het beste voorbeeld is 1 van de paardjes die er staat. Die heeft een week op stal gestaan met een peesblessure en staat nu al een week of 2 op een klein stukje met weinig tot geen gras, maar krijgt wel voldoende hooi. Dit paardje was echt vet maar is toch al aanzienlijk vermagerd en ziet er eindelijk weer wat normaal uit qua gewicht. Paard lijkt ook nergens (meer) te schuren... Lijkt mij toch een echt bewijs! Nu dat alleen nog duidelijk proberen maken hè *zucht*

Verder ga ik waarschijnlijk ook voorstellen om enkel Equine Scratchers te kopen en die te hangen op de plaatsen waar ze veel schuren (op 1 plek zie ik regelmatig manen en staart van de paarden hangen, waaronder die van mij, helaas :(). Dat, samen met een beter voerbeleid, moet volgens mij al een héél pak helpen. Nu het nog 'verkocht' krijgen hè ;)

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 16:37

tweety, is een goede graasmasker iets om te proberen? Ook niet natural, maar dat is een vet paard ook echt niet ;-) en anders overtuigen van Strookbegrazing?
In oktober begint afslanken weer. Als ze in de winter goed afvallen is dat natuurlijk proces