Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 12:00

Kirrr schreef:
Waarom wortels? Hier hebben ze daar alleen maar last van.
Aanvullen met spelt vind ik een beter idee.
Ben zelf ook benieuwd naar de werking van gastroplus.

Ik dacht wortels puur ter extraatje om iets te knabbelen, zit geen werkend idee achter.
Heb jij een merk/voorbeeld voor spelt?

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 12:09

SteffiiY schreef:
Kirrr schreef:
Waarom wortels? Hier hebben ze daar alleen maar last van.
Aanvullen met spelt vind ik een beter idee.
Ben zelf ook benieuwd naar de werking van gastroplus.

Ik dacht wortels puur ter extraatje om iets te knabbelen, zit geen werkend idee achter.
Heb jij een merk/voorbeeld voor spelt?

Je moet de Ruwe Spelt hebben met de kaft er dus nog om heen.

SteffiiY

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 12:14

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 12:59

SteffiiY schreef:

Ja idd.
Ik weet niet uit welke regio je komt, maar die van Bio-Ron vind ik altijd wel aan de prijs.
Alsd je in de buurt van Belgie woont of in het noorden van het land vind je het vele malen goedkoper.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 13:09

Ik zit in BE, maar kan nu zo direct niet op het merk komen.
Eens kijken of thuis nog een zak staat.
Meerdere osteo's en DA's hebben spelt al aangeraden voor de maag/vertering.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 14:26

Helaas woon ik in het midden van Nederland :(

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 17:52

Wortels gaan bij mijn paard ook niet goed en een teveel aan luzerne ook niet Op de fiber force doet hij het momenteel best redelijk, de korrels gooi ik erover. Die laat hij in de fiber force niet staan.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 20:10

Tweet is momenteel drama met zijn medicijnen.

Ik maak er haast een kinderpapje van...

Geweekte bietenpulp (ong. 200 ml totaal in geweekte toestand) klots appelmoes (ong 100 ml) wat stukjes appel en wat stukjes wortel.
Dat door elkaar geroerd tot een smeuïg mengsel.

De korrels gaan er last minute net voor het voeren doorheen. (doet stal, ik zet de bakjes met mengsel klaar)

Uiteraard is appel, appelmoes en wortel niet ideaal, maar geen meds is nog beroerder voor hem.

Ik zit wel te denken of ik het eens met een ingeefspuit wil proberen. Alleen nog even nadenken waar ik het dan mee meng. (die ingeefspuiten hebben ze gewoon bij de meeste dierenartspraktijken, voor de mensen op de vorige blz die ze zoeken)

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 22:54

Aha thanks voor je tip!

Ik ga het morgen proberen met een ingeefspuit en ga het proberen te mengen met wat appelstroop aangemakt met water dat het een stroop dikte word.

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 13:18

Hallo lieve Maagzweerders..

Ik heb al een tijd niet meer gereageerd in dit topic, omdat mijn paard (cas) gelukkig (klopt af) weer een stijgende lijn te pakken heeft. Heb weer 2 keer gelest. En merk dat hij het fanatiekere werk weer meer aan kan. Hij blijft vrolijk en los door zijn lijf. Zijn mest stabiel en weinig toch niet knarsentanden tijdens het rijden.

Het grappige is, dat de grootse de verandering een week of drie geleden plaatst vond. En dat wilde ik jullie eens voorleggen. Cas was plots flink aan het hoesten. Arts langs gekomen.. kreeg een siroopje.. de buren en ik mochten niet meer opstrooien in Cas zijn buurt en ik moest het hooi nat maken. Wat een rot klus! Maar zijn mest werd er ontzettend goed van. Wat ik al zei... hij zat al in een stijgende lijn. Maar geloof dat hij nog nooit zulke mooie mest heeft gehad. echt perfect!

Op een gegeven moment was t hoesten gestopt en kreeg hij gewoon weer droog hooi.. en zijn mest ging weer achteruit. Toen ging er een belletje rinkelen.. nu maak ik dus weer zijn hooi elke keer nat. En voor t eerst in maanden weer eens kunnen lessen... Ik weet nou niet zeker of het allemaal toeval is. Of dat dat natte hooi wellicht toch een positief effect heeft op zijn gestel.
Hij doopt namelijk ook altijd zijn hooi in zijn drinkbak..
Wat denken jullie???

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 13:20

SteffiiY schreef:
Aha thanks voor je tip!

Ik ga het morgen proberen met een ingeefspuit en ga het proberen te mengen met wat appelstroop aangemakt met water dat het een stroop dikte word.

Was de truc boterham met appelstroop en daar de korrels op al langs gekomen?
De enige manier waarop mijn paard, toen der tijd, de korrels at

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 13:28

Mijn paard met gevoelig maag sopt haar hooi ook...maar als ik het op voorhand zelf nat maak, wilt ze het niet hebben. Hier wel veel minder tot geen klachten sinds ik alle krachtvoer/brok achterwege heb gelaten en in de plaats een vitaminekorrel met lucerne (zowel droge als natte) voer. Ik voer vitalbix daily complete en daar moet je dus maar weinig van voeren. Morgens 300 gram en avonds 300 gram voor mijn paard van 1.65m. De kleinere hoeveelheden brok maken hier wel veel verschil dus.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 14:16

Charly brown, is maar een idee maar door het weken van hooi verlies je altijd wat voedingsstoffen. Misschien is het hooi net de rijk voor je paard en doet hij het daarom beter met nat (en dus armer) hooi.
Misschien wat ver gezocht, maar kan het alleen maar melden.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 14:22

Hoe lang week je het?

Ik heb ook wel eens gehoord dat geweekt hooi iets zachter is. Letterlijk iets minder prikkerig. En daarom iets minder zou irriteren.

Ik weet eigenlijk niet of ik het nu wel of niet plausibel vind, maar vond het in ieder geval de moeite waard om hier te delen.

Anniick

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 14:59

Hoe zouden jullie Abler geven tijdens een verhuizing? Hoeveel zakjes opbouwen en afbouwen en hoelang?
Ik ben nu met een 'kuur' van 150 zakjes bezig vanaf halverwege februari; van 4 zakjes ben ik nu afgebouwd naar 1 en hij krijgt volgende week de laatste. 1 mei gaat ie verhuizen, dus wil het dan wel weer gaan geven. Maar hoe kan ik het het beste aanpakken?

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 15:17

Dan zitten we bijna in hetzelfde schuitje.

Tweet gaat ergens rond 23 april verhuizen.
Mijn planning was (met nadruk op was...) het volgende: dag of 10 voor de verhuizing starten op volle of bijna volle dosis. (2of3 zakjes)
Dat minstens 2 weken na de verhuizing vol blijven houden. En dan afhankelijk van hoe Tweet het doet gaan afbouwen. Lijkt hij nog erg stresserig pas layer gaan afbouwen, lijkt hij op zijn gemak na twee weken beginnen met afbouwen.
1 week om de dag 2 of 3 zakjes.
Dan week of 2 2 zakjes.
Dan week om de dag 1 of 2 zakjes.
Dan twee weken 1 zakje
Dan 1week om de dag 1 of 0 zakjes en dan stoppen.

Alles natuurlijk afhankelijk van wat ik zie aan klachten.

Maar goed, dat was de planning.
Tweet heeft 3 weken terug koliek gehad, moest paar dagen mey weinig ruwvoer en kreeg medicijnen die beroerd zijn voor de maag.
Kortom, toen per direct op 3 zakjes gezet (veearts gaf ook aan dat hij echt ondersteuning nodig had, vanwege de medicijnen en gebrek aan ruwvoer)

Ik was daarna van plan om vlot naar de twee te gaan, en dan vlak voor de verhuizing weer naar drie.
Maar het rommelt wat op stal waar Tweet nu nog staat. Kwaliteit hooi is ineens vrij beroerd voor Tweet, en nog zo wat dingetjes.
Heb dus maar besloten om niet te gaan klooien.
Hij blijft op drie tot na de verhuizing, en hoop dan wel het bovenstaande afbouwschema.
Mocht hij erg goed gaan misschien wat vlotter.
De plek waar hij komt is wel echt grenzend aan ideaal voor maagpatienten, en het goede weer komt er ook aan. Dat scheelt voor Tweet heel erg.

Anniick

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 15:24

Ah inderdaad! Wel balen dat ie weer koliek gehad heeft zeg. Komt de verhuizing idd niet ten goede. Maargoed, als de plek een hele verbetering is, hopen dat dat de overhand neemt!
Thanks voor je schema. Ga zo iets ook aanhouden! :)

Als iemand weer een bestelling gaat doen bij Abler hoor ik het graag. Ik heb nog een klein aantal zakjes nodig. :)

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 15:52

Anniick, ik heb er nog liggen. Mijn paard wil ze echt niet eten. Heb alles geprobeerd, maar kan altijd meer weggooien dan hij op eet en daarvoor zijn ze te duur.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 17:28

Femke_Tweety schreef:
Hoe lang week je het?

Ik heb ook wel eens gehoord dat geweekt hooi iets zachter is. Letterlijk iets minder prikkerig. En daarom iets minder zou irriteren.

Ik weet eigenlijk niet of ik het nu wel of niet plausibel vind, maar vond het in ieder geval de moeite waard om hier te delen.

Mijn merrie is ook een echte sopper en maagpatient. Ze krijgt altijd voordroog. Echter hadden we maanden lang prachtig droog voordroog, niet van hooi te onderscheiden, maar de laatste twee maand zijn de balen van wat vochtiger voordroog. Mijn paard ging er gelijk veel minder door soppen. Ik had zelf het vermoeden doordat deze voordroog veel zachter is, maar ja blijft een gok.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 17:31

Femke_Tweety schreef:
Dan zitten we bijna in hetzelfde schuitje.

Tweet gaat ergens rond 23 april verhuizen.
Mijn planning was (met nadruk op was...) het volgende: dag of 10 voor de verhuizing starten op volle of bijna volle dosis. (2of3 zakjes)
Dat minstens 2 weken na de verhuizing vol blijven houden. En dan afhankelijk van hoe Tweet het doet gaan afbouwen. Lijkt hij nog erg stresserig pas layer gaan afbouwen, lijkt hij op zijn gemak na twee weken beginnen met afbouwen.
1 week om de dag 2 of 3 zakjes.
Dan week of 2 2 zakjes.
Dan week om de dag 1 of 2 zakjes.
Dan twee weken 1 zakje
Dan 1week om de dag 1 of 0 zakjes en dan stoppen.

Alles natuurlijk afhankelijk van wat ik zie aan klachten.

Maar goed, dat was de planning.
Tweet heeft 3 weken terug koliek gehad, moest paar dagen mey weinig ruwvoer en kreeg medicijnen die beroerd zijn voor de maag.
Kortom, toen per direct op 3 zakjes gezet (veearts gaf ook aan dat hij echt ondersteuning nodig had, vanwege de medicijnen en gebrek aan ruwvoer)

Ik was daarna van plan om vlot naar de twee te gaan, en dan vlak voor de verhuizing weer naar drie.
Maar het rommelt wat op stal waar Tweet nu nog staat. Kwaliteit hooi is ineens vrij beroerd voor Tweet, en nog zo wat dingetjes.
Heb dus maar besloten om niet te gaan klooien.
Hij blijft op drie tot na de verhuizing, en hoop dan wel het bovenstaande afbouwschema.
Mocht hij erg goed gaan misschien wat vlotter.
De plek waar hij komt is wel echt grenzend aan ideaal voor maagpatienten, en het goede weer komt er ook aan. Dat scheelt voor Tweet heel erg.

Wat bij mijn paardje heel goed werkt is om voor de grootste stress een klein schepje maagzout te geven. Neutraliseerd het maagzuur. Werkt dacht ik ongeveer 5 uur. Misschien iets om op de dag van de verhuizing om de 5 uur een klein beetje door het voer te geven?

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 22:57

Femke_Tweety schreef:
Hoe lang week je het?

Haha, dank je...
Ik maak t hooi nu 3 weken nat

Soms wil je wel eens geloven dat je DE oplossing hebt gevonden... Ik blijf t iig volhouden tot t weide seizoen... Hopelijk begint deze over een week of 3... Ben erg benieuwd hoe t met cas blijft gaan...

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 07:19

Ha, ik bedoelde hoe lang het hooi in het water ligt.
Dus hoe veel tijd het hooi krijgt om wat zachter te worden.
5 minuten zal minder doen dan 30, denk ik.

Dus zo bedoelde ik de vraag hoe lang het hooi weekt...

Superfijn dat Cas het momenteel zo lekker doet!

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 13:30

Femke_Tweety schreef:
Ha, ik bedoelde hoe lang het hooi in het water ligt.
Dus hoe veel tijd het hooi krijgt om wat zachter te worden.
5 minuten zal minder doen dan 30, denk ik.

Dus zo bedoelde ik de vraag hoe lang het hooi weekt...

Superfijn dat Cas het momenteel zo lekker doet!

Ik denk ook dat geweekt hooi minder irritatie geeft in het maagdarmstelsel, omdat het zachter is.

Nog een vraagje; pas meldde je dat er een nieuw middel op de markt kwam voor maagproblemen. Kun je daar al iets meer over vertellen?

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 22:10

Heet sucralfaat.
Is vooral (eigenlijk alleen) heel goed bij glanulaire maagzweren.
Is bepaald type, minst voorkomende. (ong 30%) Tweet heeft zowel de glanulaire als de meer voorkomende vorm. Ik heb daar foto's van, zsl ik binnenkort plaatsen.

Moet ook even de naam van de dierenarts opzoeken. Als mensen vragen hebben, wil zij ze prima beantwoorden.

Zag dat abler de sucralfaat ook al heeft. (als je googled kom je bij dezen werkzame stof redelijk veel info tegen voor gebruik bij mensen)

Ik wou eigenlijk nog wat uitgebreider reageren, maar Tweet is echt even tobben momenteel. Gaat verl tijd en vooral energie inzitten.

Ik probeer binnenkort nog wat uitgebreider te zijn.

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 23:15

[quote="Femke_Tweety"]Heet sucralfaat.
Is vooral (eigenlijk alleen) heel goed bij glanulaire maagzweren.
Is bepaald type, minst voorkomende. (ong 30%) Tweet heeft zowel de glanulaire als de meer voorkomende vorm. Ik heb daar foto's van, zsl ik binnenkort plaatsen.

Moet ook even de naam van de dierenarts opzoeken. Als mensen vragen hebben, wil zij ze prima beantwoorden.

Zag dat abler de sucralfaat ook al heeft. (als je googled kom je bij dezen werkzame stof redelijk veel info tegen voor gebruik bij mensen)

Ik wou eigenlijk nog wat uitgebreider reageren, maar Tweet is echt even tobben momenteel. Gaat verl tijd en vooral energie inzitten.

Ik probeer binnenkort nog wat uitgebreider te zijn.[/quote

Bedankt alvast en heel veel sterkte met Tweet!