[INFO] hoestende paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 08:47

Yup :+ Die van ons heeft eind mei/begin juni een kuur gehad en is nog altijd hoestvrij. Weliswaar hebben we daarna ook nog weer wat dingetjes aangepast (gestoomd hooi ipv ingesprayd hooi, graanvrij voer o.a.) maar de kuur heeft hem een ontzettende boost gegeven!

Binnenkort willen we wel weer een kuur plannen, preventief zeg maar (het pollenseizoen staat straks ook weer voor de deur) want het gaat nu zo goed met 'm, dat willen we graag zo houden :j

En Tundra: bij die van ons kwam er ook pas na een dag of 3 slijm los hoor, dat ging nog door nadat we hem (nog niet helemaal hoestvrij, maar langer kuren zou geen nut hebben) opgehaald hadden. Hij heeft toen nog een kleine week gehoest en klodders gefabriceerd en daarna was het helemaal ok!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 13:21

superpony

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 16:03

Ninx, ik denk dat dit ook erg van de oorzaak af hangt. In principe zou het ideaal zijn als je bij luchtwegproblemen het totaal management kan aanpakken. Veel buiten, niet opstrooien of vegen als ze op stal staan, goed losstappen en op adem stappen, in conditie houden etc etc.

Heeft je paard het in periodes zwaarder, dan zou ik de flexineb nemen. Is het echt de stof en is er geen mogelijkheid dar iets in te verbeteren, is een haygain wel ideaal.

Carolita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 16:15

Ik sluit me volledig aan bij wat Superpony aangeeft..

Goed management is 80%. De Haygain werkt fantastisch goed!

Maar als hij hoest en medicatie nodig heeft dan is de medicatie toedienen direct, lokaal in de long het allerbeste..
Overigens voor alle zout liefhebbers is de Flexineb ook een super uitkomst. Ook een manier om ellende te voorkomen en je paard medicatie vrij te houden (en goedkoper dan de zoutboxen van de Uithof of particulieren).. My humble opinion.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 16:47

Ninx schreef:
Het is al even stil hier... hopelijk omdat het met iedereen erg goed gaat ;-)

Ik had dit topic geopend:
[MD] Haygain of Flexineb; wat is de beste investering?

Maar wellicht is mijn vraag hier ook prima op z'n plaats.

Hier een pony die maar bleef hoesten, helemaal doorgelicht en bleek een soort 'equine asthma' te hebben. In ieder geval dusdanig gevoelig voor alle stofjes en pollen, dat bijna alles een trigger is :+ Op stal alles geprobeerd, we hadden al een Haygain dus ze kreeg al gestoomd hooi. Daarnaast de volledige stallen schoongemaakt (met stofzuiger), ze stond al op vlas, supplementen bijgevoerd, uiteindelijk zelfs twee weken lang gepufd met zo'n babyhaler (flixotide etc). Niks hielp haar.. en toen besloten om haar te verhuizen naar een paddock paradise waar ze geweekt hooi voeren. Sindsdien vrijwel geen enkel kuchje meer gehoord. Ik ga dus ook mee wat hierboven gezegd wordt, stalmanagement!

Tundra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 17:05

Mijn paard heeft vorige maand de zouttherapie gehad en na 7 maanden zitten wij er weer op. Het gaat goed met haar met rijden hoest ze helemaal niet en in stal ook niet. Met longeren af en toe 1 kuch. Maar dat is het enige. Geen vieze neuzen meer dus ze is er echt van opgeknapt.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 17:22

Ghostattack schreef:
Ninx schreef:
Het is al even stil hier... hopelijk omdat het met iedereen erg goed gaat ;-)

Ik had dit topic geopend:
[MD] Haygain of Flexineb; wat is de beste investering?

Maar wellicht is mijn vraag hier ook prima op z'n plaats.

Hier een pony die maar bleef hoesten, helemaal doorgelicht en bleek een soort 'equine asthma' te hebben. In ieder geval dusdanig gevoelig voor alle stofjes en pollen, dat bijna alles een trigger is :+ Op stal alles geprobeerd, we hadden al een Haygain dus ze kreeg al gestoomd hooi. Daarnaast de volledige stallen schoongemaakt (met stofzuiger), ze stond al op vlas, supplementen bijgevoerd, uiteindelijk zelfs twee weken lang gepufd met zo'n babyhaler (flixotide etc). Niks hielp haar.. en toen besloten om haar te verhuizen naar een paddock paradise waar ze geweekt hooi voeren. Sindsdien vrijwel geen enkel kuchje meer gehoord. Ik ga dus ook mee wat hierboven gezegd wordt, stalmanagement!

Ze staat bij mij in principe 24/7 buiten, tenzij ze zelf naar binnen wil. Ik voer ook buiten.

Maar vanwege haar operatie had ze box-rust en had ik geen keus, het wreekt zich direct.

Ik ben wel benieuwd wat rigoureus alles stofvrij houden en de medicatie doet, als ik daar niet tevreden over ben ga ik toch maar in de buidel tasten ;-)
Dat is het wel waard....

Carolita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 21:04

Ik heb ook mijn fingers crossed gehad met de sneeuw... want dan kan ons paard niet buiten s'nachts. Hij staat op ijzers en met het winterse weer is dat niet handig :( maar kan er ook niet vanaf.. en iedere x zeggen we.. we doen sneeuwbeslag, maar ja, dan is de sneeuw weer weg. Overdag kunnen we, tot nu toe, alles goed sneeuw vrij houden maar nachts gaat dat niet... Maar so far so good... extra spliterweten gegeven hihi!

De Haygain ging prima met deze vorst. Keteltje steeds mee naar binnen in de avond en een warme gestoomde baal in de kist houden en dan daar weer een mooie dikke Bucas winterdeken overheen hahaha we noemen de Haygain nu onze Shetlandpowny :)

Pfieuw, nu hopen dat februari een beetje lief wil zijn en natuurlijk begin maart, want op 3 maart (mijn verjaardag) hadden we ijs en sneeuw vorig jaar bleeeee
Geef mij het voorjaar en de zomer maar!!!

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 21:12

Hier vanaf november al sneeuwbeslag en gewoon 24/7 buiten. Ideaal!Ik moet hooguit 2x ringen kopen, maar vaak kunnen ze wel 3 rondes mee, genoeg voor de winter.

Carolita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 21:36

Tancreda4 schreef:
Hier vanaf november al sneeuwbeslag en gewoon 24/7 buiten. Ideaal!Ik moet hooguit 2x ringen kopen, maar vaak kunnen ze wel 3 rondes mee, genoeg voor de winter.

Hmmm... gewoon standaard de hele winter? Blijft de kwaliteit van de hoef ok? Zo had ik er nog niet over nagedacht :D

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 22:33

Ja ik heb van die ringen die ze tussen de ijzers slaan en qua hoefkwaliteit merk ik weinig. Misschien ietsjes natter? Mijn merrie is niet zo lastig met de voeten wat dat betreft Gelukkig.

Je hebt ook ringen die je zelf aan kan brengen. Hoof flex bij kramer.NL.

Hier 24/7 buiten en vanwege te vet en hoefbevangen shet Door te rijk voordroog, heb ik ook mijn grote vos op half hooi. Ondanks haar luchtwegen. Ik vind het zo lastig maar ze werd echt veelte vet. Nu krijgt ze gedorsen hooi erbij. Het voordroog dat ik had is ook enorm droog, dus wat dat betret maakt het weinig verschil volgens mij qua 'slecht' zijn....

Ze hoest wel momenteel. Maar bij haar is het zo lastig omdat ze opzich niet veel hoest maar wel stiekem altijd vol zit. Ben aan het kijken of ik iets kan stomen of zo....
Laatst bijgewerkt door Tancreda4 op 29-01-19 22:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 22:36

Carolita schreef:
Ik heb ook mijn fingers crossed gehad met de sneeuw... want dan kan ons paard niet buiten s'nachts. Hij staat op ijzers en met het winterse weer is dat niet handig :( maar kan er ook niet vanaf.. en iedere x zeggen we.. we doen sneeuwbeslag, maar ja, dan is de sneeuw weer weg. Overdag kunnen we, tot nu toe, alles goed sneeuw vrij houden maar nachts gaat dat niet... Maar so far so good... extra spliterweten gegeven hihi!

De Haygain ging prima met deze vorst. Keteltje steeds mee naar binnen in de avond en een warme gestoomde baal in de kist houden en dan daar weer een mooie dikke Bucas winterdeken overheen hahaha we noemen de Haygain nu onze Shetlandpowny :)

Pfieuw, nu hopen dat februari een beetje lief wil zijn en natuurlijk begin maart, want op 3 maart (mijn verjaardag) hadden we ijs en sneeuw vorig jaar bleeeee
Geef mij het voorjaar en de zomer maar!!!

Ik tape bij die van mij de voeten in met Ducttape. Gewoon helemaal om de voet heen. De ijzers zijn dan bedekt met tape (flinke laag) en de zool is dus ook afgedekt op die manier. Werkt super!

Spliterwten; is dat nou een fabel of zou het echt werken?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 22:38

Tancreda4 schreef:
Ze hoest wel nog steeds. Maar bij haar is het zo lastig omdat ze opzich niet veel hoest maar wel stiekem altijd vol zit. Ben aan het kijken of ik iets kan stomen of zo....

Die van mij hoest ook nauwelijks, maar kan dan toch evengoed wel veel last hebben. Soms hoor je wat raspen, of zie ik iets verwijde neusgaten... maar soms ook niets, en dan vind ik toch een klodder snot.
Lastig is dat.

Geef je het nu gewoon droog? Dan zou je het lig kunnen onderdompelen, dat scheelt al flink

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 22:39

dat van die spliterwten ben ik ook benieuwd naar.

Ik heb nu komijnzaadbrokjes besteld (zwartzkummel in duits). Schijnt ook goed te zijn voor de luchtwegen??

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 22:41

Ninx schreef:
Die van mij hoest ook nauwelijks, maar kan dan toch evengoed wel veel last hebben. Soms hoor je wat raspen, of zie ik iets verwijde neusgaten... maar soms ook niets, en dan vind ik toch een klodder snot.
Lastig is dat.

Geef je het nu gewoon droog? Dan zou je het lig kunnen onderdompelen, dat scheelt al flink

ze kucht nu even 1x met draven en verder merk je niets. Maar ze is nu 2 dagen wat timide en ga ik gelijk nare dingen denken... Ze lijkt echter wel gewoon het vol te houden. Snot vind ik nooit. Als ik een watertje zie lopen, eigenlijk altijd start dat rechts, start ik met sputolysin of iets. Wordt het gelig haal ik direct ventipulmin.

Onderdompelen wil ik wel doen, maar met die kou vind ik dat weer lastig... Voordat het het net in gaat, schud ik het wel los. Huidige voordroog baal is ook best droog. Echt gewoon verpakt hooi dan echt voordroog spul

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 22:43

Tancreda4 schreef:
Ninx schreef:
Lastig is dat.

ze kucht nu even 1x met draven en verder merk je niets. Maar ze is nu 2 dagen wat timide en ga ik gelijk nare dingen denken... Ze lijkt echter wel gewoon het vol te houden. Snot vind ik nooit. Als ik een watertje zie lopen, eigenlijk altijd start dat rechts, start ik met sputolysin of iets. Wordt het gelig haal ik direct ventipulmin.

Onderdompelen wil ik wel doen, maar met die kou vind ik dat weer lastig... Voordat het het net in gaat, schud ik het wel los. Huidige voordroog baal is ook best droog. Echt gewoon verpakt hooi dan echt voordroog spul

Zou het dan toch natmaken denk ik.... als dompelen lastig is, een stevige sproeier erop zetten?

Carolita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 23:37

Bij ons is het ook op en af... Soms ineens, voor ons onverklaarbaar, zichtbaar snot. Nog geen mayonaise maar doorzichtig en beetje plakkerig. Soms geen snot maar kortademig. Somms een kuch.. En vaak ook niets! Een vrolijk, gezond en blij paard!!

Die spliterwten? Tja, eens begonnen en durf niet te stoppen. Hij is nu, na een heel jaar doodziek, al 4 maanden super!!! Zelfs weer in de sport...
Bij alles schiet ik in de paranoia zo van wheeeee nu gaat het mis.. Maar nee, hij doet het echt heel goed met alles wat we hebben veranderd En medicatie vrij. Yes! Dan maar spliterwten - hij vind ze heeeerlijk hihihi

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 00:36

Hoeveel geef jij daarvan en moet dat nog geweekt van te voren?

Carolita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 12:27

Tancreda4 schreef:
Hoeveel geef jij daarvan en moet dat nog geweekt van te voren?

Bedoel je de spliterwten?
Nee hoor, ik doe 2x per dag een handje door zijn brokjes. Hij krijgt wel altijd zijn brokjes met water omdat de esparcette wel geweld moet worden. Ik neem ruim water omdat de luzerne en de brokken best stoffig zijn. Maar de erwtjes gaan er gewoon zo door en zetten niet uit of zo..

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 15:36

Ik zit nog eens van alles door te lezen aan onderzoeken betreffende spoelen versus stomen.

De stofdeeltjes verdwijnen met natmaken 100%, met stomen deels.
Schimmels en bacteriën worden gedood middels stomen, en niet door spoelen. Maar die schimmels spoelen er wel deels af of zitten iig 'vastgeplakt' waardoor ze niet ingeademd kunnen worden.

Het vermenigvuldigen van schimmels en bacteriën vindt eigenlijk alleen maar plaats met natmaken wanneer je het OF lang laat weken, OF lang lat liggen na het natmaken.
Als je het natmaakt en direct voert is er dus niet heel veel aan de hand.

Dat pleit toch, in eerste instantie, voor natmaken dan? Dat kan in veel gevallen dus afdoende zijn?

Carolita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 17:13

Lees ook even over het verloren gaan van voedingsstoffen bij nat maken tov stomen... Voor mijn paard was de Haygain het beste wat ik extra kon doen na 24/7 buiten en schuilstal met plospan (is ook gewassen dus stofvrij), overgang naar zetmeel en suiker vrij voer, visolie, lijnzaadolie, appelazijn en erwtjes.. accupunctuur ipv medicatie.
Maar dat is mijn persoonlijke ervaring..
Uithof heeft hier thuis met behulp van rook dingetjes de beste plek voor zijn schuilstal gekozen. Ongelofelijk HOE VEEL stof niet weg kan uit de buitenstallen die wij hebben!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 10:58

Carolita schreef:
Lees ook even over het verloren gaan van voedingsstoffen bij nat maken tov stomen... Voor mijn paard was de Haygain het beste wat ik extra kon doen na 24/7 buiten en schuilstal met plospan (is ook gewassen dus stofvrij), overgang naar zetmeel en suiker vrij voer, visolie, lijnzaadolie, appelazijn en erwtjes.. accupunctuur ipv medicatie.
Maar dat is mijn persoonlijke ervaring..
Uithof heeft hier thuis met behulp van rook dingetjes de beste plek voor zijn schuilstal gekozen. Ongelofelijk HOE VEEL stof niet weg kan uit de buitenstallen die wij hebben!

Heeft het verlies van voedingsstoffen niet te maken met de duur van weken/ spoelen? Ik dompel het 1x onder en geef het dan direct. Het is dus volkomen nat, maar ligt niet langere tijd te weken.
Momenteel heb ik trouwens een andere partij voordroog, deze is EN niet stoffig, EN niet schimmelig en arm genoeg voor mijn pony's.

Zoek nu alleen nog een oplossing voor het onbeperkt stro bij voeren, stro is immers ook berucht waar het gaat om stof en schimmelsporen.
Alleen dat al zou voldoende reden kunnen zijn voor de Haygain, het stomen van het stro dus.

Mooi om te lezen wat je allemaal al hebt geprobeerd, en ik kan me goed voorstellen dat je een stal gewoon bijna niet stofvrij krijgt.
Wij hebben een behoorlijk oud stalgebouw, ze kunnen zelf in en uit lopen.... ik maak het goed schoon, maar toch... spinrag, muizen, houtworm, en straks weer zwaluwen... toch wel een hoop stoffige zaken.
Maar goed, ze staan er eigenlijk relatief weinig in.

Ik merk dat mijn merrie wel weer vooruit gaat nu, geen kuch meer wanneer ze wegdraaft.... vingers crossed.

ps: ik kan van iemand een haygain overnemen. De versie van 1700 incl btw. Ze wil er graag 1000 euro voor. Maar denk dat ik dan bijna beter gewoon een nieuwe kan kopen.... mbt garantie. Wanneer er iets kapot gaat bij een tweedehands exemplaar is dat wellicht iets dat je niet even 1,2,3, zelf kunt repareren...

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 18:04

Ninx, ik heb een tweede handse nu al een paar jaar, en echt top! Moet nu de slang vd ketel naar de bak vervangen maar daar is prima aan te komen, verder kan er weinig aan kapot vlgs mij. En idd stro stomen is heerlijk.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 02:04

Ninx, dan zou je moeten uitrekenen wat het je nu kost en wat je voor het apparaat zou krijgen als je hem weer verkoopt misschien.

Zoals de Flexineb, vind ik wel echt zn geld waard. Is sowieso goedkoper dan de zoutbox in Utrecht of andere kliniek. En ze zijn redelijk waardevast. Ik geloof dat huren zo een 250 euro kost, als dat je verlies is of net meer als je hem langer en voor meer paarden evt gebruikt, valt ie mee.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 09:45

jobamara schreef:
Ninx, ik heb een tweede handse nu al een paar jaar, en echt top! Moet nu de slang vd ketel naar de bak vervangen maar daar is prima aan te komen, verder kan er weinig aan kapot vlgs mij. En idd stro stomen is heerlijk.

Gisteravond stond ik weer te klooien met stro. Het voordroog is nu goed, maar goed.... kun je altijd je handen leggen op een goede partij? Dat is in de praktijk nog wel eens lastig.
En stro; dat spoel ik dus af, en voer het buiten in een net en besproei het met hooispray..... echt heel veel smakelijker wordt het daar ook niet van. -O-

Ik neig er wel naar gewoon de knoop door te hakken hoor. Ik ben gewoon zo'n eeuwige twijfelaar..... :')
Dat ik net duizenden euro's heb betaald voor een operatie helpt ook niet helemaal mee natuurlijk ;-)