[INFO] Insulineresistentie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Babbelaar20

Re: Centraal: Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 16:33

Mag ik misschien vragen wat bloedprikken ongeveer kost? Wil mijn haf namelijk bloed laten prikken, kijken of ze nu echt IR heeft en of ze een nierprobleem heeft, ze drinkt namelijk als ze de kans krijgt de hele nacht door en plast ook de hele nacht door, de staleigenaar heeft nu haar waterbakje ingesteld dat er alleen nog maar een piesstraaltje uitkomt omdat ze anders teveel plast en dat kost ze teveel zaagsel.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 20:35

littlesannie schreef:
Mag ik misschien vragen wat bloedprikken ongeveer kost? Wil mijn haf namelijk bloed laten prikken, kijken of ze nu echt IR heeft en of ze een nierprobleem heeft, ze drinkt namelijk als ze de kans krijgt de hele nacht door en plast ook de hele nacht door, de staleigenaar heeft nu haar waterbakje ingesteld dat er alleen nog maar een piesstraaltje uitkomt omdat ze anders teveel plast en dat kost ze teveel zaagsel.

Vreemde staleigenaar heb je....Paard drinkt niet voor niets.
Het kan IR zijn of cushing of beiden.Een nierprobleem komt zelden voor.
Hoe oud is je paard?

Babbelaar20

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 20:39

Ze is nu 5 jaar, kan me er opzich wel in vinden hoor, s'ochtends is de stal 1 natte bende en elke dag leeghalen is gewoon erg prijzig. Komt alleen nu zo'n pies straaltje uit dat ze 10 minuten aan dat ding moet staan tot ze genoeg heeft. De osteopaat wees vandaag wel op nier problemen maar wil het graag laten uitzoeken. Ze staat al op speciaal voer etc. Alleen eet ze wel altijd standaard haar eigen mest op en drinkt heeeeel erg veel. Ze krijgt marstall force vitamine brok 40 gr pd, en 2 handen happyhoof (soort van luzerne) en verder s'avonds 8 kilo hooi.

Edit; volgens hun doet ze dit uit verveling (drinken en mest eten). Wilde haar graag 24/7 op hooi zodat ze altijd wat te knabbelen heeft maar dat is bij ons op stal niet mogelijk. Ze staat elke dag van 8:30 tpt 15:30 op de wei.
Laatst bijgewerkt door Babbelaar20 op 01-11-13 20:42, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 20:41

5 jaar is wel wat jong voor cushing.Dat komt zelden voor.
is 8 kilo hooi voor een haf niet wat veel?Is ze dik?

Babbelaar20

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 20:44

Neejoh! Helemaal niet dik! Ze stond de hele zomer buiten met een graasmasker en had dus die 8 kilo hooi wel nodig anders werd ze veel te dun. Ik moest juist zelfs oppassen dat ze niet te dun werd. Ze krijgt haar hooi in een little bit feeder. Ik moet eigenlijk nu vrij veel voeren nu ze geen suikers meer krijgt om haar op gewicht te houden ook omdat er bijna niks meer op de wei staat.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 20:44

Tuurlijk, IR en ook Cushing hebben allebei impact op de nieren. Als ik me niet vergis is Cushing juist een probleem gerelateerd aan (bij)nieren.

Wat adviseerde de osteopaat?

Hoe ziet haar mest er uit en hoeveel hopen maakt ze op een dag?

Babbelaar20

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 20:46

Dit was vandaag:
Afbeelding

Babbelaar20

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 20:50

De osteopaat komt in dec weer, ik was er vandaag zelf niet bij dus verder geen vragen kunnen stellen. We moesten van haar even een zandtest doen, de mest ziet er verder prima uit, niks geks aan te zien en ze mest verder ook niet heel weinig of heel erg veel. Wel heeft ze diarree nu maar dat komt door rugproblemen. Over 2 weken krijgt ze weer een wormenkuur. Is cushing heel ernstig? Ze is pas vijf en verder nooit problemen met haar behalve dat ze snel last heeft van haar rug. Nooit kreupel of iets terwijl het wel een pony is die snel pijn laat zien.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 20:57

Waarom denk je dan aan cushing? Er kunnen nog zo veel andere oorzaken zijn! Een gewone darmbacterie kan ook deze symptomen geven.

Babbelaar20

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 21:01

Ja klopt, wil graag bloed laten testen eigenlijk al een halfjaar lang. Mijn moeder niet en zij wil dus eerst aan de osteo vragen of bloedprikken nut heeft. Ze weet heel erg veel van paarden maar dat duurt nog meer dan een maand en ik wil graag gerustselling en ik wil eigenlijk nu wel is weten wat er aan de hand is, zodra ze ook maar een beetje suiker (bv een wortel) binnenkrijgt wordt ze helemaal gek, gaat ze al bokkend door de bak en is niet te genieten. Zonder suikers is ze zo mak als een lammetje en kan is er alles mee.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 21:09

diarree door een rugprobleem en veel drinken door een darmbacterie...o.k...Ik leer iedere dag weer.
Wanneer was ze voor het laatst ontwormd?
Als ze diarree heeft is het normaal dat veel drinkt,het vocht wat eruit gaat moet ook weer aangevult worden.

Babbelaar20

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 21:17

Ze drinkt normaal ook altijd heel erg veel, ook als ze geen diarre heeft. Ze is onderuit gegaan in de wei en toen is waarschijnlijk haar rug vast gaan zitten, dit (stress dus) in combi met hengstigheid veroorzaakt bij haar diarree. Een paard maanden terug is ze ontwormd, ze doen bij ons op stal testjes zodat ze dat weer ontwormen scheelt. Dus als ze het niet nodig hebben krijgen ze ook niet.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 21:24

is ze 'overdreven' hengstig?
Je weet dat die ontwormtestjes niet echt betrouwbaar zijn?
Maar waarom denk jij zelf aan IR?Alleen vanwege het vele drinken?
Ik vind het vreemd dat ze zo schraal is,helemaal voor een haf.
Heb je een foto waar ze helemaal op staat?

Babbelaar20

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 21:31

nee niet echt, van het voorjaar is ze wel overdreven hengstig geweest.
Heb ik inderdaad wel van gehoord maar nooit echt heel erg in verdiept...
ik denk zelf aan IR omdat ze zodra ik haar op suikerarm voer zette (marstall vitaminen brok en luzerne) het meteen een compleet andere pony werd, ze was eerder altijd niet te houden eigenlijk en sinds ze zonder suikers staat is ze super braaf en kan eigenlijk iedereen erop rijden...
heb alleen een foto van een paar maand terug, kan morgen wel even een stand foto maken.
Afbeelding
edit; ze was in zichzelf gekeerd en altijd oren in der nek enzo. nu super vrolijk en altijd vrolijk begroeten etc.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 21:34

mooie slanke haf!
Suikers en zetmeel is voor nieteen paard goed...dus dat doe je prima!
Alleen dat vele plassen vind ik vreemd.
Ik zie niet echt een IR paard als ik de foto zie.Maar schijn kan bedriegen natuurlijk.

Babbelaar20

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 21:38

dankje :o
nee inderdaad vinden wij ook, hebben ons andere paard ook van de suikers af.
het plassen vind ik inderdaad ook vreemd, nog iets vergeten te vertellen bedenk ik me nu. Als ik haar een liksteen geeft dan heeft ze soms met buien dat ze in 1 keer dat hele ding in een week naar binnen werkt (10 kilo blok) nu heeft ze dus geen steen meer omdat wij dachten aan verveling. Nu eet ze dus mest terwijl ze eigenlijk geen vitaminen gebrek zou mogen hebben met de vitaminen mineralen brok die ze krijgt.

edit; hiervoor at ze ook al wel mest maar niet zo veel.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 21:42

ze raakt door het vele drinken/plassen belangrijke mineralen kwijt.Plus dat de nieren een optater krijgen door de enorme hoeveelheden water.
Ik zou maar eens bloed laten onderzoeken.
Als ze plast wat is het dan voor kleur?Het hoort troebel te zijn.

Babbelaar20

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 21:46

bloed laten onderzoeken staat op dit moment zeker bovenaan het lijstje, helaas heb ik op die moment niet het geld ervoor. ze plast eigenlijk nooit als is erbij ben, alleen als we weg zijn en dan plast ze ook echt veel dus ik weet niet echt wat voor kleur het heeft.... als ze nou gewoon is zou plassen als ik erbij ben :Y)

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 23:33

IR onderzoek was ik iets van 100 euro kwijt. Maar ik heb vanalles laten prikken. IR, vitamines, mineralen, orgaanwaarden, spierwaarden, bloed/ontstekingswaarden. Totaal nog geen 300 euro. Ja, wel een hele kostenpost, maar vooruit.
Mijn merrie dronk ook vaak veel. Toevallig toen zij 4/5 jaar was, was ze ook te dun, ribben zichtbaar. Dat zou je later niet meer zeggen..

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 08:29

als de darmen leeg zijn of juist verstopt zitten zakken ze en drukken ze op de blaas. Op de eerste foto zie ik dat de flanken zijn ingevallen, dit wijst meestal op onvoldoende darmvulling. Weet je zeker dat ze die 8 kilo ruwvoer ook binnen krijgt, ik heb het namelijk meerdere malen meegemaakt dat staleigenaren zeiden dat ze veel ruwvoer voerden maar door de kosten die belofte niet nakwamen. Zeker omdat ze ook al het water heeft verminderd zou ik eens kritisch naar het ruwvoer kijken.

Babbelaar20

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 10:09

Dyonne schreef:
IR onderzoek was ik iets van 100 euro kwijt. Maar ik heb vanalles laten prikken. IR, vitamines, mineralen, orgaanwaarden, spierwaarden, bloed/ontstekingswaarden. Totaal nog geen 300 euro. Ja, wel een hele kostenpost, maar vooruit.
Mijn merrie dronk ook vaak veel. Toevallig toen zij 4/5 jaar was, was ze ook te dun, ribben zichtbaar. Dat zou je later niet meer zeggen..

Hmm oke, misschien krijgen we nog wel wat terug van haar verzekering, dat moeten we dan nog even uitzoeken. Wij willen ook een compleet onderzoek laten doen. Wat bleek de jouwe uiteindelijk te hebben?

Babbelaar20

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 10:19

mystery1980 schreef:
als de darmen leeg zijn of juist verstopt zitten zakken ze en drukken ze op de blaas. Op de eerste foto zie ik dat de flanken zijn ingevallen, dit wijst meestal op onvoldoende darmvulling. Weet je zeker dat ze die 8 kilo ruwvoer ook binnen krijgt, ik heb het namelijk meerdere malen meegemaakt dat staleigenaren zeiden dat ze veel ruwvoer voerden maar door de kosten die belofte niet nakwamen. Zeker omdat ze ook al het water heeft verminderd zou ik eens kritisch naar het ruwvoer kijken.

Op het moment dat deze foto is genomen stond ze op de wei waar dus niet veel meer opstaat dus dat er onvoldoende in de maag zat op dat moment kan kloppen inderdaad, binnenkort beginnen ze weer met hooi op de weide. Qua brokken en luzerne weet ik het 100% zeker want haar voer zit in bakjes die we zelf gevuld hebben dus ze hoeven het alleen nog te geven. Qua hooi weten we het meestal ook zeker omdat wij die meestal nog bijvullen maar als we een dag niet kunnen komen weten we dat natuurlijk niet helemaal zeker. Ik wil wel even zeggen dat dit een prima stal is waar ze echt goed verzorgd worden alleen moet de mijne dus allerlei speciale dingen (zaagsel, voer, hooi in een zak) en dat vinden de stage mensen soms moeilijk te begrijpen waardoor er soms miscommunicatie ontstaat. Verder over het water, tja dat is wel een puntje maar volgens hun is het drinken verveling. Bij de andere paarden is de drinkbak wel gewoon afgesteld.
Edit; moet ik anders tijdelijk slobber bij gaan voeren?

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 19:41

Kan een verhoogde dichtheid van urine een symptoom zijn van IR?

MaiNat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 23:04

Hebben jullie ervaring met zweten in de winter en Insulineresistentie?
Al zolang ik Fly heb zweette ze enorm in de winterperiode. Heel haar onderbuik was dan nat, vooral als het vriest. Heel vreemd. De dierenarts heb ik hiervoor ook een keer laten komen, maar dacht dat het kwam vanwege een dikke vacht. Gelukkig ben ik jaren later na bloedonderzoek samen met de dierenarts erachter gekomen dat ze ir had en een Magnesium tekort had. Ook kreeg ik een tip van een shetlanderstal om Vitamine E en Selenium te voeren. DA keurde dit goed en binnen twee dagen na dit door haar voer te mengen was haar hele buik helemaal opgedroogd *\o/* (na 6 jaar elke winter nat te zijn). Ook nooit meer last van gehad.

Helaas heeft Fly sinds gisteren twee kleine zweetplekjes op de plek waar de singel ligt. (aan beide kanten, maar haar borst is droog) Gister had ze enkel links een zweetplekje, vandaag dus beide kanten.
Zweten vanwege de hitte is niet mogelijk vanwege dat ze in augustus geschoren is en met dek staat. Haar vacht is nog steeds redelijk kort te noemen. Het klinkt en ik denk ook niet dat het ernstig is, maar ze is 27 dus dan maak je je toch wat sneller zorgen.. Vandaar dat ik hoop dat het gerelateerd is aan IR. Zal maandag voor de zekerheid ff vragen aan de dierenarts als het er nog is. Ik hoop dat iemand hier ervaring mee heeft en weet wat het kan zijn :)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 23:09

zweten is gerelateerd aan cushing :7