[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 12:38

opisop_shop schreef:
Voor de Derfen-gebruikers; wassen jullie je paard ook?
En wat doen jullie met de schilfers?
Wisse's manen zijn heel erg vies en vet nu, omdat hij ook ipv onder eczeemdeken nu onder vliegendeken staat en daar komt veel zand doorheen dus wordt hij sneller vies.
Kan ik hem gewoon wassen, en moet ik daarna de Derfen opnieuw smeren?

Ik heb niet het idee dat je derfen er zo maar uit wast de kleur iig niet. Ik was hem gewoon voor een wedstrijd en de na de wedstrijd smeer ik hem weer in.

@Vicky88 Ik denk dat je hem beter na zonsopgang buiten kunt zetten en voor zonsondergang weer binnen want dan zijn de mugjes het actiefst.

Vicky_88

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 12:42

Dus overdag buiten??

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 12:45

yep

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 13:15

Hmmm das vreemd, want juist bij warm weer heeft ie er de meeste last van. Vandaar dat ie overdag binnen staat

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 14:48

Flosje446 schreef:
Indra schreef:
Valt mee, maar goed alles beter dan dit;
http://img831.imageshack.us/img831/1691/test2344.jpg

Senna heeft zulke plekjes nu op haar benen en het breidt naar boven uit. Het jeukt verschrikkelijk. Maar die plekjes komen toch niet door de eczeem?
Bij Sen zag het er gisteren zo uit:
Afbeelding
Er zitten nog veel meer plekjes, maar die zie je niet goed. Vandaag had ze nog veel meer korstjes en kale plekjes waar allemaal vocht uitkwam.

De plekjes worden veroorzaakt door Staphylococcus aureus (MRSA). Dus daar zijn we even zoet mee.

jolanda20

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 15:05

@Flosje446

jeetje das ok wat!!! hoe nu verder??
medicijnen??

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 17:52

opisop_shop schreef:
Wisse's manen zijn heel erg vies en vet nu, omdat hij ook ipv onder eczeemdeken nu onder vliegendeken staat en daar komt veel zand doorheen dus wordt hij sneller vies.

Ik was haar regelmatig. Heb geen last van schilfers in manen of staart. Vettig worden ze wel, dat is voor mij een teken om te wassen. Daarna smeer ik het opnieuw in.

femmiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 17:54

Ik heb de ultieme tip tegen zomerexceem :) moet je wel al in het voorjaar mee beginnen MCQ zomerschuur werkt bij mij geweldig :)

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 18:01

femmiel schreef:
Ik heb de ultieme tip tegen zomerexceem :) moet je wel al in het voorjaar mee beginnen MCQ zomerschuur werkt bij mij geweldig :)

Been there, done that ;)
Werkt bij mijn paard niet (voldoende).

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 18:44

opisop_shop schreef:

Ik was mijn pony eigenlijk niet vaak. Schilfers borstel ik grondig weg.

Zoals vandaag staat ze de hele dag al in de regen, kan een boel ook wel wegspoelen. Moet ik sowieso morgen wel weer even smeren. :j

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 19:01

Flosje446 schreef:
De plekjes worden veroorzaakt door Staphylococcus aureus (MRSA). Dus daar zijn we even zoet mee.

God als ik dit zo zie..
Mijn paard heeft ook plotseling 'mok' op haar voeten, voornamelijk onder haar sporen. :=

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 19:03

Oei Flosje, had ook niet verwacht dat zoiets iets als eczeem was... Succes met de behandeling!

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 21:48

Zo vaak wassen is echt vragen om problemen met de huid.
De huid wordt verstoort door het wassen, weliswaar heb je de dode laag eraf en daardoor even geen jeuk.
Maar als de huid daarna niet de kans krijgt om zich te vernieuwen omdat het telkens weer verstoort wordt, tja, dan gaat het protesteren.

Idem zijn heel veel dingen (smeersels, shampoos etc) alleen maar bezig met de huid op dat moment uit zijn fase te halen waar die op dat moment in zit, om daarna zich te herstellen, en wederom opnieuw verstoort te worden.
Conclusie: de huid is op dat moment verstoort, de jeuk is tijdelijk wel weg, maar komt daarna 9 van de 10 keer net zo hard terug of zelfs nog erger, puur omdat de huid gewoon niet zichzelf meer is.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 21:53

@ Zweetvos
Citaat:
Mijn pony heeft zonder hoofdkap wel wat schuurplekken op het hoofd en puntje van de oren.
Maar nu zag ik gisteren dat het in haar oren ook helemaal 'stuk' is. Heeft iemand dat al eens gezien?

vorig jaar heb ik dat bij Famke ook gehad, uiteindelijk kreeg ze een oorontsteking daarvan, niet de trommelvliezen maar de huid en de gehoorgang was ontstoken.
Dit is vrij agressief behandeld met een corticosteroïden spuit, antibiotica zalf en corticosteroïden zalf.
Die oorontsteking was zo pijnlijk dat ze door de DA gesedeerd moest worden om haar oren te onderzoeken en de AB zalf in te masseren.

De oorontsteking heb ik opgemerkt doordat ik haar oren niet meer door het hoofdstel mocht doen, ik dacht eerst dat ze gewoon lastig en opstandig was, maar de volgende dag kwam de smid haar uit de wei halen en kreeg het halster maar met moeite over haar oren. Toen ging er een belletje rinkelen hebben we de DA gebeld.

Ik ben geen voorstander van corticosteroïden spuiten of zalf, maar in dit geval kon het niet anders.
Dit jaar mag het niet omdat ze drachtig is. Nu loopt ze met een RSIH buiten overdag, aan het eind van de middag gaat ze op stal en ze heeft nog geen plekje aan haar oren. Eén keer geprobeerd om haar een nachtje buiten te laten staan, meteen een plekje aan haar oor.
Een masker met oren wil ze niet, schuurt ze meteen af en de andere paarden herkennen haar niet en vallen haar aan. ;(

Geen 24/7 weidegang voor Famke in de zomer, maar dat vindt ze echt niet erg, is gek op haar stal en het eten wat daar ligt :+

jolanda20

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 23:29

@_CS_

ik ben het hiermee wel eens!

maar smeer jij helemaal niets???

roseen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 02:03

Ik was helemaal niet, en de schilfers poets ik weg. Moet wel eerlijk zeggen: ben net 2 weken bezig met derfen, dus de lange termijn kan ik niks van zeggen.

Die wondjes in de kootholte zou ik ook mee naar de da gaan, en niet zelf experimenteren met smeersels. Staphylococ is gemeen, moet je serieus nemen.
Laat ons weten hoe het gaat, en succes.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 10:41

Flosje446 schreef:

hoeft niet meteen mrsa te zijn hoor,ze staat vast niet in quarantaine nu?
die bacterie zit op heel veel mensen en dieren,en alleen in sommige gevallen kan het ernstig worden.
komt vast wel weer goed :(:)

even over vaak wassen:
heb ik gedaan bij appie vroeger , gevolg was dat de natuurlijke weerstand van de huid weg was en hij last kreeg van een schimmelinfectie.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 10:47

ellepel schreef:
Flosje446 schreef:

hoeft niet meteen mrsa te zijn hoor,ze staat vast niet in quarantaine nu?
die bacterie zit op heel veel mensen en dieren,en alleen in sommige gevallen kan het ernstig worden.
komt vast wel weer goed :(:)

Dit is vastgesteld door een holistisch therapeute. Morgen komt als het goed is de DA om het nogmaals te testen. Dat ze ziek is staat vast. Ze vindt zichzelf heel erg zielig, hangend hoofdje, continu op rust en lichte verhoging, plus dan nog die plekjes op de benen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 11:34

ja klopt dat ze er inderdaad wel ziek van kunnen worden,die bacterie kan een hoop huidproblemen veroorzake
krentenbaard bij kinderen(of katten) word ook door die bacterie veroorzaakt :j
mrsa klinkt meteen zo ernstig vind ik

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 13:25

@Flosje, is er sprake van een Staphylococcus Aures bacterie? of is er sprake van Meticillineresistentie SA bacterie?? Van de eerste bestaan namelijk wel 20 soorten, allen onschuldig, echter de Meticillineresistentie is de gevaarlijkste want dan is er sprak van MRSA, dit betekend direct je paard in quarantaine zetten. Want zelfs door de lucht is dit besmettelijk. Je zal jezelf ook moeten laten onderzoeken op MRSA, bel je huisarts voor overleg!

indrasjacks

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 16:52

Nou mijn tinker is nog steds rij van jeuk :D gelukkig.
alleen begint onze 28 jr oude haflinger nu haar voorhofd kaal te schuren boven deel van haar mooie brede bles is helemaal weg alleen nog roze huid te zien.
Ze heeft in de 28 jaar nog nooit last gehad ik heb haar wel pas sinds oktober maar weet dat ze voorheen nergens last van had.
wil de spray van Adje ook voor haar gebruiken kijken of het haar nog helpt. maar weet iemand van jullie waardoor dit zou kunnen komen??
en waardoor ik de haargroei zou kunnen stimuleren?? ze ziet er nu nl echt niet uit zo.
arm ding
schuurt haar hoofd gewoon aan de tinker hij had gisteren getoupeerde staard door haar schuren heb 30 min geborsteld om de knopen eruit te krijgen.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 18:54

jolanda20 schreef:
@_CS_

ik ben het hiermee wel eens!

maar smeer jij helemaal niets???

Ik smeer niets nee.
En als ik al smeer, is het of gewoon ouderwetse uiercreme of levertraanzalf (afhankelijk hoe de huid eruit ziet).
Dit is meestal rondom haar oogjes wat door irritatie van vliegjes.

Verder doe ik niets.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 22:39

Flosje446 schreef:

MRSA is de resistente vorm van SA - hoe kom je erbij dat dit MRSA is? Is dat aangetoond door onderzoek?
Laatst bijgewerkt door Jannepauli op 08-08-10 22:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Loezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 22:40

Mijn moeder maakt zelf iets met wat cortisone, vliegenspray, vloeistof en nog wat spullen, het is een vettig goedje, maar het werkt wel super goed :) het zal nodig zijn aangezien mijn twenter wegens overgewicht begint te schuren!

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 22:46

Jannepauli schreef:
Flosje446 schreef:

MRSA is de resistente vorm van SA - hoe kom je erbij dat dit MRSA is? Is dat aangetoond door onderzoek?

Misschien doordat is gezegd dat het MRSA is :)*