deze zijn vanavond even geschoten....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Nefertarie schreef:Niet constant, vooral op de paddock, maar de afgelopen weken is ze wel wat naar buiten geweest.
Hoe dat zit met de waardes, weet ik niet. Er is een test gedaan met 's middags bloedafnemen, inspuiten
en 's ochtends weer bloedafnemen.
fargo schreef:Dat klinkt als een dexa* test. Daarbij loopt je paard als ze cushing heeft extra risico om hoefbevangen te raken.
marielle123 schreef:hoi,
Ik wordt niet zo blij nu ik me in dit topic verdiep. Ik had nog nooit van deze ziekte gehoord.
mijn draver merrie van 11 jaar wil nu opeens niet uit haar wintervacht komen
ze kreeg ineens kale plekken en zit slecht in de rui..
ik dacht schimmel, dus al 4 x gewassen met imaverol.
dravers brok van havens gegeven en ontwormd plus extra vitamines van de DA. resultaat kale plekken zitten weer kleine haartjes op.
Maar ze is ook helemaal verkleurd van vacht. Ze hoort mooi glanzend donkerbruin te zijn en ze is nu geel/goudkleur.
haar kleur klopt gewoon niet, het is net een toverbal.
haar kont en middel beginnen al weer bij te komen maar haar hals nog helemaal niet..
zou dit cushing kunnen zijn bij een merrie van 11 ?
Wat kost een cushing test bij de DA?
jcristina schreef:Een paard op de paddock is niet ideaal en al helemaal niet als ze niet onbeperkt hooi kunnen eten, maar als ze snel dik worden en/of door een blessure bijvoorbeeld weinig bewegen kun je toch veel ellende voorkomen door te voorkomen dat ze niet te dik worden; vetopslag bevat ook hormonen en die kunnen de boel nog weer wat verder in de war schoppen, helemaal in de risicoperiodes voorjaar en najaar.
marielle123 schreef:ik ben net al bij de dierenarts geweest. heb bloed laten prikken.Hij zei verder niet zoveel en dat m'n paard er wel gezond uitzag. alleen z'n vacht was in de war. Ik heb nog nagevraagd over de ziekte cushing maar de DA zei dat komt zeldzaam voor en dan moet je paard echt krul haar krijgen. Het bloed wordt nu wel helemaal getest op vanalles en nog wat en ook op eiwitten. Volgende week krijg ik uitslag.
We zien wel.
marielle123 schreef:ik ben net al bij de dierenarts geweest. heb bloed laten prikken.Hij zei verder niet zoveel en dat m'n paard er wel gezond uitzag. alleen z'n vacht was in de war. Ik heb nog nagevraagd over de ziekte cushing maar de DA zei dat komt zeldzaam voor en dan moet je paard echt krul haar krijgen. Het bloed wordt nu wel helemaal getest op vanalles en nog wat en ook op eiwitten. Volgende week krijg ik uitslag.
We zien wel.