Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 21:55

@LL merrie ziet er verder wel goed uit, vind ik zelf.....ze krijgt 30juli-5aug ong haar veulen...

deze zijn vanavond even geschoten....
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 20:44

Wat trek ik mezelf toch weer een wonderlijk dingen aan.
Twee jaar terug heb ik een paard gekocht van een vriendin, die achteraf duidelijk Cushing had. Alles netjes afgehandeld, paard moest direct ingeslapen door de vergevorderde staat van de ziekte.

Daarna heb ik een nieuw paardje gekocht, leuk beestje waar ik super gek op ben en je raad het al....
er is deze week uitgekomen dat ze Cushing heeft....
Ik was al erg op de hoede voor de symptomen, natuurlijk! En ze kwam niet door haar vacht heen dit voorjaar.
Ik wilde graag op Cushing laten testen, maar de uitslag was nogal vaag. Het wees er wel op, de waarden die laag hadden moeten zijn waren iets verhoogd, maar niet extreem. Nu las ik hier in het topic dat meer mensen dit hebben gehad, waarbij het paard toch Cushing heeft. We kunnen nog een test doen, maar heeft dit wel nut, hieronder staan haar symptomen.

Mooney heeft : harde manenkam (viel me laatst ook opeens op, ik dacht dat het spieren waren, aangezien
we lekker aan het rijden zijn de laatste tijd en ze een flinke nek kreeg)
tranende ogen (ze heeft altijd wel vies bij haar oog, en omdat ze zwart is verkleuren de
'tranen' haar haar bruin)
Vage plek vlak voor de schouder op de nek.
de huid is hier uitgedroogd. hij blijft
rechtop staan, als je er aan trekt. iemand hier ervaring mee? lees het
nergens. Hij is ook lichter van kleur +/ 20 cm diameter
De lange vacht (Lange, gelige haren ook veel op de oren en de benen)
Erg afgevallen in de winter, nu is ze weer lekker op gewicht, misschien wel met hangbuik,
dat vind ik lastig te oordelen

Ze heeft hele goede hoeven, zonder ijzers. In het begin liep ze wel wat gevoelig, omdat ze te kort waren geworden.
maar menig paard zal jaloers zijn op haar mooie voetjes.
Met rijden gaat het ook super goed, we gaan vooruit en ze heeft al heel wat spieren gekweekt.
Ze staat altijd lekker buiten, met vriendjes

Is zij een typisch Cushing geval, met al deze klachten?
Ik heb nu nog een waslijst aan vragen die ik aan mijn DA wil stellen en wie weet kunnen jullie ervaren Cushing-eigenaren mij ook wat wijzer maken!
Eerst eens even afwachten wat zij mij terug sturen.

jcristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 09:27

nefertarie: welke waarden waren verhoogd en welke test is er gedaan? En staat ze op de weide (ivm de harde manenkam)?

Nefertarie

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 17:12

Niet constant, vooral op de paddock, maar de afgelopen weken is ze wel wat naar buiten geweest.
Hoe dat zit met de waardes, weet ik niet. Er is een test gedaan met 's middags bloedafnemen, inspuiten
en 's ochtends weer bloedafnemen.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 17:57

Nefertarie schreef:
Niet constant, vooral op de paddock, maar de afgelopen weken is ze wel wat naar buiten geweest.
Hoe dat zit met de waardes, weet ik niet. Er is een test gedaan met 's middags bloedafnemen, inspuiten
en 's ochtends weer bloedafnemen.

Dat klinkt als een dexa* test. Daarbij loopt je paard als ze cushing heeft extra risico om hoefbevangen te raken.

Misschien handig om een foto te plaatsen? Op zich heeft ze wel symptomen, maar kan het zo nog niet echt inschatten
De gele en lange haren + slechte verharen, geirriteerde ogen en huidproblemen(vage plek in vacht) en problemen met gewicht klinken wel echt cushing.
Sommige paarden tonen op testen nooit duidelijk cushing maar hebben het wel en sommige zitten nog in een fase waarbij het in het bloed nog niet echt aantoonbaar is maar hebben het ook al onder de leden. Dan kan het toch aan te raden zijn om met
ofwel provarium breeding ofwel medicatie te starten. NB: ook zonder iets in te spuiten kan het bloed en de waarden mbt suiker en cortisol al wel iets zeggen over cushing.

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 21:44

fargo schreef:
Dat klinkt als een dexa* test. Daarbij loopt je paard als ze cushing heeft extra risico om hoefbevangen te raken.

Is dat zo? door de vloeistof die ze inspuiten? ohjee! nou, ze zag er nog goed uit in ieder geval....
foto...
Ja, we hebben haar vorige week geschoren, omdat ze het echt veelste heet had.

Ik heb wel deze:

zo zag ik er vorige zomer uit, voordat mn baasje me kaal haalde.
Afbeelding

Afbeelding

wij gingen er van uit, dat ze haar afvalstoffen begon te lozen, aangezien ze ook zo "stonk" naar tabak. Dat is vrij normaal bij verzuurde spieren.

Zo zag ik eruit, nadat mn deken afmocht na de winter. alleen mn nek is hier beschoren
Afbeelding

hier nog met behaarde nek.
Afbeelding

dit is de plek in haar nek van dichtbij, nadat we even aan het velletje hebben getrokken:
Afbeelding

jcristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 22:53

Niet alleen bij de dexa test wordt er een stofje ingespoten na bloedafname en later weer bloed afgenomen, maar ook bij de ACTH-stimulatietest gebeurt dat.
Geen enkele test is 100% maar de ACTH-basaal test in combinatie met de ACTH stimulatietest schijnt momenteel het meest betrouwbaar te zijn.

Als je gaat zoeken op 'PPID in horses' op internet (omdat cushing bij paarden zo schijnt te verschillen met cushing bij honden en mensen hebben ze de naam cushing' voor paarden vervangen door PPID)
kun je veel nuttige info vinden en let op de verschijningsdatum van de geschreven stukken, er wordt namelijk veel onderzoek gedaan momenteel en er staat veel verouderde info overal.

Je paard verschilt enorm van kleur met zomer en winter (in welke maand zijn de 'bruine' foto's gemaakt en de 'zwarte'?) Mijn paardje heeft dat nu ook, dit jaar eigenlijk voor het eerst. Hij is 'officieel' donkerbruin maar in winter en najaar zwart (en in de zomer normaal gesproken echt heel donkerbruin) en nu gewoon kastanje/roodbruin, wel een beetje gevlekt.
Hij is overigens al twee keer getest op cushing maar beide keren negatief.

Ik zou wel heel voorzichtig zijn met gras en voeding waar veel suikers inzit zoals krachtvoer ed, in verband met zijn dikke manenkam; als het vetopslag is loop je sneller kans dat hij hoefbevangen wordt.

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 10:18

Op de rekening las ik iets over dexadreson
ja, ik wacht op de reactie van de dierenarts.
ik kan het vragenlijstje hier wel even plaatsen:

Hoe betrouwbaar is de test die nu gedaan is?
Kunnen we er voor 50 of voor 80 % vanuit gaan dat het Cushing is?
Als het gunstig is, wil ik de test in Utrecht wel laten doen. (in dit geval: de financiën) Of zijn de symptomen overduidelijk?

Ik las ook nog dingen zoals:
harde manenkam (viel me laatst ook opeens op, ik dacht dat het spieren waren, aangezien
we lekker aan het rijden zijn de laatste tijd en ze een flinke nek kreeg)
tranende ogen (ze heeft altijd wel vies bij haar oog, en omdat ze zwart is verkleuren de
'tranen' haar haar bruin)
Vage plek vlak voor de schouder op de nek.
de huid is hier uitgedroogd. hij blijft rechtop staan, als je er aan trekt. Hij is ook lichter van kleur +/ 20 cm diameter, Bindweefsel probleem? begreep dat dat ook bij Cushing hoort?
De lange vacht (Lange, gelige haren ook veel op de oren en de benen)
Erg afgevallen in de winter, nu is ze weer lekker op gewicht, misschien wel met hangbuik,
dat vind ik lastig te oordelen

Hoe lang zal ze dit al gehad hebben?
ik begrijp dat het zeker
al 3 jaar "onderhuids" aan de gang is, voordat de klachten naar buiten komen.

Hoe nu te voeren?
Ze krijgt 's ochtends en 's avonds flink veel ruwvoer, als ik het mag geloven van goede kwaliteit
Ze krijgt per dag 1,5 maatschep Havens dravers brokken.
Afgelopen winter hebben we haar bietenpulp bijgevoerd, omdat ze zo mager was geworden.
Hoe zit het met vers gras? moeten we hier mee uit kijken of kan ze gewoon op het lange, verse gras staan? (ivm hoefbevangenheid e.d)
Moeten we extra supplementen bijvoeren? Pavo summerfit koeken?

Hoe werken de medicijnen?
Is het meteen al nodig om deze te geven of pas later?
Ik wacht even af wat de medicijnen kosten en hoeveel er toegediend moet worden.
Wat gebeurd er als je een pil vergeet toe te dienen?
Zijn de medicijnen schadelijk voor het lichaam? Krijgen ze er andere klachten/bijwerkingen van?
(zoals mijn kat vroeger eens kanker heeft gekregen door aan de pil te gaan)

Hoe zit het met stress?
Ik had gezien dat je dat moet vermijden, maar wat is te stressvol voor een paard?
Moon is een introvert paard en niet snel onder de indruk. Ze geeft niet heel snel aan of ze iets spannend vind.
Dagje buiten rijden?
Met de trailer weg? Op vakantie?
Op wedstrijd? Springen? Er staat een meeting geplant met andere Goodtimes-nakomelingen

Wat zijn de volgende klachten die komen?
Hoelang kun je met de medicatie de kwalen buiten de deur houden? Hoelang heeft ze nog te leven, zonder hinder?

Hoe om te gaan met scheren?
Heeft ze het extra koud en krijgt ze daardoor ook een langere vacht, door minder weerstand?
Of heeft dat er juist niks mee te maken? Laatst had ze het wel echt heet van die lange haren
Eerder een deken op dan wat ik normaal zou doen?
Scheren vind ze erg spannend, vooral bij haar hoofd en benen. Is dat nadelig?

Hoefbevangenheid, komt dat altijd voor bij Cushing?
Of kun je het voorkomen door de medicatie of extra alertheid?

Hoeven en gebit extra controleren?
De hoeven vijl ik namelijk zelf, tandarts is vorig jaar geweest, is dat voorlopig voldoende?

Fleda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 22:47

Fleur doet het goehoed! :D We zijn lekker 2 weekjes weg geweest, was heel benieuwd of ze erg gestressd zou zijn waardoor ze weer klachten zou krijgen, maar ze heeft het super gedaan. Nu nog afwachten of ze nog een klap na krijgt, maar voor nu ben ik heel blij!

Even een terugblik, zo zag ze er eind april uit.
Afbeelding

Zo half mei
Afbeelding

En nu half juni
Afbeelding

Ze wordt steeds zwarter, voelt zich fit en wil alleen maar GAAAAAN...:-) Ik moet nog steeds haar bloed controleren, maar hoe ze doet is wel een goede graadmeter vind ik zelf.

We kunnen weer doen wat we het liefste doen, galoperen in het bos!
Afbeelding

Ze eet alleen haar medicijnen soms erg slecht, ik kan haar nergens mee foppen... Hahaha! :+

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 23:11

die ziet er echt goed uit!!! fleda...

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 15:18

Ziet er goed uit!
Illo laat zich de laatst weken ook slecht foppen met z'n pilletje. Eerst gaf ok het in eem peen, dat moest ie ineens niet meer, toen een appel, ook niet meer. Toen peer, moet ie ook niet meer. Nu krijgt hij een mandarijn. Kijken hoe lang dat gaat. Hebben jullie nog ideeen?
Hij gaat er eerst aan ruiken, en stopt het dan zowat in zijn neus.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 15:20

ik trek tong uit mond en duw t gewoon achter op de tong en geef dan handje lekkere muesli...

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 09:18

Tussen een boterham of in een krentebol geven. We hebben heel lang krentebol gegeven, nu is het weer een simpele dubbelgeslagen boterham ;-)

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 23:05

Ik zit nu vooral even met wat te voeren. heb begrepen dat dat heel belangrijk is.
wat voor merk/soort voer geven jullie aan je paard?
Hooi/kuil e.d? Moet ik een voedingsanalyse o.id. laten doen?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 23:29

Het is wat mij betreft een keuze. Als je paard behandeld wordt en zijn cushing komt onder controle, dan is zijn suikerhuishouding beter en is een paard (dat nog niet bevangen is geweest) ook weer minder gauw bevangen omdat de hormoonhuishouding op orde wordt/is gebracht. Het blijft belangrijk om op je voer te letten, maar ik moet zeggen dat wij bij willy daar amper op letten omdat hij verder goed in orde is. We geven wel magnesium om hem extra te helpen, naast de pergolide en de provarium breeding. Maar de onze krijgt wortels, appels, een magere mueslie, 2 keer een halve kg basisbrok en staat overdag op het land.

Als je paard niet behandeld wordt, is hij door de cushing en de verstoorde hormoonhuishouding extra gevoelig voor hoefbevangenheid (ook bij behandeling blijft er natuurlijk dat risico) maar je helpt hem dan verder nergens mee dus zul je op moeten letten met (goed verteerbare) eiwitten en bijv het fructaan in het gras.
De onze krijgt normaliter gewoon kuil. Nu ze op de wei staan, krijgen ze 'savonds een portie kuil. Ik denk dat als je niet behandeld dat dan hooi aan te bevelen is.

Fleda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 22:15

Nou, het fijne gevoel was van korte duur. Het was dinsdag nog zulk lekker weer dat we nog een rondje door het bos zijn gegaan. Helaas werd ze halverwege kreupel in draf. Stappen ging wel prima, dus maar rustig terug gewandeld. Gister liep ze nog iets slechter. Niets dik, warm of wat anders. Alleen haar gallen zijn weer wat dikker ( overbelast? Wel lekker in het bos gereden, maar om de 1 a 2 dagen, niet anders als normaal)

Ik heb haar op de wei gelaten, daar wandelt ze wel rustig, is geen wild groepje. Morgen maar weer kijken, anders moet ze toch terug naar stal om rust te krijgen. Ik weet het niet, het lijkt op hetzelfde kwaaltje wat het ook van de winter was. :(

Wat wel weer fijn is, ze (vr)eet de medicijnen weer zo uit mn hand met een beetje voer. Ideaal! ( ze vind denk ik zelf dat ze ze nu hard nodig heeft)

marielle123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 22:53

hoi,

Ik wordt niet zo blij nu ik me in dit topic verdiep. Ik had nog nooit van deze ziekte gehoord.
mijn draver merrie van 11 jaar wil nu opeens niet uit haar wintervacht komen
ze kreeg ineens kale plekken en zit slecht in de rui..
ik dacht schimmel, dus al 4 x gewassen met imaverol.
dravers brok van havens gegeven en ontwormd plus extra vitamines van de DA. resultaat kale plekken zitten weer kleine haartjes op.
Maar ze is ook helemaal verkleurd van vacht. Ze hoort mooi glanzend donkerbruin te zijn en ze is nu geel/goudkleur.
haar kleur klopt gewoon niet, het is net een toverbal.
haar kont en middel beginnen al weer bij te komen maar haar hals nog helemaal niet..

zou dit cushing kunnen zijn bij een merrie van 11 ?
Wat kost een cushing test bij de DA?

jcristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 10:04

nefertarie: ik voer weidehooi gemengd met graszaadhooi. Ons weidehooi hebben we wel laten analyseren omdat ik moest weten wat erin zat, voor mijn pony was ons eigen weidehooi van vorig jaar al te hoog in suikers en dit aangekochte hooi wat ik nu geef is erg arm daaraan, gelukkig.
Ik voer graszaadhooi bij (roodzwenk) omdat dit nog wat lager zit in voedingswaarde en ik ze daardoor wat meer kan laten eten, wel weeg ik alles af. (Ze komen hier dus ook niet meer op de weide ivm te gevoelig voor hoefbevangenheid). Ook geef ik het hooi in een hooinet met kleine mazen waardoor ze er nog wat langer mee bezig zijn en ik voer ze 8 keer per dag. Wanneer ze te lang zonder ruwvoer staan liggen andere problemen zoals maagzweren weer op de loer...

Een paard op de paddock is niet ideaal en al helemaal niet als ze niet onbeperkt hooi kunnen eten, maar als ze snel dik worden en/of door een blessure bijvoorbeeld weinig bewegen kun je toch veel ellende voorkomen door te voorkomen dat ze niet te dik worden; vetopslag bevat ook hormonen en die kunnen de boel nog weer wat verder in de war schoppen, helemaal in de risicoperiodes voorjaar en najaar.

Wat Fargo al schreef hierboven, een goede kwaliteit eiwit bijvoeren is wel belangrijk, helemaal als je paard weinig tot een vers gras krijgt en er niet voldoende eiwit in je hooi zit. PPID paarden hebben naar verwachting een wat hogere behoefte aan eiwit. Hiervoor geef ik de brok Flexible Move van Hipro. Dit voer is erg laag in suikers (3%) en bevat een goede kwaliteit eiwitten. Vorig winter -toen hij er nog beter aan toe was dan nu- knapte hij er ontzettend van op toen ik dat bij ging voeren, ik stond er versteld van!
Hij krijgt hier overigens maar een 300 gram per dag van en een beetje pavo vital erbij (hij weegt 450 kg).

Jammer, Fleda, dat het weer minder gaat met je paard, sterkte gewenst.

Sigrid, je paard ziet er wel goed uit, ook mooi verhaard (of is ze geschoren?).

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 10:48

marielle123 schreef:
hoi,

Ik wordt niet zo blij nu ik me in dit topic verdiep. Ik had nog nooit van deze ziekte gehoord.
mijn draver merrie van 11 jaar wil nu opeens niet uit haar wintervacht komen
ze kreeg ineens kale plekken en zit slecht in de rui..
ik dacht schimmel, dus al 4 x gewassen met imaverol.
dravers brok van havens gegeven en ontwormd plus extra vitamines van de DA. resultaat kale plekken zitten weer kleine haartjes op.
Maar ze is ook helemaal verkleurd van vacht. Ze hoort mooi glanzend donkerbruin te zijn en ze is nu geel/goudkleur.
haar kleur klopt gewoon niet, het is net een toverbal.
haar kont en middel beginnen al weer bij te komen maar haar hals nog helemaal niet..

zou dit cushing kunnen zijn bij een merrie van 11 ?
Wat kost een cushing test bij de DA?

Dit zou kunnen inderdaad, 11 jaar is wel relatief jong, maar het kan zeker. Er zijn wel voorbeelden van paarden van 8 met cushing
bekend.
De problemen met de huid zijn vaak weerstandsproblemen die als gevolg van de cushing optreden. De goud/gele/oranje kleur van de vacht is wel een belangrijke indicatie wat mij betreft. Hoe is ze verder qua ogen, neus e.d. zijn die schoon of vaak een beetje geirriteerd?
Heeft ze nog kuilen boven haar ogen? Drinkt en plast ze veel?

marielle123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 19:11

ik ben net al bij de dierenarts geweest. heb bloed laten prikken. :o Hij zei verder niet zoveel en dat m'n paard er wel gezond uitzag. alleen z'n vacht was in de war. Ik heb nog nagevraagd over de ziekte cushing maar de DA zei dat komt zeldzaam voor en dan moet je paard echt krul haar krijgen. Het bloed wordt nu wel helemaal getest op vanalles en nog wat en ook op eiwitten. Volgende week krijg ik uitslag.
We zien wel.

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 19:13

jcristina schreef:
Een paard op de paddock is niet ideaal en al helemaal niet als ze niet onbeperkt hooi kunnen eten, maar als ze snel dik worden en/of door een blessure bijvoorbeeld weinig bewegen kun je toch veel ellende voorkomen door te voorkomen dat ze niet te dik worden; vetopslag bevat ook hormonen en die kunnen de boel nog weer wat verder in de war schoppen, helemaal in de risicoperiodes voorjaar en najaar.

Wij hebben 2 grote paddocks en de bak eraan vast, die ook altijd open staat. ze lopen daar met 5 paarden door elkaar heen. Ze kunnen dus een flink eind lopen,
maar het constant eten lukt niet zo goed. Ik denk dat ze rond de klok van 11 uur het hooi op hebben en om 5 uur weer nieuwe krijgen, tot een uur of 9.
Ligt er ook aan of er mensen rijden, dan halen we ze even bij de ruif vandaan.

rekeningen al binnen maar ik wacht nog steeds op reactie van de dierenarts....

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 19:15

marielle123 schreef:
ik ben net al bij de dierenarts geweest. heb bloed laten prikken. :o Hij zei verder niet zoveel en dat m'n paard er wel gezond uitzag. alleen z'n vacht was in de war. Ik heb nog nagevraagd over de ziekte cushing maar de DA zei dat komt zeldzaam voor en dan moet je paard echt krul haar krijgen. Het bloed wordt nu wel helemaal getest op vanalles en nog wat en ook op eiwitten. Volgende week krijg ik uitslag.
We zien wel.

Tja... zeldzaam? ik heb 2 paarden gehad en ze hadden beiden Cushing....
Krullen hoeven dus niet altijd: kijk maar naar de foto's van mijn paard hierboven, die zijn precies zoals jij beschrijft.
Moon ziet er verder ook super uit nu. ze oogt ook happy, naar mijn weten.

marielle123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 19:44

ja jou paard ziet er id gewoon normaal uit. ;) Ik wacht de bloedtest wel gewoon af.
En vlinder eet, drinkt en plast wel normaal en haar ogen zijn ook goed..

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 23:50

marielle123 schreef:
We zien wel.

Een paard met cushing krijgt pas na ongeveer 3!!! jaar krullen als ze niet behandeld worden. Dus niet elk paard met cushing heeft krullen en zeker niet in de beginfase! Goed dat je naar DA bent gegaan, maar twijfel wel een beetje of deze genoeg weet over cushing. Afwachten maar.

marielle123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 10:34

ja id afwachten.!
weet iemand ook wat de kosten zijn voor een bloed onderzoek speciaal voor cushing?