[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mariska12

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 10:31

zie het verschil Bloos! Haha!

tiesto zijn manen van de winter .. :
Afbeelding

tiesto zijn manen nu : (van eergister )
Afbeelding

dé kracht van de halsdeken 8-)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 11:58

Nickeltje schreef:
Ja Kinke, 6 jaar ongeveer...
Maar omdat ie zo duur is en er nu meer alternatieven op de markt dan 6 jaar geleden overwegen we toch een wat goedkopere...

jeetje, da's knap zeg. Als ie het zo lang heeft volgehouden is ie juist spotgoedkoop Haha!
Ik heb zelf alleen maar de Boett geprobeerd, maar ik neem het risico niet om een ander merk te proberen.

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 20:20

Wie weet waar de ivanhoe deken nog meer te koop is dan alleen bij de paardendrogist.
Ze hebben wel een goede service maar zijn wel stervensduur.
Ik weet dat ze er goedkoper zijn maar die hebben dan weer geen shetmaten.

Of een goedkopere maar toch ook hele goede deken is ook goed.

Vlokkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 19:06

Volgens mij is er een tijdje geleden al iets gevraagd dat op mijn vraag lijkt, maar kan het niet meer terug vinden. Mijn vraag is: schuren de paarden niet meer omdat het met deken op niet kan, of omdat ze echt minder jeuk hebben? Als het eerste nl het geval is, vind ik het eigenlijk wel erg sneu, want als wij jeuk hebben, krabben we ook. Ik snap dat in het begin sowieso de jeuk niet meteen wg is, maar later wel dan? Of beginnen ze meteen te schuren dan?

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 19:11

Muntok heeft nu een week zijn deken niet om gehad omdat hij deze kapot gemaakt had en gerepareerd moest worden. Na 1 dag zonder begon hij weer met schuren.
Nu heeft hij hem 2 dagen weer om. De eerste dag schuurde hij nog ook met deken om, nu is hij er gelukkig weer mee getopt...

Moniquex

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 20:29

Mijn shet schuurde ook ieder jaar haar hele manen kam eraf....vorig jaar de pagony deken aangeschaft, hierdoor ging het wel wat beter. Maar ik vond de pasvorm waardeloos, de hals zakte helemaal af, daarom had ik hem aan het halster vast gemaakt, maar dit was ook geen pretje voor mijn shet. Ook trok hij iedere keer naar achteren en moest ik smorgens en savonds de deken weer naar voren trekken. Heb sinds dit jaar een Rambo Sweet itch hoody voor haar en ben echt super blij met deze deken (€ 105 als je hem in Engeland besteld). Hij ligt gewoon ontzettend mooi (gewoon als een echte deken) en doordat er een heel glad stofje op het manen gedeelte zit, breken de manen niet. Ze heeft voor het eerst manen (25 cm). Daarnaast was ik haar manen en staart 1 keer in de week met Liberate shampoo, waardoor ze bijna geen last meer heeft van schilfers. Heb voor mijn idee eindelijk de oplossing gevonden voor mijn shet.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 20:38

indi heeft sinds vandaag geschuurt bij haar voorpluk nu ook. al tot aan bloedens aan toe:(
nog wel erg klein plekje, maar ik kan wel janken.

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 20:46

Mijn shet heeft op het moment nog wel wat manen nu hij in een ander land staat valt het mee.
Maar hij moet toch terug naar huis omdat onze eigen merrie's gedekt moeten worden.
Ik ben bang dat hij dan weer begint.
Welke dekens zijn volgens jullie het beste.
En waar kan ik die krijgen in kleine maat.
http://www.mijnalbum.nl/Foto=I3HLQJ7G
het gaat om deze shet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 20:48

Iemand nog andere tips voor me dan de dekens?

[***] schreef:
Ok, even een vraagje aan de kenners hier...

Ik geef les op een ponyboerderij waar we les geven op 6 pony's en een paard. Van die 7 hebben er drie zomereczeem. Van twee hiervan wisten we het bij aankoop, de derde kochten we op vierjarige leeftijd en kreeg er op haar zesde last van.

De pony die we van deze drie als eerste hadden, is een elfjarige grote C die echt bang is voor alles wat geluid maakt, pijn doet, prikt, ga zo maar door. Eerste twee jaar van alles geprobeerd, van "ze went er wel aan" is ook geen sprake. Uiteindelijk uitgekomen op Hydrocortiderm, wat maar half helpt en eigenlijk niet zo goed is.

Nummer twee (Welshje wat er pas vanaf haar zesde last van heeft) had het vorig jaar voor het eerst. Met vliegenspray en plekjes behandelen met Hydrocortiderm lukte het aardig.

Inmiddels hebben we er een Shetlander bij gekocht welke dus ook heel erg begint te schuren.

Projectleidster zweert inmidels bij Hydrocortiderm, maar aangezien het niet voor paarden bedoeld is, aanbevolen wordt het maximaal 2 weken te gebruiken én het maar half helpt, wil ik IN IEDER GEVAL voor de laatste twee wat anders hebben.

Dus: Wat zouden jullie aanbevelen? Dekens zijn geen optie in verband met het dag en nacht op de wei staan.

(Mochten jullie overigens iets voor de nerveuze C-pony weten ter vervanging voor Hydrocortiderm, hoor ik het ook graag. Let op dat dit dus niet moet stinken, geen geluid moet maken, niet moet prikken, geen pijn mag doen.)

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 20:49

ik raad iig aan dat je goed moet kijken hoe de hals vast zit. die zakt bij die van mij namelijk helemaal naar beneden en dan werkt ie dus niet echt...

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 21:12

areke schreef:
Wie weet waar de ivanhoe deken nog meer te koop is dan alleen bij de paardendrogist.

Bij de IJslandershop, ff googlen en je vindt 'em.

@Vlokkie: een paard kan toch met deken ook schuren...tenminste, die van mij doet dat wel af en toe. Meestal begint dat 's avonds zo rond 19.30, dan zet ik haar meteen op stal en is het over.

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 21:42

Die hebben hem niet meer in het klein

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 09:24

Niet banketstaaf bedoeld maar beseffen jullie dat wij hét middel gevonden hebben voor onze en evt andere paarden met eczeem en jullie er gewoon overheen lezen Dromen

Mijn pony heeft nergens last van en door de DA eczeemvrij verklaart voor dit jaar...

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 09:28

en toch helpt het lang niet bij alle paarden laartjuh...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 09:39

laartjuh insol is al bekend hier in dit topic hoor, en klopt dat het bij sommige dieren werken wil.
ik ken er alleen ook ene heleboel waarbij insol helemaal niks uithaalde.
en jouw pony schuurd toch nog steeds wel als die op stal komt?
dan lijkt me dus dat het echt niet voor 100% weg is. Knipoog

ap schuurt minimaal.beetje zijn hals maar valt me nog heel erg mee

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 09:49

@ Nouks, waarom zijn dekens dan geen optie? Mijn paard staat ook 24/7 op de wei en is erg blij met zijn deken. Ook twee andere paarden bij ons staan 24/7 op de wei met een eczeemdeken op en zo ken ik er wel meer.

Verder gebruik ik op droge plekken en kleine wondjes baby wondcreme van de Schlecker. Een soort niveazalf. Grote lichtblauwe pot van 3 of 4 euro. Stink niet, doet geen pijn.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 09:53

ap loopt gewoon met zijn vliegendek op, dag en nacht.
hij word wel smerig zo hahaha ( ik weet het de hals is te kort..)
Afbeelding

ohw even vraagje>
ik zit te twijfelen,want zie namelijk dat ap wel de typische eczeem plekjes op zijn hoofd krijgt. kun je daar veilig een vliegenspray of iets dergelijks ofzo voor gebruiken dat die beesten daar wegblijven?
masker op wil ik niet, en een spray heb ik nog nooit gebruikt tegen de vliegen,dus weet ook niet welke ik dan hebben moet.

IwanLuver

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 11:42

@ellepel, wel zorgen dat de vliegenspray niet in zijn ogen komt Knipoog logisch natuurlijk....
En een vliegennetje of van die koortjes zou dat een optie zijn? Ow ik zie net dat hij zonder halster staat...

Even weer een update van de eczeemdames hier (Eric Laarakkers onderzoek)
Raya schuurt haar staart nog steeds, maar de manen laat ze met rust. Pybelien gaat echt mega goed, zij staat soms zelfs een hele avond op stal zonder echt te schuren!
Ik denk dat zij het echte middel heeft en Raya het plasebo....

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 13:32

Gebruikt hier iemand Biergisttabletten, zoja werkt het Knipoog

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 13:42

Dat hebben wij geprobeerd en het eerste probleem was dat ons paard het bijna niet wou eten, maar het deed bij hem ook verder helemaal niks. Na 2 maanden zijn we er mee gestopt.
Maar ik heb het over 1 paard, misschien werkt het bij anderen wel...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 14:58

ik heb biergist geprobeerd en in dat jaar had ap minder jeuk.
wel kreeg hij het samen met brandnetel,en stond elke dag tussen 1900 en 0900 op stal.
valt te proberen, voor de prijs in de drogist( 3 euro voor potje van 600 tabletten?) hoef je het niet te laten

Dendie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 10:32

@Nouks; ik denk echt dat een eczeemdeken voor de 2 pony's die niet bang voor deken zijn de allerbeste optie is! De eczeemdekens zijn echt speciaal gemaakt voor op het land staan, als het regent zijn ze binnen no-time droog en kapot gaan ze niet snel als je een goed passende deken koopt en alle scherpe dingen(als je die in je land hebt) verwijdert. Ook is zijn de dekens relatief gezien goedkoper, de aankoop is duur maar je spaart ook veel smeerseltjes/ sprays etc, uit Knipoog . Verder kan je een aantal pagina's geleden (zo rond 90 dacht ik) een lijst vinden door eczeem-bokkers hier gemaakt met wat wel werkt en wat niet. Misschien dat er hier wat te vinden is voor jullie pony's. Zoals je denk ik al gemerkt hebt heeft iedereen hier al vanalles geprobeerd, er is geen ideaal middel tegen eczeem, je kunt alleen wel uitzoeken wat het beste werkt Lachen.

Dendie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 10:37

ohw.. nu nog vraagje van mij; een ander eczeempaard bij mijn pony op het land vreet mijn pony zn staart kaal. Vork Den heeft namelijk zelf helemaal geen jeuk, maar dat paard wel heel erg. Nu heeft Den dus 2 kale ronde plekken (je ziet gewoon boven en ondertanden erin staan) op zijn staart terwijl de rest van de staart er gewoon normaal goed uit ziet. Hij heeft zijn deken op, maar de merrie gaat gewoon onder de flap door. Clown Weet iemand miss een oplossing, heeft iemand hetzelfde probleem gehad? Anti-bijt spray heb ik al. En ik heb ook al gedacht aan flap aan elkaar maken, maar hoe?

Raya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 10:49

Wat voor anti-bijt heb je? Ik heb er tot nu toe 3 staan waarvan eigelijk alleen de hertshoorn werkt!
De rest trekken ze zich niets van aan... Als ik de hertshoorn in de manen en staart doe is er niets aan de hand bij ons

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 13:42

ellepel schreef:
laartjuh insol is al bekend hier in dit topic hoor, en klopt dat het bij sommige dieren werken wil.
ik ken er alleen ook ene heleboel waarbij insol helemaal niks uithaalde.
en jouw pony schuurd toch nog steeds wel als die op stal komt?
dan lijkt me dus dat het echt niet voor 100% weg is. Knipoog

ap schuurt minimaal.beetje zijn hals maar valt me nog heel erg mee

Zou je denken he (dacht ik ook trouwens) alleen hebben we een bloedtest laten doen.