[INFO] Mok

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Isegrim

Re: centraal topic over mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 15:27

Hydrocortiderm werkt bij mij altijd als een wondertje, meestal zijn ontstekingen e.d. dan binnen enkele dagen weg.

marietje1000

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 16:28

Lekker. Hormoonpreparaten. Goed voor je paard. Zou ik echt doen :n

Evy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 16:53

Wat zou jij dan aanraden?

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 17:50

marietje1000 schreef:
Lekker. Hormoonpreparaten. Goed voor je paard. Zou ik echt doen :n

Zolang je het gewoon volgens voorschrift gebruikt, is er weinig mis mee. De veearts schrijft het niet voor Jan banketstaaf voor. Chemotherapie is ook rotzooi, maar als ik kanker had, zou ik het toch maar mooi nemen.

marietje1000

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 18:33

Mok is een probleem wat ontstaat in het immuunsysteem. Daar ligt ook de oplossing. Door het immuunsysteem te verbeteren kan een paard de mok van binnenuit bestrijden.
Het probleem met hormoonpreparaten is dat het de nauwkeurige balans van de diverse op elkaar afgestemde hormoonklieren verstoort. Dat heeft effect op het hele lichaam.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 18:40

'Mok' is geen medische term maar een verzamelnaam voor allerlei huidinfecties en het kan allerlei oorzaken hebben. Ik kan mijn paard drie miljoen liter "mokthee" en andere homeopathische nonsens geven, dat doet niets. Combinatie van clindacutin en hydrocotriderm, enkele weekjes smeren, en het is voorlopig weer weg. Met het immuunsysteem van mijn paard is verder weinig mis, hij is nooit ziek. Mok komt in elk geval bij hem van buiten, want de omstandigheden (nat weer, modder) zijn de triggers.

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 09:26

ZO! dat ziet er wel heel heftig uit!
bij die van mij was het niet zo kapot, maar wel ontzettend rood.
heb er ook hydrocortiderm opgedaan en zag eigenlijk de volgende dag al iets verbetering en na 3 dagen was het bijna over..

helaas heeft hij nu wel weer een paar plekjes mok, die natte dagen van vorige week hebben niet veel goeds aangericht ..

hoelang moet je eigenlijk echt stoppen als je hydrocortiderm hebt gebruikt? ik dacht 2 week maar weet het niet helemaal zeker meer...

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 09:40

Ik heb even een vraagje de mijne isa kwa mok echt hopeloos. Hij. Heeft het al redelijk lang en op 2 witte achter benen. Hij heeft al verschillende keren cubamix oo eerst gesmeerd met een gedoetje van de da, en nu met panalog. Het zag er naar uit dat het beter ging worden. Want het was op 1 been weg. Nu is het op dat been weer terug en staat hij ook met een dikke kogel van de mok. Weten jullie misschien iets wat echt werkt?

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 10:01

hydrocortiderm al geprobeerd ?
die van mij heeft ook echt een behoorlijke tijd met mok gestaan, steeds de zalfjes van de dierenarts geprobeerd tot ik er zo klaar me was na 8 potten, had nog een flesje hydro staan en echt na 3 dagen was het al bijna over :j

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 10:02

ja, daar werd zijn been nog dikker van. dus dat heb ik weer snel weg gedaan

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 10:21

ah balen zeg!
ik heb zelf geen ervaring met droogzetters, maar lees er wel goede ervaringen over :j

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 10:34

En wat zijn dat dan?

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 11:42

Droogzetters worden gebruikt om koeien "droog te zetten". Aan het eind van een melklactatie spuit een veehouder dan een injector met antibiotica in de kwartieren om zo de koe te helpen de uier op te drogen zonder onsteking te krijgen. Droogzetters kun je alleen krijgen bij de DA of bij een boer die het niet erg vindt om zijn dagdosering omhoog te laten gaan.

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 16:34

zinds ik uiercreme met zwavelpoeder en olijfolie meng heb ik al 2 jaar geen enstige mok meer
heel af en toe klein plekje en dan goed insmeren en 3 a 4 dagen is het weg.

smeer wel elke dag uiercreme in de kootholtes en uierzalf als het echt heel nat is buiten.

sophie1818

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 17:20

Sorry hoor, maar mijn paard stond ook met vreselijke mok. Hele achterbeen was dicht,
middeltje gekregen van DA. En t was met 4 dagen al veel minder. Nu (1,5 week later) zijn alle korsten eraf,
zou zeker dus even DA bellen voor het NOG erger word. Als je het wilt weten hoe het heet moet je even PB'en. Weet het zosnel even niet uit mn hoofd

Evy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 18:10

sophie1818 schreef:
Sorry hoor, maar mijn paard stond ook met vreselijke mok. Hele achterbeen was dicht,
middeltje gekregen van DA. En t was met 4 dagen al veel minder. Nu (1,5 week later) zijn alle korsten eraf,
zou zeker dus even DA bellen voor het NOG erger word. Als je het wilt weten hoe het heet moet je even PB'en. Weet het zosnel even niet uit mn hoofd

Heb je het tegen mij? :)
De DA is zaterdag geweest, de eigenaar gaat hem morgen bellen als het nog steeds niet beter is geworden.

Ik vroeg me alleen nog af, om haar van binnenuit te helpen heb ik ook drainage compositum staan.
Nu ben ik daarmee gestopt toen de DA langs was geweest en we me hydrocortiderm smeren.
Kan ik daar nu weer mee beginnen of moet ik eerst wachten tot we zijn gestopt met de hydrocortiderm?

bellehorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 22:27

Ik moet me helaas ook melden in dit topic. Gisteren heb ik bij mijn pony mok ontdekt, nog wel in een vroeg stadium denk ik, er zitten wel wat korstjes, maar nog niet heel veel. Aangezien dit de eerste keer is dat ik mok mee maak vraag ik me af hoe ik dit het beste kan behandelen. Ik heb haar benen gisteren gewassen met betadine shampoo, daarna goed afgedroogd en ingesmeerd met sudo creme. Wat en hoe kan ik nu het beste verder gaan?

Evy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 09:16

Ik zou blijven smeren met sudocreme en het goed in de gaten houden.
Als het een stuk erger gaat worden en het been wordt dik, dan even de DA inschakelen.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 10:59

Stoppen met je drainage compositum, kans is dat de htdrocortiderm minder werkt omdat het lichaam alles zsm opruimt. Ongeveer een weekje na de behandeling weer beginnen en bij voorkeur na de drainagekuur iets van probiotica geven omdat hormonen en drainage allebei best heftig kunnen zijn voor het lijf :)

Met mijn pony gaat nu eigenlijk best heel goed met haar mok. Nu met de vorst staat ze iig niet meer in de modder en dat scheelt behoorlijk. Nu gewoon haar twee standaard plekjes op elk achterbeen, maar da is het onder controle. Msm creme van equimins smeer ik er op, dat werkt best heel aardig bij haar. En eens in de zoveel tijd, als het echt een keer uitbreekt, zuurkool er op.

sophie1818

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 14:14

Evy schreef:
sophie1818 schreef:

Heb je het tegen mij? :)
De DA is zaterdag geweest, de eigenaar gaat hem morgen bellen als het nog steeds niet beter is geworden.

Ik vroeg me alleen nog af, om haar van binnenuit te helpen heb ik ook drainage compositum staan.
Nu ben ik daarmee gestopt toen de DA langs was geweest en we me hydrocortiderm smeren.
Kan ik daar nu weer mee beginnen of moet ik eerst wachten tot we zijn gestopt met de hydrocortiderm?

Nee meer over t algemeen zegmzaar tegen iedereen.
Klonk beetje aanvallend :p haha

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 11:27

Wat bij ons goed hielp bij nat weer/modder was het inspuiten van de kootholtes met een siliconenspray zoals Equistar maar ook cockpitspray werkt prima :j
Dat geeft een mooi waterafstotend laagje waardoor de huid zelf droger blijft.
Let op, het is echt een beschermmiddel ter voorkoming en geen geneesmiddel, het dus niet geschikt om op wondjes te spuiten!

maaikiemike

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 12:20

Zo ook talkpoeder.

Evy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 15:51

Haar been zag er vanmorgen verschrikkelijk uit...
Haar halve kootholte zit onder het opgedroogde bloed en er loopt zelfs bloed in een straaltje naar beneden (opgedroogd). Nog steeds heel veel moeite met lopen. Wonder boven wonder leek haar been wel iets minder dik te zijn! Nog steeds wel wat opgezet, maar een stuk minder dan de voorgaande dagen.

De DA heeft clindacutin en puur mok voorgeschreven. Puur mok 3 keer daags op een broodje en clindacutin 2 keer op een dag smeren. Het smeren vond ze iig al een stuk 'fijner' dan met de hydrocortiderm crème.
Ik zal binnenkort weer wat foto's plaatsen. Ik hoop echt dat dit werkt... arm paard ;(

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 15:54

aa wat zielig, maar heb je geen vocht afdrijvers als het been zo dik is?

Evy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 16:16

Nee, daar heeft hij het niet over gehad. Hij vond het ook meevallen qua dikte.
We houden haar goed in de gaten en maandag komt hij sowieso weer voor controle.