[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 16:46

ik heb filmpjes gemaakt vandaag, eigenlijk ging het érg goed. Snatje deed iig zijn best, alleen het laatste filmpje vind ik nogal beschamend maar ik wilde het per sé op film hebben, en aangezien het verloop opbouwend is moest het dus even... helaas.

voor de rest was het eigenlijk erg goed, van de week was het veel erger. de symptomen zijn dan hetzelfde maar de frequentie waarin ze voorkomen is dan hoger.

ze staan in chronologische volgorde. dit was de vijfde keer zo'n beetje dat Snatje aan de longe liep trouwens... vandaar dat het allemaal nogal rommelig gaat. op het derde filmpje zijn de symptomen het ergst en zie je ook dat hij eigenlijk niet meer wilde, toen waren we misschien 5 min bezig... terwijl het echt wel een energieke pony is normaal.

http://www.youtube.com/watch?v=8X6mqaiIvKo

http://www.youtube.com/watch?v=vvJsbkWIGhM

http://www.youtube.com/watch?v=dSOHDlS-be8

@ singasong, die PM ontvang ik GRAAG! hoe eerder we erachter zijn wat het is, hoe beter, en hoe kleiner de kans dat het erger wordt, én hoe groter de kans dat het nog te verhelpen is.

ik ben erg benieuwd wat jullie vinden van wat er op de filmpjes te zien is qua typische zaken...

@ ellepel, en als het hooikoorts is, wat dan? ik neem aan dat dat blijvend is... ik kreeg vandaag niet echt de indruk dat zon invloed heeft eigenlijk, wel stof, beestjes en waarsch. dus ook pollen.

maar nogmaals, ik ben erg benieuwd of jullie een mening hebben over de filmpjes, en of ze duidelijk genoeg zijn.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 17:40

ik vind de filmpjes wat te ver weg opgenomen,ik kan eigenlijk helemaal niet zo veel zien.
zie hem wel af en toe even een schud beweging maken,maar kan ook evengoed een vliegje zijn die hem in de weg zit?
zweet hij trouwens ook onder het halster?
kan soms ook irritatie geven.

hooikoorts ziet er bij appie zo uit:
http://video.google.nl/videoplay?docid= ... 3805778030

is wel extreem hoor.is bij hem echt maar tijdelijk, maart/april en in mei zijn de pollen waar hij allergisch voor is weer weg.

er is wel een pollennetje te koop,dat bevestig je dan voor de neus zodat ze de pollen niet in ademen.
je kunt proberen of het dan over is.

bij ap werkt dat helaas niet,die heeft een hekel aan zo'n netje dus is dat er binnen 5 minuten af. ;)

maar net wat singasong zegt kan het ook zo zijn dat er toch een bacterie zit die het veroorzaakt, via haar kun je ook wel aan een adresje komen die je helpen kan

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 23:28

onder het lopen (draven, waarbij het na enige tijd opbouwt) doet Snatje hetzelfde, wel wat minder heftig en het verschilt ook nog wel van dag tot dag. in de wei, zoals op jouw filmpje, zie ik het niet.

wél herken ik de symptomen op jouw filmpje, mijn andere paard deed vier jaar geleden precies hetzelfde, alleen was het bij hem geen hooikoorts...

ik kan kijken of het lukt om betere filmpjes te maken ervan, ik zie het zelf waarsch. zowiezo beter omdat ik bij Snatje precies weet waarop te letten... en vandaag was het dus ook niet erg heftig. blij toe, misschien trekt het wel gewoon helemaal weg en was het toch iets compleet anders.

zweten onder het halster doet hij niet, hij werkt ook nog niet echt, is net 3 geworden. als er vliegjes om zijn hoofd zitten is het op z'n ergst, vandaag waren er best veel beestjes maar ze kwamen niet bepaald veel bij zijn hoofd en snuit in de buurt.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 08:40

Merrieveulen, ik zie op de filmpjes in stap niets bij de pony. In draf zie ik ook wat knikjes e.d. maar niet zo heel heftig. Eigenlijk zou hij het ook in stap moeten doen op het moment dat hij last heeft van pollen. Dat is namelijk niet aan bepaalde gangen onderhevig. Zelfs gewoon bij het stilstaan.
Mss moet je het dan toch ergens anders aan denken. Zou een osteopaat mss een optie zijn, zodat die eens kan kijken of alles in z'n lijf goed functioneerd?

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 08:46

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 12:18

ohw zulke droopie ears!!!
ja dat heeft ap inderdaad.
staat nog een paardje bij ons die af en toe schud en die heeft de oren ook zo...eigenlijk heeft die de oren altijd zo ;)

maar euhm ben ff kwijt wat dat nog maar weer betekende die droopie ears?
als ik met ap aan het grondwerken ben heeft hij ze inderdaad ook zo hangen, lijkt heel komisch vind ik

singasong:
Citaat:
Je kunt eventueel een monster van mest/urine/speeksel/haren opsturen om te laten bepalen a.d.h. van 'doormeting' of het hier om een bacterie gaat of iets anders.

Wil je meer info. hierover dan pb je me maar.

dat moet je dus pb-en
:D

Madeliefjes

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 13:57

Ik was altijd bang dat mijn eigen pony naast haar zomereczeem ook pollenallergie had, maar eigenlijk heeft ze alleen het eerste jaar dat ik haar had er heel erg veel last van gehad en dat is nu 3 jaar geleden. Wel hebben we sinds anderhalf jaar een heel leuk paardje staan bij mijn pony en die heeft met zekerheid pollenallergie dat kan niet missen. Vorig voorjaar en najaar liep ze te schudden met haar hoofd in het land en onder het zadel nog erger. Nu loopt ze ook weer te schudden ik verwacht dat het over een paar weken minder wordt. Ziet er zo sneu uit en onder het rijden wordt ze echt een beetje woest. Gelukkig voor het paardje wordt er niet heel veel mee gereden.

Merrieveulen: Als je paardje echt pollenallergie heeft dan heeft hij dat in alle gangen en ook in het land. Als dat niet het geval is zou ik hem toch maar even na laten kijken voor de zekerheid. Zeker omdat je nu bezig bent met longeren ed, dan weet je ook zeker dat je paardje lichamelijk niks mankeert. Zie hem wel een beetje schudden op je filmpje maar het is niet overduidelijk.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 20:15

OK dus de kans is aanzienlijk dat het NIET gaat om hooikoorts bij mijn pony? op het land doet hij het ook wel, voornamelijk als hij iets doet wat meer ademhaling vereist, zoals dus draven, kan het niet zijn dat het daarom in draf meer is? omdat hij dan meer inademt? verder is het ook in stap wel te zien, vandaag na het longeren deed hij het ook bij het terugstappen naar stal, hoewel minimaal.
vergeleken met filmpjes die ik van andere paarden heb gezien heeft de mijne het idd maar minimaal, echter, ik wil erger voorkomen vandaar dat ik gelijk door wil pakken hiermee.

in ieder geval, gisteren heb ik een pollennetje gekregen en vandaag daarmee gelongeerd, de 'symptomen' waren beduidend minder dan de vorige keer zónder netje, maar dat kan toeval zijn natuurlijk. voorlopig gebruik ik het netje wel, en dan kijk ik later weer hoe het zonder netje gaat. wat ook opvallend was was dat hij vandaag met netje wél veel makkelijker wilde draven, de keer van het filmpje wilde hij op een zeker punt gewoon niet meer. nu kan ook dat toeval zijn, omdat we pas net begonnen zijn met wat simpel longeerwerk en hij nog niet alles goed snapt, het is dan dus ook logisch dat hij steeds makkelijker en beter op de signalen zal gaan reageren.

vwb de osteopaat, mijn paarden staan alledrie onder jaarlijkse controle, bij de heftige luchtwegklachten als veulen is Snatje behandeld, mijn osteo behandelt normaal geen veulens, tenzij ze dus met serieuze klachten lopen. afgelopen jaar (eind januari 09) is Snatje ook gedaan, omdat hij dit jaar drie zou worden en dus fysiek wat meer zou gaan doen. ik laat ze jaarlijks controleren voor het buitenseizoen, zodat ik er zeker van kan zijn dat ze ook in orde zijn en dus aankunnen wat ik van ze verlang. vandaar dus dat Snatje dit jaar ook meeging in de controleronde. bij de behandeling was er eigenlijk weinig bijzonders, wel een pietsie spanning op het middenrif, eigenlijk hetzelfde als toen hij die zware klachten had maar dan in veel mindere mate. het feit dat dit terugkomt geeft zowiezo aan dat dat voor Snatje een gevoelig punt is, maar ik kan me ook voorstellen dat er 'iets' zit wat de klachten doet terugkomen, zoals de mogelijkheid dat er een bacterie zit, wat jij aangaf Singasong.

ik hou Snatje zowiezo zo stofvrij mogelijk, hij staat nooit lang op stal en op stal zorg ik dat er niet geveegd wordt als hij daar is. hij krijgt stofvrij voer dat ook natgemaakt moet worden, buiten kregen ze wel droog hooi (nu niet meer), en binnen wat voordroog. verder staat Snatje 24/7 lekker buiten.

heeft iemand van jullie nog ideeën omtrent het schudden wat hij doet? het is niet heel vreselijk heftig maar wel dusdanig dat er iets niet in orde moet zijn. indien het te verhelpen is wil ik dat uiteraard zo snel mogelijk gedaan hebben. het laten controleren van een pluk haar/ bloed/ urine sta ik helemaal voor open, verder weet ik niet of er ook therapeuten zijn die hier iets meer mee kunnen? ik kan zowiezo mijn osteo nog eens vragen, die is tegenwoordig regegeld op stal aanwezig dus dan zou ik Snatje er wellicht nog tussen kunnen proppen. verder hoor ik graag tips of 'doe-het-zelf' dingetjes die ik zou kunnen proberen om bepaalde zaken te kunnen uitsluiten.

ik weet in ieder geval dat stress (en dan échte angst-stress, niet de 'stress' in positieve zin, zoals die opgewekt wordt bij het doen van iets interessants oid) bij Snatje behoorlijk vast kan gaan zitten, en dat zijn eerste klachten daar ook door veroorzaakt werden. ik ben dan ook erg voorzichtig met hem in die zin.

nou, ik geloof dat ik zo alles wel weer gehad heb, even uitleg, haha! ben erg benieuwd of jullie hier nog wat mee kunnen.

[edit] ik las trouwens over een supplement van 'de Groene Os', ik geloof dat het weerstandcompositum heet. iemand daar bekend mee? niet dat ik dat zomaar wil gaan testen, maar ik ben wel benieuwd naar de ervaringen ermee. immers, als je zo'n fabrikant moet geloven is het een echt wondermiddel. volgens de beschrijving helpt het bij diverse luchtwegklachten, waaronder ook hooikoorts. ik weet niet of ze bedoelen dat het de problemen oplost, maar iig vast dat het verlichting zal brengen.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 20:25

Groene Os supplementen zijn heel goed. Maar iets geven als je niet weet of het ook nodig is zou ik niet doen.
Eerst overlegen met een deskundige en dat zijn ze bij bijv. de Paardendrogist niet!

Als je wilt kan ik je de gegevens van mijn homeopate geven dan kun je haar eens bellen en het verhaal vertellen wat je hier hebt neer gezet. Zij kan jou dan een deskundig advies geven. Ze neemt alle tijd voor je!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 20:35

precies, zo zit ik ook niet in elkaar hoor, hihi! ik wil altijd alles weten, dus eerst het naadje van de kous. en ik gebruik niets tenzij ik zekerheid heb, en/of een speicalist het adviseert.

de gegevens van jou homeopate zou ik GRAAG willen hebben, wie weet kan zij er iets mee. en hoe zat het nu met dat opsturen van haar, waarna een analyse gedaan wordt om allergieën e.d. op te sporen? het liefste zou ik iemand bij Snatje willen hebben, komt jouw homeopate ook aan huis eventueel?

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 20:46

Ja, ze komt ook aan huis. Ik zal je even pb-en.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 11:44

Ik ben al een hele poos niet op dit topic geweest, omdat mijn Aileen bijna 2 jaar geleden naar de slacht is gegaan.

Ik heb 1 seizoenen baat gehad bij een pollennet, ze liep volledig schudvrij, maar het jaar daarna hielp het helemaal niet meer.

Nu heb ik nog een pollennet liggen, maat XL (= paard) met nog 2 nieuwe reservenetjes en die krengen zijn ontiegelijk duur (39,50 bij de paardendrogist).
Misschien is er iemand hier die zo'n netje eens wil proberen? Voor 5 euro voor de verzendkosten en de moeite kan je hem krijgen. Stuur maar een PB'tje.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 22:46

he jammer, ik heb net twee dagen geleden een netje gekregen.

vandaag heb ik Snatje zonder het netje laten lopen, op zich ging het wel goed, iig energie zát, maar toch ook wel klachten. hooikoorts blijf ik me afvragen? tja het is wel alleen in het hooikoorts seizoen, maar het is wel opvallend dat de klachten meestal pas komen na enige inspanning.

nu ja, ik zit er bovenop en neem eens contact op met het contact van SingaSong, ben benieuwd.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 09:20

Wij zijn ook benieuwd Merrieveulen ;)

A.s. dinsdag ga ik weer mest e.d. brengen zodat ze kan kijke of de bacterie weg is. Het gaat op het moment erg goed. Heb nog heel zelden een knikje gezien. Maar goed, dat zegt ook niet alles.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 09:38

merrieveulen schreef:
maar het is wel opvallend dat de klachten meestal pas komen na enige inspanning.

zou het dan toch niet iets zijn van copd?

kijk ik heb bronchitis en als ik een eind hard ga lopen dan begin ik eigenlijk pas te hoesten.
misschien dat snatje dan pas het wat benauwd krijgt o.i.d.?

misschien dat een arts hem bekijken kan in de luchtwegen?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 15:23

Of ik heb een goede combi van medicijnen gevonden of de hooikoorts is gewoon dit jaar bij alle paarden veel minder ....?!?! In ieder geval heeft mijn paard op de wei nergens geen last van en met rijden heel minimaal ( 2 keer hoofschudden en wat briesen heel afentoe ).

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 15:59

Maris schreef:
Of ik heb een goede combi van medicijnen gevonden of de hooikoorts is gewoon dit jaar bij alle paarden veel minder ....?!?! In ieder geval heeft mijn paard op de wei nergens geen last van en met rijden heel minimaal ( 2 keer hoofschudden en wat briesen heel afentoe ).

Ben benieuwd naar jouw combi van medicijnen ;)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 16:02

puur pollen, puur luchtwegen en MSM .....

Madeliefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 16:06

Als je aan de gang gaat met die middelen ook een drainage kuur geven. Dan werken ze een stuk beter.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 16:08

Maris schreef:
puur pollen, puur luchtwegen en MSM .....

Waarom MSM?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 16:13

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 17:05

Maris schreef:
Drainage kuur heeft hij al gehad ( en hij krijgt nu nog brandnetel )
MSM is goed voor de slijmvliezen, gaat ontstekingen tegen en werkt ontgiftend.

Voor MSM ---> http://www.goldfit.nl/vademecum_details ... dientID=68

Als ik dat verhaal zo lees hoef je die andere dingen er niet bij te geven, tis een wondermiddel :D

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 18:49

vandaag is de fyiso geweest voor mijn paard.

zijn hele lijf was gewoon goed los en voelde goed aan...

Alleen het stukje achter zn oren zat wat vast. Niet heel dramatisch , maar toch wel zo, dat dat de oorzaak van het schudden kon zijn (of andersom, maar dat weet je nooit ;) )

Ze heeft het helemaal los gemaakt. Spieren en gewrichtje.
En ze verwacht dat ik nu toch wel verschil zal gaan merken.

Dus ik ben benieuwd!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 19:21

ben ik ook benieuwd naar!

msm schijnt wel heel goed te zijn,hoor er wel vaker goede berichten over .
valt haast voor elk kwaaltje wel te gebruiken

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 20:07

Super Raja, ben benieuwd of je verschil merkt!