ankem schreef:Wat zijn de ervaringen met pssm bij een Fries?
Heb dit hele topic doorgelezen en kom er weinig over tegen. Ook in een Amerikaanse groep maar weinig.
Ik heb zelf een Friese merrie van 10, die sinds 1,5 maand heel boos is tijdens het borstelen, terwijl ze normaal daar enorm van genoot. Veearts bezocht, bloedonderzoek laten doen. Kwam niets uit. Ja merrie gedrag. Ik heb mijn merrie al 7jr en dit past totaal niet bij haar.
Het zat me niet lekker en ben gaan inlezen op pssm. Daar vielen veel kwartjes, oa dat een hele slecht bespierde Bovenlijn heeft, terwijl ik daar veel op train. Ik heb haar nooit echt goed onder het zadel kunnen krijgen, vanwege haar onvoorspelbare spookgedrag. Ik reed met een goed aangepaste Schleese.
Voor de wagen doet ze het veel beter, maar bouwt ook daar geen spieren mee op. Diepe kuilen naast de schoft. Spieren voelen hard. Altijd moeite met achterwaarts gaan, ook aan de hand. In het werk voor de wagen begint ze altijd vrij rustig, maar wordt op een gegeven moment heel stressig. En dit zijn nog maar een paar dingen. Heb nooit echt een episode gezien van echte spierbevangenheid of trillen.
Ik ben sowieso van de week al gestart met de tri-animo. Ik wil dat langzaam uitbouwen, afhankelijk van hoe ze reageert.
Ik hoor graag jullie ervaringen.
Hoi, ik heb een Fries met n/Px en n/K1. Vooral K1 komt veel voor bij Friezen. Bij deze varianten zullen de supplementen juist niet erg helpen. Het nieuwste onderzoek zegt juist dat een K1 misschien meer baat heeft bij een eiwitarm dieet.
Ik zou in jouw geval dus testen, dan weet je iets meer over de variant.
Jouw klachten, hele slechte rugbespiering en spookgedrag komen mij heel bekend voor. De mijne is ook nog hypermobiel.
Ik heb mijn paard al op 11 jarige leeftijd met pensioen gezet omdat hij echt te gevaarlijk werd om te rijden en volgens mij veroorzaakt door pijn. Hij staat nu lekker te chillen op een paddock paradise waar hij zelf mag kiezen hoeveel hij beweegt.