PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 20:42

MRIIIS schreef:
Lees nu dit artikel waarin staat dat calcium in cellen niet hetzelfde is als dietary calcium https://ker.com/nmdl/resources/rer/

Er is ook een Duitse PSSM2 groep waarin veel staat over de verschillende varianten en de aanpak qua voeding. Hoe is je Duits? :D

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-23 20:43

Of de Amerikaanse fora. Hoe is je Engels :D ?

MRIIIS

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 21:13

Haha ik lees al veel op de Britse :D

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 13:59

Wat zijn de ervaringen met pssm bij een Fries?

Heb dit hele topic doorgelezen en kom er weinig over tegen. Ook in een Amerikaanse groep maar weinig.

Ik heb zelf een Friese merrie van 10, die sinds 1,5 maand heel boos is tijdens het borstelen, terwijl ze normaal daar enorm van genoot. Veearts bezocht, bloedonderzoek laten doen. Kwam niets uit. Ja merrie gedrag. Ik heb mijn merrie al 7jr en dit past totaal niet bij haar.

Het zat me niet lekker en ben gaan inlezen op pssm. Daar vielen veel kwartjes, oa dat een hele slecht bespierde Bovenlijn heeft, terwijl ik daar veel op train. Ik heb haar nooit echt goed onder het zadel kunnen krijgen, vanwege haar onvoorspelbare spookgedrag. Ik reed met een goed aangepaste Schleese.

Voor de wagen doet ze het veel beter, maar bouwt ook daar geen spieren mee op. Diepe kuilen naast de schoft. Spieren voelen hard. Altijd moeite met achterwaarts gaan, ook aan de hand. In het werk voor de wagen begint ze altijd vrij rustig, maar wordt op een gegeven moment heel stressig. En dit zijn nog maar een paar dingen. Heb nooit echt een episode gezien van echte spierbevangenheid of trillen.

Ik ben sowieso van de week al gestart met de tri-animo. Ik wil dat langzaam uitbouwen, afhankelijk van hoe ze reageert.

Ik hoor graag jullie ervaringen.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-23 16:18

Je zou kunnen testen op de varianten. Bij Friezen komen Px en K1 best veel voor. DSLD ook trouwens, maar qua symptomen weet ik niet of dat helemaal past.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 20:34

Mac schreef:
Je zou kunnen testen op de varianten. Bij Friezen komen Px en K1 best veel voor. DSLD ook trouwens, maar qua symptomen weet ik niet of dat helemaal past.

DSLD past niet helemaal en zou de arme bespiering ook niet verklaren.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 22:20

Ankem, ben je al eens bij Marco de Bruin van Paardenkliniek Wolvega geweest met deze problemen bij jouw Fries? Hij ziet heel veel Friezen en heeft zich er ook in verdiept met betrekking tot allerlei ziektes die bij Friezen voorkomen. Misschien kan hij je verder helpen in jouw zoektocht?

ZarahZoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 18:41

In Wolvega kreeg ik te horen dat een Fries geen PSSM kon hebben dus ik vraag me af of dat de aangewezen plek is om antwoorden te zoeken. Uiteindelijk bleek het bij mijn Friese merrie namelijk toch PSSM2 te zijn.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 19:05

Dat is jammer ZarahZoe, ik snap wel dat zo'n kliniek niet met PSSM2 "in zee" kan gaan zolang het nog geen officiële test is. Maar ik snap jouw teleurstelling daarin ook.

Wel kan er bij degene die het plaatste over haar Fries nog wel iets anders mis zijn en het lijkt me echt goed om dat eerst uit te sluiten.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 19:10

Nou gisteren een (honden)club genoot gesproken. Vroeg haar hoe het met paard ging. Kreeg ik een voorzichtige ja minder goed spierziekte te horen. Ik gelijk toch niet pssm2? Echt een blik van huh? Ik zeg ja heb mij ingelezen :+

Niet normaal hoeveel overeenkomsten onze merries hebben in gedrag en klachten. Ze had het geluk een dierenarts te hebben met ervaring erin. Bij haar was de reden om dierenarts te bellen omdat haar merrie steeds ging staan om te plassen maar niet deed. Zelf had ze er niet van gehoord.

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 19:17

Ik hou me aanbevolen voor dierenartsen. Had gisteren toevallig een van Bodegraven aan de telefoon (ging over iets anders). Ze (er)kende het wel, maar wist er verder niks over. -O-

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-23 19:19

Dat een kliniek niet meegaat in het PSSM2/MIM testverhaal ok, maar dat PSSM2/MIM bestaat is wel algemeen geaccepteerd dus waarom kunnen ze dan niet meegaan in de diagnose, puur gebaseerd op de symptomen?

MRIIS: Paardenkliniek De Veluwe neemt PSSM2/MIM wel serieus en zij hebben meerdere patiënten gehad (waaronder mijn paarden) met PSSM dus ze hebben er ook ervaring mee.

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 19:37

Goed om te horen, thanks!

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 22:45

Hoeveel grams hebben jullie nu op liggen? Merk dat ik echt veel sneller warmere dekens op moet doen. Ze staat nu onder 350 (combi Bucas Therapy 150 en Amigo 200) en is lekker warm maar vindt haar bilspieren toch weer een beetje stram. Heb nog Bucas Therapy 300 en Amigo Bravo 250 in de verpakking, wil er maar eentje houden, maar weet niet zo goed welke :') Ze houdt niet van dubbele dekens, maar ontkom er niet echt aan ben ik bang.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 22:55

Hier halfgeschoren onder een bucas atlantic medium (dat is ongeveer 200 grams) geschikt tot -10.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 23:56

Ongeschoren met cooler en regendeken, morgen mag alles weer af *\o/*

Berryz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 00:02

Mijn merrie staat onder een 100g regendeken. Zwaarder krijgt ze enkel op als het echt een pak kouder word.

Ze is altijd dekenloos gehouden, maar na vorige winter heb ik beslist dat echt koude natte periodes ze wel een deken opkrijkt.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-23 11:30

Na het iets te vaak tegen te zijn gekomen dat het toeval is, wil ik toch even iets aankaarten voor diegenen met paarden die nergens op lijken te reageren. Namelijk: mangaan

Vooral in Duitsland wordt mangaan op grote schaal gesupplementeerd aan paarden met PSSM/MIM en daarmee worden in meer dan een toevallig aantal gevallen zeer grote vooruitgang geboekt.

Zelf woonde ik hiervoor in een gebied met een torenhoog mangaangehalte in grond, grondwater en hooi dus kwamen tekorten eigenlijk niet voor. Ik heb het dus zelf nooit bij gevoerd/bij hoeven voeren. Ook heeft mangaan een wisselwerking met andere sporenelementen, dus daar is wel enige voorzichtigheid geboden als je niet weet hoeveel mangaan er in je ruwvoer zit.

Dat allemaal gezegd hebbende .... blijkt voor veel paarden met PSSM2/MIM mangaan de sleutel te zijn tot grote verbeteringen in bespiering en gemoedstoestand. Dus voor diegenen die al van alles geprobeerd hebben maar de sleutel nog niet hebben gevonden: probeer mangaan toe te voegen aan het dieet.

Marloezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 11:44

ankem schreef:
Wat zijn de ervaringen met pssm bij een Fries?

Heb dit hele topic doorgelezen en kom er weinig over tegen. Ook in een Amerikaanse groep maar weinig.

Ik heb zelf een Friese merrie van 10, die sinds 1,5 maand heel boos is tijdens het borstelen, terwijl ze normaal daar enorm van genoot. Veearts bezocht, bloedonderzoek laten doen. Kwam niets uit. Ja merrie gedrag. Ik heb mijn merrie al 7jr en dit past totaal niet bij haar.

Het zat me niet lekker en ben gaan inlezen op pssm. Daar vielen veel kwartjes, oa dat een hele slecht bespierde Bovenlijn heeft, terwijl ik daar veel op train. Ik heb haar nooit echt goed onder het zadel kunnen krijgen, vanwege haar onvoorspelbare spookgedrag. Ik reed met een goed aangepaste Schleese.

Voor de wagen doet ze het veel beter, maar bouwt ook daar geen spieren mee op. Diepe kuilen naast de schoft. Spieren voelen hard. Altijd moeite met achterwaarts gaan, ook aan de hand. In het werk voor de wagen begint ze altijd vrij rustig, maar wordt op een gegeven moment heel stressig. En dit zijn nog maar een paar dingen. Heb nooit echt een episode gezien van echte spierbevangenheid of trillen.

Ik ben sowieso van de week al gestart met de tri-animo. Ik wil dat langzaam uitbouwen, afhankelijk van hoe ze reageert.

Ik hoor graag jullie ervaringen.

Hoi, ik heb een Fries met n/Px en n/K1. Vooral K1 komt veel voor bij Friezen. Bij deze varianten zullen de supplementen juist niet erg helpen. Het nieuwste onderzoek zegt juist dat een K1 misschien meer baat heeft bij een eiwitarm dieet.
Ik zou in jouw geval dus testen, dan weet je iets meer over de variant.
Jouw klachten, hele slechte rugbespiering en spookgedrag komen mij heel bekend voor. De mijne is ook nog hypermobiel.
Ik heb mijn paard al op 11 jarige leeftijd met pensioen gezet omdat hij echt te gevaarlijk werd om te rijden en volgens mij veroorzaakt door pijn. Hij staat nu lekker te chillen op een paddock paradise waar hij zelf mag kiezen hoeveel hij beweegt.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 14:35

Mac schreef:
Na het iets te vaak tegen te zijn gekomen dat het toeval is, wil ik toch even iets aankaarten voor diegenen met paarden die nergens op lijken te reageren. Namelijk: mangaan

Vooral in Duitsland wordt mangaan op grote schaal gesupplementeerd aan paarden met PSSM/MIM en daarmee worden in meer dan een toevallig aantal gevallen zeer grote vooruitgang geboekt.

Zelf woonde ik hiervoor in een gebied met een torenhoog mangaangehalte in grond, grondwater en hooi dus kwamen tekorten eigenlijk niet voor. Ik heb het dus zelf nooit bij gevoerd/bij hoeven voeren. Ook heeft mangaan een wisselwerking met andere sporenelementen, dus daar is wel enige voorzichtigheid geboden als je niet weet hoeveel mangaan er in je ruwvoer zit.

Dat allemaal gezegd hebbende .... blijkt voor veel paarden met PSSM2/MIM mangaan de sleutel te zijn tot grote verbeteringen in bespiering en gemoedstoestand. Dus voor diegenen die al van alles geprobeerd hebben maar de sleutel nog niet hebben gevonden: probeer mangaan toe te voegen aan het dieet.

Interessant, maar is dat gewoon in een potje verkrijgbaar als poedertje of iets? Ik wil het best proberen maar om eerlijk te zijn durf ik nu ook niet mijn hele dieet om te gooien :Y)

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-23 14:55

Ja, is verkrijgbaar als poeder.

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 15:10

Ja mangaan is een goeie ga ik ook even naar kijken. Ik ben nu overgestapt op Marstall Myocare en Ubiquinol Q10. Wacht ook nog op Hennep CBD uit de UK, lees er goede dingen over op fb.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 16:20

Ik heb se mangaan geprobeerd, twee maandjes ofzo, maar dat maakte voor de mijne geen verschil, helaas

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 02:01

Ik kan het mangaan verhaal onderschrijven. Mijn paard bleef na zijn aanval van spierbevangenheid nog weken slecht. Hard in de bespiering, zeer slecht gehumeurd en niet rad. Ik las get idd op de Duitse groep en ben het gaan proberen. 3x de aanbevolen dosis werkt. Dit komt neer op 1350 mg per dag extra. In mijn mineraalvoer zit ook Mangaan en de hooianalyse laat geen tekorten zien.

https://www.discountfutter.shop/mangan- ... d-fuettern

Ik koop deze, heb ook andere geprobeerd, maar deze werkt het best en is qua prijs kwaliteit verhouding de beste die ik kon vinden. Dit zijn kleine brokjes maar zonder een hoop onzin toevoegingen.

Inmiddels heb ik 2x geprobeerd de mangaan weg te laten (soms doe je stomme dingen als het goed gaat) maar dat was GEEN goed idee.

In deze webshop kun je veel stoffen los krijgen zonder toevoegingen ;-)

maartje0987

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 09:18

Esperanza schreef:
Ik kan het mangaan verhaal onderschrijven. Mijn paard bleef na zijn aanval van spierbevangenheid nog weken slecht. Hard in de bespiering, zeer slecht gehumeurd en niet rad. Ik las get idd op de Duitse groep en ben het gaan proberen. 3x de aanbevolen dosis werkt. Dit komt neer op 1350 mg per dag extra. In mijn mineraalvoer zit ook Mangaan en de hooianalyse laat geen tekorten

Welke variant van pssm heeft jouw paard?