[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SuperRoos

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 12:39

Kom net bij Fiek vandaan.. Is weer helemaal mis..

Kwam de stal zowat niet uit. Last van hoeven en hele lichaam is stram en stijf lijkt het.. (niks anders dan anders gedaan)
Hooi lag de hele stal door (heb ik in de 10 jaar dat ik hem heb nog nooit gezien) en was dus duidelijk weer onrustig geweest..
Ogen staan verkeerd in zn koppie, komt enorm veel prut uit etc..

Overleg met dierenarts. Mag hem buut gaan geven maar kan me uit verleden herinneren dat hij daar niet goed tegen kon en ook gek reageerde..
Wil hem dit dus pas geven als ik vrij ben zodat ik hem in de gaten kan houden..

Pff zo sneu om hem weer zo te zien..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 12:46

;( wat een ellende toch...
Ik geloof dat but en pergolide niet zo een hele goede combi is.Maar hebben anderen daar misschien meer ervaring mee?
Hoelang staat hij nu op 1 mg?

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 12:49

Hij staat er nu 3 weken op maar al vanaf begin november aan het opbouwen dus..
Ik dacht ook dat het met Buut niet zo goed samen ging maar wat moet je weer dan als DA dat adviseert en eerst wilt dat je dat probeert voor weer verder gaan kijken...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 12:53

o.k drie weken op 1 mg.Tja...dan doet het nog niet wat het moet doen.
Je wilt de but geven voor de bevangenheid?Misschien is metacam beter?
Maar waarschijnlijk gaat hij daar ook op reageren.
Hij is echt flink ziek heb ik de indruk ;(
En hoe ver moet je gaan...lijkt mij dat dat vaak door je hoofd gaat. :(:)

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 12:55

Dat gaat al weken door mijn hoofd... Zelf is hij al erg duidelijk geweest naar mij eigenlijk...
Hij is slechts een fractie van het paard dat hij was...
Metacam kon dacht ik niet goed bij IR toch? Of ben ik dan in de war weer..
Het is ook niet alleen de cushing bij hem, dat is gewoon het hele probleem denk ik..

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 12:56

Heb er ook geen ervaring mee met die combi..
Voor ik wist dat hij cushing had. .kreegt ie buut vanwege HB. En toen werkte t goed!
Maar ja als de DA het toch wilt proberen. . Is moeilijk zoiets.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 13:02

Kunnen dit geen bijwerkingen zijn van de pergolide, omdat die komen na drie a vier weken?

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 13:05

tylando schreef:
Dus je wilt zeggen dat 1 pil niet verantwoord is...

Nee, zeker zeg ik dat niet! Absoluut niet. Maar voor mijn paard die snel op dingen reageert en het feit dat er bijwerkingen zijn, heeft mij doen besluiten een halve pil te geven en niet zoals DA 1 hele of zoals hier wordt gezegd 1/4.

Ik ga er tussen in zitten, MIJN keuze.

Net als het mijn keuze is om afgelopen woensdag mijn merrie weer op zooltjes en siliconen te zetten omdat ze daar toch makkelijker mee weg komt dan zonder. Van DA hoefde het niet direct, hoefsmid vond dat ik ook even zou kunnen overleggen met mijn instructrice.
Allemaal prima, maar IK kies. Dus zooltjes etc. ;)

Vanmorgen stond ze er goed bij. Lekker buiten gespeeld met haar vriendin (nieuw paard op stal waar ze helemaal verliefd op is) en het doet me goed om te zien dat ze zó blij wordt van dat paard (dat heeft ze lang niet gehad!)

SuperRoos, wat ontzettend rot van jouw paard zeg! Arm beessie. Hij klinkt idd echt heel erg ziek zoals Geerke zegt :(:)
Heel veel sterkte!!

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 13:07

Hier zonder problemen pony op bute en prascend hoor! Kan hij wel tegen ascal? Pony krijgt hier meer ascal als bute.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 13:08

Ik ga ook altijd van mijn gevoel uit... ik twijfelde in t begin heel erg maar heb t toch gedaan en gelukkig is alles goed gegaan. . Enige symptoom was dikke benen.. nu moet ik zeggen dat mijn pony ijzersterk is hoor. . Wat hij allemaal niet meegemaakt en doorstaan heeft.. respect!

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 13:14

SuperRoos schreef:
Kom net bij Fiek vandaan.. Is weer helemaal mis..

Kwam de stal zowat niet uit. Last van hoeven en hele lichaam is stram en stijf lijkt het.. (niks anders dan anders gedaan)
Hooi lag de hele stal door (heb ik in de 10 jaar dat ik hem heb nog nooit gezien) en was dus duidelijk weer onrustig geweest..
Ogen staan verkeerd in zn koppie, komt enorm veel prut uit etc..

Overleg met dierenarts. Mag hem buut gaan geven maar kan me uit verleden herinneren dat hij daar niet goed tegen kon en ook gek reageerde..
Wil hem dit dus pas geven als ik vrij ben zodat ik hem in de gaten kan houden..

Pff zo sneu om hem weer zo te zien..

Mijn merrie reageert ook niet op buut...ttz...de ellende werd er nog 10x erger door :( Ik heb toen ze bevangen stond 10 dagen Equioxx gegeven...eerste dagen in de ader gespoten, daarna de pasta in de mond. Vanaf toen ging het alleen maar beter ! Misschien ook een idee voor Fiek ?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 13:21

:(:) Sterkte SuperRoos.. Wat ontzettend rot dat hij er maar niet bovenop lijkt te komen.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 14:37

Douraque schreef:
Kunnen dit geen bijwerkingen zijn van de pergolide, omdat die komen na drie a vier weken?

Hij is al vanaf november aan het wennen aan pergolide dus dit lijkt meniet logisch..

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 14:41

Ipsilonka schreef:
Hier zonder problemen pony op bute en prascend hoor! Kan hij wel tegen ascal? Pony krijgt hier meer ascal als bute.

Geen idee, dat heeft hij nooit gehad.. Zal er eens naar vragen..

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 14:44

SuperRoos schreef:
Douraque schreef:

Hij is al vanaf november aan het wennen aan pergolide dus dit lijkt meniet logisch..

Maar hij zit pas 3 weken op 1 mg en gezien zijn verleden met pergo zou je dat kunnen overwegen

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 15:41

Roos zou APF wat voor hem kunnen zijn ???? Alhoewel je dan weer een extra supplement erbij moet gaan geven, misschien wil je dat niet.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 18:52

Pergolide en buut kan gewoon gecombineerd worden - ze hebben geen invloed op elkaar's werking.
De reden waarom sommigen geen buut willen gebruiken is de angst dat de maagwand erdoor beschadigd wordt - vandaar de Metacam die echter op de langere termijn net zo slecht is als buut.

Roos: ik zou je inderdaad aanraden de gok te wagen en bij Pardoes Aurora dat APF te bestellen - het zijn adaptogene kruiden ( tinctuur) die de balans in het lichaam kunnen helpen herstellen. NB: er zijn twee varianten, de gewone APF en de APF Pro. Die laatste moet je niet hebben.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 20:49

JP, zal eens kijken ernaar..

Ben zojuist bij hem geweest.. Hij zou vandaag beter gelopen hebben dan gister volgens mijn moeder en verzorgster.. Bij mij net nog kleine pasjes en wat gevoelig, niet zo extreem als gisteren..
Maar toen ik aan zijn hoeven voelde schrok ik. Ze waren echt heel erg warm..
Hij moet dus pijn hebben.. Toch maar de but gegeven die ik nog had liggen..
Even kijken wat hij daarop doet.. Boer checkt nog een keer extra bij hem vanavond en belt als er iets is...
Met dierenarts afgesproken even te zien wat hij hierop doet, van de week verder overleggen..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 21:04

Hij is dus echt bevangen?Zijn beiden hoeven warm?
Wat een gedoe toch ook. Hopelijk doet de but wat. :(:)

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 21:06

Voor beide hoeven aan binnen en buitenkant. Achter alleen aan de onderkant heet, niet vanaf de buitenkant te voelen.. Hij laat verder weinig zien maar ik weet dat hij dat nooit doet..
Hij heeft ooit een trap met een ijzer gehad op zijn knie achter (niet zijn sprong die veel mensen de knie noemen haha maar echt hoog zeg maar)
Lag flink open, liep toen geen pasje kreupel, was door een paard getrapt dat 2x zo zwaar was als hem...

DameBlanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 09:50

Hier helaas geen goed nieuws, ik heb mijn pony Dame Blanche in laten slapen. Het was genoeg. Vorig weekend had ze ineens 3 gaten in haar kont van de melanomen (kwam zwart spul uit druppen) en stond heel haar achterste op spanning. Ze heeft in 1 week ook echt een jas uitgedaan. Ook haar staart droeg ze heel vreemd en liggen en rollen deed ze ook niet meer (dat is wel makkelijk te zien als ze wit zijn). Ik hoefde er maar naar te kijken en ze dook in een van de pijn. Over de lucht zal ik het maar niet hebben :-( . Pijnstilling gaf haar gelukkig wat verlichting, en ze heeft zelfs een avond weer gelegen en gerold, maar als ik alles bij elkaar op tel was het genoeg.

Cushing, melanomen, speciaal voer omdat ze ook niet meer goed kon kauwen, zomers in de exzeemdeken voor de jeuk, tanden poetsen tegen ontstekingen, enz.

Donderdag 13 februari heb ik haar laten gaan, na 19 jaar gehad te hebben en bijna 26 jaar oud. Het kon gelukkig op stal gebeuren en het is snel gegaan, maar wat mis ik haar zeg.

Toch ben ik blij dat ze de laatste 3 maanden pergolide heeft gehad, ze was een stuk vrolijker en zat lekker in haar vel. Of het de pergolide was die de melanomen een soort van heeft geactiveerd durf ik niet te zeggen, maar zonder was ook geen optie meer helaas.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 10:25

Met recht een tijdperk afgesloten manon...
Ik wil jullie ook bedanken voor alle wijze raad. Gister is de cushing pony verhuisd .....

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 10:46

Heftig Dameblanche, heel veel sterkte :(:)..

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 11:09

Heel veel sterkte Dame Blanche!

Spruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 11:52

Wat een slecht nieuws allemaal. Dame Blanche, heel erg veel sterkte. Ik weet hoe je je voelt, ik heb vorige week ook het besluit moeten nemen om mijn lieve ruin te laten inslapen. De hoefbevangenheid werd niet meer beter, het was zo sneu om te zien. Nadat we nog rontgenfoto's hebben gemaakt hebben we besloten dat er echt geen waardig leven meer in zat. Ik ben verschrikkelijk verdrietig, hij was al 18 jaar bij ons, en het was mijn eerste paard waarmee ik op hoog niveau kon meekomen. Al die mooie herinneringen..

Het is heel erg moeilijk om te bepalen wanneer het niet meer verder gaat, je wilt je vriendje toch zo lang mogelijk bij je houden. Maar op een gegeven moment mag je niet egoïstisch zijn en moet je hem laten gaan, hoe moeilijk ook.

Ik zal niet meer zo veel hier te vinden zijn, ik wil even niet teveel aan de Cushing en alle ellende denken. Ik wens iedereen hier heel veel sterkte met jullie paarden, en bedankt voor de goede raad.