[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

dianalamboo

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 21:21

Hebben jullie het al gelezen dat pavo met nieuw voer komt, pavo care4life. Suiker en zetmeel van9 procent

Samsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 21:28

Mijn verzorgpaard heeft heel erg zomerexceem en daardoor moet hij nu weg. Ga hem zelf proberen over te nemen. ik hoorde dat Groene Zeep ook helpt. Dat heb ik maar gehaald en ga het zondag proberen. :)

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 22:07

@Anne.: Befix helpt bij mijn paard helaas niet :n

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 00:00

Jannepauli schreef:
Gebruiken jullie geen schuurmatten ( Equine Scratcher) om te voorkomen dat staart en manen beschadigen en de huid verwond raakt?
Ze zijn verkrijgbaar bij de paardendrogist - op You Tube staan verschillende filmpjes ( Equine Scratcher of Post Scratcher)..

lijkt me ideaal nu alleen nog iets bedenken waar ik het tegen aan kan maken wat sterk genoeg is voor een schurend paard.

tweety_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 00:39

intel_1x schreef:
Met die dagen van 32 graden gaat bij mij de deken echt wel af. Ze zweten zich dan te pletter onder de deken. met 25 graden niet gelukkig. Geluk is dat met warme zonnige dagen de mugjes overdagzich ook niet laten zien ;-) verder kan de deken altijd op. Ook met regen. De deken is snel drogend. Alhoewel bij langdurig hevige regenval ik de deken ook even af doe voor mijn eigen gemoedsrust. Als mijn paard in de kudde liep en lichte klachten had, dan zou ik missch eerder kiezen voor Derfen. Dat kun je op gegeven moment om de 3 a 7 dagen opdoen. De goede exceemdekens zijn bestand tegen andere paarden. Vooral de Rsih. Dit jaar is het bij mijn paard super gegaan. Tot juli helemaal jeukvrij en geen deken. Daarna parttime deken;-) nadeel van deken vind ik dat ze minder snel groomen, niet in zand rollen en de manen verstikken, waardoor ze slecht groeien. Hebben jullie dit ook, of zou dat per deken verschil maken?

@ intelt_1x, Ik smeer al met Derfen... En dat moet ik om de 2 dagen doen of paard heeft dag nadien (licht) geschuurd. Het wordt zo een smerig boeltje (niet handig met een bonte), dus moet regelmatig staart en manen eens wassen (doe ik momenteel met Medicated Shampoo van Absorbine). Ik heb wel al een aantal andere dingen geprobeerd ook (waaronder Befix, Cavalor Sweet-Itch, Sectolin Sweet-Itch, Medicated Spray van Absorbine, Naf D-Itch), maar Derfen lijkt het beste en langdurigst te werken, dus daar houd ik het voorlopig maar bij, ook al wordt het zo smerig.

Ondertussen smeer ik kapot geschuurde plekjes bij de schoft in met Frama Calendula EHBO-zalf. Dat gebruik ik ook op kale plekjes op het hoofd (en op wondjes in het algemeen). Ik gebruik het nu een 2-tal weken ofzo, dus weet niet of ik dan echt al conclusies kan trekken, maar tot hier toe lijkt het wel te werken. De kale plekjes zijn weg en ze lijkt haar schoft niet meer verder geschuurd te hebben. Misschien moet ik eens zoeken naar een smeersel met Calendula in? Verder iemand ervaring met Aloë Vera smeersels?

Alleen begin ik toch mijn twijfels te hebben over al die smeersels, dus wil het graag anders aanpakken en misschien toch maar eens een deken proberen (ook omdat er zoveel insecten zitten en ze hier duidelijk last van hebben). Denk nog steeds dat mijn paard gewoon last heeft van de insecten en niet echt ZE heeft. In combinatie dan met het verse gras (24/24 weidegang) kan dat wel eens verklaren waarom er nu en dan opstoten van jeuk zijn. Mijn paard is namelijk niet de enige die last heeft, ik zie regelmatig andere paarden schuren en er is er zelfs 1 die gaat zitten/liggen om zo over de grond te schuren. Alleen wordt daar bij hen niet zo veel aan gedaan, en ik probeer mijn paard wel zo optimaal mogelijk te helpen. Het is gewoon even zoeken naar wat het meest effectief werkt tegen het schuren/de jeuk bij haar. Ze krijgt verder ook druppels van Puur Cullico dagelijks (lijkt weinig te helpen, maar ja als het geen ZE is, kan ik mss beter overgaan op Puur Allergie, of gewoon helemaal niks) en ben weer begonnen met een Puur Drainage kuur. Vorige keer dat ik dat deed leek het weinig effect te hebben, maar heb de flesjes nog staan dus die moeten op ;) haha.

Ondertussen heb ik de EJ-deken besteld, alsook de EJ Daily Mix en Pavo Vital Complete (ondanks mijn mindere ervaring met Pavo, wil ik het toch eens proberen). Zo hoop ik toch te voorzien in de dagelijkse behoefte aan vitaminen en mineralen. Ik ben ook benieuwd naar de EJ-deken, hopen maar dat ie past... Zal waarschijnlijk wel pas voor volgend seizoen zijn wanneer ik merk dat ze echt last heeft van de jeuk. Kijken of de deken verlichting kan brengen of juist een averechts effect heeft (zoals bij sommige hier als ik het zo lees). Deken gaat tijdens extreme hitte overdag waarschijnlijk wel af en bij extreme regen of nattigheid ook. Maar goed, dat zie ik dan wel.

De Equine Scratcher vind ik een goed idee, alleen beetje duur... De paarden bij ons schuren namelijk aan de schuilstal (ding heeft al afgezien) en dan vooral aan de wanden opzij. Dat is in totaal wel een flinke oppervlakte om die met matten te gaan 'beplakken' haha. Dat wordt 'em niet vrees ik.

Vandaag heb ik de D-Ich Skin Spray nog eens gebruikt omdat ik geen tijd meer had om deftig met Derfen te smeren. Ik hoop dat ik me dit niet ga beklagen := Vorige keer leek het weinig, tot zelfs bijna een averechts effect te hebben, maar wou het toch nog eens wagen. We zullen zien morgen... Ga staart en manen nog eens moeten wassen ook, die zien er niet meer uit :x

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 08:29

tweety_be schreef:
De Equine Scratcher vind ik een goed idee, alleen beetje duur... De paarden bij ons schuren namelijk aan de schuilstal (ding heeft al afgezien) en dan vooral aan de wanden opzij. Dat is in totaal wel een flinke oppervlakte om die met matten te gaan 'beplakken' haha. Dat wordt 'em niet vrees ik.

Je hoeft er zeker geen hele wand mee vol te plakken - één of twee plaatjes zijn genoeg - paard weet die echt wel te vinden!

MyKayleigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 08:36

Anne. schreef:
Hoe zijn jullie ervaringen met Befix? Ik heb momenteel Derfen voor mijn schimmelmerrie, maar dat wordt me toch een partij vies en smerig. Ben erg benieuwd naar Befix. Welke producten gebruiken jullie?

Mijn paard bleek allergisch voor Befix, kreeg pijn, dikke manenkam en schuurde alles tot bloedens toe open helaas.
Mijn andere paard daarentegen deed het super, die had geen deken meer nodig, 4x in een week smeren was genoeg om haar een zomer lang jeuk vrij te houden terwijl die andere jaren alles eraf schuurde tot bloedens toe.
Ik gebruikte de shampoo en de lotion.

tweety_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 09:57

Jannepauli schreef:
Je hoeft er zeker geen hele wand mee vol te plakken - één of twee plaatjes zijn genoeg - paard weet die echt wel te vinden!

Ik zal het eens voorstellen op stal dan, maar denk niet dat er veel interesse in zal zijn... Maar goed, kan het maar eens vragen hè :)

Befix heb ik ook gebruikt, zowel de cremor als de lotion. De lotion ging veel langer mee (is handiger om te doseren) en had hetzelfde effect. Op zich ging het wel okay, maar moest echt bijna elke dag smeren of het hielp niet genoeg (nu schuurt mijn paard niet extreem, dus geen idee wat het effect is bij extreme schuurders). Paard kreeg er op den duur ook een smerige staart en manen van (vuil bleef er in plakken), maar niet zo smerig als Derfen, dat wel.

10tje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 10:24

dianalamboo schreef:
Hebben jullie het al gelezen dat pavo met nieuw voer komt, pavo care4life. Suiker en zetmeel van9 procent

Heb je daar toevallig meer info over, waar heb je het gelezen? Ik kan het niet vinden op de Pavosite. Maar ben er wel erg in geinteresseerd vanwege mijn eczemer.

dianalamboo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 17:48

Op de pavo site op fb, ga meedoen met een test

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 18:50

Kom weer eens binnenwaaien. :)

Befix heb ik wel gebruikt, maar zag eigenlijk na een tijdje niet voldoende resultaat meer, ben toen overgestapt naar Derfen en nog een ander goedje en momenteel gebruik ik de Derfen eigenlijk amper! Het andere spul zo nu en dan

De staart doe ik nu al een tijdje met goedkope uiercreme van Hegron. Was in eerste instantie alleen bedoeld om de huid wat soepeler te krijgen, die was zo droog. Maar sinds ik het smeer is haar staart vrij rustig en het haar groeit als een malle terug!

De manen blijven wel moeilijk, maar over de hele manenkam blijft ze manen houden van zo'n 15 á 20 centimeter lang, mist geen hoek uit! Dunner zijn ze richting de schoft wel, maar ben al blij dat ze nog manen heeft en vooral ook blij dat ze zo lekker in haar vel zit. En dat ze lekker in haar vel zit is goed te zien aan haar vacht, voor het eerst in jaren zie ik weer mooie appeltjes bij d'r! :D

D'r manen hadden zelfs langer kunnen zijn, maar heb ze voor een keuring nog in moeten korten.

Een foto van 1 september;
Afbeelding

En nog een foto van 10 augustus;
Afbeelding

dianalamboo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 20:47

Op de pavo site op fb, ga meedoen met een test

koetje28

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 11:49

@ anne ik gebruik befix al voor het derde seizoen voor mijn extreme ze'er en bij haar is het het middeltje dat werkt!! de lotion en de cremor zijn hetzelfde alleen de cremor zoals het woord al zegt dikker, dit wind ik vooral handig als ik d'r staart doe maak dan scheidingen en dan met de creme een goeie laag erop.
ik seer nu 1 a 2 keer pw en soms minder en dit seizoen tot op heden heb ik haar 3x gewassen dus ik ben er heel tevreden over :D

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 12:47

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 13:01

geven jullie je pony weleens een injectie corti..hupplepup??

ik heb mijn ecxeempony bij de na de aankoopkeuring in belgie laten prikken om hem deze periode nog te helpen.
nu aan de kust van nederland heb ik alleen nog maar 1 x gwassen met teetrea shampoo en vliegenspray gebruikt .hij schuurt niet en alle wondjes gaan helen en staart en manen lekker groeien.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 13:17

dat is niet altijd voor ieder paard even goed ivm kans op hoefbevangenheid, daarom kiezen weinig mensen ervoor. Fijn dat het goed gaat bij zee met jouw paardje!

Hier alles prima, Wisse heeft tot nu toe erg weinig last, schuurt ook niet en de buik blijft ook gewoon heel hoewel de deken deze niet bedekt. Is vorige week 5dagen het gras opgeweest en ik merk geen verschil.
Gisteren begonnen met ander brok voor wat meer energie, ben benieuwd of ik daarvan iets ga merken qua jeuk want er zitten natuurlijk wel meer suikers in.

Hoe is de algehele tendens dit jaar een beetje bij jullie; beter dan vorig jaar, hetzelfde of slechter?

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 13:38

opisop_shop schreef:
dat is niet altijd voor ieder paard even goed ivm kans op hoefbevangenheid, daarom kiezen weinig mensen ervoor. Fijn dat het goed gaat bij zee met jouw paardje!

echt??
had die :( veearts wel even mogen melden...

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 14:58

Wassen vind ik echt niet goed.
Verstoort er het hele milieu van de huid.
Een keer in nood ok, maar standaard veel wassen, nee, veel te zonde om die huid keer op keer van slag te laten raken, waarna het zich continue moet herstellen, en als het dan bijna zover is, weer verstoort te worden door een volgende wasbeurt.

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 15:15

De shampoos van tegenwoordig verstoren amper de natuurlijk vetlaag. Maargoed iedereen zijn eigen mening.
Wat betreft de tendens, ik heb tm juni niet eens een deken hieven te gebruiken. Dit jaar is wat betreft vliegendruk een veel beter jaar. We hebben ook zwaluwen en die eten mega veel vliegen. Daar kan geen spray of deken tegen op. Deze maand en augustus is wat meer ZE maand. Ik zag dat de temperaturen volgende week gaan dalen. Jammer voor ons, fijn tegen de jeuk.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 18:29

Nou, die mening deel ik niet met je.
En ook al zijn ze zo neutraal als wat,het verstoort toch.
Als je al nagaat wat alleen water al voor een effect heeft op de huid, met shampoos des te meer.

De huid van mijn pony is nog nooit zo goed geweest nadat ik alle shampoos in de prullenbak heb gegooid, en er geen water meer overheen is geweest. (Uitgezonderd regen dan haha)

Maar goed, iedereen moet doen wat ie zelf wilt, en denkt dat goed is voor hun dier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 23:20

t zal goed zijn dat flint een exzeemdeken heeft (jammer dat ik het maar pas vorige week door had dat hij echt zo'n korte manen heeft gekregen :o hij is bijna niet in de hand geweest de laatste maanden)
en nee hij kijkt niet echt blijf op de foto:
Afbeelding

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 15:30

Ik meld me hier ook maar eens, paard heeft niet zwaar zomerexeem, maar duidelijk ''te veel jeuk''
Hierdoor heeft hij vrij dunne manen en stukjes weggeschuurd ook zijn staart is soms echt een rasta als ik op stal kom. In het voorjaar/begin zomer(rond mei) heeft hij een heel stuk kaalgeschuurd bovenaan, wat gelukkig nu alweer begint aan te groeien. Probleem is vooral, dat ik meestal 'vergeet' en niet goed weet wanneer ik weer moet beginnen met smeren. Ik gebruik een soort gel ''sweet itch'' wat redelijk goed werkt zolang ik het gebruik. Ook was ik zolang het weer het toelaat eens per week zn manen/staart goed met teershampoo en zo blijft het wel onder controle.
Maar mijn vraag is eigenlijk; wanneer is het belangrijk hier weer mee te beginnen(na de winter), omdat ik tot nu toe telkens te laat was, en graag een keertje het allemaal vóór wil zijn :)

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 17:43

April, wanneer te nachttemperaturen boven 10 graden zijn.

suzanne461

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 19:23

Ik heb een vraagje: worden jullie dekens erg vies als ze gaan liggen in de stal bijvoorbeeld? En wassen jullie de deken vaak?

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 19:24

weet er iemand hier misschien eczeem/ vliegendekens te koop voor mini's? James is 81 cm.
Het gaat nu aardig goed hij schuurd iets minder, smeer hem nu regelmatig in met uiercreme en was hem met groene zeep, daar word de huid goed soepel van en trekt dan niet zo, dit werkt best goed.
Nu ben ik nog op zoek naar een deken, sowieso voor volgend jaar, maar kan maar niks vinden voor zo'n kleine uk. Heb 1 side gevonden maar die zit in engeland.